Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Raymond »

Als iemand weet wat de buurtbusverenigingen nu krijgen: vanaf 2017 krijgen ze 45.000 euro per voertuig per jaar als alleen op werkdagen wordt gereden en 50.000 als ook op een weekenddag wordt gereden. Daarnaast nog 6.000 euro per jaar als onkostenvergoeding.
SP heeft ondertussen vragen gesteld aan provinciale staten hierover. Wat er daarnaast ook in hakt is dat er minder reclame op de buurtbussen is toegestaan, waardoor er dus al minder inkomsten zijn voor de verenigingen. Die zorg kwam volgens mij ook al bij de inspraakreacties naar voren. Beide maatregelen samengevoegd gaat het dan wel hard.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door huibf »

Hans schreef:Ik vraag me af in hoeverre dit een 'broodje aap' verhaal is.
Want volgens mij heb ik gelezen dat de huidige buurtbussen in minimaal dezelfde vorm moeten worden voortgezet.

Maar misschien kan Huib er iets meer over zeggen. Volgens mij heeft hij het eisenpakket nog meer in zich opgenomen.
Ik ken niet de exacte cijfers. Ik weet ook niet waar die 45.000 euro vandaan komt.
Ik moet eens door alle bijlagen heen....

Maar de buurtbussen in SRE blijven, met evenveel ritten, bestaan. Alleen de Buurtbussen van Geldrop zijn niet opgenomen, omdat hier in december de pilot van afloopt.
Daarbovenop komen mogelijk de buurtbussen ter vervanging van de lijndelen 21 en 22.

De subsidie van de buurtbussen kan door de provincie wel worden teruggeschroefd, dat wil dan toch niet zeggen dat er minder ritten of busjes gereden gaan worden.
De taak komt nu dus deels bij de vervoerder te liggen, ofwel de vervoerder moet meer investeren in de buurtbussen. Uiteindelijk gaat dat dan ten kosten van eventuele extra dingen (zeg maar alles 'bovenop' het minimale wat ge-eist wordt) op andere lijnen.

Provincie kan wellicht zelf ook besparen... Wellicht dat ze wat provinciemedewerkers die over de buurtbussen ontslaan? Rode diesel gaan gebruiken ? Of geen wegenbelasting betalen, of een busjesleverancier zo ver krijgen om gratis busjes te leveren.
Kan ook....
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door huibf »

Voor de liefhebbers:

De 3de inlichtingenronde is gepubliceerd. Onlangs is tussen de 2de en 3de ronde een Extra inlichtingenronde geweest.
Hermes krijgt er in de nota behoorlijk van langs omtrent de aanlevering van Ruwe Chipkaartdata.
Enfin het betreft hier data waaraan privé-informatie als, naam, adres, chipkaartnummer en reisgedrag gekoppeld is.

M.i. terecht dat Hermes deze niet aanlevert. Daarnaast wordt er in bij deze inschrijving al behoorlijk wat gedeeld. Inmiddels al zon 4 GB aan data.
Ik heb het nergens zo gedetailleerd gezien.


• 20 mei 2015 - Publicatie informatie over de huidige vervoersomvang, reizigersaantallen en
reizigersopbrengsten;
• 7 juli 2015 - Verzending aankondiging ter Publicatie bij TenderNed;
• 28 juli 2015 - Sluitingsdatum vragen Eerste Nota van Inlichtingen (uiterlijk 12:00 uur);
• 11 augustus 2015 - Publicatie Eerste Nota van Inlichtingen;
• 18 augustus 2015 - Sluitingsdatum vragen Tweede Nota van Inlichtingen (uiterlijk 12:00 uur);
• 1 september 2015 - Publicatie Tweede Nota van Inlichtingen;
• 8 september 2015 - Sluitingsdatum vragen Derde Nota van Inlichtingen (uiterlijk 12:00 uur);

• 22 september 2015 - Publicatie Derde Nota van Inlichtingen;
29 september 2015 verschoven naar: 6 oktober 2015 - Sluitingsdatum vragen Vierde Nota van Inlichtingen (uiterlijk 12:00 uur);
13 oktober 2015 verschoven naar: - 20 oktober 2015 - Publicatie Vierde Nota van Inlichtingen;
22 oktober 2015 verschoven naar: 16 november 2015 - Uiterste inlevermoment Inschrijvingen (uiterlijk 12:00 uur);
Eind december 2015 verschoven naar: medio/eind januari 2016 - Gunning/concessieverlening;
• 11 december 2016 – Start Concessie.




https://www.tenderned.nl/tenderned-web/ ... cid/233823
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Somoht »

Uhh; ze vragen niet om NAW data maar om transactie data met daarin het kaartnummer gehashed(versleuteld). Daarmee kan je reizigers alleen identificeren als je in/uitcheck gedrag van persoon XXX kan herkennen..
Kennis over precieze reizigers-gedrag dat je kan volgen over meerdere dagen zorgt wel dat Hermes een preciezer beeld heeft over het reizigers gedrag (in/uitcheck momenten; overstappen; gebruikt van producten, saldii, etc.) Er is overigens precedent voor sinds HWGO (een concessie die CXX/Hermes gewonnen heeft misschien ook wel dankzij die transactie-data).
En zoals in de NvI ook genoemd staat; is in Utrecht door CXX ook op een hoog-detail (instap-halte, uitstap-halte, product) niveau geleverd maar daar waren de kaartnummers wel uitgehaald.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door huibf »

Gegevens met detailniveau staat voor Zuidoost Brabant al op tendernet.
Instaptijd, uitstaptijd, halte, richting, lijnnummer en ik dacht ook het product.
Dat is dus de info die ook geleverd is in de Utrechtconcessie.

Daarmaast. Volgensmij is 18 maanden het max wat bewaard mag worden (wat betreft privegegevens).

Overigens als die vraag van Arriva komt, wat Arriva vervolgens doet met die gegevens.
Bussen zitten bomvol, reizigers blijven achter, 1 uur wachten. En vervolgens doodleuk melden dat ze het niet hadden voorzien.
Joh, vorig jaar was hetzelfde verhaal.
Zolang Arriva in Brabant nauwelijks geleed inzet blijft wat betreft dit kwaliteitsissue een diepe onvoldoende scoren.
Ik ben erg content dat Zuidoost geleed materieel eist op Volansplus. Dat zijn al snel een 30tal bussen, gok op 20% wat minimaal geleed moet zijn aan vloot.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Somoht »

Volgens mij staan er alleen HB-matrices met aantal reizigers en omzet ge-aggrereerd op uurblokken?

Data voor Utrecht was op ritniveau.

Code: Selecteer alles

MEDIATYPE;TRANSACTIONTYPE;TRANSACTIONSUBTYPE;TRANSACTIONBUSINESSDATE;MSGREPORTDATE;STATIONID;STATIONNAME;ENTRYSTATIONID;ENTRYSTATIONNAME;PRODUCTCODE;CENTREZON
EID;CENTREZONERADIUSNUMBER;TRANSACTIONVALUE;INITIALFEE;DISTANCECOVERED;CONCESSIONID;ROUTEID;TRIPID;TRIPTIMEDEPARTURE;PUBLIJNID
1;EPR;CKI;1-7-2011 2:00:00;1-7-2011 7:07:47;20421;Amersfoort, Centraal Station;;;1275;;;400;400;;102;224;1015;710;78
1;EPR;CKO;1-7-2011 2:00:00;1-7-2011 7:20:25;20492;Leusden, Zwarteweg;20421;Amersfoort, Centraal Station;1275;;;-244;400;6383;102;224;1015;710;78
1;EPR;CKI;1-7-2011 2:00:00;1-7-2011 10:13:34;35608;Hilversum, Station;;;1275;;;400;400;;102;218;2039;1014;70
Hans
Berichten: 717
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Hans »

Hermes biedt op concessie Zuidoost-Brabant
17-11-2015
Hermes Openbaar Vervoer B.V. heeft een bieding ingediend bij de provincie Noord-Brabant om vanaf 11 december 2016 het busvervoer in Zuidoost-Brabant te mogen verzorgen.

Hermesbus
Vervoerders konden inschrijven op de concessie voor busvervoer in Zuidoost-Brabant voor de duur van 10 jaar en vervoerder Hermes heeft daarvoor een aanbod ingediend. Op dit moment verzorgt Hermes het busvervoer in Zuidoost-Brabant. De komende weken wordt de ingediende bieding zorgvuldig door de provincie beoordeeld. De provincie wil uiterlijk dit jaar de opdracht voor het OV in Zuidoost-Brabant gunnen zodat de nieuwe concessie op 11 december 2016 van start kan gaan.

Ruimte voor innovatie
Met het nieuwe OV-contract wil de provincie zo goed mogelijk aansluiten bij de wensen die de reiziger heeft, een zogenaamd ‘vraaggericht vervoersaanbod’. Dat betekent dat extra bussen worden gevraagd op die lijnen en tijdstippen dat er veel vraag naar OV is en minder bussen op de zogenaamde ‘dunne lijnen’. Daarnaast eist de provincie van de vervoerders goede en innovatieve plannen voor klantvriendelijke reizigersinformatie, serviceverlening, betrouwbare betaalsystemen en comfortabele bussen.

Ambities
De provincie zoekt een ambitieuze vervoerder die deze doelen en ambities in realiteit om kan zetten. En een vervoerder die visie heeft op de toekomst: die vernieuwende vormen van mobiliteit ontwikkelt samen met partners in de regio en dit gedurende de gehele concessieperiode. In de uitvraag voor de concessie wordt gevraagd om innovatie te benutten om het OV nu en in de toekomst blijvend te verbeteren en te verduurzamen. De bussen moeten comfortabel zijn maar de provincie heeft ook de ambitie dat alle bussen in Zuidoost-Brabant in 2025 zonder schadelijke uitstoot rijden. De komende tijd wordt de ingediende bieding van Hermes op deze eisen en ambities getoetst.

Bron: www.brabant.nl


En op intranet wordt het volgende hierover nog geschreven:
Tijdens de opening van gisteren is gebleken dat Hermes als enige een offerte heeft uitgebracht. De kans dat Hermes de vervoerder blijft is dus groot, maar we hebben nog niet gewonnen. De volgende stap is dat de provincie Noord-Brabant ons bod toetst op geldigheid.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door fogeltje »

Zijn er grote risico's neergelegd bij vervoerders dat zich niemand heeft willen inschrijven? Ik had wel meer respons verwacht. De huidige concessie had meerdere inschrijvers, maar ik weet wel dat er wat veranderingen in verantwoordelijkheden zijn.
"Een touringcar is geen bus"
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Michael »

Ik had toevallig via Twitter aan Arriva gevraagd waarom ze niet hadden ingeschreven omdat ze eerder wel interesse hadden. Als reactie kreeg ik terug dat ze een zorgvuldige afweging hadden gemaakt. Dat was ook het enige wat ze erover konden zeggen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door fogeltje »

Ervan uitgaande dat Arriva Limburg krijgt is het zeker vreemd dat ze ervan af hebben gezien in mijn ogen. Niet dat ik erg vind, ik ben een Hermes fanboy.
"Een touringcar is geen bus"
Hans
Berichten: 717
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Hans »

Tja.... ik kan me voorstellen dat Arriva zich wil toeleggen op een goede implementatie van Limburg, als dat door gaat.

Daarnaast denk ik dat men de zere emissie zaken nogal risicovol vindt.

Hopelijk heeft Hermes een kloppende bieding gedaan en blijft het voor ons chauffeurs vwo werkgever lekker gelijk.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door huibf »

Michael schreef:Ik had toevallig via Twitter aan Arriva gevraagd waarom ze niet hadden ingeschreven omdat ze eerder wel interesse hadden. Als reactie kreeg ik terug dat ze een zorgvuldige afweging hadden gemaakt. Dat was ook het enige wat ze erover konden zeggen.
Ik denk dat Arriva geen geleed kan vinden.
Werd geeist. Totaal zo'n 35 stuks.
Hans
Berichten: 717
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Hans »

Arriva is sowieso geen fan van geleed.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door MdJ »

Wat een gezeur om die gelede wagens op basis van onderbuikgevoelens. Het is heel simpel: die dingen zijn duur in onderhoud en aanschaf.

Het is heel simpel: Zo'n gelede wagen is 1,5x een standaardbus aan lengte, aan capaciteit en aan onderhoud. Als er veel ritten over de week aan het randje van de capaciteit van een standaard bus zijn en staanplaatsen over een korte afstand mogen (vnl stadsverkeer dus) dan is het efficiënt om een gelede bus te rijden. Voor een enkele rit waarbij dit geldt, is het goedkoper en capaciteitefficienter om met een extra bus (2x 12 meter) te rijden. Zo'n bus is efficiënter te gebruiken op meerdere lijnen vooral in termen als onderhoudreserve, en strategische reserve.

Als je dan wordt verplicht om met gelede bussen te gaan rijden op ritten waar dit niet nodig is, kost dat klauwen met geld. Als die duurdere investering, duurdere onderhoud en hogere gebruiksbelasting niet kan worden gecompenseerd door DRU-tarieven of door efficiënt gebruik, dan zou je wel eens niet competitief kunnen inschrijven en is het de moeite niet eens waard.

Het is dus niet "Arriva is niet fan van geleed", in Waterland reden ze, Achterhoek rijden er 2, Friesland rijden er 4...
Bij twijfel: gebruik beton.
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door datm »

Hans schreef:Tja.... ik kan me voorstellen dat Arriva zich wil toeleggen op een goede implementatie van Limburg, als dat door gaat.

Daarnaast denk ik dat men de zere emissie zaken nogal risicovol vindt.

Hopelijk heeft Hermes een kloppende bieding gedaan en blijft het voor ons chauffeurs vwo werkgever lekker gelijk.
Ik vermoed ook dat Arriva zich eerst wil concentreren op een goede implementatie in Limburg. Dat is tot nu toe de grootste concessie die in Nederland bestaat voor een periode van 15 jaar en dat vergt veel zorgvuldigheid. En volgens mij is Hettinga druk met andere dingen bezig als ik zo het nieuws van vandaag bekijk.

Ik vraag mij wel af waarom de andere vervoerders zich niet hebben ingeschreven? Syntus en EBS hadden zich toch best kunnen inschrijven. Ik ken verder de concessie-eisen niet.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door CamilleKreemers »

Beide bedrijven hebben zich ingeschreven op Zuidoost-Fryslan, waar denk ik meer mee te verdienen is. Wel zijn er een stuk minder eisen gesteld dan in Zuidoost-Brabant.
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door ICE105 »

En we hebben nu puntje bij paaltje komt niets gehoord van Nederlands nieuwste vervoerder
http://www.ovmagazine.nl/2015/01/go-gro ... oven-1352/
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door datm »

Op OV Magazine lees ik net de reacties van de vervoerders.

EBS: zij vinden het te ambitieus om in 2025 zero emissie te gaan rijden omdat de technieken nog helemaal niet bekend zijn. Ook het vraaggestuurde aspect roept bij hun veel vraagtekens op.

Syntus: deelt de mening van EBS.

Go! Groen ov: zij konden geen investeerders vinden en richten hun vizier op Almere.

Arriva: Wilt geen reactie geven.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Suus »

Connexxion is op dit moment de enige streekvervoerder die bij aanbestedingen zero-emissie-programma's aandurft, zie ook de aanbesteding Haarlem-IJmond waar een volledig elektrisch wagenpark is aangeboden. Als tegengewicht voor deze investering hebben ze tot nu toe voor een gedeelte van de concessieperiode gebruikte bussen aangeboden in plaats van een gloednieuw wagenpark.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door datm »

Bee schreef:Connexxion is op dit moment de enige streekvervoerder die bij aanbestedingen zero-emissie-programma's aandurft, zie ook de aanbesteding Haarlem-IJmond waar een volledig elektrisch wagenpark is aangeboden. Als tegengewicht voor deze investering hebben ze tot nu toe voor een gedeelte van de concessieperiode gebruikte bussen aangeboden in plaats van een gloednieuw wagenpark.
Slimme keuze van Connexxion. Ik vraag mij wel af hoe je dat wil overbruggen want de periode in deze concessie tot 2025 is best lang om nog met gebruikte bussen te gaan rijden.
Hans
Berichten: 717
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Hans »

Tuurlijk zijn geledes duur in aanschaf en onderhoud en al het anderewat Mdj schrijft is ook waar.
Maar als je ziet hoeveel moeite Arriva op sommige plekken heeft om het volk mee te krijgen.

In Eindhoven zonder geleed kan simpel weg niet. Overigens wordt er in het PvE geleed geëist op lijnen waar dat (bijna) niet nodig is, allemaal in het kader van uitstraling en productformule. Dat vind ik een verkeerd uitgangspunt. De opzet begrijp ik wel, meer mensen de bus in trekken. Maar dat kun je beter 'uitbouwen'.

Vanuit die optiek snap ik dat sommige vervoerders hun vingers er niet aan willen branden.

En zoals ik ook al schreef, wordt dat door EBS en Syntus onderschreven, de emissie voorwaarden in het bestek zijn erg ambitieus.
We wachten maar eens af of de offerte van Hermes voldoende is voor een 'JA" en dan gaan we meemaken hoe het ten uitvoer komt.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Mr-W »

huibf schreef: Ik denk dat Arriva geen geleed kan vinden.
Werd geeist. Totaal zo'n 35 stuks.
Ook Hermes mag een gedeelte van zijn gelede bussen gaan aanpassen om aan de juiste stoelsteek voor Volansplus te voldoen. Hetzelfde verhaal geldt voor de huidige streekbussen als die ingezet gaan worden als Volans.
Hans schreef: In Eindhoven zonder geleed kan simpel weg niet.
Zie het al voor me dat de Summa pendels gereden worden met een streekbus. Hetzelfde verhaal voor 401, maar een beperkte periode kan die lijn gereden worden met een 12m bus.
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door zone2000 »

een aanbesteding met slechts 1 inschrijver, ik krijg er toch weer een beetje de kriebels van. :N
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Suus »

datm schreef:
Bee schreef:Connexxion is op dit moment de enige streekvervoerder die bij aanbestedingen zero-emissie-programma's aandurft, zie ook de aanbesteding Haarlem-IJmond waar een volledig elektrisch wagenpark is aangeboden. Als tegengewicht voor deze investering hebben ze tot nu toe voor een gedeelte van de concessieperiode gebruikte bussen aangeboden in plaats van een gloednieuw wagenpark.
Slimme keuze van Connexxion. Ik vraag mij wel af hoe je dat wil overbruggen want de periode in deze concessie tot 2025 is best lang om nog met gebruikte bussen te gaan rijden.
Het vervangingsprogramma voor elektrische bussen zal niet pas in 2024 beginnen natuurlijk, die bussen zullen over een langere periode instromen. De dieselbussen die als eventuele tussenoplossing moeten dienen om te oude bussen te vervangen moeten worden kunnen eventueel uit andere concessiegebieden betrokken worden waar ze niet meer nodig zijn door nieuwe aanbestedingen. En een deel van het wagenpark zal al bij het ingaan van de concessieperiode vervangen moeten worden, het lijkt er nu op dat er op dit moment niet genoeg gelede bussen in het gebied zijn om aan de verplichtingen te voldoen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Ik denk niet dat Arriva zich heeft gestoord aan de eis voor gelede bussen, hoor. Op het moment dat die een hele dag op een bepaalde lijn worden geëist kun je de kosten daarvoor natuurlijk ook gewoon de hele dag in rekening brengen, bovendien zie ik ze ook bijvoorbeeld GD nog niet zo snel laten lopen wanneer daar wat geleed materieel voor wordt geëist.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten