Transactiekosten bij lokethandelingen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Transactiekosten bij lokethandelingen

Bericht door deadlock »

Ardan schreef:Waarom moet je meteen iedereen afkraken die dingen anders doen dan jij? Ik vind het zeker in mijn huidige situatie ook veel prettiger om contant op zak te hebben om er beter zicht op te houden.
Waar wordt wie afgekraakt precies met welke zin? Had ;) ik :) achter :D ieder :mrgreen: woord ;) een *O* smiley *bus* moeten (A) zetten :6 ?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Transactiekosten bij lokethandelingen

Bericht door deadlock »

Zou je trouwens kunnen uitleggen waarom je beter zicht hebt op je uitgaven? Heb je een vorm van bankangst waarbij je niet op je rekening durft te kijken of sta je standaard halverwege de maand maximaal rood ofzo dat je niets meer kan uitgeven? Ik snap het echt niet, het zijn getallen, of die nou in je broekzak zitten of op een bankrekening staan, wát is het verschil?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Transactiekosten bij lokethandelingen

Bericht door Suus »

Het blijkt toch beter te werken als je het geld wat je hebt kan zien en voelen, programma's als Een Dubbeltje Op Zijn Kant zweren erbij.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Transactiekosten bij lokethandelingen

Bericht door deadlock »

Het spijt me zeer maar het enige wat die programma's mensen leren is een beetje common sense en er is geen enkele reden om aan te nemen dat een ander systeem niet minstens even goed zou werken. En het is tevens geen antwoord op een vraag.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Transactiekosten bij lokethandelingen

Bericht door Ardan »

Dat jij alles alleen pint wil niet zeggen dat dat voor iedereen werkt of dat iedereen dat prettig vindt.

'Heb ik dat gezegd dan?'

Niet direct maar wel 'Wauw, zijn er nog mensen die papiergeld gebruiken?' plus 'Heb je geen internetbankieren, app of geheugen ofzo', 'geen wonder dat het nibud bestaat'.
Nee. Niet iedereen heeft internetbankieren of een app. Ik ook niet en volgens mij weet je ook waarom.
Ik doe ook maar wat
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Transactiekosten bij lokethandelingen

Bericht door deadlock »

Ardan schreef:Dat jij alles alleen pint wil niet zeggen dat dat voor iedereen werkt of dat iedereen dat prettig vindt.
Luister, je kan zeggen 'ik vind contant geld prettiger' en als iemand je dan vraagt waarom en ze antwoorden 'daarom' dan kan je van mij het antwoord krijgen 'Ah dus eigenlijk ben je financieel hopeloos incompetent!'. Als je kan leren hoe je veters strikt kan je leren met geld om te gaan, sterker nog, het is nog veel makkelijker dan veters strikken. Je wil iets;
- Is het nodig?
- Kan je het betalen
Nieuwe schoenen van een tientje omdat er gaten in de oude zitten en je hebt nog 100,- op de bank? Prima. Nieuwe schoenen van 150 euro want anders loop je er als een pauper bij en je hebt nog 100,- op de bank? Wat denk je zelf. En via die bankapp je saldo in de gaten houden en misschien zelfs SMS-alert als er een bepaalde bij- of afschrijving is die hoger is dan bedrag X met je nieuwe saldo... Tenzij je natuurlijk een of andere vorm van post/bankangst hebt, maar dat lijkt me sowieso iets waar je je overheen zal moeten zetten.
Niet direct maar wel 'Wauw, zijn er nog mensen die papiergeld gebruiken?' plus 'Heb je geen internetbankieren, app of geheugen ofzo', 'geen wonder dat het nibud bestaat'.
Nee. Niet iedereen heeft internetbankieren of een app. Ik ook niet en volgens mij weet je ook waarom.
En iemand anders die hetzelfde heeft, heeft nog steeds wel een eigen bankpas, rekening en internetbankieren, inclusief app op zijn telefoon en die heeft juist nooit contant geld bij zich omdat hij zich anders veel te veel verkijkt op wat er nog in z'n portemonnee zit. Ook dit vind ik zelf raar want ik vind het gewoon raar dat je geld uitgeeft dat er niet is of wat je niet kan missen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6032
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Transactiekosten bij lokethandelingen

Bericht door AppleMoose »

Contant geld is gewoon een harde grens. Ik heb zoveel in mijn portemonnee zitten en meer kan ik niet uitgeven. Voor de meeste mensen is het makkelijker om op die manier zich aan die grens te houden dan wanneer je alles pint. Diverse onderzoeken wijzen ook uit dat de meeste mensen die alles contant betalen minder uitgeven dan mensen die alles pinnen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Transactiekosten bij lokethandelingen

Bericht door deadlock »

Is daarin verdisconteerd dat mensen die meer pinnen eventueel meer te besteden zouden kunnen hebben?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Transactiekosten bij lokethandelingen

Bericht door Ardan »

Waarom zou dat zo zijn? Ik heb een x bedrag in de week, als ik dat opmaak via pin of contant, op=op, geen verschil. Ik pin ook wel eens hoor, maar alles contant werkt nou eenmaal prettiger voor mij.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6032
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Transactiekosten bij lokethandelingen

Bericht door AppleMoose »

@Deadlock: Het staat mij bij dat dit onderzoek is uitgevoerd onder mensen die (ongeveer) hetzelfde inkomen hebben. Als je dat niet zo doet, is je onderzoek niks waard. Dat weet (bijna) iedereen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Transactiekosten bij lokethandelingen

Bericht door deadlock »

Ardan schreef:Waarom zou dat zo zijn? Ik heb een x bedrag in de week, als ik dat opmaak via pin of contant, op=op, geen verschil. Ik pin ook wel eens hoor, maar alles contant werkt nou eenmaal prettiger voor mij.
Als je net zo vaak op je telefoon je saldo zou checken als je in je portemonnee zou kijken zou je er niet iets zijn dat prettiger zou werken én je portemonnee wordt er een stuk lichter van! En als kwijt; dan kwijt, pasjes opnieuw aanvragen, geen geld weg ofzo. Als het zou kunnen zou ik nooit meer contant betalen, maar ja, niet alle ondernemers wonen in de 21e eeuw.
Ronaldussen schreef:@Deadlock: Het staat mij bij dat dit onderzoek is uitgevoerd onder mensen die (ongeveer) hetzelfde inkomen hebben. Als je dat niet zo doet, is je onderzoek niks waard. Dat weet (bijna) iedereen.
Mja dat mag ik hopen ;)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6032
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Transactiekosten bij lokethandelingen

Bericht door AppleMoose »

Ardan schreef:Waarom zou dat zo zijn? Ik heb een x bedrag in de week, als ik dat opmaak via pin of contant, op=op, geen verschil. Ik pin ook wel eens hoor, maar alles contant werkt nou eenmaal prettiger voor mij.
Doel je op mijn opmerking dat contant geld zorgt voor een hardere grens?

Mensen krijgen doorgaans een keer maand hun loon. Je kunt voor jezelf weekgeld afspreken, maar als alles op 1 rekening staat, is het met pinnen "makkelijker" om die grens te overschrijden (bijv. door impulsaankopen), er staat immers gewoon voldoende geld op je rekening. Bij weekgeld in contant is de grens moeilijker te overschrijden omdat je direct inziet dat je door je weekbudget bent en je dus apart naar de bankautomaat zou moeten om weer contant geld te halen. Het lijkt een kleine drempel, maar voor veel mensen is die drempel hoog genoeg om aan hun budget te houden.

@deadlock: Voor een groep mensen (en daarvoor hoef je niet direct verstandelijk beperkt te zijn of zo) zijn cijfertjes wat moeilijker te vertalen naar contant geld.

Maar goed, we raken nu wel erg off-topic
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Transactiekosten bij lokethandelingen

Bericht door Hendrik »

Gelukkig bestaat de wereld niet alleen uit deadlocks... :P Oftewel: ook op dit punt verschillen mensen van elkaar!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Transactiekosten bij lokethandelingen

Bericht door deadlock »

Ja, stel je toch eens voor dat iedereen met geld om zou kunnen gaan.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Transactiekosten bij lokethandelingen

Bericht door Hendrik »

En stel je eens voor dat iedereen onuitstaanbaar zou zijn! :P (Duikt weg...)
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Transactiekosten bij lokethandelingen

Bericht door deadlock »

Leuke wereld joh!
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Transactiekosten bij lokethandelingen

Bericht door Ardan »

Ronaldussen schreef:
Ardan schreef:Waarom zou dat zo zijn? Ik heb een x bedrag in de week, als ik dat opmaak via pin of contant, op=op, geen verschil. Ik pin ook wel eens hoor, maar alles contant werkt nou eenmaal prettiger voor mij.
Doel je op mijn opmerking dat contant geld zorgt voor een hardere grens?
Nee, de opmerking van deadlock insinueert dat mensen die altijd pinnen rijker zijn. Correct me if I'm wrong.
deadlock schreef:Ja, stel je toch eens voor dat iedereen met geld om zou kunnen gaan.
Dus jij vindt dat iedereen die het niet op jouw manier doet niet met geld om kan gaan? Jezus zeg.
Ik doe ook maar wat
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Transactiekosten bij lokethandelingen

Bericht door deadlock »

Ardan schreef:Nee, de opmerking van deadlock insinueert dat mensen die altijd pinnen rijker zijn. Correct me if I'm wrong.
Neen, niet in het minst zelfs. Ik wist trouwens niet dat de opmerking aan mij gericht was. Maar euh, hoe ik daarbij kom? Simpel; Mensen die meer (wit geld) te besteden hebben en makkelijker grotere aankopen doen zoals iets vaker een nieuwe auto, wasmachine, vaatwasser, koelkast, televisie, duurdere apparatuur zeg maar, maar ook boodschappen en zeer zeker dingen als kleding die meer kosten (en makkelijker geld uitgeven aan al deze dingen) gaan niet winkelen met duizenden aan contanten in hun portemonnee. Het is onpraktisch, gevaarlijk en ronduit onverantwoord om met zoveel geld over straat te lopen. Mensen die tot een hogere inkomensgroep behoren, zullen logischerwijs dus vaker uitgaven doen met hun pinpas. Of credit card. Die laatste gebruik ik voor de duurdere aankopen ook regelmatig omdat wat je koopt verzekerd is voor zo'n beetje alles, inclusief diefstal zonder braakschade. Goedkoper dan dingen los verzekeren.
Dus jij vindt dat iedereen die het niet op jouw manier doet niet met geld om kan gaan? Jezus zeg.
Ook deze conclusie kan je absoluut niet trekken aan de hand van mijn opmerking. De opmerking van Hendrik ging over mijn algemene zijn (als ik het goed begrepen heb) en daaruit volgt dus dat iedereen dan wél met geld om zou kunnen gaan. En daarnaast maakte hij er een grapje van waar ik op reageerde dus je neemt het veel te serieus.

Buiten dat heb ik uiteraard nog steeds gelijk.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6032
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Transactiekosten bij lokethandelingen

Bericht door AppleMoose »

deadlock schreef:
Ardan schreef:Nee, de opmerking van deadlock insinueert dat mensen die altijd pinnen rijker zijn. Correct me if I'm wrong.
Neen, niet in het minst zelfs. Ik wist trouwens niet dat de opmerking aan mij gericht was. Maar euh, hoe ik daarbij kom? Simpel; Mensen die meer (wit geld) te besteden hebben en makkelijker grotere aankopen doen zoals iets vaker een nieuwe auto, wasmachine, vaatwasser, koelkast, televisie, duurdere apparatuur zeg maar, maar ook boodschappen en zeer zeker dingen als kleding die meer kosten (en makkelijker geld uitgeven aan al deze dingen) gaan niet winkelen met duizenden aan contanten in hun portemonnee. Het is onpraktisch, gevaarlijk en ronduit onverantwoord om met zoveel geld over straat te lopen.
Er zullen maar zeer weinig mensen zijn die dure aankopen als een wasmachine of auto (particuliere verkoop daar gelaten) contant betalen. Ook mensen die minder te besteden hebben zullen dit soort bedragen gewoon pinnen of overmaken via internetbankieren/acceptgirokaart. Het onderzoek spitste zich meer toe op de alledaagse uitgaven zoals de boodschappen. Mensen die hun budget in contanten meenamen deden bewuster hun boodschappen en zorgden beter dat ze binnen het budget bleven dan mensen die met een pinpas betaalden en hetzelfde budget probeerden aan te houden. Het risico dat je bij de kassa te weinig geld hebt is een stuk kleiner omdat het bedrag op je rekening doorgaans hoger is dan je dagelijks budget voor de boodschappen.
Natuurlijk wil dat niet zeggen dat iedereen zo reageert, maar het risico/de kans dat je op deze manier reageert is wel groot.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Transactiekosten bij lokethandelingen

Bericht door Ronald »

Ik geef nauwelijks contant geld uit, maar heb wel meestal het bedrag bij me wat ik uitgeef in de supermarkt. Al een paar keer gehad dat ik als enige weg kon met m'n boodschappen bij een pinstoring :)
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Transactiekosten bij lokethandelingen

Bericht door Reiziger Delft »

Ik betaal in principe ook alles met pin, tenzij het echt niet anders kan. In internetbankieren wordt er dan (meestal) automatisch een categorie aangehangen, waardoor ik in grafieken exact kan zien hoeveel ik per maand aan alles uitgeef. Contant betalen vind ik vervelend, omdat je dan niet meer kan terughalen wat je waaraan hebt uitgegeven. Tenzij je natuurlijk alle bonnetjes bewaard, maar daar heb ik geen zin in. :P
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 131 gasten