Concessie Achterhoek-Rivierenland (2010-2025)
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Wat ik zo dubbel vind is dat ze zeggen dat vooral scholieren van de stadsdienst gebruik maken maar dat er helemaal geen alternatief word geboden voor die scholieren
Ik heb geen onderschrift
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Die scholieren moeten nu met de fiets van de provincie.
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
En maar klagen, terwijl ze nota bene een kwartiersdienst naar 's Heerenberg, Gendringen, Doesburg (alleen 's ochtends), Zelhem (alleen 's ochtends) en Lichtenvoorde (alleen in spitsrichting) er voor terug krijgen. Tevens rijden er 's ochtends pendelbussen naar Tweede Loolaan (onder lijnnummer 82) en Graafschap College (onder lijnnummer 23). Dus die klachten zijn wat mij betreft onterecht.
Verder kunnen scholieren uit Doesburg, 's Heerenberg, Gendringen en Hengelo (GLD) prima fietsen, maar een groot deel propt zich liever in een volle bus. Middelbare scholieren moeten ook met fiets (bus kan ook, maar dan moet men voor betalen, wat mij volkomen terecht lijkt). Ja er is ook geen prikkel om de fiets te pakken in plaats van de bus.
Wat ik ook in mijn eigen omgeving (Nijmegen) ziet is dat jongeren die in Dukenburg, Wijchen en Beuningen wonen gewoon de bus pakken, omdat die gratis is, terwijl ze prima kunnen fietsen. Bus is prima, maar betaal er ook voor. Gevolg is dat dit tot de nodige logistieke problemen leidt en dus tot de nodige kosten. Ik ben tegen afschaffing van de Studenten-OV-kaart, aangezien er ook jongeren zijn die meer dan 16 kilometer moeten reizen naar de dichtsbijzijnde onderwijsinstelling, maar wel voor een beperking van korte ritten, aangezien de kosten ervoor het hoogst zijn.
Sorry, dit moest er even uit.
Verder rijden er nu buurtbussen op de drie Service-lijnen. Er zijn drie omlopen voor benodigd. Verder rijden er nu ook twee Arriva-Brabant buurtbusjes in de Achterhoek.
Verder kunnen scholieren uit Doesburg, 's Heerenberg, Gendringen en Hengelo (GLD) prima fietsen, maar een groot deel propt zich liever in een volle bus. Middelbare scholieren moeten ook met fiets (bus kan ook, maar dan moet men voor betalen, wat mij volkomen terecht lijkt). Ja er is ook geen prikkel om de fiets te pakken in plaats van de bus.
Wat ik ook in mijn eigen omgeving (Nijmegen) ziet is dat jongeren die in Dukenburg, Wijchen en Beuningen wonen gewoon de bus pakken, omdat die gratis is, terwijl ze prima kunnen fietsen. Bus is prima, maar betaal er ook voor. Gevolg is dat dit tot de nodige logistieke problemen leidt en dus tot de nodige kosten. Ik ben tegen afschaffing van de Studenten-OV-kaart, aangezien er ook jongeren zijn die meer dan 16 kilometer moeten reizen naar de dichtsbijzijnde onderwijsinstelling, maar wel voor een beperking van korte ritten, aangezien de kosten ervoor het hoogst zijn.
Sorry, dit moest er even uit.
Verder rijden er nu buurtbussen op de drie Service-lijnen. Er zijn drie omlopen voor benodigd. Verder rijden er nu ook twee Arriva-Brabant buurtbusjes in de Achterhoek.
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Ik heb altijd al gevonden dat de SOV een aanpassing moest krijgen, naar de afstand die door de student moet worden afgelegd. Ik had de omklappunt neergelegd op 15 km, omdat de student dit nog kan fietsen binnen een uur. Daarbuiten is de afstand naar mijn mening te groot en is de bus beter voor de student. Dit moet dan wel over de hele reisrelatie worden gezien, dus huis-school. Mochten studenten binnen 15 km met de bus willen, betalen ze maar met korting ervoor.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Je haalt scholieren en studenten door elkaar. Scholieren (PO en VO) betalen gewoon voor hun reis.
Daarnaast vraag ik me ook af hoeveel korte ritten er zijn. Ik denk dat dit percentatief erg laag is. Die korte ritten zijn al júist oninteressant voor studenten, omdat dat precies de stukken zijn waar alle lange-afstandsritten bij elkaar komen en regelmatig er zeer veel capaciteitsproblemen zijn met de bussen. De fiets is dan meestal sneller.
Daarnaast: wat kwalificeer je als een korte rit? Iemand uit Groningen die naar Heyendaal moet, zou die nog wel vanaf Nijmegen CS met de bus naar Heyendaal mogen, aangezien het ritje CS-Heyendaal maar een korte rit is? De OV-chipkaart is niet zo slim dat hij dat verschil ziet. Een rit Wijchen-Heyendaal wordt daardoor als langer gezien dan Groningen-Heyendaal, omdat die laatste pas vanaf Nijmegen CS gezien wordt door de chipkaartapparatuur in de bus en daardoor dus flink korter is.
Overigens ben ik het niet met jouw eens dat Wijchen-Heyendaal een korte rit is. Ik woon bij Heyendaal en heb in Wijchen-Oost stage moeten lopen. Daar fietste ik toch al snel 45 minuten over, en dan heb ik nog een zeer sportieve fietsstijl. Ik denk dat iemand uit Wijchen-West toch al snel minimaal 1,5 uur erover kan doen. Als je dan met kostbare werkstukken, boeken en/of de (vaak) verplichte laptop duur de regen moet fietsen, dan denk ik dat je een zeer behoorlijke schade kunt oplopen. Daarnaast is er ook nog een ander probleem: de fietspaden naar HBO's en WO's zitten in de spits vaak al propvol en daar kan eigenlijk helemaal geen fietser meer bij. Ik heb het zowel in Nijmegen als in Delft meegemaakt: het aantal fietsers is zo veel, dat je 3 tot 5x voor de verkeerslichten moet wachten voordat je over kunt steken, er ontstaat filevorming. In Delft rijden fietsers bij de universiteit daardoor maar massaal door rood, waardoor automobilisten die naar rechts willen afslaan vaak zeer lang stil moeten staan, omdat er een oneindige stroom aan fietsers aan komt, die voorrang hebben (want zelfs als die door rood fietsen en de auto naar rechts groen heeft, dan geldt nog altijd rechtdoor op de weg heeft altijd voorrang!). Met een beetje pech kun je op die manier meer dan een uur wachten met de auto. Daarnaast zijn er ook problemen met het aantal fietsenstallingen om een nog grotere vraag aan te kunnen. Op korte afstand wordt er namelijk al massaal met de fiets gereden.
Wat voor Doetinchem betreft: de spitsritten naar het Metzo College zijn scholieren en geen studenten, dus daar heeft de SOV geen invloed op. Wat betreft het Graafschap College: die spitsbussen zijn al nodig voor die lange afstandsritten, dus die blijf je nodig hebben. Het probleem is alleen dat die bussen juist duurder gaan worden als je korte ritten gaat verbieden. De inkomsten van de SOV is namelijk gebaseerd op de gemiddelde kosten die een student maakt. De gemiddelde afstand gaat omlaag, waardoor de prijs per kilometer ook omlaag zal gaan, aangezien de korte afstanden verdwijnen en met dezelfde hoeveelheid studenten er dus minder gereisd wordt. Zeker de Achterhoek zal daar nadeel van hebben, want het meeste studentenvervoer gaat niet naar Doetinchem, maar juist naar Enschede, Arnhem en Nijmegen. De Achterhoek heeft juist vooral lange-afstandsreizigers onder de groep studenten en die zorgen dan dus voor minder inkomsten. De echte besparing (als die er is) in Gelderland zit hem dan vooral op de ritten Nijmegen CS - Heyendaal en Arnhem CS-Elsweide/HAN en daar heeft de concessie Achterhoek-Rivierenland totaal niets aan (sterker nog: de provincie zelfs niet, want dat zijn ritten uit de concessie die de Stadsregio aanbesteedt).
Daarnaast vraag ik me ook af hoeveel korte ritten er zijn. Ik denk dat dit percentatief erg laag is. Die korte ritten zijn al júist oninteressant voor studenten, omdat dat precies de stukken zijn waar alle lange-afstandsritten bij elkaar komen en regelmatig er zeer veel capaciteitsproblemen zijn met de bussen. De fiets is dan meestal sneller.
Daarnaast: wat kwalificeer je als een korte rit? Iemand uit Groningen die naar Heyendaal moet, zou die nog wel vanaf Nijmegen CS met de bus naar Heyendaal mogen, aangezien het ritje CS-Heyendaal maar een korte rit is? De OV-chipkaart is niet zo slim dat hij dat verschil ziet. Een rit Wijchen-Heyendaal wordt daardoor als langer gezien dan Groningen-Heyendaal, omdat die laatste pas vanaf Nijmegen CS gezien wordt door de chipkaartapparatuur in de bus en daardoor dus flink korter is.
Overigens ben ik het niet met jouw eens dat Wijchen-Heyendaal een korte rit is. Ik woon bij Heyendaal en heb in Wijchen-Oost stage moeten lopen. Daar fietste ik toch al snel 45 minuten over, en dan heb ik nog een zeer sportieve fietsstijl. Ik denk dat iemand uit Wijchen-West toch al snel minimaal 1,5 uur erover kan doen. Als je dan met kostbare werkstukken, boeken en/of de (vaak) verplichte laptop duur de regen moet fietsen, dan denk ik dat je een zeer behoorlijke schade kunt oplopen. Daarnaast is er ook nog een ander probleem: de fietspaden naar HBO's en WO's zitten in de spits vaak al propvol en daar kan eigenlijk helemaal geen fietser meer bij. Ik heb het zowel in Nijmegen als in Delft meegemaakt: het aantal fietsers is zo veel, dat je 3 tot 5x voor de verkeerslichten moet wachten voordat je over kunt steken, er ontstaat filevorming. In Delft rijden fietsers bij de universiteit daardoor maar massaal door rood, waardoor automobilisten die naar rechts willen afslaan vaak zeer lang stil moeten staan, omdat er een oneindige stroom aan fietsers aan komt, die voorrang hebben (want zelfs als die door rood fietsen en de auto naar rechts groen heeft, dan geldt nog altijd rechtdoor op de weg heeft altijd voorrang!). Met een beetje pech kun je op die manier meer dan een uur wachten met de auto. Daarnaast zijn er ook problemen met het aantal fietsenstallingen om een nog grotere vraag aan te kunnen. Op korte afstand wordt er namelijk al massaal met de fiets gereden.
Wat voor Doetinchem betreft: de spitsritten naar het Metzo College zijn scholieren en geen studenten, dus daar heeft de SOV geen invloed op. Wat betreft het Graafschap College: die spitsbussen zijn al nodig voor die lange afstandsritten, dus die blijf je nodig hebben. Het probleem is alleen dat die bussen juist duurder gaan worden als je korte ritten gaat verbieden. De inkomsten van de SOV is namelijk gebaseerd op de gemiddelde kosten die een student maakt. De gemiddelde afstand gaat omlaag, waardoor de prijs per kilometer ook omlaag zal gaan, aangezien de korte afstanden verdwijnen en met dezelfde hoeveelheid studenten er dus minder gereisd wordt. Zeker de Achterhoek zal daar nadeel van hebben, want het meeste studentenvervoer gaat niet naar Doetinchem, maar juist naar Enschede, Arnhem en Nijmegen. De Achterhoek heeft juist vooral lange-afstandsreizigers onder de groep studenten en die zorgen dan dus voor minder inkomsten. De echte besparing (als die er is) in Gelderland zit hem dan vooral op de ritten Nijmegen CS - Heyendaal en Arnhem CS-Elsweide/HAN en daar heeft de concessie Achterhoek-Rivierenland totaal niets aan (sterker nog: de provincie zelfs niet, want dat zijn ritten uit de concessie die de Stadsregio aanbesteedt).
Laatst gewijzigd door SuperGhost op vr 02 jan 2015, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
BLIJVEN we hier steeds off-topic gaan? Het gaat me niet verbazen als de helft van de berichten in dit topic over de randzaken gaan en dan vooral NIET over Achterhoek-Rivierenland...
Bij twijfel: gebruik beton.
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Ik denk dat iemand op het voorbeeld van Berk-24 is gehapt. Ik probeerde het persoonlijk wel op zijn Doetinchem verklaring te houden.
Hoe groot is overigens in Achterhoek het aantal scholieren of studenten>
Hiervoor heeft het DUO een computer?? Die knapen weten voor studenten ook waar jij naar school gaat en waar je woont. Daarmee kunnen ze ook kijken wat de afstand ertussen is en of dit met een vastgestelde ijkpunt binnen / buiten gratis OV is. Kost iets meer regels werk voor ze, maar zou alle stadsstudenten schelen om vergoeding voor uit te keren. Je krijgt dat de keuze of je SOV krijgt of extra geld voor je kamer.SuperGhost schreef:Daarnaast: wat kwalificeer je als een korte rit? Iemand uit Groningen die naar Heyendaal moet, zou die nog wel vanaf Nijmegen CS met de bus naar Heyendaal mogen, aangezien het ritje CS-Heyendaal maar een korte rit is? De OV-chipkaart is niet zo slim dat hij dat verschil ziet. Een rit Wijchen-Heyendaal wordt daardoor als langer gezien dan Groningen-Heyendaal, omdat die laatste pas vanaf Nijmegen CS gezien wordt door de chipkaartapparatuur in de bus en daardoor dus flink korter is.
Hoe groot is overigens in Achterhoek het aantal scholieren of studenten>
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Ze zijn juist op de SOV over gestapt omdat de SOV goedkoper was (en toen was de SOV zelfs nog de hele week geldig) dan die administratieve rompslomp die jij oppert (vergeet niet dat stage, excursies, etc. dan ook meegenomen moeten worden).
Hoeveel studenten er precies in de Achterhoek wonen weet ik niet, die cijfers zijn er niet geloof ik.
Hoeveel studenten er precies in de Achterhoek wonen weet ik niet, die cijfers zijn er niet geloof ik.
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Beetje raar inderdaad. Er wordt geklaagd over lege bussen, dus er is een gebrek aan bejaarden die met de bus willen. Vervolgens jagen ze de enige gebruikers de bus uit en laten ze nog kleinere busjes rijden speciaal voor bejaarden. En die bejaarden ondertussen thuis maar naar omroep MAX kijken met hun programma's over ontoegankelijke buurtbusjes :')sirvinniei schreef:Wat ik zo dubbel vind is dat ze zeggen dat vooral scholieren van de stadsdienst gebruik maken maar dat er helemaal geen alternatief word geboden voor die scholieren
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
In mijn optiek zijn de volgende twee reisrelaties minimaal verplicht:SuperGhost schreef:Ze zijn juist op de SOV over gestapt omdat de SOV goedkoper was (en toen was de SOV zelfs nog de hele week geldig) dan die administratieve rompslomp die jij oppert (vergeet niet dat stage, excursies, etc. dan ook meegenomen moeten worden).
Hoeveel studenten er precies in de Achterhoek wonen weet ik niet, die cijfers zijn er niet geloof ik.
- Huis - school
- huis - stage
- stage - school
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Maak hier even een discussie over aan op een andere plek alstublieft :)
-
- Berichten: 330
- Lid geworden op: vr 12 dec 2014, 16:03
- Locatie: Zelhem
- Contacteer:
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Om even terug te komen op het materieel van de stadslijnen van Doetinchem:
Ze lijken te rijden met Optares voor het overgrote deel. Zag vandaag bij de Huet een Optare op lijn 2 in ieder geval.
Ze lijken te rijden met Optares voor het overgrote deel. Zag vandaag bij de Huet een Optare op lijn 2 in ieder geval.
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Heb je ook gezien of er veel mensen in zaten?
Opares zijn toch wel een stuk groter dan sprintertjes of ducatos. Doet me toch vermoeden dat die lijnen nog redelijk gebruikt worden.
Opares zijn toch wel een stuk groter dan sprintertjes of ducatos. Doet me toch vermoeden dat die lijnen nog redelijk gebruikt worden.
Ik heb geen onderschrift
- busentrein
- Berichten: 577
- Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
- Locatie: Ulft
- Contacteer:
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Optare lijkt me ontzettend sterk, want die gaan never nooit de bocht halen bij het ziekenhuis. Ze rijden nu met rijdende vissenkommen, beter bekend als de Fiat Ducato's. De drie buurtbuslijnen die met deze busjes reden , hebben deze busjes moeten inleveren en rijden nu met afgetrapte busjes uit Brabant, compleet met stickering
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Dat zijn ex-Veoliabusjes, heb er zelf nog een paar uit Tilburg weggereden.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Deze busjes zijn echt van Arriva. Die had namelijk precies dezelfde als Veolia. Wellicht dat je daarom denkt dat ze van Veolia waren.
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
O verdraaid die zaten in een andere serie. Dank voor de correctie :)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
- busentrein
- Berichten: 577
- Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
- Locatie: Ulft
- Contacteer:
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Ik hoor via Facebook dat er daadwerkelijk een optare op lijn 2 zat gisterennsimmelink94 schreef:Om even terug te komen op het materieel van de stadslijnen van Doetinchem:
Ze lijken te rijden met Optares voor het overgrote deel. Zag vandaag bij de Huet een Optare op lijn 2 in ieder geval.
-
- Berichten: 330
- Lid geworden op: vr 12 dec 2014, 16:03
- Locatie: Zelhem
- Contacteer:
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Jep. Bij de Huet dus. Zaten een paar oudjes in. Ik kwam van een klant af en toen zag ik hem bij het verkeerslicht staan. Een unicum blijkbaar
-
- Berichten: 330
- Lid geworden op: vr 12 dec 2014, 16:03
- Locatie: Zelhem
- Contacteer:
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Iemand enig idee waarom Arriva afgelopen vrijdag aan het begin van de avondspits ontzettend veel klein materieel heeft ingezet?
Hoorde van een kennis dat Zutphen vol Optares stond en ik heb zelf een irisbus op 74 binnen zien komen in Enschede en een Optare op 56 in Borculo.
Lijkt me geen slimme strategie, moest een hoop volk blijven staan hier en daar.
Hoorde van een kennis dat Zutphen vol Optares stond en ik heb zelf een irisbus op 74 binnen zien komen in Enschede en een Optare op 56 in Borculo.
Lijkt me geen slimme strategie, moest een hoop volk blijven staan hier en daar.
- busentrein
- Berichten: 577
- Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
- Locatie: Ulft
- Contacteer:
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Arriva maakt er graag een sport van om bussen in te zetten op plekken waar het eigenlijk niet kan.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Wellicht veel grote bussen die defecten hebben, waardoor ze de Optares in moeten zetten om de ritten nog gereden te krijgen?nsimmelink94 schreef:Iemand enig idee waarom Arriva afgelopen vrijdag aan het begin van de avondspits ontzettend veel klein materieel heeft ingezet?
Hoorde van een kennis dat Zutphen vol Optares stond en ik heb zelf een irisbus op 74 binnen zien komen in Enschede en een Optare op 56 in Borculo.
Lijkt me geen slimme strategie, moest een hoop volk blijven staan hier en daar.
-
- Berichten: 330
- Lid geworden op: vr 12 dec 2014, 16:03
- Locatie: Zelhem
- Contacteer:
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
Is goed gelukt. Stond een man of 60 bij Enschede CS te wachten. Overigens grote hilariteit toen die Irisbus aan kwam rijden. Ik reis zelf met 62 en die werd hierdoor ook aardig volgepakt.busentrein schreef:Arriva maakt er graag een sport van om bussen in te zetten op plekken waar het eigenlijk niet kan.
Ach, het scheelt nog dat ze niet aan kwamen zetten met een Ducato
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
En zo raak je dus reizigers permanent kwijt :')nsimmelink94 schreef:Iemand enig idee waarom Arriva afgelopen vrijdag aan het begin van de avondspits ontzettend veel klein materieel heeft ingezet?
Hoorde van een kennis dat Zutphen vol Optares stond en ik heb zelf een irisbus op 74 binnen zien komen in Enschede en een Optare op 56 in Borculo.
Lijkt me geen slimme strategie, moest een hoop volk blijven staan hier en daar.
Ik heb geen onderschrift
Re: Arriva in Achterhoek-Rivierenland
En dan rijden ze de buurtbus zeker met een Amba.nsimmelink94 schreef:Is goed gelukt. Stond een man of 60 bij Enschede CS te wachten. Overigens grote hilariteit toen die Irisbus aan kwam rijden. Ik reis zelf met 62 en die werd hierdoor ook aardig volgepakt.busentrein schreef:Arriva maakt er graag een sport van om bussen in te zetten op plekken waar het eigenlijk niet kan.
Ach, het scheelt nog dat ze niet aan kwamen zetten met een Ducato
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten