Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Ik dacht dat die destijds via Hazenkamp reed, maar zie nu dat ik me daarin inderdaad vergis.

Neemt niet weg dat die lijn net zo goed gemist kan worden als lijn 9 die als enige over de Heyendaalseweg rijdt, maar iets verderop ook al lijn 5 heeft als alternatief. Lijn 7 heeft iets verderop al lijn 6 als alternatief.
fogeltje schreef:
SuperGhost schreef:Zo rijden lijnen 11 en 12 geheel niet
Dit zijn "extra bussen", geen bussen die exclusief iets doen. Beuningen blijft bediend door lijn 5 welke zelfs een extra rondje maakt. Druten blijft bediend door lijn 85. Alleen het niet bedienen van station/stadion Goffert is in mijn ogen wat vreemd. Hoewel er voor het station natuurlijk nog altijd de halte Neerbosscheweg is.
Beuningen<->Station Dukenburg/CWZ is natuurlijk ook een verbinding die dan wegvalt en behoorlijk om is via Nijmegen CS. Lijn 5 rijdt dan wel iets verder (geen rondje, maar rijdt verder tot de Tiberiuslaan en keert daar bij de rotonde), maar de zuidoostelijke wijken van Beuningen worden niet aangedaan, die zitten dan zonder OV :wink:
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door BrengMe »

Vroeger reed lijn 7 ook over de Hazenkamp, maar dat was op het traject CS - Brakkenstein.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door fogeltje »

Lijn 6 is wel erg verder weg, vind ik niet echt een alternatief. Maar pratende over lijn 6, dat zou ook nog een optie zijn. Lijn 7 opdoeken en lijn 6 doortrekken vanaf Neerbosch-Oost. De oude lijn 4 deed dat in 2003 op tijden dat lijn 7 niet reed. Maar dan moet je wel goede lijnfilmen hebben, zodat mensen de bus de juiste kant op pakken.
"Een touringcar is geen bus"
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Je kunt dat evt. ook oplossen door lijn 6 een papieren knip op Plein 1944 te geven. Dat heeft nog een extra voordeel: je kunt de bus van/naar Wolfskuil en verder voortaan dan ook op het busstation van Nijmegen CS laten stoppen, in plaats van de erg klantonvriendelijke halte 'Tunnelweg'.
Die halte Tunnelweg is er nu vooral om reizigers duidelijk te maken of de bus eerst nog langs Plein 1944 gaat of niet, want eigenlijk is lijn 6 al min of meer een gekoppelde lijn, aangezien het stuk Plein 1944-CS natuurlijk een terugsteekstuk is.

Dan krijg je dus:
Lijn 6: Plein 1944 - CS - Hatert - Station Dukenburg (Op Plein 1944 gekopppeld aan lijn 7)
Lijn 7: Plein 1944 - CS - Wolfskuil - Neerbosch-Oost / Station Dukenburg via Lindenholt-Oost (om en om, op plein 1944 gekoppeld aan lijn 6)
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 575
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door busentrein »

Afbeelding

De nieuwe Hess wagens zijn inmiddels op de dienst verschenen.
j7927
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 16 dec 2013, 22:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door j7927 »

Op het ontbreken van twee voorlampen na geen wijzigingen ten opzichte van de serie 5243-5253? Zal dr snel genoeg weer kennis mee maken in ieder geval :)
Laatst gewijzigd door Daniel op zo 27 sep 2015, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote met foto verwijderd
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door BrengMe »

Volgens mij is de lijnfilm ook iets anders, ander lettertype ofzo.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Op een of andere manier komt dat niet zo goed over met die foto :wink:
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door bartjemestrom »

Ik begreep gisteren van een chauffeur dat die nieuwe displays scrollen.
Henk Wiering
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 22:27

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Henk Wiering »

Is het iemand al opgevallen dat lijn 1 in Arnhem een nieuwe halte heeft? Een stukje buiten het station, aan de Utrechtsestraat op de hoek van de Nieuwe Stationstraat helemaal.

Er is een flink stuk uit de stoep gehakt en nieuwe tegels aangebracht. Nu staat daar dus een groepje mensen voor de 1 op de stoep te wachten, wat er niet helemaal super handig uitziet. Het is het start punt van de 1, dus redelijk druk.

Weet iemand wat het idee van deze halte is en waarom deze zo ver verwijderd is van de andere haltes?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Zal wel gewoon het tijdelijk verplaatsen zijn van de oude halte, die ook al ver van de rest lag (langs dezelfde weg, maar dan vlak voor de inrit van het toekomstige stadsbusstation) en ook aan de stoep lag.

Lijn 1 heeft altijd dus al zo'n aparte halte ri. Oosterbeek gehad, omdat vanaf het huidige busstation (het toekomstige streekbusstation) er geen bovenleiding aanwezig is voor een trolley richting Oosterbeek. Trolleys kunnen vanaf daar alleen richting het Willemsplein rijden.

Ik vermoed dat die oude halte weg moest, omdat de omgeving daar aangepast moest worden voor het definitieve stadsbusstation waar straks de 1 ook moet gaan halteren. Lijn 1 naar Oosterbeek kan dus niet op het huidige busstation halteren, waardoor die aparte halte gemaakt moest worden. Als het goed is moet lijn 1 straks in beide richtingen op het nieuwe stadsbusstation komen.
Henk Wiering
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 22:27

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Henk Wiering »

Dat klinkt op zich wel logisch ja, thanks!

Wel een flinke hap uit de stoep, maar het zal dan wel relatief niet zo veel moeite zijn om die stoep weer terug aan te leggen als de halte wordt opgeheven.
albertjan96
Berichten: 555
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door albertjan96 »

BrengMe schreef:Volgens mij is de lijnfilm ook iets anders, ander lettertype ofzo.
bartjemestrom schreef:Ik begreep gisteren van een chauffeur dat die nieuwe displays scrollen.
Wat ik vanmorgen zag is dat de nieuwe trolleys hebben een ander, dikker lettertype op de bestemmingsdisplays waardoor er minder tekens weergegeven kunnen worden, en de tekst dus gaat scrollen. Volgens mij wordt alleen Velp in één keer weergegeven, de rest van de bestemmingen is allemaal te lang om in één keer weergegeven te kunnen worden. Hopelijk wordt dit nog aangepast/gelijk getrokken aan de bestemmingsdisplays van de andere trolleys
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Michael »

Hoogkamp wordt ook in een keer weergegeven. Burgers Zoo en het openluchtmuseum wordt 2 regelig weergegeven waarbij het museum afgekort wordt tot openl.museum
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door BrengMe »

Michael schreef:Burgers Zoo en het openluchtmuseum wordt 2 regelig weergegeven waarbij het museum afgekort wordt tot openl.museum
Het openlucht museum wordr ook bij de oudere series al afgekort, dus dat is niet veranderd.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Frank »

http://www.gelderlander.nl/regio/betuwe ... -1.5283872

Lijn 35 (Elst - Zetten) rijdt miv de nieuwe dienstregeling niet meer in het weekend, als de plannen van Breng doorgaan. Doordeweeks tussen de spitsen wordt nog eenmaal per uur gereden; in de spits nog wel tweemaal per uur. Er komen waarschijnlijk bussen te rijden met plaats voor 20 à 25 mensen.
albertjan96
Berichten: 555
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door albertjan96 »

Wat voor bussen zullen dat zijn dan, met 20-25 stoelen?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Daniel »

Een Mercedes SprinterCity variant waarschijnlijk. Hoewel een echte midibus ook nog zou kunnen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Frank »

Ik ben eerlijk gezegd verbaasd dat niet eerder gekozen is voor "midibussen"; het lijkt me ideaal voor die lijn. In het dal eenmaal per uur rijden kan ik ook inkomen. In het weekend (en met name op zaterdag) niet meer rijden vind ik wel een kwalijke zaak. Daar moet toch wel iets voor te regelen zijn, zou je denken.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Als ze de ritten van lijn 35 en de trein dan goed op elkaar afstemmen, dan kunnen Zetten en Andelst alsnog elk half uur richting Elst-Arnhem/Nijmegen reizen.

Eigenlijk zou het veel beter zijn geweest als ze station Hemmen-Dodewaard zouden sluiten en daarvoor in de plaats bij Valburg een station openen, dan zou je heel lijn 35 eigenlijk al niet meer nodig hebben. Zetten, Andelst en Valburg zouden dan allen met de trein bediend worden en die school (eigenlijk 2 scholen) staat ook nog eens naast het station in Elst.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Frank »

SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Jammer dat je alleen de commentaren ziet en niet de plannen die Hermes heeft, maar wat ik voor Nijmegen zie staan haal ik eruit:

- lijn 1 (Plein 1944 - Molenhoek Station) gaat niet meer 's avonds en zondags rijden.
- lijn 5 (Beuningen - Groesbeek) gaat altijd doorrijden naar de halte Tiberiuslaan door verdwijnen lijn 11 in Beuningen (er komt een taxidienst Tiberiuslaan - Dukenburg)
- lijn 7 (Nijmegen CS - Bijsterhuizen) wordt volledig geschrapt
- lijn 9 (Nijmegen CS - Grave) gaat in de ochtendspits vaker rijden (ik vermoed zodat elke ochtendbus van lijn 99 in Grave een aansluitende 9 heeft)
- lijn 11 (Nijmegen CS - Beuningen via Heyendaal) gaat voortaan via Lindenholt-Oost rijden en rijdt voortaan naar Druten i.p.v. Beuningen. De verbinding Dukenburg - Beuningen wordt met taxibusjes afgedaan.
- lijn 12 (Nijmegen CS - Druten via Heyendaal) gaat alleen nog in de spits rijden. Lijn 11 neemt de reguliere ritten over (maar rijdt om via Lindenholt-Oost)
- lijn 13 (Lent - Wijchen via Noord) gaat via Bijsterhuizen rijden
- lijn 25 (Nijmegen CS - Groesbeek via Heyendaal) gaat verdwijnen

de precieze uitbreiding van lijn 85 en 89 is mij nog niet duidelijk (hele dag, alleen spits, ...?).

Meest ingrijpende is denk ik wel dat Lindenholt-Oost na 19:00 en in (delen van) het weekend (zoals het ROCOV ook al opmerkt) dan totaal geen OV meer heeft.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Meltrain »

Voor Arnhem haal ik de volgende wijzigingen eruit:
- Lijn 1 (Oosterbeek - Arnhem - Velp) krijgt (op sommige tijdstippen?) een frequentieverlaging van 4 naar 2x/uur, maar doordat lijn 29 tussen Arnhem en Velp deels dezelfde route rijdt, zullen de meeste haltes alsnog 4x/uur bediend worden. Of de frequentie tussen Arnhem en Oosterbeek ook wordt verlaagd, kan ik niet vinden.
- Lijn 4 (CS - De Laar - Station Zuid) gaat ook tijdens de spitsuren nog maar 2x/uur rijden (iets wat ROCOV zeer sterk afraadt).
- Lijn 8 (Holthuizen - CS - Alteveer - Presikhaaf) gaat in elk geval de Vogelwijk niet meer bedienen (al komt die lijn daar niet eens :? ) en heeft mogelijk nog andere wijzigingen.
- Lijn 9 (Schaarsbergen - Het Dorp - CS - Vogelwijk - Rozendaal - Velp) wordt mogelijk ingekort tot de Beekhuizenseweg in Velp.
- Lijn 44 neemt (waarschijnlijk) het traject tussen Arnhem CS en IJsseloord 2 over van lijn 331. Er wordt ook gesproken over Presikhaaf III, dus mogelijk dat lijn 44 dat traject overneemt van lijn 8? Wat er met de ritten van 331 die nu nog naar IJsseloord rijden gaat gebeuren, wordt niet vermeld.

Verder nog wat onduidelijke dingen en spitslijnen die wel of niet (tijdens de schoolvakanties) gaan vervallen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Tochjo »

Ah, het is weer de tijd van het jaar waarin we mogen genieten van adviezen op aanvragen die kennelijk staatsgeheim zijn. Altijd lachen, dat reverse engineeren om te achterhalen waar het überhaupt over gaat. Met dit jaar in een ander advies: een terloopse opmerking over Dalkorting Oost-Nederland, dat kennelijk 40 procent korting gaat geven. Vanaf wanneer, vraagt u? En voor dezelfde prijs, wilt u weten? Helaas: geen enkele informatie hierover. Wacht u maar rustig af tot het men behaagt u nader te informeren, vermoedelijk vlak van tevoren. Idioterie elk jaar weer.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Globetrotter »

Interessant. Er zou dus sprake zijn geweest van een frequentieverlaging van lijn 300 en 331 naar 2x/ uur in de vakantie. Volgens het ROCOV gaat daarmee de HOV- kwaliteit verloren. Maar zijn de lijnen ooit bedoeld als HOV- lijnen of als sneldienstlijnen?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten