Intercity Direct rijdt vanaf oktober vaker

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Intercity Direct rijdt vanaf oktober vaker

Bericht door Daantje »

Vorig jaar oktober keerden ze gewoon op Rotterdam Centraal en volgens mij is dat nooit anders geweest.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Intercity Direct rijdt vanaf oktober vaker

Bericht door Suus »

Bemined schreef:Die drukte valt reuze mee, spoor 10 wordt slechts maximaal 1x per uur gebruikt.
Maar daarvoor moet je eerst wel met de locomotief het emplacement aan de tunnelzijde in, dat wil je liever niet omdat het vrij klein is en de tunnel zeer druk gebruikt wordt. Een constructie met een wissellocomotief of twee locomotieven is dan praktischer. Doorrijden naar Stadion is ook voor de hand liggende optie, dan kan je bijvoorbeeld in twee richtingen een cross-platform overstap aanbieden van/naar de Beneluxtrein.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: Intercity Direct rijdt vanaf oktober vaker

Bericht door Abracadabram »

Zal ik het wel verkeerd onthouden hebben. Ik zou zweren dat ik de toendertijd Fyra op Rotterdam Stadion heb zien staan.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Intercity Direct rijdt vanaf oktober vaker

Bericht door Hendrik »

Nu wordt altijd een wissellocomotief gebruikt op Rotterdam Centraal. Dat wisselen is best snel gebeurd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Intercity Direct rijdt vanaf oktober vaker

Bericht door Daniel »

Dat doorrijden naar Stadion heb je niet verkeerd onthouden Abracadabram, dat deden ze in het verleden inderdaad. Echter was dat wel in de tijd dat de loc nog moest omlopen. Met gebruik van een wisselloc of een loc aan weerszijden van de stam heb je het rangeren aan de tunnelzijde op Rotterdam Centraal geëlimineerd waardoor het dan wel past.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Intercity Direct rijdt vanaf oktober vaker

Bericht door Bemined »

Bee schreef:Maar daarvoor moet je eerst wel met de locomotief het emplacement aan de tunnelzijde in, dat wil je liever niet omdat het vrij klein is en de tunnel zeer druk gebruikt wordt.
Zeer druk is een groot woord, aangezien een deel van de intercity's standaard via de binnensporen rijdt. Misschien dat het beveiligingstechnisch lastig is, ik weet niet of het seinenstelsel hier geschikt is om snel een loc te keren zonder de rijrichting in de gehele tunnel om te keren. Op zich kan je met een losse loc vrij snel keren, maar als de rijrichting omgekeerd moet worden heb je daar weinig aan want dan moet de tegemoetkomende trein alsnog bij Rotterdam Stadion wachten. Maar persoonlijk lijkt mij een aanpassing in de beveiliging goedkoper dan tig extra locomotieven aanschaffen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Intercity Direct rijdt vanaf oktober vaker

Bericht door Wubbo »

Dat zou nog wel eens tegen kunnen vallen. Aan die extra loc heb je ook wat als je ergens onderweg strandt en niet verder kan. Bovendien is het de bedoeling dat de pendel Rotterdam - Amsterdam ook in Amsterdam kort gaat keren, wat betekent dat je daar ook een extra loc nodig hebt. Daarnaast heb je dan op beide plekken een machinist extra nodig, om de wisselloc op de goede plek te krijgen. Als je dat optelt, en ook nog wat vindt van de extra verstoringsgevoeligheid doordat je meer bewegingen nodig hebt om je plaatje rond te maken, vraag ik me af hoe je businesscase uitpakt.
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Intercity Direct rijdt vanaf oktober vaker

Bericht door Bemined »

Bij onderweg stranden is het handig ja, maar dit gebeurt niet zo vaak dat dit een dure investering rechtvaardigt, en ten tweede is de NS ook bij treinstellen nu vaak erg terughoudend met het terugrijden, vaak sta je alsnog een half uur of (veel) langer stil voor men besluit de trein terug te rijden. En daarnaast is de prijs van een TRAXX locomotief echt niet mals, natuurlijk heeft zo'n locomotief als ze niet meer nodig zijn nog een restwaarde, maar er zal toch een flinke afschrijving over gedaan moeten worden. Ik weet niet hoe duur deze bestelling precies was maar gezien de prijs van vergelijkbare orders zit je snel aan de €75 miljoen voor de extra benodigde locomotieven vanwege het sandwich rijden. En zodra ICNG er is en ze overbodig zijn mag je blij zijn als je er nog €55 miljoen voor kan krijgen tweedehands, want dan zijn de locomotieven al achterhaald, plus dat er dan geen vraag naar ATB locomotieven meer zal zijn vanuit het goederenvervoer (als het goed is hebben die dan ERTMS op de belangrijke corridors). Dus dan zit je toch aan de €20 miljoen, plus onderhoudskosten. Voor dat bedrag kun je ook zo'n 50 rangeerders in dienst nemen 7 jaar lang.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Intercity Direct rijdt vanaf oktober vaker

Bericht door Wubbo »

Je berekening is niet te volgen, omdat ik niet kan achterhalen met welk aantal locomotieven je hier rekent. Als we puur naar de serie 1000 Amsterdam - Rotterdam kijken:
- Een ritje Amsterdam - Rotterdam is 40 minuten. Uitgaande van 2x kort keren (maar niet in 5 minuten, want dat is te storingsgevoelig) heb je sowieso 4 stammen nodig
- Daarvoor heb je minimaal 4 locs nodig
- Omdat je in 20 minuten keert heb je ook aan beide zijden een wissellocomotief nodig, dus nog 2 loccen extra
- Daarnaast wil je een reservestam hebben (1x extra loc) en een extra loc omdat die nu eenmaal meer onderhoud nodig hebben dan rijtuigen
Conclusie: sowieso 8 loccen nodig. Rijd je loc voor - loc achter, dan heb je er sowieso 10 nodig (maar liever 11).

Het verschil is dus 3 loccen. Om die investering terug te verdienen moet je:
- De beveiliging aanpassen in Rotterdam Centraal
- Waarschijnlijk extra seinen plaatsen
- Maatregelen nemen omdat je de treinen uit de Willemsspoortunnel de kans geeft om 1 sein eerder dan ze verwachten tot stilstand te laten komen (namelijk niet voor het inrijsein Rotterdam Centraal, maar 1 sein eerder)
- Accepteren dat het langer duurt om een gestrande trein weg te krijgen (getrokken treinen wegkrijgen is altijd lastiger dan treinstellen of stammen)
- Accepteren dat je zowel in Amsterdam als in Rotterdam grotere kans op vertraging krijgt omdat je meer bewegingen nodig hebt vanwege loc omlopen.

Qua hoeveelheid rangeerders trouwens: je hebt op een dag 3 diensten nodig, 7 dagen in de week, op 2 locaties. Dat zijn 3*2*7=42 diensten per week. Dan heb je sowieso 12 rangeerders nodig om je diensten gesteld te krijgen, als je er rekening mee houdt dat mensen geen 5 dagen in de week werken maar iets minder (ziekte, vakantie, cursus, etc). Die kosten moet je dus ook nog meerekenen.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Intercity Direct rijdt vanaf oktober vaker

Bericht door webguy »

Vergeet ook niet dat die Traxxen niet het eerste plan waren - ooit werd gedacht de BDSen om te bouwen. Dat bleek niet te kunnen, dus een extra Traxx er bij.
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Intercity Direct rijdt vanaf oktober vaker

Bericht door Bemined »

Het is volgens mij altijd het plan geweest om met twee locomotieven te gaan rijden op deze verbinding. Er zijn namelijk slechts 32 BDs rijtuigen terwijl er 41 stammen gevormd moeten worden voor de HSL en Benelux treindienst. Er had dus altijd een treindienst in trek-bedrijf of trek-trek-bedrijf moeten gaan rijden.
Michael
Berichten: 11742
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Intercity Direct rijdt vanaf oktober vaker

Bericht door Michael »

En die Traxx locs zijn sowieso ook nodig voor de [serie=Intercity|2015|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] als die over de HSL gaat rijden vanaf 2017
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Intercity Direct rijdt vanaf oktober vaker

Bericht door deadlock »

Of ICNG natuurlijk.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Intercity Direct rijdt vanaf oktober vaker

Bericht door Bemined »

De NS is nog altijd voorzichtig, men heeft de AMRO nog altijd niet opgenomen in de reisplanner. Wel zijn er vanaf 5 oktober conducteurs ingedeeld op deze ritten, qua logistiek is alles dus gereed om zodra men het groene licht geeft de treindienst te starten. Het gaat hier om de volgende ritten, perronsporen en tussenvertrektijden op Schiphol staan er nog niet bij doordat de NS de ritten nog niet heeft opgenomen in de reisplanner:
http://nsdr.bemined.nl/2015-6/1000-za.html (maandag t/m zaterdag)
http://nsdr.bemined.nl/2015-6/1000-zo.html (zondag)
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Intercity Direct rijdt vanaf oktober vaker

Bericht door Bemined »

Men lijkt nog altijd voorzichtig te zijn, een week van te voren staan de ritten nog niet in de reisplanner en in een nieuwsbericht houdt men het op 'binnenkort', men durft dus nog geen datum te noemen. En dat terwijl ik de proefritten ondertussen zo vaak langs zie rijden dat ik de tel kwijt raak, soms zelfs op het halve uur.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Intercity Direct rijdt vanaf oktober vaker

Bericht door Thom91 »

De proefritten rijden op de tijden van de dienstregeling;)
Komt wel goed schatje.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Intercity Direct rijdt vanaf oktober vaker

Bericht door Jultar »

Al vanaf 7 september wordt er met (grotendeels) volledige personele bezetting gereden en onder de echte treinnummers. Zodra alles rond is kan er dus direct (no pun intended) gereden gaan worden met reizigers.
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Intercity Direct rijdt vanaf oktober vaker

Bericht door Bemined »

Thom91 schreef:De proefritten rijden op de tijden van de dienstregeling
Nee hoor, want zoals ik al zei rijden ze ook regelmatig op het halve uur, dus in het pad van de 4e trein die pas in 2016 moet gaan rijden :wink:
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Intercity Direct rijdt vanaf oktober vaker

Bericht door Thom91 »

Dat is toch ook in de dienstregeling..
Komt wel goed schatje.
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Intercity Direct rijdt vanaf oktober vaker

Bericht door Bemined »

Niet in de huidige dienstregeling, daar zitten alleen de ritten van :09/:10 in opgenomen. De ritten om :39/:40 zitten pas in de dienstregeling van 2016, maar in de praktijk rijden ze nu ook wel eens proef op die tijden.
Michael
Berichten: 11742
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Intercity Direct rijdt vanaf oktober vaker

Bericht door Michael »

Bemined schreef:Men lijkt nog altijd voorzichtig te zijn, een week van te voren staan de ritten nog niet in de reisplanner en in een nieuwsbericht houdt men het op 'binnenkort', men durft dus nog geen datum te noemen. En dat terwijl ik de proefritten ondertussen zo vaak langs zie rijden dat ik de tel kwijt raak, soms zelfs op het halve uur.
De enige rit die in de reisplanner staat is 1056 ( vertrek 17:10 vanaf Asd) voor de rest staat er niks in de reisplanner.
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Intercity Direct rijdt vanaf oktober vaker

Bericht door Bemined »

Dat is de spitstrein die al een paar jaar rijdt, 's ochtends de 1016/1011 en 's middags de 1056/1051.
Michael
Berichten: 11742
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Intercity Direct rijdt vanaf oktober vaker

Bericht door Michael »

Dat heb ik al begrepen inderdaad. Maar een vriend van mij die voor de NS werkt zei tegen mij dat volgens het intranet van NS de AMRO shutlle vanaf maandag gaat rijden.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Intercity Direct rijdt vanaf oktober vaker

Bericht door Thom91 »

Klopt, maar er staat nog niets in de reisplannert
Komt wel goed schatje.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Intercity Direct rijdt vanaf oktober vaker

Bericht door VIRM »

Maar als de AMRO vanaf overmorgen gaat rijden, lijkt het mij toch dat NS niet alleen iets in de reisplanner zet, maar ook prominent op de dynaische inhoud op ns.nl plaatst en de vaste klanten (lees: mensen met Altijd Toeslagvrij) mailt?

Of verschijnen er gewoon maandagmorgen ineens extra ICD's langs het perron zonder dat de reiziger er iets vanaf weet?
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten