Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Dan is er kennelijk ook ineens weer geleed materieel over :o
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

JeroenSpock schreef:Tegenwoordig schop ik ze er uit als ze dat op een uitstaphalte proberen.

Niet letterlijk, maar je snapt de bedoeling.
Ik begrijp het wel, het is zo'n enorme massa studenten. Het kan zo een kwartier duren voordat je überhaupt in een bus kan. Zeker met slecht weer is de capaciteit op lijn 15 te beperkt. Ik zou er daarom ook voor pleiten om de lijn 17 in zijn geheel te schrappen en de vrijkomende financiering in te zetten voor extra ritten op lijn 15. In de middag zitten er echt te weinig mensen in om die lijn te rechtvaardigen.
Overigens biedt ook lijn 9 nog wel een alternatief voor de studenten vanaf het Hoofdstation. Die rijdt er 2 minuten langer over dan lijn 15 volgens het schema. Zeker in de spits kan het op de Eeldersingel echt druk zijn.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

11 is ook nog wel een goed alternatief. Als ik die van xx:30 neem ben ik nog op tijd op de campus. Moeten ze wel even iets van markering aanbrengen bij die vernieuwde deuren (zoals bij de capacity's wel het geval is) zodat ze tenminste kunnen sluiten.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Busreiziger schreef:
JeroenSpock schreef:Lijn 15 heeft geen versterking meer. Die bus van 8:01 op lijn 11 vanaf Zuidhorn gaat tot Zernike/Crematoriumlaan en dan leeg door naar HS. .
Zag het vanochtend toch echt weer gebeuren, hij kwam aan als 11 Extra Bus op het CS, liet de passagiers uitstappen en ging toen door als 15 Extra Bus.
Het was die CapaCity waar ze de stickers afgehaald hebben.
Aah, ja. Dat is geen buschauffeur maar iemand van logistiek, die hebben in de ochtend wat ruimte om versterking te rijden. Dat is 9 van de 10 keer met de 3400, die wordt elke avond op zijn eigen plekje in de loods gezet.
Zij hebben ook geen vast schema, ja die eerste lijn 11 misschien, maar daarna rijden ze waar het nodig is in overleg met de stationscoördinator.
Maar op papier heeft 15 geen versterking, en zijn geen diensten waar 15 in voor komt.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door groningen »

Het is maar goed dat de halte waar lijn 15 komt de meeste stoeptegels heeft.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door groningen »

Vanmorgen bleken er dus al mensen in lijn 15 te zitten voordat de bus bij de uitstaphalte in Groningen was, dus ze stappen er inderdaad daar niet in. De vraag is dan: waar stappen ze wel in? Die lijn 15 rijdt toch alleen maar tussen station en Zernike en v.v..
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door groningen »

Provincies betalen vervoer tot deur aanmeldcentrum

Vluchtelingen hoeven niet langer de laatste 1,5 kilometer naar het aanmeldcentrum in Ter Apel te lopen. De bus van lijn 73 tussen Emmen en Ter Apel rijdt voortaan ieder uur tot de hoofdingang van de opvang. Verbetering van de verbinding is mogelijk dankzij een financiële bijdrage van de provincies Groningen en Drenthe. Zij leggen samen 165.000 euro op tafel om in ieder geval tot half december de extra busdiensten tot de deur van het asielzoekerscentrum mogelijk te maken. Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers hoeft niet mee te betalen.

De Groningse gedeputeerde Fleur Gräper (D66) stelt nadrukkelijk dat de bijdrage niet ten koste gaat van openbaar vervoer elders in de provincies. ,,Daar is bewust voor gekozen. Het is een aanvullende bijdrage aan ons openbaar vervoersbureau. Het kan niet zo zijn dat we vluchtelingen helpen en op andere plaatsen diensten gaan schrappen.'' Volgens gedeputeerde Henk Brink (VVD) uit Drenthe ontstonden op de looproute verkeersonveilige situaties. ,,Dat probleem wilden we oplossen door extra bussen in te zetten. Vluchtelingen moeten veilig worden vervoerd.''

Tot nu toe banjerden vluchtelingen vaak bepakt en bezakt het laatste stuk naar het aanmeldcentrum langs het aardappelveld. Gräper: ,,Een onwenselijke situatie. Het ziet er naar uit dat de vluchtelingenstroom naar Ter Apel nog wel een tijd aanhoudt. Niet overal kan direct aanvullende noodopvang in gebruik worden genomen. Extra voorzieningen zijn nodig om de druk op te vangen.'' Gräper wil ook kijken naar eventuele ontbrekende schakels en diensten op routes naar nieuwe opvangcentra in de provincie Groningen. ,,Mogelijk dat we ook daar iets voor gemeenten kunnen betekenen.''

Bron: DvhN
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Pim-AllianceB95 »

groningen schreef:Vanmorgen bleken er dus al mensen in lijn 15 te zitten voordat de bus bij de uitstaphalte in Groningen was, dus ze stappen er inderdaad daar niet in. De vraag is dan: waar stappen ze wel in? Die lijn 15 rijdt toch alleen maar tussen station en Zernike en v.v..
Er worden wat ritten op lijn 309 en 312 uitgevoerd met een Capacity, die rijden door als lijn 15.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door groningen »

Dan hebben we waarschijnlijk de oplossing. Het is ieder geval niet in de reisplanner van 9292 terug te vinden. Ja, ik heb hem de 309, maar geen 312. Die 9292 vind trouwens wel de Campus in Zwolle, maar in Groningen is het nog steeds P + R Zernike. Als de meeste mensen toch doorrijden naar Zernike, waarom laat je hem dan stoppen op het station. Gooi hem dan op de ringweg rechtsstreeks naar het noorden van Groningen toe.
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door geert4OV »

Dat gaat nog wel even door even kijkend richting Hongarije en

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenla ... applaatsen

Echte oplossing was volgens mij een paar maanden terug anders reageren. Hopelijk kan het nog ten goede worden gekeerd.
groningen schreef:Provincies betalen vervoer tot deur aanmeldcentrum

Vluchtelingen hoeven niet langer de laatste 1,5 kilometer naar het aanmeldcentrum in Ter Apel te lopen. De bus van lijn 73 tussen Emmen en Ter Apel rijdt voortaan ieder uur tot de hoofdingang van de opvang. Verbetering van de verbinding is mogelijk dankzij een financiële bijdrage van de provincies Groningen en Drenthe. Zij leggen samen 165.000 euro op tafel om in ieder geval tot half december de extra busdiensten tot de deur van het asielzoekerscentrum mogelijk te maken. Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers hoeft niet mee te betalen.

De Groningse gedeputeerde Fleur Gräper (D66) stelt nadrukkelijk dat de bijdrage niet ten koste gaat van openbaar vervoer elders in de provincies. ,,Daar is bewust voor gekozen. Het is een aanvullende bijdrage aan ons openbaar vervoersbureau. Het kan niet zo zijn dat we vluchtelingen helpen en op andere plaatsen diensten gaan schrappen.'' Volgens gedeputeerde Henk Brink (VVD) uit Drenthe ontstonden op de looproute verkeersonveilige situaties. ,,Dat probleem wilden we oplossen door extra bussen in te zetten. Vluchtelingen moeten veilig worden vervoerd.''

Tot nu toe banjerden vluchtelingen vaak bepakt en bezakt het laatste stuk naar het aanmeldcentrum langs het aardappelveld. Gräper: ,,Een onwenselijke situatie. Het ziet er naar uit dat de vluchtelingenstroom naar Ter Apel nog wel een tijd aanhoudt. Niet overal kan direct aanvullende noodopvang in gebruik worden genomen. Extra voorzieningen zijn nodig om de druk op te vangen.'' Gräper wil ook kijken naar eventuele ontbrekende schakels en diensten op routes naar nieuwe opvangcentra in de provincie Groningen. ,,Mogelijk dat we ook daar iets voor gemeenten kunnen betekenen.''

Bron: DvhN
hej*
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Pim-AllianceB95 »

groningen schreef:Dan hebben we waarschijnlijk de oplossing. Het is ieder geval niet in de reisplanner van 9292 terug te vinden. Ja, ik heb hem de 309, maar geen 312. Die 9292 vind trouwens wel de Campus in Zwolle, maar in Groningen is het nog steeds P + R Zernike. Als de meeste mensen toch doorrijden naar Zernike, waarom laat je hem dan stoppen op het station. Gooi hem dan op de ringweg rechtsstreeks naar het noorden van Groningen toe.
Als dat zo was, zou dat een goede oplossing zijn, maar er zitten ook veel andere reizigers in die 309 en 312. Er is immers nog voldoende ruimte om 'bij te laden' op het CS.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

Door de puinhoop in de stad vandaag een uur vertraging gehad. Wat ik niet logisch vond, is dat mijn chauffeur van lijn 2 niet rechtdoor reed over de Legroweg. Was veel beter geweest voor de dienstregeling om eerst vanaf Vennerstraat naar De Punt te rijden, daar de volgende rit zonder vertraging op te pakken en dan ons er onderweg naar Groningen bij de goede haltes uit te zetten. Had je gelijk een fikse vertraging op de volgende rit kunnen voorkomen.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Alle bussen op lijn 2 reden ongeveer met 15-25 minuten vertraging. In de spits zijn de meeste reizigers van Groningen naar Eelde, waardoor je deze anders nog meer vertraging geeft. Daarbij moet men dan ook meer betalen, dus onwenselijk. Een rit is wel vanaf Station Noord direct naar de Grote Markt gegaan. Ik denk dat Qbuzz dus wel de beste oplossingen heeft gevonden. Men heeft geen ritten hoeven schrappen op lijn 2. Doordat de lijnen naar De Wijert ook een kwartier waren vertraagd, liep het eigenlijk nog best aardig. Dat geldt voor meer lijnen volgens mij. Het is natuurlijk ook wel een totaal onverwachte situatie voor het OV.
Ik ben wel benieuwd hoe het kan dat je een uur vertraging hebt opgelopen, als de vertraging hooguit 25 min was.
Laatst gewijzigd door gebruiker77 op do 17 sep 2015, 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn65 »

Op den duur reden veel bussen ook met een ruime boog om het centrum heen via de Petrus Campersingel en de Griffeweg. Er stonden ook een aantal bussen vast in de Oosterstraat, die konden door de inzet van de ME geen kant op. Bij een van die bussen is ook nog een ruit gesneuveld. Ik zag op den duur een lijn 3 met +6 en direct daarachter een met +16.
Basislijn
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

Nicketick schreef:Door de puinhoop in de stad vandaag een uur vertraging gehad. Wat ik niet logisch vond, is dat mijn chauffeur van lijn 2 niet rechtdoor reed over de Legroweg. Was veel beter geweest voor de dienstregeling om eerst vanaf Vennerstraat naar De Punt te rijden, daar de volgende rit zonder vertraging op te pakken en dan ons er onderweg naar Groningen bij de goede haltes uit te zetten. Had je gelijk een fikse vertraging op de volgende rit kunnen voorkomen.
Daar moet de chauffeur ook toestemming voor krijgen van de CVL. En vergeet niet dat dat extra kosten op zou leveren voor reizigers op saldo.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Of je er toestemming voor moet vragen weet ik niet, maar ik weet wel dat veel chauffeurs gisteren zijn omgereden om de tijden weer op te pakken.
En ben met lijn 3 in Lewenborg direct naar het eindpunt gereden, en daar de route weer opgepakt. Zo ging de vertraging van +23 naar +8 toen ik Lewenborg weer uit reed. De OV chipcomputer zet ik dan vast op de laatste halte waar ik ik van de route ga afwijken, dan betaald niemand te veel.

Ik ben nog wel vanaf de Petrus Campersingel linksaf gegaan naar UMCG hoofdingang, door de oostersingel naar UMCG noord voor mensen naar Kardinge. Heeft me de nodige extra vertraging opgeleverd maar er stonden veel mensen bij die halte die er toch blij mee waren dat er een bus langs kwam.

En dat voor een potje voetbal...
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Een succesvolle methode op minder frequente streeklijnen is vanaf het punt waar je jezelf zou moeten tegenkomen ook de haltes aan de overzijde van de weg bekijken, om vanaf het eindpunt direct terug te rijden naar die halte. Dan is je vertraging niet helemaal weg, maar afhankelijk van hoeveel je kunt afsnijden wel aanzienlijk verminderd.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

@JeroenSpock: betaal je dan zeker weten niet te veel? Omdat je nog een tweede keer langs die halte komt en je dan op den nieuwe rit zit? Toen ik een keer naar het eindpunt reed en toch terug moest, hoefde ik niet uit te checken.
@Pim: dat zou wel een goed idee zijn, al is dat bij sommige lijnen, zoals 2 hierboven, lastig. Er komen namelijk ook reizigers vanaf De Punt naar Eelde. In dit geval had je denk ik De Wijert kunnen overslaan om vertraging in te lopen en desnoods rechtstreeks naar Noord. Maar na, het is nooit zoals iedereen zou willen. Ik denk alleen wel dat als een bus 20 minuten vertraagd is, het voor reizigers onplezierig is om dan nog eens 15 minuten later te zijn (door dus eerst naar De Punt te gaan).
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Als je mee reed naar het eindpunt en dan weer een stukje terug, betaal je het stukje van je uitstaphalte-eindpunt-uitstaphalte dubbel.
We zetten de ovchip computer gewoon stil op een halte, en op die halte checkt iedereen uit. Ook al rijdt de bus achterin Lewenborg afwijkend van de route.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door groningen »

Lijn 40 had gistermiddag een vreemde route. Kwam 1 naar Appingedam op de Vrydemalaan tegen. Bus moet eigenlijk over de Zaagmuldersweg rijden in de Oosterpark. Zou de bus dus van de Peter Campersingel (Hanzeplein/Oostersingel) gekomen zijn of via het centrum gerden hebben?!
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Pim-AllianceB95 schreef:
geert4OV schreef:
CamilleKreemers schreef:Waarom niet eerst 2 bussen per uur rijden, maar direct 2 bussen + 1x versterking?
Omdat er algauw 500 mensen per dag bij Ter Apel binnen komen!
En die komen braaf massaler aan op het halve uur dat Qbuzz met twee bussen rijdt?

Opmerkelijk vind ik daarnaast wel de retourritten: wie zit er precies te wachten op een bus om 1:46 van Ter Apel naar Emmen?
Arriva komt aan om .53 en .15 aan. De bussen van .36 staan wel in de dienstregeling, dus kunnen die wel drukker zijn. Ik verwacht dat het moment dat die extra ritten in de dienstregeling komen te staan er ook voor zorgen dat er meer spreiding komt van asielzoekers.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door groningen »

1 Qbuzzchauffeur had gisteren een slechte dag, want hij/zij stempelde een kaartje met 30 september 2015 af. Of was het een uiterste houdbaarheidsdatum. Het was geen 2, 4, 6, 8 euro of wat dan ook kaartje. Het was langwerpig in de oranje, wit en blauw kleuren.
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door bartjemestrom »

Er zijn probeerkaartjes voor Qlink en Qliner in omloop. Wellicht was dat er eentje
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Pim-AllianceB95 »

De omschrijving doet denken aan een tegemoetkomingskaartje, waar inderdaad met een reguliere datumstempel een uiterste gebruikdatum op wordt aangebracht (daaronder is nog een vlak voor de reguliere chauffeursstempel)
Jorn
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 15:37

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Jorn »

bartjemestrom schreef:Er zijn probeerkaartjes voor Qlink en Qliner in omloop. Wellicht was dat er eentje
Die zijn blauw.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten