Maak je eigen lijnennet

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door ArrivaBas »

Wellicht off-topic, maar ik zie op Street View een vrachtwagen op die weg rijden :)
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gothic-Writer
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 18:59

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Gothic-Writer »

ArrivaBas schreef:Wellicht off-topic, maar ik zie op Street View een vrachtwagen op die weg rijden :)
Dat klopt helaas dan wel weer, maar dat heeft meer te maken met een aantal bedrijven die gevestigd zijn aan de "doorgaande" straat (Steenovensebaan). Vandaar ook het onderbord: uitgezonderd bestemmingsverkeer.

Terug komende op mijn punt, als er letterlijk de route gereden zou worden zoals op de kaart staat aangegeven, moet men ook dwars door een stuk bos, waar op dit moment alleen nog verharde fietspaden liggen en persoonlijk zou ik het erg jammer vinden als er een deel bos moet sneuvelen voor een busbaan. (Die, mits er geen maatregelen worden genomen, door middel van bus sluizen, hoogstwaarschijnlijk als een soort "racebaan" gebruikt gaat worden).
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door ArrivaBas »

https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... tt9BL6u6WI
Ik heb eindelijk mijn eerste My Maps kaart tot een goed einde gebracht.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door OmniLezer »

ArrivaBas schreef:https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... tt9BL6u6WI
Ik heb eindelijk mijn eerste My Maps kaart tot een goed einde gebracht.
Bas, een eigen perspectief op een concessie waar ik niets van af weet. Mooie kleuren en jou lijnen zijn ten minste aan te klikken.
No offence to the other met hun lijnennet, maar de lijnen zijn echt dun en niet aan te klikken.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Jef400 »

Ik hoop dat je beseft dat het nog niet af is.

Dorpen als Petten, Winkel en Niedorp zonder een enkele ov-verbinding.
Hoorn-Den Helder 3x overstappen??!
Hoe gaan we in godsnaam in Egmond/Zee komen?
Bergen geen ov? Met al die scholen en een 4x per uur rijdende scholierenlijn.
Beemster verliest verbinding met Alkmaar en Purmerend-Centrum
Lijnen Hoorn-Andijk vergeten?

Er klopt momenteel heel weinig van.
I'm sorry :(

Stadsdienst Purmerend:
Lijn 1 kan je weglaten voor lijn 105. Maar als je het een stadsdienst wilt laten zou ik de lijn via de Overwhere en Wheermolen en lusroute laten maken via de Baanstee, Purmer-Noord en Purmer-Zuid via het ziekenhuis en de Waterlandlaan naar het Busstation.
Lijn 2 is een goed idee, al zou ik hem vanaf het Station naar het Ziekenhuis verlengen. Daar heb je een keermogelijkheid en kun je dus ronddraaien en daarmee zorg je voor een verbinding Weidevenne-Ziekenhuis.

Lijn 113 zou ik weer terugnoemen naar 129 en via de Beemster en de schermer naar Alkmaar laten rijden. De reizigers vanuit de schermer naar Hoorn en kunnen prima met de huidige 128 en een overstap overweg. Daarnaast zou ik lijn 150 over Ursem richting Heerhugowaard en misschien over oude route lijn 7 naar Alkmaar laten gaan. Daarnaast zou ik weer een directe lijn Bergen-Alkmaar-Heerhugowaard willen zien die in de praktijk als zesde Alkmaarse stadslijn fungeert.
Laatst gewijzigd door Jef400 op do 17 sep 2015, 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Yanaike »

Nog steeds jammer dat mensen mijn tip niet aannemen om de lijnkleur/lijndikte af te laten hangen van de frequentie of het type van de bus. Zo is het lijnennet ook voor een leek heel makkelijk te begrijpen.
JeffreyMeijer schreef:Hoorn-Den Helder 3x overstappen??!
1x als je met de trein, of via Schagen reist.

Paar opmerkingen op jouw plan voor concessie Noord-Holland noord:
- Waarom laat je jouw lijn 101 Den Helder - Schagen niet via Julianadorp rijden? Daardoor kun je jouw lijn 3 schrappen, dan krijgt Julianadorp ook een verbinding met Schagen. Een snelle verbinding Den Helder - Schagen is niet nodig, daar rijdt immers ook al een trein, een goede ontsluiting van Julianadorp lijkt me beter.
- Ik zou van lijn 100 Den Helder - Den Oever en van lijn 130 Den Oever - Medemblik één doorgaande lijn maken. Niemand zit te wachten op een extra overstap in Den Oever.
- Jouw lijn 150 Heerhugowaard - Obdam - Hoorn en lijn 122 Hoorn - Bovenkarspel - Enkhuizen lopen grotendeels parallel aan spoorlijnen. Ik zou hier nog eens kritisch naar kijken en ze schrappen of omleiden over plaatsen die in jouw plan nog geen/beperkt OV hebben.
- En zoals JeffreyMeijer al aangaf zijn er nog veel dorpen zonder ov-verbinding.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door ArrivaBas »

Aan al die dingen zal de komende weken gewerkt worden, hoor!
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Jef400 »

Ehm, waarom zeg je dit dan? Nu zeg je dus dat je helemaal niet klaar bent, terwijl je eerder dit postte. Dat vind ik dan een beetje hypocriet. Niets persoonlijks hoor, ik heb dit soort fouten ook gemaakt in mijn begintijd op het forum (4 jaar terug). Maar het gaat je reputatie niet al te goed dan.
ArrivaBas schreef:https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... tt9BL6u6WI
Ik heb eindelijk mijn eerste My Maps kaart tot een goed einde gebracht.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Z2N »

Bus op de boot, je meent dit serieus? :X
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

JeffreyMeijer schreef:Hoorn-Den Helder 3x overstappen??!
Hoorn-Den Helder is volgens mij dan altijd nog 1x overstappen, namelijk te Heerhugowaard tussen de NS-treinen. :wink:
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Jef400 »

Met de trein wel ja. Maar nu is het een behoorlijk snelle buslijn die goed bezet is en ook relatief snel tussen Hoorn en Den Helder pendelt en beide plaatsen ook een goede overstap op de bus naar Friesland geeft.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Meltrain »

Leuk zo'n lijn 122, maar die rijdt parallel aan het spoor. Ik zou eerder een stadslijn in Enkhuizen invoeren, die nu overigens al als buurtbus rijdt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door ArrivaBas »

Z2N schreef:Bus op de boot, je meent dit serieus? :X
Dat doet CXX nu ook, hoor :wink:
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door ArrivaBas »

JeffreyMeijer schreef:Ehm, waarom zeg je dit dan? Nu zeg je dus dat je helemaal niet klaar bent, terwijl je eerder dit postte. Dat vind ik dan een beetje hypocriet. Niets persoonlijks hoor, ik heb dit soort fouten ook gemaakt in mijn begintijd op het forum (4 jaar terug). Maar het gaat je reputatie niet al te goed dan.
ArrivaBas schreef:https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... tt9BL6u6WI
Ik heb eindelijk mijn eerste My Maps kaart tot een goed einde gebracht.
Dit is versie 1.0. 2.0 komt over een paar weken.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Milco »

ArrivaBas schreef:
Z2N schreef:Bus op de boot, je meent dit serieus? :X
Dat doet CXX nu ook, hoor :wink:
En iedereen is daar zo tevreden en gelukkig mee... :N
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

En wat zijn de precieze klachten dan?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Z2N »

Bussen die haltes over moeten slaan om op tijd bij de boot te zijn, bussen die door vertragingen op de route de boot missen waardoor er aan de overkant geen bus is: er was niets mis met de oude opzet met bus 28 en bus 33 aan beide kanten van de boot, vandaar dat het gerepareerd moest worden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

Dat eerste heeft natuurlijk niets met het mee op de boot gaan van de bus te maken, want ook als de buslijn in de veerhaven zou eindigen zou dat moeten.

Dat tweede is ook op te lossen door op het moment dat een bus de boot mist, de bus aan de andere kant (die de boot op moet als de andere eraf moet) ook in te korten tot de veerhaven en de mensen dan op de gestrande bus aan de andere kant te laten overstappen (tijdelijk de oude situatie te hernemen). Dat is gewoon een kwestie van goed communiceren, de tijd tussen vertrek van de boot en aankomst van de boot aan de andere kant is 20 minuten, dus dat is meer dan genoeg om de andere bus op de hoogte te brengen.

Voorbeeld: de bus vanaf Texel mist de boot van 9:00, dan is die dus niet om 9:21 bij de veerhaven in Den Helder. Deze chauffeur roept dan zijn collega in Den Helder op (die dan nog bij station Den Helder staat) dat hij tot de boot moet rijden. Deze kan dat dan direct aan de reizigers meegeven én voor op de bus zetten (zorgen dat die eindbestemming ook in het systeem staat uiteraard). Deze bus keert in de haven dan direct op de bus terug naar het station. De reizigers vanaf het station stappen dan op de boot en op Texel stappen ze dan op de bus die daar gestrand was en dus voor hun klaar staat om richting De Koog te rijden.

Met de huidige tijden is het enige nadeel dat de bus vanaf het station net iets later (.22) in de haven komt dan de bus vanaf de boot van Texel (.21). Dit is op te lossen door de bus vanaf het station in Den Helder iets eerder te laten vertrekken (vertrekt nu immers pas 16 minuten na aankomst van de IC), zodat die zonder vertraging op de bus ri. het station (die slechts een krappe aansluiting van 4 minuten op de IC naar Nijmegen heeft) zou kunnen keren in de Den Helderse haven. De wachttijd voor de boot wordt dan 10 i.p.v. 8 minuten (de wachttijd aan de Texelse kant is 11 minuten), waardoor die ook minder snel de boot zal missen.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door ArrivaBas »

"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Z2N »

Nog steeds ontbreekt het aan realisme, met veel korte lijntjes naar the middle of absolutely nowhere, overbodig veel aanbod op dunne vervoersrelaties, paralleliteit met het spoor en voor sommige delen van de grote plaatsen een enorme frequentievermindering. Kijk eens goed naar het huidige netwerk, en pas als je dat goed genoeg bestudeerd hebt is het pas mogelijk om een geloofwaardig voorstel te doen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Yanaike »

Het ziet er al uit als een verbetering, maar:
- Lijn 101 Den Helder - Schagen rijdt nog steeds niet via Julianadorp. Deze verbinding is concurrentie met de trein en doet weinig plaatsen aan die nog geen verbinding hebben, dat terwijl Julianadorp nog best een verbinding met Schagen kan gebruiken.
- Lijn 102 Den Helder - Anna Paulowna lijkt mij vrij nutteloos. Tussen Den Helder en van Ewijcksluis rijdt lijn 100 ook al, tussen Den Helder en Anna Paulowna rijden ook al treinen. Breezand heeft nog geen verbinding. Overweeg op zijn minst om lijn 102 over Breezand te laten rijden.
- Er zijn nog steeds te veel missing links: Wevershoof/Andijk - Hoorn mist nog, Egmond - Castricum mist nog, Den Oever - Hoorn is wat mager etc.

Het zou ook fijn zijn als je naast je lijnnennet ook een kleine argumentatie kan geven waarom je bepaalde keuze maakt.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door ArrivaBas »

"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Yanaike »

Nogmaals: het zou fijn zijn als je ook een argumentatie kunt geven waarom je bepaalde keuzes maakt, nu voelt het net als een willekeurig plan zonder dat daar enige betekenis achter zit.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Jef400 »

Gaat de goede kant op. Ik heb alleen nog wat kritiekpunten.

Stadsdiensten

Stadsdienst Alkmaar: Met de huidige opzet is niets mis. Ik zie me god niet in waarom je dat zou moeten veranderen.

Stadsdienst Hoorn: Grote Waal wordt al bediend door EBS lijn 314. Daarnaast mag er best geslingerd worden in Risdam, Blokker, Zwaag en Kersenboogerd. Het is een stadsdienst, geen sneldienst :wink:

Stadsdienst Purmerend: Ik zou lijn 1 een grote lusroute Weidevenne-Tramplein-Beatrixplein-Waterlandziekenhuis (veenweidestraat)-Purmer Zuid-Weidevenne laten maken. Lijn 2 zou ik een lusroute Tramplein-Beatrixplein-Purmer Zuid-Purmer Noord-Baanstee-De Koog-Overwhere-De Gors-Beatrixplein-Tramplein laten maken. Allebei de lussen zou ik in beide richtingen berijden.

