40 jaar VSM, 'Terug naar Toen' 2015

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bjorn keith
Berichten: 439
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 18:23
Contacteer:

40 jaar VSM, 'Terug naar Toen' 2015

Bericht door bjorn keith »

Afgelopen weekend was het weer zover; het grootste stoomtreinevenement van Nederland vond plaats! Dit jaar groter dan ooit wegens het 40-jarig bestaan van de VSM. Vanwege dit jubileum reden niet alleen de negen rijvaardige VSM stoomlocomotieven, maar kwamen er ook een drietal gastlocomotieven. Dit waren de SHM 7742, beter bekend als 'Bello'', de SGB 3, beter bekend als 'Bison' en de SSN 65 018.

De wekker ging al om kwart 5 zodat ik om half 7 in een weiland ter hoogte van Lieren kon staan. Langzaam aan verzamelde zich daar in alle vroegte een hele groep fotografen met de duurste camera's. In onderstaand filmpje zijn alle opnames van vandaag te zien, waaronder ook de beelden in de vroege ochtend.

https://www.youtube.com/watch?v=2knugebfVI4

Traditiegetrouw kwam de eerste goederentrein met zo'n 10 minuten vertraging langsrijden. De trein werd getrokken door de oorspronkelijk Oostenrijkse 52 3879.

AfbeeldingLieren, VSM 52 3879 by NSM Bjorn, on Flickr

De zon prikte op dit moment aardig door het wolkendek heen waardoor er genoeg licht was om een aardig plaatje te maken. Tijdens het wachten op de volgende loc ging in de groep fotografen ter hoogte van de Achterste Kerkweg het bericht rondt dat de SSN 65 018 vandaag niet zal rijden wegens een defect. Even later kwam wel loc 64 415 langsrijden.

AfbeeldingLieren, 64 415 by NSM Bjorn, on Flickr

Alle locomotieven overnachten tijdens Terug naar Toen in Loenen. Daarom moesten er meerdere losse loc treinen vanuit Loenen naar Beekbergen. De volgende trein was dan ook een trein bestaande uit drie losse locomotieven. Voorop zit de 50 0073-2, een afwijkende locomotief aan gezien dit de enige oliegestookte BR50 van de VSM is.

AfbeeldingLieren, 50 0073-2 by NSM Bjorn, on Flickr

Even later kwam een kolengestookte BR50 langs, de 50 307. Deze loc trok de eerste passagierstrein van vandaag.

AfbeeldingLieren, 50 307 by NSM Bjorn, on Flickr

De beelden van alle bovenstaande treinen zijn in het filmpje te zien. Inmiddels waren de vingers flink koud geworden en dus werd er naar Beekbergen gereden. Daar werd de stoomtrein naar Loenen genomen. In Loenen werd aan de blokkendozenstam, die de hele dag tussen Loenen en Beekbergen reed, de SHM 7742 en de SGB 3 gekoppeld.

AfbeeldingLoenen, SHM Bello by NSM Bjorn, on Flickr

AfbeeldingLoenen, SGB 3 by NSM Bjorn, on Flickr

AfbeeldingLoenen, SGB 3 by NSM Bjorn, on Flickr

Ook het vertrek van deze trein is weer in het filmpje te zien. Vervolgens werd de trein naar Dieren genomen. Deze rit werd gereden door rijtuigen van het Spoorwegmuseum. Het comfort van de turquoise Plan D en de mooie omgeving zorgde voor een mooie en comfortabele reis naar Dieren.

AfbeeldingLoenen, VSM 50 3654-6 by NSM Bjorn, on Flickr

Op station Dieren werd de 50 3654-6 naar de andere kant van de trein gereden om aan de terugreis naar Loenen te beginnen.

AfbeeldingDieren, VSM 50 3654-6 by NSM Bjorn, on Flickr

In Loenen werd er gekeken in de tent naar de vele kraampjes. Buiten stond 'Bello' samen met 'Bizon' met een goederentrein te wachten op de vertrektijd.

AfbeeldingLoenen, SHM Bello & SGB 3 by NSM Bjorn, on Flickr

Ook hierbij geldt weer dat het vertrek in het filmpje te zien is. Ik nam de trein terug naar Beekbergen. Daar was de 23 071 net aangekomen met de trein bestaande uit 'Oostenrijkers' uit Apeldoorn.

AfbeeldingBeekbergen, 23 071 by NSM Bjorn, on Flickr

In Beekbergen stondt rondom de draaischijf genoeg materiaal om te bekijken. Een van die locomotief was de voormalige NS lijndiesel 2233.

AfbeeldingBeekbergen, VSM 2233 by NSM Bjorn, on Flickr

Bij de draaischijf stond ook de al eerder genoemde, defecte SSN 65 018. Die heeft 4 september wel meegedaan aan de parade en 5 september ook meegereden in de intensieve dienstregeling. Wat er gebeurd is dat hij zondag 6 september defect was, is mij niet bekend.

AfbeeldingBeekbergen, SSN 65 018 by NSM Bjorn, on Flickr

Enkele minuten na het maken van bovenstaande foto kwam er wel een busje aan met daarin een drijfstang. Op onderstaande foto zien we daarvan het puntje uitsteken. Het defect zal dus ongetwijfeld iets te maken hebben met de drijfstangen.

AfbeeldingBeekbergen, VSM by NSM Bjorn, on Flickr

De SGB 3 kwam ondertussen met een goederentrein het station van Beekbergen weer binnenrijden.

AfbeeldingBeekbergen, SGB 3 by NSM Bjorn, on Flickr

Ondanks de regenbuien zo af en toe was het weer een schitterende editie van 'Terug naar Toen' die met alle fotografen langs de lijn voor vele prachtige plaatjes hebben gezorgd. Bedankt voor het lezen!
Laatst gewijzigd door bjorn keith op di 08 sep 2015, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Kijk ook eens op mijn YouTube kanaal: https://youtube.com/ovdoornederland
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: 40 jaar VSM, 'Terug naar Toen' 2015

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag met mooie foto's en een dito film. :D :pos:
Sowieso: stoomtreinen. 8-)
Eén kleine correctie: de 52 3879 is Oostenrijks en de 64 415 Duits.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: 40 jaar VSM, 'Terug naar Toen' 2015

Bericht door isadora »

Erg fraai bjorn keith.
Daar heb ik wel twee duimen voor over. :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 40 jaar VSM, 'Terug naar Toen' 2015

Bericht door Daniel »

Fraaie plaatjes :pos: Jammer van die paar met een wat uitgebeten luchtje door het tegenlicht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: 40 jaar VSM, 'Terug naar Toen' 2015

Bericht door AppleMoose »

Mooie foto's, leuk verslag :pos:
Die gastlocomotieven waren er niet (alleen) vanwege het 40-jarig jubileum. (Eigenlijk was de alleen de stoomparade op 4 sept. een echte jubileumactiviteit) Bij dit evenement zijn er altijd wel gastlocomotieven aanwezig. SSN is een vaste gast en ook de ZLSM is hier jarenlang als gast aanwezig geweest. Ook het NSM is regelmatig aanwezig bij dit evenement. SGB is hier wat minder geweest (kan het me niet herinneren in ieder geval), maar vormt met hun twee losjes een leuke afwisseling tussen al dat grote stoom- en dieselgeweld!

Omroep Gelderland heeft hier een thema-uitzending over gemaakt en is hier terug te bekijken.
Stomme is wel dat ze consequent over het Stoomtreinfestival Dieren praten... :')
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
bjorn keith
Berichten: 439
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 18:23
Contacteer:

Re: 40 jaar VSM, 'Terug naar Toen' 2015

Bericht door bjorn keith »

Bedankt voor de leuke reacties! :D
Meltrain schreef:Mooi verslag met mooie foto's en een dito film. :D :pos:
Sowieso: stoomtreinen. 8-)
Eén kleine correctie: de 52 3879 is Oostenrijks en de 64 415 Duits.
Helemaal gelijk! Ik had de boel omgedraaid, maar ik heb het aangepast. :pos:
Ronaldussen schreef:Mooie foto's, leuk verslag :pos:
Die gastlocomotieven waren er niet (alleen) vanwege het 40-jarig jubileum. (Eigenlijk was de alleen de stoomparade op 4 sept. een echte jubileumactiviteit) Bij dit evenement zijn er altijd wel gastlocomotieven aanwezig. SSN is een vaste gast en ook de ZLSM is hier jarenlang als gast aanwezig geweest. Ook het NSM is regelmatig aanwezig bij dit evenement. SGB is hier wat minder geweest (kan het me niet herinneren in ieder geval), maar vormt met hun twee losjes een leuke afwisseling tussen al dat grote stoom- en dieselgeweld!
Het aantal gastlocomotieven was wel iets groter dan de afgelopen jaren wegens het jubileum. Vorig jaar was alleen de 65 018 er en het jaar daarvoor, als ik het me goed herinner, geen een gastloc. Afgezien van de rijtuigenstam van het Spoorwegmuseum dan. :wink:
Ronaldussen schreef:Omroep Gelderland heeft hier een thema-uitzending over gemaakt en is hier terug te bekijken.
Stomme is wel dat ze consequent over het Stoomtreinfestival Dieren praten... :')
Ik heb hem even gekeken, leuke uitzending! Beetje jammer dat de naam 'Terug naar Toen' niet genoemd wordt inderdaad. :lol:

Dit evenement is overigens elk jaar weer top, dus zeker een aanrader voor iedereen om is te gaan kijken.
Kijk ook eens op mijn YouTube kanaal: https://youtube.com/ovdoornederland
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: 40 jaar VSM, 'Terug naar Toen' 2015

Bericht door AppleMoose »

Ik meen mij te herinneren dat de ZLSM de afgelopen jaren ook vaste gast was bij dit evenement, maar ik kan mij vergissen natuurlijk.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: 40 jaar VSM, 'Terug naar Toen' 2015

Bericht door Milco »

Tof verslag met leuke foto's! Heerlijk dat oude spul! 8-)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
bjorn keith
Berichten: 439
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 18:23
Contacteer:

Re: 40 jaar VSM, 'Terug naar Toen' 2015

Bericht door bjorn keith »

Ronaldussen schreef:Ik meen mij te herinneren dat de ZLSM de afgelopen jaren ook vaste gast was bij dit evenement, maar ik kan mij vergissen natuurlijk.
De laatste keer was dacht ik 2011. De ZLSM 1220 was toen te gast. De 1220 is momenteel niet rijvaardig en daardoor heeft de ZLSM alleen de 1040 waarmee ze kunnen rijden. Omdat de ZLSM in de weekenden ook vaak over haar eigen traject rijdt is het lastig om bij Terug naar Toen aanwezig te zijn. Als het goed is gaat binnenkort de 52 532 naar de ZLSM. De bedoeling is dat deze BR52 dan de reguliere ritten voor de ZLSM gaat rijden. De 1040 staat dan op reserve en kan bij evenementen gebruikt worden. Dit is handig omdat de ZLSM dan een reserveloc heeft maar ook omdat de Duitse 52 532 een stuk makkelijker is wat betreft onderhoud dan de Zweedse 1040. Correct me if I'm wrong. :wink:
Milco schreef:Tof verslag met leuke foto's! Heerlijk dat oude spul! 8-)
Bedankt Milco! Helemaal met je eens! Ik vind deze nostalgische treinen schittererend.
Kijk ook eens op mijn YouTube kanaal: https://youtube.com/ovdoornederland
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: 40 jaar VSM, 'Terug naar Toen' 2015

Bericht door Timon91 »

Prachtplaten! :D

Ik moet dit lijntje nog steeds een keer doen eigenlijk, ben al honderden keren langs Apeldoorn gereden maar het is er nooit van gekomen :')
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 40 jaar VSM, 'Terug naar Toen' 2015

Bericht door ArrivaBas »

isadora schreef:Erg fraai bjorn keith.
Daar heb ik wel twee duimen voor over. :pos: :pos:
Zal ik er nog 2 aan toevoegen? :pos: :pos:
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: 40 jaar VSM, 'Terug naar Toen' 2015

Bericht door Meltrain »

bjorn keith schreef:Omdat de ZLSM in de weekenden ook vaak over haar eigen traject rijdt is het lastig om bij Terug naar Toen aanwezig te zijn. Als het goed is gaat binnenkort de 52 532 naar de ZLSM. De bedoeling is dat deze BR52 dan de reguliere ritten voor de ZLSM gaat rijden. De 1040 staat dan op reserve en kan bij evenementen gebruikt worden. Dit is handig omdat de ZLSM dan een reserveloc heeft maar ook omdat de Duitse 52 532 een stuk makkelijker is wat betreft onderhoud dan de Zweedse 1040. Correct me if I'm wrong. :wink:
Als het goed is, is de 52 532 al in Simpelveld, maar inderdaad (nog) niet rijvaardig.
Dat de 1040 dan de 'reserveloc' gaat worden, wist ik overigens niet, maar het is sowieso wel handig om twee rijvaardige locomotieven te hebben. Naast de 1220 staat overigens ook de 1289 buiten dienst. Het rijvaardig maken van deze locs schijnt inderdaad geen makkelijke klus te zijn. :(
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 575
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: 40 jaar VSM, 'Terug naar Toen' 2015

Bericht door busentrein »

Afbeelding
De 52 532 stond afgelopen zaterdag nog gewoon op het depot ;)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: 40 jaar VSM, 'Terug naar Toen' 2015

Bericht door Meltrain »

Dan had ik het verkeerd begrepen uit een tekst die ik ergens gelezen had. :oops:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 40 jaar VSM, 'Terug naar Toen' 2015

Bericht door deadlock »

Fijne foto's! Het is echt alweer 15 jaar geleden dat ik daar voor het laatst een show heb gedaan geloof ik.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten