Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
Ze zien er zeer fraai uit. :Y
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
Wat voor nut heeft elektriciteit als er op bepaalde stations toch gewacht moet worden, omdat er enkel spoor ligt.
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
Het moet gezien worden binnen een samenhangend pakket van maatregelen. Dat omvat naast elektrificatie ook enkele delen dubbelspoor en snelheidsverhoging op bepaalde baanvakken. Opgeteld leidt dat tot meer capaciteit.
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
Het gaat vooral om status, elektrische treinen staat chiquer. In de VS is 99,4% van de spoorwegnet diesel en dat vindt iedereen daar heel normaal, maar in Nederland is dat nu eenmaal niet cool.groningen schreef:Wat voor nut heeft elektriciteit als er op bepaalde stations toch gewacht moet worden, omdat er enkel spoor ligt.
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
In de VS is diesel dan ook wel een tikje goedkoper.Frans F schreef:Het gaat vooral om status, elektrische treinen staat chiquer. In de VS is 99,4% van de spoorwegnet diesel en dat vindt iedereen daar heel normaal, maar in Nederland is dat nu eenmaal niet cool.
🍉
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
Het is denk ik vooral de grote afstanden die ander geëlektrificeerd moet worden voor een enkele trein. En daarbij is de diesel relatief duur. Benzine is goedkoper.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
Geld van provincie voor elektrificatie Maaslijn heeft vertraging
CUIJK - De provincie Gelderland wil nog niet over de brug komen met nog eens 7,5 miljoen euro voor elektrificatie van de lijn Nijmegen-Roermond. Eerder zegde Gelderland wel al de eerste 7,5 miljoen toe, met als toelichting dat de rest afhankelijk is van andere 'spoorambities' in de provincie.
lees verder: Gelderlander
CUIJK - De provincie Gelderland wil nog niet over de brug komen met nog eens 7,5 miljoen euro voor elektrificatie van de lijn Nijmegen-Roermond. Eerder zegde Gelderland wel al de eerste 7,5 miljoen toe, met als toelichting dat de rest afhankelijk is van andere 'spoorambities' in de provincie.
lees verder: Gelderlander
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
Als ik dit zo lees, vind ik het eigenlijk nogal flauw. Gelderland was de hele tijd al huiverig om bij te dragen en nu proberen ze alsnog onder de betaling uit te komen. Ze dragen naar rato toch al minder bij dan Brabant en Limburg en ze behalen hier wel degelijk voordeel (minder lawaai en uitstoot).
Volgens mij is redelijk objectief vast te stellen dat de Maaslijn de spoorlijn in Nederland is, die het meeste baat heeft bij elektrificatie. De andere Gelderse lijnen zijn voor daarna zeker ook goede kandidaten (met name Arnhem-Winterswijk en Zutphen-Hengelo), maar de Maaslijn zou prioriteit moeten krijgen.
Volgens mij is redelijk objectief vast te stellen dat de Maaslijn de spoorlijn in Nederland is, die het meeste baat heeft bij elektrificatie. De andere Gelderse lijnen zijn voor daarna zeker ook goede kandidaten (met name Arnhem-Winterswijk en Zutphen-Hengelo), maar de Maaslijn zou prioriteit moeten krijgen.
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: ma 12 jan 2015, 16:19
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
Dat komt omdat de lijn maar voor 15% op het grondgebied van Gelderland ligt, in verhouding draagt Gelderland meer bij dan Noord-Brabant of Limburg.
Ken alle stations van Nederland uit mijn hoofd
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
Ja, het grootse deel van de lijn ligt 'over de brug':
Die foto erbij ookCUIJK - De provincie Gelderland wil nog niet over de brug komen
"Laat je ledematen bewegingen maken"
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6238
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
De lijn ligt misschien voor een klein deel in Gelderland, maar er is een hele grote stroom naar Nijmegen toe. Dus dat zou je ook in verhouding mogen zien.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
Als men die spoorbrug tussen Molenhoek/Mook en Cuijk nu eens van een fietspad gaat voorzien.
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
Het ziet er niet goed uit voor de Maaslijn: er moet voor 1 april € 7,5 mln gevonden zijn, anders gaat het hele feestje niet door. Het is echt een schade van de provincie Gelderland - echte aso's. :6
De mortuis nil nisi bene
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
Er ligt al een fietspad langs de A73 bij Cuijk. ..ik zie het niet gebeuren. Daarnaast is de afstand Cuijk - Nijmegen net te ver voor de meeste fietsers.groningen schreef:Als men die spoorbrug tussen Molenhoek/Mook en Cuijk nu eens van een fietspad gaat voorzien.
-
- Berichten: 1675
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
We mogen in maart stemmen. Welke partijen zijn hier verantwoordelijk voor?Obus schreef:Het ziet er niet goed uit voor de Maaslijn: er moet voor 1 april € 7,5 mln gevonden zijn, anders gaat het hele feestje niet door. Het is echt een schade van de provincie Gelderland - echte aso's. :6
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
Sorry mensen, maar ik denk Gelderland zijn (eigen) geld wil reserveren voor de lijnen naar Winterswijk, Klarenbeek en richting Tiel. Volledig begrijpelijk.
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
Nu we hier al negen maanden niks van gehoord hebben mogen we nu concluderen dat dit project dood is? Of spelen er nog dingen die ik niet weet?
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
Dit project is verre van dood! :D Je zult er snel genoeg meer over horen.
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
Ik ben benieuwd. Voor mijn gevoel is het altijd een slecht teken als je heel lang niks meer hoopt, maar misschien is het dit keer anders :D .
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
In dit informerende stuk [PDF] aan Provinciale Staten van Limburg is meer te vinden over de huidige stand van zaken m.b.t. de Maaslijn.
Enkele punten uit het stuk:
- financiering is bijna rond. Alleen Gelderland moet het bedrag nog ophogen.
- eind 2016 wordt een uitvoeringsbesluit genomen.
De uitvoeringsmaatregelen nogmaals op een rijtje:
- elektrificatie van het baanvak Nijmegen - Roermond (m.u.v. samenloop baanvak Eindhoven - Venlo).
- versnellingsmaatregelen noordelijke en zuidelijke Maaslijn, inclusief dubbelspoor Reuver - Swalmen en bij Cuijk.
- station Grubbenvorst/Greenport Venlo, inclusief benodigd dubbelspoor voor inpassing stop.
Enkele punten uit het stuk:
- financiering is bijna rond. Alleen Gelderland moet het bedrag nog ophogen.
- eind 2016 wordt een uitvoeringsbesluit genomen.
De uitvoeringsmaatregelen nogmaals op een rijtje:
- elektrificatie van het baanvak Nijmegen - Roermond (m.u.v. samenloop baanvak Eindhoven - Venlo).
- versnellingsmaatregelen noordelijke en zuidelijke Maaslijn, inclusief dubbelspoor Reuver - Swalmen en bij Cuijk.
- station Grubbenvorst/Greenport Venlo, inclusief benodigd dubbelspoor voor inpassing stop.
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
Dank je voor het document; het is veel recenter dan alles wat ik heb kunnen vinden :D . Verder lijkt er, als ik er van een afstandje naar kijk (en dat ik het enige dat ik kan), in de afgelopen negen maanden niet al te veel vooruitgang geboekt te zijn, helaas.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 139 gasten