Stadsdienst Den Helder: Nieuwe lijn 33 zie lijn 102

Streekdienst

Lijn 100 zou ik hernummeren naar 135 en daarnaast via de A7, Wieringerwerf, Lambertschaag, Abbekerk en Wognum naar Hoorn verlengen.
Lijn 101 zou ik hernummeren naar 152 en omleggen via Schagerbrug Dorp
Lijn 102 zou ik hernummeren naar lijn 33 en een lusroute in Anna Pouwlona laten rijden.
Lijn 103 zou ik hernummeren naar lijn 151, wellicht zou ik hem niet vanaf Schoorl langs het kanaal laten rijden maar via Bergen naar Alkmaar laten voeren.
Lijn 110 zou ik hernummeren naar 152. En omleggen via Tuitjenhorn en via St Maarten naar Schagen laten gaan.
Lijn 111 zou ik hernummeren naar lijn 10 en weer terugbrengen naar de huidige situatie. Broek op Langedijk, en Scharwoude verliezen immers hun directe verbinding met het centrum van de regio, Alkmaar.
Lijn 112 zou ik opheffen en vervangen door de huidige lijn 129 naar Purmerend. Die via de Schermer, Noordbeemster, Middenbeemster en Zuidoostbeemster naar Purmerend voert.
Lijn 113 zou ik dus zoals eerder genoemd vervangen voor de huidige lijn 129 naar Purmerend. In plaats daarvan zou ik dan de huidige 128 in stand houden.
Lijn 114 zou ik hernummeren naar lijn 167 zoals hij nu ook al is. Voor de rest niets mis mee. Hij rijdt immers al enkele tientallen jaren :wink:
Lijn 115 zou ik hernummeren naar lijn 165. Niets mis mee overigens.
Lijn 120 zou ik hernummeren naar lijn 139. Niets mis met die lijn.
Lijn 121 zou ik het nummer 153 geven. Niets mis mee met de lijn. Al zou ik wel willen opteren voor een lage frequentie op de lijn.
Lijn 122 kan wat mij betreft best wel. Nummer 137 heb ik daarvoor gevonden.
Lijn 123 zou ik een lusroute Hoogkarspel-Grootebroek-Andijk-Wervershoof-Andijk geven. Lijnnummer 132 blijft daarvoor van toepassing.
Ik zou ook een nieuwe lijn 138 in het leven willen roepen die de buurtbus weer vervangt op die route.
Lijn 130 zou denk ik niet genoeg vraag hebben. Misschien een 1x/2 uur frequentie een optie?
Lijn 150 zou ik hernummeren naar lijn 133 en enerzijds verlengen naar Alkmaar over de route van de oude lijn 7 en ipv via Obdam, via Ursem en Avenhorn naar Hoorn laten gaan.
Lijn 151 zou ik hernummeren naar lijn 153 en doortrekken naar Alkmaar. Goede lijn.
Ik zou ook een nieuwe lijn 154 in het leven roepen. Vanaf Medemblik naar Abbekerk, Opmeer, Obdam naar Heerhugowaard

Buurtbussen

Lijn 400 laat ik ongemoeid.
Lijn 401 kan door lijn 154 weg
Lijn 402 zou ik doortrekken naar Grootebroek, Station
Lijn 403 is goed
Lijn 404 zou ik zo laten
Lijn 405 kan door lijn 133 weg
Lijn 406 kan door lijn 132 weg
Lijn 407 kan zo blijven
Lijn 408 zou ik een lijnbus 164 maken

Snelbus
Lijn 200 kan wat mij betreft weg.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door ArrivaBas »

Dat zijn hele mooie puntjes, maar ik heb al plannen om me van de week met een andere concessie te bemoeien :wink: . Ik ga dus niets meer verbeteren.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten