Schade aan metro oorzaak ontsporing bij Amsterdam Weesperplein
Nieuwsbericht | 02-04-2009
Uit onderzoek van de Inspectie Verkeer en Waterstaat blijkt dat het afbreken van een baanruimer de directe oorzaak was van de ontsporing van de metro bij Weesperplein op woensdag 3 december 2008.
Voorafgaand aan de ontsporing is de metro tegen een stootjuk gebotst bij Gaasperplas. Door de klap werd het stootjuk en een deel van het spoor verplaatst, hierdoor ontstond een gat tussen de spoorstaven. Bij het terugzetten van de metro raakte de onderkant beschadigd. De bestuurder heeft deze incidenten niet gemeld waardoor een andere bestuurder niets vermoedend met de metro is gaan rijden waarna deze ontspoorde.
De Inspectie concludeert dat het door de bestuurder niet melden van de botsing tegen het stootjuk en het terugzetten van de metro heeft geleid tot een zeer risicovolle situatie die resulteerde in de ontsporing van de metro met onder meer omvangrijke schade aan het materieel en de infrastructuur.
Daarnaast concludeert de Inspectie dat de evacuatie van de 145 passagiers goed is verlopen. Binnen een uur hadden alle passagiers een metrostation verlaten. Bij een ontsporing op 7 april 2008 waren er nog problemen met de evacuatie van passagiers. Naar aanleiding van de ontsporing op 7 april 2008 hebben de gemeente Amsterdam en GVB maatregelen genomen, waaronder het verbeteren van de calamiteitenbestrijding. Deze maatregelen zijn in de loop van 2009 operationeel.
bron
Het hele rapport
Ontsporing metro Amsterdam door grove nalatigheid
Re: Ontsporing metro Amsterdam door grove nalatigheid
Bestuurder 1 komt aan de manager vertellen dat een paar dagen geleden het rangeren niet vlekkeloos verliep. Wat er dan precies was, weet hij niet meer. Right.
Overigens mooi CSI-werk van IVW met het zoeken naar boutjes en het reconstrueren van beschadigingen etc. :pos:
Overigens mooi CSI-werk van IVW met het zoeken naar boutjes en het reconstrueren van beschadigingen etc. :pos:
Re: Ontsporing metro Amsterdam door grove nalatigheid
De bestuurder meldt dit niet, én niemand anders valt dit op? Hij heeft met zijn blote handen de metro herspoord?Voorafgaand aan de ontsporing is de metro tegen een stootjuk gebotst bij Gaasperplas. Door de klap werd het stootjuk en een deel van het spoor verplaatst, hierdoor ontstond een gat tussen de spoorstaven. Bij het terugzetten van de metro raakte de onderkant beschadigd. De bestuurder heeft deze incidenten niet gemeld waardoor een andere bestuurder niets vermoedend met de metro is gaan rijden waarna deze ontspoorde.
Nou ik vind het wel een heel bijzondere prestatie dan.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Ontsporing metro Amsterdam door grove nalatigheid
Lees het rapport, zou ik zeggen.
Re: Ontsporing metro Amsterdam door grove nalatigheid
Ik denk dat hij gewoon teruggereden is en boenkend over de betonplaten (zie detailfoto's van de afdrukken in het rapport) min of meer per ongeluk weer in het spoor geraakt is. Maar als je die displacement ziet dan vraag je je af wat zo'n figuur bezielt om niks te melden, want dat moet echt een stevige poeier geweest zijnVinny schreef:De bestuurder meldt dit niet, én niemand anders valt dit op? Hij heeft met zijn blote handen de metro herspoord?Voorafgaand aan de ontsporing is de metro tegen een stootjuk gebotst bij Gaasperplas. Door de klap werd het stootjuk en een deel van het spoor verplaatst, hierdoor ontstond een gat tussen de spoorstaven. Bij het terugzetten van de metro raakte de onderkant beschadigd. De bestuurder heeft deze incidenten niet gemeld waardoor een andere bestuurder niets vermoedend met de metro is gaan rijden waarna deze ontspoorde.
Nou ik vind het wel een heel bijzondere prestatie dan.
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Ontsporing metro Amsterdam door grove nalatigheid
Ik heb het rapport gelezen, intressant en duidelijk verhaal.
Vinny, tuurlijk wist de bestuurder dat de metro naast het spoor stond met de voorste wielen. Je zit er recht boven en dat gebonk voel je heus wel...
Waarom hij het nou niet gemeld heeft bij de verkeersleiding? Misschien geschrokken en het dan zelf weer een beetje oplossen alsof er niks gebeurd is. Wel grappig om te lezen in dat rapport dat ze zelfs op camerabeelden hebben na kunnen kijken dat de metro tot driemaal toe een meter achteruit rijdt. Dat was dus het hersporen, door de bestuurder zelf.
(Dat die oude koektrommels een 1 meter achteruitrij begrenzing erop hadden zitten wist ik geen eens, weer wat geleerd dus. Het systeem heeft in mijn ogen geen enkele nut, maargoed dat is een andere kwestie. )
Nog een geluk dat ze juist die zomer in de metrotunnel anti-ontsporingsrails hadden gemonteerd, die hadden bij dit incident gelijk een functie...
Lekkere handige instructie van de verkeersleiding om de bestuurder op te dragen, verder te rijden tot Wibautstraat. Ze begrepen duidelijk niet wat er aan de hand was, door o.a. het slechte mobilofoonsignaal.
Vinny, tuurlijk wist de bestuurder dat de metro naast het spoor stond met de voorste wielen. Je zit er recht boven en dat gebonk voel je heus wel...
Waarom hij het nou niet gemeld heeft bij de verkeersleiding? Misschien geschrokken en het dan zelf weer een beetje oplossen alsof er niks gebeurd is. Wel grappig om te lezen in dat rapport dat ze zelfs op camerabeelden hebben na kunnen kijken dat de metro tot driemaal toe een meter achteruit rijdt. Dat was dus het hersporen, door de bestuurder zelf.
(Dat die oude koektrommels een 1 meter achteruitrij begrenzing erop hadden zitten wist ik geen eens, weer wat geleerd dus. Het systeem heeft in mijn ogen geen enkele nut, maargoed dat is een andere kwestie. )
Nog een geluk dat ze juist die zomer in de metrotunnel anti-ontsporingsrails hadden gemonteerd, die hadden bij dit incident gelijk een functie...
Lekkere handige instructie van de verkeersleiding om de bestuurder op te dragen, verder te rijden tot Wibautstraat. Ze begrepen duidelijk niet wat er aan de hand was, door o.a. het slechte mobilofoonsignaal.
Re: Ontsporing metro Amsterdam door grove nalatigheid
Tja, schaamte misschien. Je weet niet hoe de arbeidsverhouding is geweest. Misschien boterde het al niet zo lekker en dacht de bestuurder dat het melden van deze ontsporing zijn ontslag zou betekenen. In de hoop dat te voorkomen wilde hij een en ander zelf rechtzetten, (blijkbaar) zonder genoeg na te denken over eventuele gevolgen.STF schreef:Vinny, tuurlijk wist de bestuurder dat de metro naast het spoor stond met de voorste wielen. Je zit er recht boven en dat gebonk voel je heus wel...
Waarom hij het nou niet gemeld heeft bij de verkeersleiding? Misschien geschrokken en het dan zelf weer een beetje oplossen alsof er niks gebeurd is.
Zoals je zelf al zegt: het was onduidelijk wat er aan de hand was. In veel gevallen wil je een metro dan niet in de tunnel hebben. Dat de metro niet verder kon rijden, wist de bestuurder/verkeersleiding van tevoren ook niet.STF schreef:Lekkere handige instructie van de verkeersleiding om de bestuurder op te dragen, verder te rijden tot Wibautstraat. Ze begrepen duidelijk niet wat er aan de hand was, door o.a. het slechte mobilofoonsignaal.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 148 gasten