Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRail

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRail

Bericht door Thom91 »

Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRail

De werkzaamheden voor de elektrificatie van het spoor tussen Zwolle en Wierden zijn gegund aan aannemer VolkerRail. In opdracht van de provincie en ProRail start VolkerRail in oktober 2015 met de uitvoering van de werkzaamheden. De werkzaamheden zijn medio 2017 gereed.

Werkzaamheden
Bij de elektrificatie van het bijna 40 kilometer lange traject tussen Zwolle en Wierden gaat het onder andere om de aanleg van 900 masten voor de bovenleiding naast het spoor en ondergrondse leidingen van energieleveranciers naar drie nieuwe technische ruimten op het traject voor de stroomvoorziening. De fietsbrug over het spoor bij de Looweg in Wierden zal iets worden verhoogd, zodat de bovenleiding er onder door kan.

Impact voor reizigers: bus in plaats van trein in de avond
Een van de doelen bij de uitvoering van de werkzaamheden is om de hinder voor reizigers tot een minimum te beperken. Daarom heeft de provincie op advies van reizigersorganisatie Rocov en in overleg met ProRail ervoor gekozen om het werk zoveel mogelijk na de avondspits en in de nacht uit te voeren.

Het eerste deel van de werkzaamheden wordt uitgevoerd vanaf oktober 2015 tot de zomer van 2016. ’s Avonds vanaf 20.00 rijden er bussen in plaats van treinen tussen Zwolle en Almelo. Doorgaande reizigers kunnen ook omreizen via Deventer of via Mariënberg (Vechtdallijnen).


bron en meer
Komt wel goed schatje.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRai

Bericht door Freek »

En dus geen grote zomerbuitendienststelling zoals hier op t forum volgens mij ook al eens is beweerd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRai

Bericht door Suus »

Er staat echter niet wat er tussen 2016 en 2017 nog gaat gebeuren?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRai

Bericht door Thom91 »

Freek schreef:En dus geen grote zomerbuitendienststelling zoals hier op t forum volgens mij ook al eens is beweerd.
Zie wat Bee zegt
Komt wel goed schatje.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRai

Bericht door Freek »

Er staat ook niet dat het wel gaat gebeuren.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRai

Bericht door Suus »

Ik zou dan graag het zeer bekende motto "afwachten dan maar" willen inbrengen. :)
Laatst gewijzigd door Suus op vr 19 jun 2015, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRai

Bericht door deadlock »

Freek schreef:En dus geen grote zomerbuitendienststelling zoals hier op t forum volgens mij ook al eens is beweerd.
Ze zijn daar op deze lijn nogal terughoudend mee na de vorige buitendienststelling die ruim drie jaar duurde.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRai

Bericht door Freek »

Het is vooral een andere manier van aanbesteden geweest die dit tot gevolg heeft gehad. Oorzaak daarvan kan natuurlijk weer liggen in die tunnel, maar kan ook in andere verklarende factoren liggen . En die zou ik niet uitsluiten. I know een beetje vaag allemaal. Kijk maar hoe betrouwbaar je mijn blauwe ogen vind en wat je met de eerdere bijdrage aan dit topic van mij doet.
Gamma
Berichten: 312
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRai

Bericht door Gamma »

De vraag is hoe acceptabel die aanbesteding is geweest voor de reiziger. Bijna een jaar lang elke dag geen treinverkeer na 20:00 uur. Had dat niet innovatiever gekund?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13170
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRai

Bericht door Z2N »

Je hebt nou eenmaal de tijd nodig voor de werkzaamheden, daar gaat enkele maanden non-stop werk in zitten. Dan kan je kiezen: of in een keer, maar dan plaag je de forenzen en studenten (het grootste deel van het aantal reizigers), of deze oplossing, die hooguit 5% van de reizigers treft (uitgaanspubliek en laat terug kerende dagjesmensen). Ik vind het zo wel een nette oplossing.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRai

Bericht door deadlock »

Freek schreef:Het is vooral een andere manier van aanbesteden geweest die dit tot gevolg heeft gehad. Oorzaak daarvan kan natuurlijk weer liggen in die tunnel, maar kan ook in andere verklarende factoren liggen . En die zou ik niet uitsluiten. I know een beetje vaag allemaal. Kijk maar hoe betrouwbaar je mijn blauwe ogen vind en wat je met de eerdere bijdrage aan dit topic van mij doet.
Ooooh okay. Nee dan.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRai

Bericht door Ardan »

Freek schreef:Kijk maar hoe betrouwbaar je mijn blauwe ogen vind en wat je met de eerdere bijdrage aan dit topic van mij doet.
Pics van je ogen anders kan ik er alsnog helemaal niks mee.
Ik doe ook maar wat
menno47
Berichten: 161
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 12:09
Locatie: Groningen

Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRai

Bericht door menno47 »

Mariënberg - Almelo onder de draad als meerwerk of is dat te veel gevraagd ?
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRai

Bericht door deadlock »

Voor die tien reizigers per dag?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRai

Bericht door Dennenboom »

Ooit had NS ambitieuze plannen. Electrifcatie Almelo - Marienberg hoorde er ook bij. Het kwam er echter nooit van.
Zwolle - Wierden ontbrak echter in de plannen.....

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... -projecten
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRai

Bericht door Anne »

Almelo - Marienberg is overwogen omdat dan ook de olietreinen via Almelo elektrisch konden.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRai

Bericht door SuperGhost »

deadlock schreef:Voor die tien reizigers per dag?
En voor die reizigers moet je straks een relatief enorme vloot reservematerieel hebben, namelijk 33%. Nu lost Arriva dat nog op door de reservevloot van de Gelderse lijnen daarvoor te gebruiken. Als straks die lijnen elektrisch zijn (Gelderland wil haar lijnen allemaal van een bovenleiding voorzien) kan dat natuurlijk niet meer (daarnaast is het natuurlijk niet altijd dat de concessiehouder van de Vechtdallijnen en Achterhoek-Rivierenland dezelfde zullen blijven). Arriva kan nu daardoor nog de kosten drukken, maar anders hebben ze natuurlijk een relatief behoorlijke kostenpost voor zo'n lijntje. Dat is straks geloof ik nog de enige diesellijn en de hele regio anders.
Erik1100
Berichten: 188
Lid geworden op: do 29 jan 2009, 20:43

Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRai

Bericht door Erik1100 »

Ik heb gelezen in www.overijssel.nl/sis/16201510636932.pdf dat men de spoorlijn bij de nieuwe concessie in 2028 elektrisch wil hebben.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRai

Bericht door SuperGhost »

Een kosten-baten-ratio van 0,9 over 30 jaar is ook zeker niet slecht, zeker als dus nog enkele zaken eruit weggelaten zijn (het terugleveren van energie aan de bovenleiding bij het remmen, de nu benodigde LM-ritten naar Hengelo voor het bijtanken en de uitwisselingsmogelijkheid van materieel met de overige lijnen) en zo'n investering volgens dat document niet een levensduur van 30, maar van 40 jaar heeft.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRai

Bericht door deadlock »

SuperGhost schreef:
deadlock schreef:Voor die tien reizigers per dag?
En voor die reizigers moet je straks een relatief enorme vloot reservematerieel hebben, namelijk 33%. Nu lost Arriva dat nog op door de reservevloot van de Gelderse lijnen daarvoor te gebruiken. Als straks die lijnen elektrisch zijn (Gelderland wil haar lijnen allemaal van een bovenleiding voorzien) kan dat natuurlijk niet meer (daarnaast is het natuurlijk niet altijd dat de concessiehouder van de Vechtdallijnen en Achterhoek-Rivierenland dezelfde zullen blijven). Arriva kan nu daardoor nog de kosten drukken, maar anders hebben ze natuurlijk een relatief behoorlijke kostenpost voor zo'n lijntje. Dat is straks geloof ik nog de enige diesellijn en de hele regio anders.
Opheffen die spoorlijn dus :D

Even serieus; Ik snap best dat het een moeilijk punt is maar als er toch niets gedaan gaat worden met bijvoorbeeld een sneltrein Emmen-Enschede v.v. dan denk ik dat je er eigenlijk voor moet kiezen om er een frequente bus van te maken, ook op zaterdag en zondag van vroeg tot een uur of 21:00/21:30. Ik denk dat dat zelfs bij een halfuursfrequentie over een groot gedeelte van de dag rendabeler is dan nu.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRail

Bericht door Thom91 »

Werk aan het spoor tussen Zwolle en Wierden
maandag 5 oktober 2015 t/m zondag 30 oktober 2016

Gevolgen voor uw reis

Van 5 oktober 2015 t/m 30 oktober 2016 is er, meestal in de avonduren, beperkt tot geen treinverkeer mogelijk tussen Zwolle en Wierden. Houdt u rekening met een extra reistijd van 15 tot 30 minuten.

Maandag 5 oktober 2015 tot en met vrijdag 18 december 2015
Van maandag 5 oktober 2015 tot en met vrijdag 18 december 2015 is er op doordeweekse dagen vanaf 20:30 uur geen treinverkeer mogelijk op het traject Zwolle - Wierden. Vanaf 20:30 rijden er NS-bussen in plaats van treinen.

Zaterdag 19 december 2015 tot en met zondag 3 januari 2016
Van zaterdag 19 december 2015 tot en met zondag 3 januari 2016 rijden de treinen volgens de dienstregeling.

Maandag 4 januari 2016 tot en met zondag 27 maart 2016
Van maandag 4 januari 2016 tot en met zondag 27 maart 2016 is er zowel op werkdagen als in het weekend na 20:30 uur geen treinverkeer mogelijk op het traject Zwolle - Wierden. Vanaf 20:30 rijden er NS-bussen in plaats van treinen.

Planning 2016
Tot en met 30 oktober 2016 vinden er regelmatig werkzaamheden plaats. Op deze pagina houden wij u op de hoogte van de actuele situatie rondom het treinverkeer tussen Zwolle en Wierden.
Komt wel goed schatje.
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRail

Bericht door Busfoto.nl »

Hoe waren de periodes en buitendienststellingen bij de electrificatie van Dordrecht - Geldermalsen en Zwolle - Emmen?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRail

Bericht door Thom91 »

Ongetwijfeld onvergelijkbaar door aangepast veiligheidsregime.
Komt wel goed schatje.
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRail

Bericht door Busfoto.nl »

http://www.nols-maatschappij.info/Gesch ... icatie.htm

Hier staat wat meer, grotendeels 's nachts waardoor er geen hinder was voor reizigers muv een enkel buitendienststellingsweekeinde.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRail

Bericht door deadlock »

Thom91 schreef:Ongetwijfeld onvergelijkbaar door aangepast veiligheidsregime.
Klopt. Zwolle-Emmen is grotendeels overdag gedaan.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten