Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Sommige chauffeurs willen in stadsbussen de ramen dicht vanwege dat de airco anders geen effect heeft. Die zit de toch helemaal niet in?!

Open instap heb je toch al op de drukke lijnen zoals lijn 11 en 15. Ook wordt het toegepast op de lijnen die langs drukke scholen komen als de bus al vrijwel vol is.
Overigens mag het van mij wel open instap, maar ik vrees dat je dan toch minder controle hebt en het percentage zwart rijders zal stijgen. Bij lijn 11 en 15 zijn het meestal studenten die een reis product hebben en daardoor toch wel inchecken.
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door bartjemestrom »

In de bussen zitten kleine klapraampjes die overigens ook op slot gedraaid kunnen worden met de vierkantsleutel.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Pim-AllianceB95 »

JeroenSpock schreef: De groene Qlink Citaro's en de Capacity's hebben geen volledige airco. Daar kan je beter de dakluiken open zetten, net als in de streekbussen.
Maar dát is dus een misvatting. Die kiertjes van de dakluiken, waarvan de lucht dan ook nog eens door een paar kleine gaatjes in het plafond moet zien te komen, leveren veel minder verkoeling op dan het lawaaiige ventilatiesysteem. Als je een bus helemaal vol hebt is het met die dakluikjes al helemaal niet te harden, dan is het na het vollopen van de streekbus binnen no-time benauwd, terwijl de ventilatie veel meer 'verse' lucht aan lijkt te voeren.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Ja sommige chauffeurs zijn allergisch voor tocht, die draaien alle raampjes op slot. Bij de paarse Qlinks kan ik me dat voorstellen vanwege de airco maar de overige bussen niet.
Pim, als ik zelf achterin de bus zit heb ik liever het dak open dan die herrie. Naast de schakelaar voor de dakluiken zit nog een extra ventilatie schakelaar die men vaak NIET aan zet. Ook weer omdat ze de bus niet kennen.
We kunnen er lang over blijven mopperen, het gaat toch niet veranderen. De enige hoop ligt bij Qbuzz of het OVB zelf. Volledige airco op alle bussen, zoals Arriva dat doet. Of zoals Connexxion doet/deed, warmte werende folie over de ruiten. Scheelt ook weer diesel voor de airco.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Michael »

JeroenSpock schreef:Bij de paarse Qlink bussen hoef je alleen de passagiersventilatie aan te zetten, en de bus regelt echt alles zelf. Hij zet zelf de airco of verwarming aan.
De groene Qlink Citaro's en de Capacity's hebben geen volledige airco. Daar kan je beter de dakluiken open zetten, net als in de streekbussen.
Waarom gaat het bij de paarse bussen wel automatisch en bij de groene niet. Het zijn bussen uit dezelfde serie dus ik vind het een apart verhaal.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Pim-AllianceB95 »

De paarsen hebben achteraf wel airco ingebouwd gekregen, de groenen niet.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

JeroenSpock schreef: En WTF hebben ze met die 3068 en 72 gedaan met de midden deur? Die is nu net als de derde deur alleen vrij te geven door de chauffeur, en daarna te openen met een knop aan de stang bij de deur of vanaf de buitenkant. De eerste kinderwagen heeft er al tussen gezeten.
Wat een verschrikking die vernieuwde deuren, vandaag zat ik in een vanaf Station Noord goed volle 11 en bij elke halte wou de deur niet sluiten omdat er iemand in het sensorbereik stond. Heeft wel wat minuutjes gekost :(
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door ov'tje »

Nicketick schreef:
JeroenSpock schreef: En WTF hebben ze met die 3068 en 72 gedaan met de midden deur? Die is nu net als de derde deur alleen vrij te geven door de chauffeur, en daarna te openen met een knop aan de stang bij de deur of vanaf de buitenkant. De eerste kinderwagen heeft er al tussen gezeten.
Wat een verschrikking die vernieuwde deuren, vandaag zat ik in een vanaf Station Noord goed volle 11 en bij elke halte wou de deur niet sluiten omdat er iemand in het sensorbereik stond. Heeft wel wat minuutjes gekost :(
Iets voor vijven? :P

Die zat idd goed vol en ik vond het halteren bij het Noorderplantsoen al lang duren, terwijl ik de andere richting op fietste :mrgreen:
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Cpt.Iglo »

gebruiker77 schreef:Open instap heb je toch al op de drukke lijnen zoals lijn 11 en 15. Ook wordt het toegepast op de lijnen die langs drukke scholen komen als de bus al vrijwel vol is.
Overigens mag het van mij wel open instap, maar ik vrees dat je dan toch minder controle hebt en het percentage zwart rijders zal stijgen. Bij lijn 11 en 15 zijn het meestal studenten die een reis product hebben en daardoor toch wel inchecken.
Controle is inderdaad een punt, maar ik denk dat uiteindelijk de vertraging meer kost. Het is niet zeldzaam dat een bus soms 3(!) minuten stil staat op de Grote Markt omdat iedereen vooraan in moet stappen. Het is toch veel efficiënter om bij drukke haltes alle deuren open te doen en de verantwoordelijkheid bij de reiziger neer te leggen? Daarnaast oogt het ook veel professioneler en is de huidige situatie op bijvoorbeeld de Grote Markt nou niet bepaald HOV-waardig. Ik zie veel liever een snelle 'metrostijl', de bussen hebben in het centrum al vertraging genoeg.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Ja, voor de drukke haltes in het centrum ben ik het met je eens. Misschien moet men dat maar doen. Dan kunnen de rijtijden ook betrouwbaarder worden, voor de route Grote Markt - Groningen HS wordt op sommige lijnen overdag 10 minuten gerekend (al is dat ook een deel buffer). In die tijd kan je die route meerdere keren op de fiets afleggen.
Wellicht dat je op het Hoofdstation de haltertijd ook met een minuut kan verlagen.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Je zit met chauffeurswissel in Groningen HS en ik neem dat die minimaal 2 minuten moeten duren volgens OV-CAO. Daar weet Jeroen denk ik ook wel meer van dan ik. Ik zou de chauffeurswissel niet te krap zetten. Wel zou je dan kunnen rijden naar de rijtijd tussen Groningen HS en de halte voor het HS. Bij lijn 2 bedraagt ie in de spits 10 minuten van Wijert naar HS!!.
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door bartjemestrom »

Die 10 minuten heb je vaak wel nodig! De scholen in de Wijert, de verkeerslichten bij de Parkbrug, bij het Emmaviaduct en bij HS.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

De tijd vanaf de halte Parkbrug tot Hoofdstation is 4 minuten, met de 2 minuten haltertijd op het Hoofdstation wordt dat 6 minuten. 10 is wel een beetje veel. In de spits is dat zeker wel nodig, en anders dient die tijd als buffer.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door sirvinniei »

Het blijkt dat de stadsdienst van Meppel in uitgeklede vorm blijft rijden: in de spits rijdt een taxibedrijf met 27-personenbussen en buiten de spits wordt er met vrijwilligers gereden.Het functioneert blijkbaar als een soort buurtbus met stops buiten de haltes via hand opsteken en alleen papieren kaartjes http://www.ovpro.nl/bus/2015/09/10/uitg ... opheffing/
Ik heb geen onderschrift
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door groningen »

Het fietspad langs spoor 1B (richting Veendam) in Groningen was vanochtend afgesloten wegens asfaltwerkzaamheden (of wat dan ook). Behalve degene die gewoon de afsluitingen negeerden, gingen veel fietsers gewoon door het busstation. Een halte niet bezet door een bus; een fietser (of meerdere) er door heen. Welke gek gaat dat soort zaken nu tijdens de ochtendspits doen. Ook vond men het nodig om voertuigen (die men nodig had) te vervoeren op vrachtwagens die 2 uitstaphalte's bezet hielden.
CX1000
Berichten: 175
Lid geworden op: di 19 nov 2013, 15:24
Locatie: Bunnik
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CX1000 »

sirvinniei schreef:Het blijkt dat de stadsdienst van Meppel in uitgeklede vorm blijft rijden: in de spits rijdt een taxibedrijf met 27-personenbussen en buiten de spits wordt er met vrijwilligers gereden.Het functioneert blijkbaar als een soort buurtbus met stops buiten de haltes via hand opsteken en alleen papieren kaartjes http://www.ovpro.nl/bus/2015/09/10/uitg ... opheffing/
Zonder chipkaart!? Dat is iets anders dan de lokale media beweert. En daarnaast wordt er ook een extra wijk aangedaan (waar meer potentiële reizigers wonen) en verliest een wijk met zo goed als geen reizigers haar aansluiting. Ook zal er weer in het weekend worden gereden. (ook op zondag) Dus in zoverre zie ik niet hoezo het een uitkleding is...
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door sirvinniei »

Ja, vooral de taxichauffeurs zijn er heel negatief over, je merkt echt dat het hun om hun banen gaat en proberen reizigers ervan te overtuigen dat de verandering voor hen ook veel negatiever is.
Ik dacht trouwens ergens te lezen dat lijn 39 als stadslijn 2 zou gaan rijden. Ik kom dit heel vaag op wikipedia tegen. Iemand hier meer informatie over?
Ik heb geen onderschrift
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Gaat Cxx dan nieuwe chauffeurs aannemen voor onder andere lijn 35?
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn65 »

sirvinniei schreef:Ja, vooral de taxichauffeurs zijn er heel negatief over, je merkt echt dat het hun om hun banen gaat en proberen reizigers ervan te overtuigen dat de verandering voor hen ook veel negatiever is.
Ik dacht trouwens ergens te lezen dat lijn 39 als stadslijn 2 zou gaan rijden. Ik kom dit heel vaag op wikipedia tegen. Iemand hier meer informatie over?
Dat was ooit een idee dat in de memo hoofdlijnen dienstregeling 2014 stond. Maar dat is niet doorgezet.
Basislijn
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn65 »

Pim-AllianceB95 schreef:Gaat Cxx dan nieuwe chauffeurs aannemen voor onder andere lijn 35?
LIjn 35 Beilen - Steenwijk wordt gereden door VMNN
Basislijn
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Ah, dat verklaart.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

Sinds eind deze week rijdt lijn 15 richting Zernike met de filmtekst Zernike Campus ipv P+R Zernike.
marco1975
Berichten: 12
Lid geworden op: di 27 jan 2015, 09:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door marco1975 »

Kevster schreef:Sinds eind deze week rijdt lijn 15 richting Zernike met de filmtekst Zernike Campus ipv P+R Zernike.
lijn 17 rijd ook met Zernike Campus viel mij gisteren op.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door groningen »

Waarschijnlijk voor die buitenlandse studenten die anders denken, dat op een parkeerterrein worden afgezet. Extra bus rond 8 uur in de ochtend zijn bussen 3001 tot en met 3010 (plusminus).
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Wubbo »

Die snappen dat na 1x toch ook wel, welke bus ze moeten hebben?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten