NS wil duurder treinkaartje in 2016

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

NS wil duurder treinkaartje in 2016

Bericht door wouter15 »

NS wil duurder treinkaartje in 2016

18 september 2015

Het treinkaartje wordt als het aan NS ligt in 2016 weer duurder. Net als afgelopen jaren stelt het spoorbedrijf voor om de prijs van het treinkaartje harder te laten stijgen dan de inflatie. Dat voorstel doet NS omdat het spoorbedrijf sinds 1 januari 2015 meer moet betalen voor het gebruik van het spoor. Reizigersorganisaties zijn negatief over de voorgenomen prijswijziging.


In 2016 wordt een inflatie van 1,4% verwacht. Die wil NS doorberekenen, met daar bovenop nog eens 1% extra vanwege hogere gebruikerskosten die het spoorbedrijf vermoedelijk voor het spoor moet gaan betalen. Eigenlijk zou het tarief volgens NS met zo'n 3% omhoog moeten om zowel de inflatie als de hogere gebruikerskosten te moeten dekken. NS wil het in 2016 echter beperken tot circa 2,4%, het resterende deel moet vervolgens wel per 2017 worden doorberekend. Lees verder
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS wil duurder treinkaartje in 2016

Bericht door Vinny »

De gebruiksvergoeding die de NS moet betalen gaat omhoog. Ergo, de consument moet daadwerkelijk betalen voor het gebruik voor iets dat voorheen niet of minder in rekening werd gebracht. Dat doet een beetje pijn, maar voor de belastingbetaler is dit natuurlijk goed nieuws. De gebruiker gaat nu meer betalen en de niet-gebruiker minder.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: NS wil duurder treinkaartje in 2016

Bericht door AppleMoose »

Want treinreizigers zijn geen belastingbetalers? :')
je kunt wel lekker het cliché gebruiken van "de gebruiker betaalt", maar ooit eens aan gedacht dat als het treinreizen steeds duurder wordt, het autogebruik toe zal nemen? Het wordt op die manier steeds aantrekkelijker om met de auto te gaan en ik denk niet dat je dat zou moeten willen...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: NS wil duurder treinkaartje in 2016

Bericht door deadlock »

Vinny schreef:De gebruiksvergoeding die de NS moet betalen gaat omhoog. Ergo, de consument moet daadwerkelijk betalen voor het gebruik voor iets dat voorheen niet of minder in rekening werd gebracht. Dat doet een beetje pijn, maar voor de belastingbetaler is dit natuurlijk goed nieuws. De gebruiker gaat nu meer betalen en de niet-gebruiker minder.
Euh, was het niet zo dat geld voor het spoor vrij consequent terechtkwam bij wegenbouw?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS wil duurder treinkaartje in 2016

Bericht door Vinny »

Geld "voor" het spoor geldt niet als geld "van" het spoor. Als je de vervoersprestaties van het Rijkswegennet naast dat van het Hoofdrailnet naast elkaar neerlegt dan kun je ook beargumenteren dat er juist relatief veel geld naar het spoor gaat ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: NS wil duurder treinkaartje in 2016

Bericht door Meltrain »

Zullen we dan ook maar gelijk de kilometerheffing invoeren, zodat de gebruiker van de snelwegen ook betaalt voor dat gebruik?
Dat scheelt de belastingbetaler ook geld. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: NS wil duurder treinkaartje in 2016

Bericht door deadlock »

Vinny schreef:Geld "voor" het spoor geldt niet als geld "van" het spoor. Als je de vervoersprestaties van het Rijkswegennet naast dat van het Hoofdrailnet naast elkaar neerlegt dan kun je ook beargumenteren dat er juist relatief veel geld naar het spoor gaat ;)
Nee, uit die berekeningen bleek dus juist dat treinreizigers meer betalen aan het wegennet dan andersom. En ik ben voor lumpsumbenadering, net als jij, maar daarom snap ik dus ook niet hoe je zo'n domme uitspraak kan doen dat de belastingbetaler hiermee in het voordeel is. Als hierdoor 1% meer auto's op de weg komen kan dat voor een verdubbeling van de filedruk zorgen, bijvoorbeeld. Het OV is er niet alleen voor de onrendabelen, maar ook om de snelwegen te ontlasten. Dat moet jij als Friedmanliefhebber zelfs nog snappen?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS wil duurder treinkaartje in 2016

Bericht door Vinny »

Automobilisten betalen ook veel belasting én de brandstofaccijns is in Nederland tamelijk hoog. Sterker nog, ik reis meestal met de trein omdat het een stuk goedkoper is dan met de auto. Maar ja, ik reis dan ook vrijwel uitsluitend 's weekends en in de avonduren.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS wil duurder treinkaartje in 2016

Bericht door Klaasje »

Brandstofaccijns mag je nooit of te nimmer zomaar doorberekenen naar de weggebruikers. Al is het maar omdat brandstof waar accijnzen op zitten ook op vele andere manieren worden gebruikt. Daarnaast staat het helemaal niet vast dat voor de huidige kilometerprestatie zoveel brandstof wordt verbruikt. Als iedereen een Toyota Aygo rijdt en niemand te hard rijdt komt dat potje veel lager uit. Het is dus een erg misleidende factor in het geheel omdat een flink deel van het potje moet worden toegewezen aan comfort en plezier.
MarkNL
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: NS wil duurder treinkaartje in 2016

Bericht door MarkNL »

Ik volg deze redenatie niet helemaal. De accijns op brandstoffen worden hoe je het went of keert betaald door de weggebruiker of diegene die de weggebruiker financiert (een bedrijf). Wat het doel van de weggebruiker verder is lijkt mij dan niet ten zake doen (of moet je bij het spoorvervoer ook onderscheid maken tussen plezier en niet-plezier)?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS wil duurder treinkaartje in 2016

Bericht door Geert »

Benzine en diesel zijn toch niet alleen voor auto's en vrachtwagens nuttig? Denk bijvoorbeeld aan een dieselgenerator of landbouwmachine. Er is geen 1:1-relatie tussen brandstofaccijnzen en autogebruik. Plus (dat bedoelt Klaasje denk ik?) zegt de hoeveelheid accijns niet automatisch wat over het aantal afgelegde kilometers. De Aygo uit het voorbeeld is zuiniger dan de gemiddelde 4x4 bijvoorbeeld.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: NS wil duurder treinkaartje in 2016

Bericht door SuperGhost »

Daarnaast zitten er bij de brandstofaccijnzen ook inkomsten uit het OV, aangezien dieseltreinen hier ook aan mee betalen.

Daarnaast is de brandstofaccijns ook helemaal niet als tegemoetkoming voor de aanleg- en onderhoudskosten van het wegennet, maar als tegemoetkoming aan de luchtvervuiling. Het is eigenlijk een milieuvervuilingsbelasting.

De enige echt belastingen die automobilisten eigenlijk betalen aan het gebruik van wegen zijn de provinciale opcenten. De rest zijn allemaal belastingen op eigendom of milieuvervuiling. Als je het dus zo bekijkt, dan betaald de autogebruiker nauwelijks voor het gebruik van de wegen.

Daarnaast vergeten we vaak ook hoeveel kosten er o.a. gemaakt moet worden aan politie, brandweer, zorgkosten, uitkeringen (denk bijv. aan arbeidsongeschiktheid na een verkeersongeval), blikschades, etc. dankzij het verkeer.

Nog vreemder is natuurlijk dat bij een ongeluk tussen auto en trein (wat vrijwel altijd de schuld van de auto is, want het gebeurd zelden dat de spoorbomen niet sluiten) er dan wel kosten bij de OV-kant komen (o.a. reparatie spoor), maar bij de wegzijde er 0,0 aan kosten bijgeschreven worden. (uitkeringen van schadeverzekeraars, zorgkosten, politiekosten, etc. worden namelijk nooit als directe kosten van het wegverkeer geteld).
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NS wil duurder treinkaartje in 2016

Bericht door waldo79 »

Zou je die anti-auto tirade voor je willen houden?

En wat is er nu schokkend aan dat de prijzen verhoogd worden? Het zou pas nieuws zijn als de treinkaartjes in prijs gelijk blijven.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: NS wil duurder treinkaartje in 2016

Bericht door SuperGhost »

Het is geen anti-auto tirade, maar een reactie op de opmerking dat de gebruiker moet betalen voor de kosten. Dit werd weer eens gebruikt om kostenverhoging van het OV goed te praten, terwijl datzelfde argument blijkbaar nooit voor de auto gebruik mag worden (dan wordt je direct weggehoond).

Wat mij betreft moet voor beiden hetzelfde gelden.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NS wil duurder treinkaartje in 2016

Bericht door waldo79 »

Het schiet weinig op om de tegenpartij, voor zover die bestaat, met zulke slagzinnen murw te beuken. Daar verandert zijn mening niet van.

Bovendien ligt het wat genuanceerder qua kosten en baten voor automobilieit en ov.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS wil duurder treinkaartje in 2016

Bericht door Vinny »

SuperGhost schreef:Het is geen anti-auto tirade, maar een reactie op de opmerking dat de gebruiker moet betalen voor de kosten. Dit werd weer eens gebruikt om kostenverhoging van het OV goed te praten, terwijl datzelfde argument blijkbaar nooit voor de auto gebruik mag worden (dan wordt je direct weggehoond).

Wat mij betreft moet voor beiden hetzelfde gelden.
Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo waar je je over op wind. Het enige dat ik zeg is dat het beheer en onderhoud van infrastructuur geld kost, voor wat betreft het spoor is het nu zo dat ProRail voor een groot deel (80% zeg ik uit mijn hoofd) gefinancieerd wordt vanuit algemene middelen. En dat terwijl automobilisten middels een tamelijk hoge brandstofaccijns en wegenbelasting wel meebetalen aan de aanleg en onderhoud van het wegennet. Nu mag je er van alles over vinden, maar dat het spoor er bekaaid van afkomt wat hier door sommige mensen wordt beweerd, lijkt me gewoon echt bezijden de realiteit.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: NS wil duurder treinkaartje in 2016

Bericht door deadlock »

Vinny schreef:Nu mag je er van alles over vinden, maar dat het spoor er bekaaid van afkomt wat hier door sommige mensen wordt beweerd, lijkt me gewoon echt bezijden de realiteit.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/article20280062.ece dit is het betreffende bericht, ik kan de kamerstukken er niet bijvinden. Thom91 misschien wel want die woont op rijksoverheid.nl.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
MarkNL
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: NS wil duurder treinkaartje in 2016

Bericht door MarkNL »

Uiteindelijk zal je toch wel een soort van "wisselwerking" houden wat betreft geld voor OV of voor wegen, afhankelijk waar de focus op lag. In de jaren 1990/2000 ten tijde van het Tweede Structuurschema Verkeer en Vervoer lag de focus vooral op het OV (denk aan veel infrastructurele aanpassingen rondom Rail21) en lag de (rijks)wegenbouw nagenoeg stil. En zo houdt het dan elkaar min of meer in stand.

(Overigens zou naar mijn mening het algehele budget van het Infrastructuurfonds omhoog moeten, deze is namelijk al jaren krimpende.)
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: NS wil duurder treinkaartje in 2016

Bericht door deadlock »

Natuurlijk wil je dat. En het is ook zo dat rokers meebetalen aan nieuw asfalt. Het is gewoon een drogreden om te zeggen dat de belastingbetaler er op deze manier op vooruit gaat, dat hoeft helemaal niet zo te zijn. En dan nog een bak slappe argumenten en ongerelateerde zaken erbij halen, het is gewoon zo nutteloos.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS wil duurder treinkaartje in 2016

Bericht door Vinny »

deadlock schreef:
Vinny schreef:Nu mag je er van alles over vinden, maar dat het spoor er bekaaid van afkomt wat hier door sommige mensen wordt beweerd, lijkt me gewoon echt bezijden de realiteit.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/article20280062.ece dit is het betreffende bericht, ik kan de kamerstukken er niet bijvinden. Thom91 misschien wel want die woont op rijksoverheid.nl.
Er gaat ongeveer net zoveel geld naar het hoofdwegennet als naar het spoor in de periode 2014-2018:
http://www.eib.nl/pdf/Infrastructuurmon ... T-2014.pdf
Daarmee kun je niet volhouden dat de spoorwegen onderbedeeld zijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: NS wil duurder treinkaartje in 2016

Bericht door deadlock »

Vinny schreef:Er gaat ongeveer net zoveel geld naar het hoofdwegennet als naar het spoor in de periode 2014-2018:
http://www.eib.nl/pdf/Infrastructuurmon ... T-2014.pdf
Daarmee kun je niet volhouden dat de spoorwegen onderbedeeld zijn.
Dat is een extreem valse vergelijking. Je kan dat niet vergelijken zonder dat je factoren gaat wegen:
- Wat zijn de inkomsten en hoe worden deze verdeeld
- Wat is de historie van het onderhoud en hoeveel is er achterstallig
- Wat is het netto-effect van investeringen/regulier onderhoud
En zo kan ik er nog wel een paar dozijn bedenken.

Grafiekjes maken met uitgaven kan ik ook wel, daarin kan je zien dat er jaarlijks ongeveer evenveel overheidsgeld gaat naar mijn werkgever als dat ProRail in de aankomende 10 jaar moet bezuinigen. Correlatie is absoluut niet hetzelfde als causatie.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS wil duurder treinkaartje in 2016

Bericht door Vinny »

Afbeelding
Er worden veel minder reizigerskilometers per trein gemaakt dan met de auto. Je moet dit dus relatief zien.
Nu weet ik ook wel dat er een stukje inkomensherverdeling is: studenten reizen bijvoorbeeld gratis met de trein waardoor het logisch is dat er meer overheidsgeld naar het spoor gaat, maar het totale plaatje laat toch zien dat de trein er zeker niet slecht van af komt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS wil duurder treinkaartje in 2016

Bericht door Suus »

Alle wetenschappers internationaal verspreid zijn het er over eens: er wordt in de Randstad te weinig met het OV gereisd. Zelfs na correctie van de Nederlandse fietsbonus blijven we ver achter bij vergelijkbare stedelijke agglomeraties. Duurdere treinkaartjes en staafgrafiekjes om je gelijk te bewijzen helpen niet het probleem op te lossen dat er tienduizenden auto's in de shredder moeten verdwijnen om de Randstad leefbaar te houden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS wil duurder treinkaartje in 2016

Bericht door Vinny »

Nee, maar het geld in de verkeerde dingen stoppen ook niet. :twisted:
Ga eens beginnen in geld investeren in dingen die de vervoerswaarde wél vergroten. Neem de hele zuid-as ontwikkeling bij Amsterdam. Daar wordt heel veel geld uitgegeven aan van alles en nogwat, maar de OV reiziger zal én vaker moeten overstappen én meer tijd kwijt zijn aan het bereiken van zijn of haar bestemming voor vrijwel alle relevante vervoersrelaties. Dan weet je één ding zeker: je probleem wordt er niet mee verholpen. :?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: NS wil duurder treinkaartje in 2016

Bericht door deadlock »

Vinny schreef:Afbeelding
Er worden veel minder reizigerskilometers per trein gemaakt dan met de auto. Je moet dit dus relatief zien.
Nu weet ik ook wel dat er een stukje inkomensherverdeling is: studenten reizen bijvoorbeeld gratis met de trein waardoor het logisch is dat er meer overheidsgeld naar het spoor gaat, maar het totale plaatje laat toch zien dat de trein er zeker niet slecht van af komt.
Studenten reizen helemaal niet gratis met de trein maar betalen daar 150,- per maand voor. Dat is natuurlijk een fikse korting maar gratis is het allerminst. En nog steeds is het zo dat dit soort grafiekjes helemaal niets zeggen zonder context. Want als die 20 miljard treinkilometers met de auto afgelegd zouden moeten worden zou het best wel eens zo kunnen zijn dat de uitgaven aan wegen vervijfvoudigd zouden moeten worden om ervoor te zorgen dat je dit niet krijgt:
Afbeelding

En nogmaals; ik snap je neoconservatieve insteek wel maar je staart je blind op de verkeerde informatie en legt verkeerde verbanden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten