Materieeltekort dreigt bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Bericht door deadlock »

Ik snap echt neit waarom het zo moeilijk is om al die locomotieven ff een smeerbeurt te geven en er wat rijtuigen achter te flikkeren.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Bericht door Meltrain »

Ik had het niet specifiek over DM '90, maar over een reserve in het algemeen. Sorry, daar had ik iets duidelijker mee moeten zijn.
En wat bedoel je met "consequent"? Ik heb dat (door de NS zelf bedachte citaat :!: ) nu voor de tweede keer gebruikt en volgens mij was dat elke keer terecht.

@ deadlock: Als je al zag hoeveel moeite het kostte om de 1700's voor DD-AR weer in dienst te stellen. Maar ik vind dat je verder wel gelijk hebt: zet de verbouwing van ICR voorlopig stop en je hebt zo weer een stel rijtuigen wat je in de dienst kunt inzetten. Volgens mij zijn er inmiddels ook genoeg Traxx-locs die je daarvoor kunt gebruiken. Zelfs al heb je maar twee van zulke composities, dat kan toch zo weer 14 bakken ICM schelen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Bericht door Daniel »

Volgens NS is er geen tekort, gevolg, er worden ook geen maatregelen genomen om dat op te lossen. Immers, het is er niet :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Bericht door MdJ »

Of te wel: het probleem wordt niet gekend, dus er wordt ook niks aan gedaan. Kunnen we met de meest creatieve oplossingen komen, maar dat gebeurd niet. Al helemaal niet op zo'n korte termijn. DM90 moet behoorlijk gereviseerd worden, DDM1 waar het water in de gangen staat is ook niet 1-2-3 ingezet. Ook de linten moeten behoorlijk gereviseerd worden: Dat staat ook al behoorlijk lang stil, en de gereviseerde exemplaren zijn ook niet erg bedijfszeker... (Veolia en Arriva... Syntus heeft voor 6 omlopen 9 treinstellen enorm veel reserve dat defecten geen/weinig effect heeft op de dagelijkse uitvoering)

Qua warme reserve hebben we straks in december 2015 dus plan V over (waar een beleidsregel er voor gezorgd heeft dat het niet wordt ingezet, geen technische!). Daarnaast hebben we extra materieel t.o.v. nu in de vorm van wat 9-rijtuigenstammen ICR en 6-rijtuigenstammen ICR voor de AMRO shuttle. Dus meer capaciteit op Amsterdam-Rotterdam en ik denk dat er (misschien te veel) gegokt wordt op meer gebruik van de HSL en de treinen op de Oude Lijn ingekort worden.
Bij twijfel: gebruik beton.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Bericht door Thom91 »

Meltrain schreef:Ik had het niet specifiek over DM '90, maar over een reserve in het algemeen. Sorry, daar had ik iets duidelijker mee moeten zijn.
En wat bedoel je met "consequent"? Ik heb dat (door de NS zelf bedachte citaat :!: ) nu voor de tweede keer gebruikt en volgens mij was dat elke keer terecht.
Iedere keer is al teveel omdat het niet getuigd van bijster veel inhoud om iets loos te roepen.
Komt wel goed schatje.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Bericht door waldo79 »

^^Ach, die 1-2-3 opmerkingen vallen voortdurend op Somda, maar daar viert het cynisme en elkaar de maat nemen toch hoogtij. Ik hoop dat OVinNL daar verre van blijft (A)
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Bericht door Thom91 »

Ook daarom ;)
Komt wel goed schatje.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Bericht door SuperGhost »

MdJ schreef:Syntus heeft voor 6 omlopen 9 treinstellen enorm veel reserve dat defecten geen/weinig effect heeft op de dagelijkse uitvoering
Ooit eraan gedacht dat Syntus ook treinen zou kunnen inzetten die uit meer dan 1 treinstel bestaat? In de spits kom ik in Zutphen toch altijd de Syntustrein tegen met 2xLint en dat is dan ook wel nodig ook, dus dan weet je ook waarom er 9 treinstellen zijn (al is dat wellicht zelfs nog weinig, aangezien je dan niet alle ritten met 2 treinstellen kan rijden) :wink:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Materieel tekort dreigt bij NS

Bericht door Meltrain »

Thom91 schreef:
Meltrain schreef:Ik had het niet specifiek over DM '90, maar over een reserve in het algemeen. Sorry, daar had ik iets duidelijker mee moeten zijn.
En wat bedoel je met "consequent"? Ik heb dat (door de NS zelf bedachte citaat :!: ) nu voor de tweede keer gebruikt en volgens mij was dat elke keer terecht.
Iedere keer is al teveel omdat het niet getuigd van bijster veel inhoud om iets loos te roepen.
Achteraf gezien was het ook niet de handigste uitspraak van NS zelf. Maar ik zal het niet meer doen, ook omdat er verder geen aanleiding meer is.

Verder ben ik benieuwd of NS zelf nog met een uitgebreide verklaring komt nu dit inmiddels in alle media is geweest.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door deadlock »

Hoe lang nog eigenlijk voordat VlaFlip eruit gaat? De revisie van SGM is toch ook alweer ruim 10 jaar terug begonnen?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Suus »

Ik vermoed dat dat gaat gebeuren als de aflevering van de Civity's op gang komt.

Er zijn dan 131 SLT's, 58 FLIRT's en 118 Civity's. Aangezien Limburg eigen treinen krijgt zou dat genoeg moeten zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Meltrain »

Vergeet niet dat de SLT's rond die tijd in revisie gaan. Ik weet ook wel dat ze niet allemaal tegelijk weg zijn, maar het aantal SLT's is dus wel minder dan 131, dus mogelijk dat enkele Sprinters dan nog moeten blijven. Al kan het ook zijn dat DD-AR langer blijft in plaats van SGM.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door reisthijs »

deadlock schreef:Hoe lang nog eigenlijk voordat VlaFlip eruit gaat? De revisie van SGM is toch ook alweer ruim 10 jaar terug begonnen?
15 jaar na revisie zouden ze er uit gaan, dat is dus vanaf 2018 voor de drietjes.

Daarom komen de Civity's vanaf 2018 in dienst.
Meltrain schreef:Al kan het ook zijn dat DD-AR langer blijft in plaats van SGM.
Dat lijkt me een beetje onzinnig. Je kan ook gewoon SGM nog iets langer in dienst houden als het nodig is.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Thom91 »

Meltrain schreef:Vergeet niet dat de SLT's rond die tijd in revisie gaan. Ik weet ook wel dat ze niet allemaal tegelijk weg zijn, maar het aantal SLT's is dus wel minder dan 131, dus mogelijk dat enkele Sprinters dan nog moeten blijven. Al kan het ook zijn dat DD-AR langer blijft in plaats van SGM.
Je vergeet de VIRM die eerst moet? :P

Edit: en dan vergeet ik nog de ERTMS inbouw
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door reisthijs »

Volgens dit bericht (van een jaar geleden) gaan ze 10 SLT's per kwartaal aanpakken:
http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/sprinters_krijgen_eerder_wc_2021-146537
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Thom91 »

Interessant, tegelijk VIRM & SLT eruit.
Komt wel goed schatje.
rww
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 23:00

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door rww »

Weet iemand wat er richting limburg word gestuurd die resterende jaren? Vlaflip?
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Daelea »

Volgens Somda (bron die toegang heeft tot de concept-diensten) gaan de [serie=Stoptrein|2015|Maastricht Randwyck - Roermond6800[/serie] en [serie=Stoptrein|2015|Heerlen - Sittard6900[/serie] inderdaad met SGMm rijden.(http://somda.nl/forum/15805/p553375/Die ... s+waar%3F/)
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door reisthijs »

Iets anders viel ook niet te verwachten.
rww schreef:Weet iemand wat er richting limburg word gestuurd die resterende jaren? Vlaflip?
Geen jaren, maar een jaar.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Daniel »

reisthijs schreef:
deadlock schreef:Hoe lang nog eigenlijk voordat VlaFlip eruit gaat? De revisie van SGM is toch ook alweer ruim 10 jaar terug begonnen?
15 jaar na revisie zouden ze er uit gaan, dat is dus vanaf 2018 voor de drietjes.
Waarbij het interessant wordt wat ze qua diensten met SGM gaan doen vanaf 2018. Vanaf het moment dat alle drietjes weg zijn kan je namelijk in de herfst geen SGM meer inzetten, voor de tweetjes is er in dat seizoen namelijk een rijverbod in combinaties zonder drietje erbij (i.v.m. het ontbreken van magneetremmen)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Bemined »

Het verschil tussen het eerst gereviseerde tweetje en het laatst gereviseerde drietje is niet zo groot dat de drietjes echt allemaal weg moeten voor je aan de tweetjes begint. Daarnaast zijn de tweetjes weliswaar later gereviseerd, ze zijn toch een stuk ouder (1975-1979, terwijl de drietjes uit 1979-1983 zijn). Er zijn twee keer zo veel drietjes als tweetjes, en men kan ook met SGM7 rijden (vorig jaar deed men dat in de herfst, 2 tweetjes en een drietje samen), dus het wordt vooral een kwestie van plannen om aan het eind vooral SGM5 en SGM7 in te delen en geen SGM3 en SGM6. En op het eind zullen de tweetjes en drietjes dan tegelijk uit dienst gaan.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Vinny »

Wonderlijk weer. De NS weet al een tijdje dat ze een onderhandse concessie hebben en toch laten ze het er weer op aankomen door net te weinig materieel te bestellen, net te laat te laten leveren, en net lang revisies uit te stellen. Als je niet beter wist zou je denken dat het een commerciële marktpartij was die geld verdienen op de eerste plaat zet, de aankleding van de directiekamer op de tweede plaats en het belang van de reiziger op plaats 58, 59 en 60.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Bemined »

Het kromme is dat de NS dus wel degelijk voldoende materieel heeft (DDM en ICR) om de uitstroom van Plan V op te vangen. Men heeft echter op basis van aannames besloten materieel weg te laten rotten zonder dat men met zekerheid wist dat er tijdig nieuw materieel binnen zou stromen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Suus »

Vinny schreef:Wonderlijk weer. De NS weet al een tijdje dat ze een onderhandse concessie hebben en toch laten ze het er weer op aankomen door net te weinig materieel te bestellen, net te laat te laten leveren, en net lang revisies uit te stellen. Als je niet beter wist zou je denken dat het een commerciële marktpartij was die geld verdienen op de eerste plaat zet, de aankleding van de directiekamer op de tweede plaats en het belang van de reiziger op plaats 58, 59 en 60.
DDZ had nog een paar jaar in de sprinterdienst kunnen blijven op het moment dat het ICR van de HSL vrij zou komen als alle V250's uitgeleverd zouden zijn. En de SOV zou afgeschaft worden maar werd last minute juist uitgebreid naar het MBO...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door SuperGhost »

Dat laatste moet NS natuurlijk niet over zeuren, want NS heeft zich zelf sterk gemaakt voor het behoudt van de SOV.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten