Dienstregeling 2016

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door ArrivaBas »

Bemined schreef:
CamilleKreemers schreef:Hoeveel ICDirect ben je nodig met de huidige treindienst (minimalistisch gezien dan)? En hoeveel ICDirect ben je nodig voor de 2016-treindienst?
Voor de verbinding Amsterdam - Breda heb je 7 rijtuigstammen nodig, voor de verbinding Amsterdam - Rotterdam heeft men nu een stam nodig voor de spits, dat wordt vanaf oktober drie stammen en vanaf 2016 vijf. De Benelux heeft vervolgens nog een minimum van 10 stammen, vanwege de lange kering aan beide uiteinden. De verbinding Den Haag - Eindhoven zal uiteindelijk zo'n 8 stammen vragen vermoed ik, uitgaande van reistijd van circa 1,5 uur en een lange kering aan beide uiteinden.

Het totaal aantal stammen dat gevormd gaat worden is 42, welke onderverdeeld zouden worden in 7 ICD Amsterdam-Rotterdam (2 reserve), 10 ICD Amsterdam - Breda (3 reserve), 13 Benelux (3 reserve) en 12 Den Haag - Eindhoven (4 reserve). In totaal rijden er dus in het eindbeeld dagelijks 30 stammen en zijn er 12 stammen reserve of in onderhoud. Daarnaast zijn er nog een handjevol rijtuigen die overblijven met de tot nu toe genoemde treinsamenstellingen. Je mag toch hopen dat het goed gaat met zo veel reserve.
Dat kan niet anders, met zo veel reserve.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door CamilleKreemers »

ALs dat nu niet goed gaat, gaat het nooit goedkomen. Er staat gewoon 28% materieel reserve. Zijn die treinen zo storingsgevoelig dan dan je een giga-buffer moet hanteren?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Wubbo »

Dat is nog niet helemaal duidelijk (de [serie=Intercity|2015|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] rijdt bijvoorbeeld nog niet over de HSL, en ook het trek-trekbedrijf met loc voor en achter is nog niet uitgebreid in de praktijk beproefd). Ik denk dat NS vooral geen beloftes meer wil doen die ze niet na kan komen, en dus met een flinke reservevloot aan materieel nu eindelijk een redelijk volwaardige treindienst over de HSL wil gaan rijden.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Bemined »

Een gedeelte van het grotere reserve zal te verklaren zijn in de vrij beperkte dalperiode van deze treinseries. De Benelux, de ICD Amsterdam - Breda en de intercity Den Haag - Eindhoven rijden de gehele dag, de AMRO zou gaan rijden van maandag t/m zaterdag van 6:00 tot 22:00 en op zondag van 12:00 tot 22:00. Terwijl bij de meeste treinseries er in de perioden van circa 10:00 tot 15:00 en van 19:00 tot 6:00 een groot aantal treinstellen 'pauze' hebben, maken de ICR stammen vrijwel rond de klok hun kilometers.

Bij de internationale trein komt daarnaast een stukje extra betrouwbaarheid die gewenst is, eigenlijk hoort er ook een reservestam op Rotterdam te staan voor geval er door een storing geen aanvoer vanuit Amsterdam komt, maar deze heeft er slechts enkele weken gestaan voor deze vanwege materieeltekort weggehaald is. En tot slot zal het imago een belangrijke rol spelen, men kan het politiek gezien niet permitteren dat het prestigeproject nu nog faalt, dus moet men extra voorzichtig zijn.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Milco »

Per toeval kom ik erachter dat in de reisplanner van NS International al de dienstregeling van 2016 is verwerkt. Ik kan al reizen plannen op maandag 14 december. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Z2N »

Dat is de planner van Hafas, en die is er altijd wel vroeg bij. Let wel: wat daar in staat is nog niet definitief.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Meltrain »

reisthijs schreef:
ArrivaBas schreef:Ze zouden tot december rijden met Mat'64 en dan is het Schluß met het Mat'64.
Ja, dat zeiden ze drie jaar geleden ook. Eerst zien dan geloven. Als er geen alternatief voorhanden is zullen ze nog wat langer moeten blijven rijden.
Volgens OdR 2015-9 is het vooral een "beleidsbeslissing" om in 2016 geen Plan V meer in te zetten. De stellen 441 t/m 483 kunnen echter nog tot medio 2016 (en sommige zelfs tot begin 2017) mee.
Omdat een "Gat van 2015" dreigt, lijkt het me dus onontkoombaar om ze langer in dienst te houden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Milco »

Twee dingen vallen mij wel op in de nieuwe dienstregeling en dat zijn lange stops. De [serie=Stoptrein|2015|Tiel - Utrecht Centraal6000[/serie] vertrekt voortaan 4 minuten eerder uit Tiel en Tiel Passewaaij en staat vervolgens 7 minuten stil in Geldermalsen.
De [serie=Stoptrein|2015|Deurne - Eindhoven - 's-Hertogenbosch9600[/serie] als die aankomt in 's-Hertogenbosch, staat deze 12(!) minuten stil voordat hij doorrijdt als [serie=Stoptrein|2015|'s-Hertogenbosch - Nijmegen4400[/serie].
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door reisthijs »

Positief is in elk geval dat Lunetten weer gewoon een kwartierdienst krijgt, en de [serie=Stoptrein|2015|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] gewoon door lijkt te blijven rijden tot Enschede in de daluren.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door microshit »

Milco schreef:Twee dingen vallen mij wel op in de nieuwe dienstregeling en dat zijn lange stops. De [serie=Stoptrein|2015|Tiel - Utrecht Centraal6000[/serie] vertrekt voortaan 4 minuten eerder uit Tiel en Tiel Passewaaij en staat vervolgens 7 minuten stil in Geldermalsen.
De [serie=Stoptrein|2015|Deurne - Eindhoven - 's-Hertogenbosch9600[/serie] als die aankomt in 's-Hertogenbosch, staat deze 12(!) minuten stil voordat hij doorrijdt als [serie=Stoptrein|2015|'s-Hertogenbosch - Nijmegen4400[/serie].
Misschien om alvast rekening te houden met PHS omdat daar dan extra IC's moeten gaan passeren? Of zou dat te vroeg zijn, om nu al in te voeren? Aan de andere kant kan die langere haltering van de [serie=Stoptrein|2015|Tiel - Utrecht Centraal6000[/serie] op Gdm wel prettiger zijn voor de overstap naar [serie=Stoptrein|2015|'s-Hertogenbosch - Utrecht Centraal16000[/serie] als je een beetje ongunstig bent ingestapt.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Ardan »

reisthijs schreef:Positief is in elk geval dat (...) de [serie=Stoptrein|2015|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] gewoon door lijkt te blijven rijden tot Enschede in de daluren.
En geen 12-minuten-stop meer in Rijssen om de Pimpel in te laten halen, maar wél negen minuten halteren in Enschede Drienerlo Kennispark omdat er in Enschede geen spoor vrij is :')
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door marvinkok »

Toch handig dat het station een maand een bouwput is geweest (A)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Wubbo »

microshit schreef:
Milco schreef:Twee dingen vallen mij wel op in de nieuwe dienstregeling en dat zijn lange stops. De [serie=Stoptrein|2015|Tiel - Utrecht Centraal6000[/serie] vertrekt voortaan 4 minuten eerder uit Tiel en Tiel Passewaaij en staat vervolgens 7 minuten stil in Geldermalsen.
Misschien om alvast rekening te houden met PHS omdat daar dan extra IC's moeten gaan passeren? Of zou dat te vroeg zijn, om nu al in te voeren?
Nee, dat heeft niets te maken met PHS (want dan is de situatie anders omdat de infra in Utrecht dan anders is). Wel heeft het alles te maken met de werkzaamheden bij Zevenaar, waardoor treinen uit Amsterdam Westhaven naar Duitsland langdurig via Venlo moeten gaan rijden. Dat bleek alleen inpasbaar als deze treinen op spoor 1 in Geldermalsen aan de kant staan (in dienstregeling 2015 staan ze op spoor 6), en daar moest de [serie=Stoptrein|2015|Tiel - Utrecht Centraal6000[/serie] voor worden aangepast.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Daniel »

Even voor mijn begrip: dat betreft dan Venlo -> Amsterdam waarbij ze naar spoor 1 moeten neem ik aan? (Anders zou het ook wel erg lang links rijden worden)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Wubbo »

Ja inderdaad. Die staan nu op spoor 6 (net als de treinen de andere kant op) maar dat lukt naar verwachting volgend jaar niet meer omdat de treinaantallen daarvoor te groot zijn (en er al andere beperkingen zitten, bijvoorbeeld door de ICE in Utrecht). Alternatief voor spoor 1 Geldermalsen zou het zijspoor in Oud Zaltbommel zijn, maar dat kost meer rijtijd (geloof dat daar een helling zit).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Daniel »

Kan ik me wel iets bij voorstellen dat dat krap wordt als je in beide richtingen op hetzelfde spoor aan de kant moet. Breekt dus nu wel op dat spoor 7 in Geldermalsen afgelopen jaar buiten gebruik gesteld is?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Wubbo »

Nee, die is namelijk te kort voor het gros van de treinen. Daarnaast komen beide richtingen elkaar ook nog ergens tegen dacht ik, maar dat durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door wouter15 »

Op de website van Locov las ik net dat het Mat'64 er per december 2015 helemaal uitgaat. Waar halen ze dan het materieel vandaan om de treinseries die nu met Mat'64 rijden met te laten rijden?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door reisthijs »

Dat is slechts een planning. Het kan in de praktijk anders lopen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Frank »

Uit het Brabants Dagblad:

http://www.bd.nl/regio/oss-uden-veghel- ... -1.5310857
NS zet in op treinen in spits tussen Oss en Den Bosch

OSS/DEN BOSCH - De Nederlandse Spoorwegen (NS) gaan in de eerstvolgende nieuwe dienstregeling extra sprinters plannen op het traject Oss-Den Bosch. De NS komt daarmee tegemoet aan de jarenlange klachtenstroom over overvolle treinen op dit traject.
Voor 2017 was dit al bekend, maar voor 2016? Of heeft de krant het gewoon verkeerd?
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door JWM »

Wellicht heeft de woordvoerder zich niet heel duidelijk uitgedrukt. Voor de planningsafdeling van NS is dienstreegeling 2016 natuurlijk al afgehandeld.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Suus »

Het wijzigingsblad voor december 2015 is nog niet afgesloten :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door SuperGhost »

Jammer dat de ruimte tussen Wijchen en Oss nog ontbreekt (vooral doordat de IC ergens moet kunnen inhalen), anders had je in de spits een algehele kwartiersdienst per sprinter op Nijmegen-Den Bosch kunnen bieden.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Brandbrief van gemeente Den Bosch naar NS over 'verloren' uurtje op Nachtnet

Bericht door Mr-W »

DEN BOSCH - Wethouder Jos van Son (verkeer) is ook 'bijzonder verrast' over het schema waarin de NS vanaf december het nachtnet wil laten rijden.
Dat stelde hij op vragen van De Bossche Groenen. In de reisplanner van de NS rijdt vanaf december de laatste trein vanuit Utrecht bijvoorbeeld om 0:55 uur. Dit terwijl treinen tot 2 uur waren afgesproken. Ook in de Tweede Kamer is een dergelijke motie aangenomen, waarin wordt gesteld dat het Brabantse nachtnet tot 2 uur kostendekkend is.
bd.nl
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Brandbrief van gemeente Den Bosch naar NS over 'verloren' uurtje op Nachtnet

Bericht door Karl »

Mr-W schreef:(...) Ook in de Tweede Kamer is een dergelijke motie aangenomen, waarin wordt gesteld dat het Brabantse nachtnet tot 2 uur kostendekkend is.
bd.nl
Want kostendekkingsgraden zijn een 'meninkje' en geen rekensommetje?
Het is een spectrum.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten