Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door huibf »

Die website had ik ook gevonden toen ik op zoek was naar informatie.
Echter het rooster stamt uir 2013. Ik vraag me af af die site nog actueel is.
Had de link daarom maar niet genoemd.

In de avonduren rijdt die bus als 'kolibri' en dus feitelijk geen buurtbus.
Hans
Berichten: 718
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Hans »

Best interessant hoor, de buurtbus van Klarenbeek.
Maar volgens mij is diepgaande discussie daarover in dit onderwerp niet op zijn plaats.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door regenmaker »

Hans schreef:Best interessant hoor, de buurtbus van Klarenbeek.
Overigens komt lijn 507 helemaal niet in Klarenbeek maar dat terzijde. :wink:

Overigens denk ik dat de site achterhaalt is, de route is ook niet meer bijgewerkt.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door datm »

Ja maar aan de andere kant hebben ze wel bijeenkomsten op hun website staan met datum's in 2015.
Maar ik denk sowieso dat die buurtbusvereniging nog een cursusje website bijhouden nodig heeft want er staat informatie op voor de reizigers over de dienstregeling en een oproep dat ze zoeken naar nieuwe vrijwilligers maar op dezelfde website staat ook het rooster van de chauffeurs met hun telefoonnummers. Lijkt mij niet zo handig omdat op een website te plaatsen.

Maar zoals eerder aangegeven ik denk dat we maar moeten stoppen over dit onderwerp in dit toppic :wink:
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Hendrik »

Een apart topic vind ik een beetje overdreven, dus daarom maar hier:

Uren wachten op de Brabantliner
HANK / BREDA - De Brabantliner heeft plaatsgebrek. Passagiers wachten soms uren. Arriva zet extra bussen in, maar dat helpt niet. Reizigers van de Brabantliners Breda-Utrecht en Breda-Gorinchem (en v.v.) klagen steen en been.
Ze moeten soms uren wachten, voor ze een plek in de Brabantliner hebben.
Lees verder...
waldo79
Berichten: 7628
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door waldo79 »

Wie herkent zich in dit verhaal? Ik vind het niet heel sterk en nogal sensatiebelust geschreven :)
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Hendrik »

Ik zie o.a. op Twitter wel ontzettend vaak klachten over (over)volle Brabantse bussen waardoor mensen noodgedwongen meerdere bussen voorbij moeten laten rijden... Maar het artikel beschrijft het waarschijnlijk wel een tikkie overdreven... :wink:
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Ik herken het totaal niet. Over dit jaar kan ik vanwege mijn stage niet heel veel zeggen, maar de afgelopen twee jaar heb ik gemiddeld zeker twee keer per week in de ochtend- en middagspits met de Brabantliner gereisd. Als ik in die twee jaar in totaal tien achterblijvers heb gezien, is het veel.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Globetrotter »

Hendrik schreef:Een apart topic vind ik een beetje overdreven, dus daarom maar hier:

Uren wachten op de Brabantliner
HANK / BREDA - De Brabantliner heeft plaatsgebrek. Passagiers wachten soms uren. Arriva zet extra bussen in, maar dat helpt niet. Reizigers van de Brabantliners Breda-Utrecht en Breda-Gorinchem (en v.v.) klagen steen en been.
Ze moeten soms uren wachten, voor ze een plek in de Brabantliner hebben.
Lees verder...
Dat plaatje........Is niet van een passagier in een Intouro.
waldo79 schreef:Wie herkent zich in dit verhaal? Ik vind het niet heel sterk en nogal sensatiebelust geschreven :)
Ik ben een dagelijkse reiziger van de Brabantliner en herken me ten dele in het artikel. Op de ochtendritten tussen 07,30u en 09,00u rijdt TCR versterking op lijn 400 richting Utrecht en tussen Sleeuwijk en Breda, waarmee de drukte wordt opgevangen.
In de middagritten is de drukte (zijn de pieken) op dit moment nog moeilijk in te schatten, omdat er veel gespreider wordt teruggereisd. Zo kwam het afgelopen week voor dat er op een rit van lijn 401 zowel op de Claudius Prinsenlaan een aantal, als op de Bijster een stuk of 25 reizigers, teleurgesteld moesten worden. De chauffeur belde wel meteen met de CVL (lijkt me dat dat de CVL was) om het aan te geven, waarna er gekeken of er op zeer korte termijn nog iets geregeld kon worden. Of de wachttijden kunnen oplopen tot uren heb ik geen idee van, maar het lijkt me best lang (het voelt misschien wel als uren).
Toen ik het er laatst met een chauffeur over had, zei hij dat het met name aan het begin van het schooljaar lastig in te schatten is hoeveel studenten op welke tijden terug naar huis reizen. Wanneer die rezigersaantallen wel bekend zijn, kunnen de versterkingsritten veel beter op maat worden afgesteld en zullen de klachten misschien wel afnemen.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door nvdw »

Plaatje is een stockfoto van een Amerikaanse schoolbus lijkt het wel.

Als er mensen moeten blijven staan krijg je op sommige haltes vanzelf een ophoping van reizigers waarvan sommigen ook weer moeten wachten omdat de volgende Brabantliner ook te weinig zitplaatsen heeft. Die paar extra mensen die voorheen een staanplaats hadden, moeten dus bij de volgende bus weer vechten om een zitplaats met alle anderen die voor de bus van een kwartier later kwamen, en zo loopt het heel snel op. Ik kan me wel indenken dat reizigers vanuit Hank (de laatste halte voor Breda) op een slechte dag drie of vier bussen over de A27 voorbij zien schieten voordat er weer eentje stopt die zitplaats heeft.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door datm »

Ezra schreef:
Hendrik schreef:Een apart topic vind ik een beetje overdreven, dus daarom maar hier:

Uren wachten op de Brabantliner
HANK / BREDA - De Brabantliner heeft plaatsgebrek. Passagiers wachten soms uren. Arriva zet extra bussen in, maar dat helpt niet. Reizigers van de Brabantliners Breda-Utrecht en Breda-Gorinchem (en v.v.) klagen steen en been.
Ze moeten soms uren wachten, voor ze een plek in de Brabantliner hebben.
Lees verder...
Dat plaatje........Is niet van een passagier in een Intouro.
waldo79 schreef:Op de ochtendritten tussen 07,30u en 09,00u rijdt TCR versterking op lijn 400 richting Utrecht en tussen Sleeuwijk en Breda, waarmee de drukte wordt opgevangen.
Deze week heeft zelfs de directeur van TCR een aantal van deze ochtendritten op de lijn 400 gereden om zo in de praktijk te kijken waar het probleem ligt. Maar deze directeur rijdt regelmatig op de bus om de problemen in de praktijk zelf te ervaren.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Mr-W »

Hendrik schreef:Ik zie o.a. op Twitter wel ontzettend vaak klachten over (over)volle Brabantse bussen waardoor mensen noodgedwongen meerdere bussen voorbij moeten laten rijden...
Ook op de scholierenlijn gebeurd dit in de ochtend en middag, maar vrijdag reed TCR extra ritten in de ochtend en stond er voor het eerst geen grote hoop met reizigers op het perron van 327,627.
Zelf neem ik altijd als alternatief de 402 die ook voor 75% gevuld is.
datm schreef: Deze week heeft zelfs de directeur van TCR een aantal van deze ochtendritten op de lijn 400 gereden om zo in de praktijk te kijken waar het probleem ligt. Maar deze directeur rijdt regelmatig op de bus om de problemen in de praktijk zelf te ervaren.
:pos: Vrijdag stond er ook van Arriva iemand te observeren maar dan voor de scholierenlijn naar de Avans en NHTV.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Globetrotter »

Mr-W schreef:
Hendrik schreef:Ik zie o.a. op Twitter wel ontzettend vaak klachten over (over)volle Brabantse bussen waardoor mensen noodgedwongen meerdere bussen voorbij moeten laten rijden...
Ook op de scholierenlijn gebeurd dit in de ochtend en middag, maar vrijdag reed TCR extra ritten in de ochtend en stond er voor het eerst geen grote hoop met reizigers op het perron van 327,627.
Zelf neem ik altijd als alternatief de 402 die ook voor 75% gevuld is.
datm schreef: Deze week heeft zelfs de directeur van TCR een aantal van deze ochtendritten op de lijn 400 gereden om zo in de praktijk te kijken waar het probleem ligt. Maar deze directeur rijdt regelmatig op de bus om de problemen in de praktijk zelf te ervaren.
:pos: Vrijdag stond er ook van Arriva iemand te observeren maar dan voor de scholierenlijn naar de Avans en NHTV.
Vrijdag is de minst drukke dag van de week, dus zal versterking niet altijd nodig zijn. Dinsdag, woensdag en donderdag lijken mij de drukste dagen.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Michael »

waldo79 schreef:Wie herkent zich in dit verhaal? Ik vind het niet heel sterk en nogal sensatiebelust geschreven :)
Dit verhaal is echt werkelijk heel erg overdreven. De BrabantLiners zijn inderdaad erg druk. En het komt inderdaad voor dat je wel eens eens een bus moet laten gaan maar je hoeft echt geen uren te wachten. De plannen zijn om vanaf december de BrabantLiner in de spits 6 keer per uur te laten rijden tussen Sleeuwijk en Breda. Dat wil zeggen 2 keer per uur lijn 401 vanuit Utrecht. 2 keer per uur een 401 die maar tot Sleeuwijk gaat en vanaf daar terug en 2 keer per uur lijn 402 vanaf Gorinchem.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door CamilleKreemers »

hoeveel Brabantliner bussen heeft Arriva en hoeveel zijn ze straks nodig dan? Extra ritten rijden gaat toch moeilijk met hun huidige wagenpark?
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Globetrotter »

CamilleKreemers schreef:hoeveel Brabantliner bussen heeft Arriva en hoeveel zijn ze straks nodig dan? Extra ritten rijden gaat toch moeilijk met hun huidige wagenpark?
Volgens mij 24 Brabantliners. Misschien (geen idee) dat de versterkingsritten die nu door Tcr worden gereden dan wel reguliere ritten worden.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Michael »

De serie is inderdaad 7301-7324. Dus inderdaad 24 BrabantLiners. Maar er zijn genoeg BrabantLiners aangezien ze alle ritten 400/401/402 ermee kunnen rijden en dan zelfs nog over hebben om er ritten op lijn 316 mee te rijden.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door SLToilet »

De ene keer dat ik ooit naar Utrecht ben geweest met de Brabantliner, in het Veoliatijdperk, zaten er een stuk of twintig op de grond vanaf Bijster tot aan Sleeuwijk en dat was iets na 12:30. Omdat er al een tijdje zoals bekend iedereen op een stoel moet kunnen zitten is het 'niet vreemd' dat er een hoop achterblijven. Uiteraard is het wel heel vreemd omdat Arriva/Den Bosch het al aan zagen komen dat bij V100-bussen iedereen een gordel aan moest kunnen doen en dus moest kunnen zitten (vanwaar anders T100 bestellen en uitvoeren?), terwijl ook al bleek uit het concept voor de concessie 2015-2025 (dat niet meteen is ingevoerd vanwege het door Arriva gewonnen geschil) dat de Brabantliner in frequentie moest worden verhoogd.

Gisteren overigens weer de welbekende rit afgelegd tussen Tb en Hilvarenbeek. Johanna (van Brabant(-laan)) is weer een vrouw *O* bij Arriva, nadat ze maandenlang door het leven moest als Johan. Ik weet echter niet hoe lang geleden dit al is aangepast, het kan ook in augustus al zijn geweest.

Dezelfde Amba waarin ik de naam weer goed hoorde stond nu echter gistermiddag wel de verwarming aan, met de zon erop en 22 graden buiten (en nog warmer binnen) was het flink afzien (A) .
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door datm »

CamilleKreemers schreef:hoeveel Brabantliner bussen heeft Arriva en hoeveel zijn ze straks nodig dan? Extra ritten rijden gaat toch moeilijk met hun huidige wagenpark?
Ze zouden ook Volans bussen in de spits kunnen inzetten.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door CamilleKreemers »

maar de frequentie van Volans wordt ook uitgebreid, dus zijn daar ook meer bussen nodig.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Michael »

Waar haal jij de info dat de frequentie van de Volans omhoog gaat. Op werkdagen wordt er al elke 10 minuten gereden tussen Breda Bijster en Oosterhout. En de lijnen naar Etten-Leur gaan ook 6 keer per uur. In de spits zelfs 8 keer per uur.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door OmniLezer »

Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat Arriva niet een soort bedrijf is die altijd genoeg bussen besteld. Ze bestellen altijd meer of ze laten het uitvoeren door een onder aannemer.

Of als dat niet gebeurt, hebben ze sowieso een paar Volans bussen over ofzo en dan gebruiken ze die. Er worden soms ook Amba's ingezet door TCR

Misschien volstaat het als elke Brabantliner in de spits 6x per uur rijdt.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door OmniLezer »

datm schreef:
CamilleKreemers schreef:hoeveel Brabantliner bussen heeft Arriva en hoeveel zijn ze straks nodig dan? Extra ritten rijden gaat toch moeilijk met hun huidige wagenpark?
Ze zouden ook Volans bussen in de spits kunnen inzetten.
Ja, dat dus. Arriva gebruikt toch niet vaak alle bussen uit hun stalling. Van de 7 Volvo's (BergenOpZoom) worden er waarschijnlijk 5 gebruikt
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door datm »

OmniLezer schreef:
datm schreef:
CamilleKreemers schreef:hoeveel Brabantliner bussen heeft Arriva en hoeveel zijn ze straks nodig dan? Extra ritten rijden gaat toch moeilijk met hun huidige wagenpark?
Ze zouden ook Volans bussen in de spits kunnen inzetten.
Ja, dat dus. Arriva gebruikt toch niet vaak alle bussen uit hun stalling. Van de 7 Volvo's (BergenOpZoom) worden er waarschijnlijk 5 gebruikt
Op zich ook logisch dat je niet al je bussen gebruikt want je moet er ook een paar achter de hand houden. Dit noemen ze met een duur woord strategische reserve.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door CamilleKreemers »

Michael schreef:Waar haal jij de info dat de frequentie van de Volans omhoog gaat. Op werkdagen wordt er al elke 10 minuten gereden tussen Breda Bijster en Oosterhout. En de lijnen naar Etten-Leur gaan ook 6 keer per uur. In de spits zelfs 8 keer per uur.
CamilleKreemers schreef:maar de frequentie van Volans wordt ook uitgebreid, dus zijn daar ook meer bussen nodig.
De frequentie van Volans Oosterhout -> Breda gaat van 6x naar 8x per uur. Dat lijkt me een frequentie-uitbreiding?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten