Z2N doet vakantiespecial (deel 4): Breizh Cola-land (68 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Z2N doet vakantiespecial (deel 4): Breizh Cola-land (68 foto's)

Bericht door Z2N »

Demat! Aan alle goede dingen komt een eind, en dus ook mijn zomervakantie. Gelukkig betekent dat dan ook het einde van de grote Z2N-vakantiespecial, er zijn aardig wat uren werk in gaan zitten. Waar deel 1 plaats had aan het Lago Maggiore, deel 2 aan de Aare en deel 3 aan de Ehn en de Ill, gaat dit deel over een streek die zijn karakter ontleent aan zout water: de grensstreek tussen Bretagne en Laag-Normandië. Een streek met veel regionale trots, die zich soms op wat rare manieren uit. Verder zit er soms ook wat kritiek verwerkt in dit verslag tegenover een niet nader te benoemen bedrijf, mijn excuses als dat wat opvalt. (A)

We schrijven ondertussen 19 augustus, en na een goede nachtrust in een hotel in de Intra-Muros en een goed ontbijtje sta ik dan om kwart voor 11 op het station. Vandaag gaat het naar de Mont Saint Michel, en in de zomermaanden wordt er naar deze bestemming een directe verbinding geboden vanuit Saint Malo. Nou valt misschien te verwachten dat een toeristische verbinding in een toeristenseizoen toeristen oplevert, maar ja, de SNCF... Eén enkel walvisje voor ruim 100 man, lekker proppen dus.
Afbeelding

Na 40 minuten werd het dorp Pontorson bereikt, de stationsnaam Pontorson Mont Saint-Michel verraadt dat er vanaf hier een verbinding is naar de kerkelijke rots.
Afbeelding

Voordat de bus ingestapt werd was het nog eventjes tijd voor spooronderhoud op zijn Frans, reizigers naar Normandië hebben duidelijk een comfortabelere rit dan diegene naar Bretagne. :X
Afbeelding

Daarna ging het (met alle toeristen) met een kleine Citaro naar 'Le Mont', gelukkig voor de chauffeur werd een deel van de kaartverkoop buiten de bus gedaan door medewerkers op het station.
Afbeelding

Acht kilometer verderop was ik er dan. Selfietijd! *O*
Afbeelding

Aangezien een foto meer kan zeggen dan duizend woorden, laat ik de beschrijving grotendeels bij de beelden.
Afbeelding

Rij voor de kaartjes, gelukkig had ik die al gekocht op het station. :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De Baai van de Mont Saint-Michel
Afbeelding

Afbeelding

Na een aantal uur van bezoek ging het weer naar Saint Malo terug, en omdat ik daarvoor naar het station moest mocht ik gebruik maken van een speciale bus daarheen. Nou ziet die er als enige bus 'normaal' uit, de rest van de, eh, bus-achtigen zijn voor de pendeldienst naar de parkeerplaats. :')
Afbeelding

Een privébus deze keer, de belabberde aansluiting maakten de streekbus eigenlijk een betere verbinding voor de terugweg van veel toeristen. Maar als goed geïntegreerde nieuwe Nederlander had ik natuurlijk geen zin om daar extra voor te betalen, en dus werd het de trein. De mensen naar de parkeerplaats hadden niets aan deze bus, en stiekem voelde dat toch wel goed met zoveel volk naar die richting. (A)
Afbeelding

Zonder botsingen met wachtende mensen werd uiteindelijk Pontorson weer bereikt.
Afbeelding

Hier had ik nu iets meer tijd om te kijken naar dit station, ik denk dat je het station het beste kan omschrijven als: oude koelkast, toe aan vervanging of renovatie, waar een sticker met 'nieuwe koelkast' op geplakt is. De beveiliging was zelfs nog manueel! :X
Afbeelding

Afbeelding

Twee stofzuigers kwamen langs, als TER-trein naar Caen (Normandië).
Afbeelding

Na drie kwartier wachten was daar dan mijn trein westwaards, gereden door een AGC.
Afbeelding

Dezelfde trein, bij aankomst in Dol de Bretagne.
Afbeelding

Dol de Bretagne, een klein suffig stadje van iets meer dan 5000 inwoners. Van oudsher heet het eigenlijk kortweg 'Dol', maar om verwarring te voorkomen is de naam veranderd. Helaas kan verandering ook te ver doorschieten, de letterlijke vertaling is 'station van Dol de Bretagne en de baai van de Mont Saint Michel' :')
Afbeelding

Dol de Bretagne is duidelijk voorbereid op een grootse toekomst, met een willekeurige trap naar een eventueel in de toekomst te bouwen perron.
Afbeelding

Op een zijspoortje kwam een treintje binnen uit Dinan.
Afbeelding

En even later kwam ook mijn trein binnen, een hagelnieuw Régio2N-treinstel
Afbeelding

In de avond werd er genoten van een uiterst tradionele maaltijd (Steak-Frites met bier (A) ) , en daarna werd er al snel het bed in gekropen. Het was een vermoeidende dag geweest.

En moe was ik zeker, want de volgende ochtend zag ik kans om te verslapen. In eerste instantie vreesde ik dat het reisplan voor vandaag helemaal de prullenbak in kan, maar een tip tijdens het ontbijt wees me op de dienstregeling van de streekbus. Nou zijn streekbussen in Frankrijk niet echt iets waar je op verwacht te kunnen rekenen als je geen scholier bent, maar blijkbaar bestond er ook een bus naar Dinan, de bestemming van vandaag. Zo gezegd, zo gedaan, en om 10:45 stond ik op het station voor deze bus. Warempel stond er nog eens 30 man klaar voor deze bus, de tip was duidelijk bekend onder meer toeristen.
Afbeelding

Dinan (bevolking: 10.000) zelf bleek één grote verkeerschaos, en dus kreeg de rit op het einde 30 (!) minuten vertraging door een ellelange file. Na aankomst in het centrum bleek één enkel zebrapad met aardig wat toeristen erop, in combinatie met de stroom aan toerisme gebonden auto's, de enige reden voor het fileleed, het betreffende zebrabad staat hier op de achtergrond.
Afbeelding

Dinan is een middeleeuwse stad, waarvan het stadshart uitzonderlijk goed bewaard is gebleven. Het levert een bijzondere sfeer op, als je de enkele verdwaalde auto zou vervangen door paard en wagen waan je je zo duizend jaar terug in de tijd. Een uiterst mooie stad. :Y
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na de lunch (Galette Complète :D ) was het tijd om de stadsmuur eens goed te bekijken, een waar vestingswerk zo hoor. :o
Afbeelding

Doordat ik met een veel latere bus was gegaan dan de oorspronkelijke trein, was het na drie uur alweer tijd om terug te keren naar Saint Malo. Voordat ik echter naar Saint Malo ging, bezocht ik eerst het station.
Afbeelding

Het station van Dinan heeft een klein spoorwegmuseum, met veel oude spoorwegobjecten.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Grappig genoeg was ik zelf ook te vinden in het museum. :')
Afbeelding

De stationshal van het station mocht er echter ook zijn, het station van Dinan is één van de 40 Franse stations dat geclassificeerd is als historisch monument.
Afbeelding

Helaas stopte het museum niet buiten zijn eigen deuren, station Dinan is een schoolvoorbeeld van verloren glorie.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Waar men wel goed in is bij de SNCF? Geld uitgeven aan nutteloos personeel: op de foto zijn mijn twee conductrices, de perroncheffin en de seinhuismedewerker te zien. Met de machinist, twee man personeel voor de kaartbalie en een man van de beveiliging komt de teller op in totaal acht man, voor een station met 11 treinen per dag. :N
Afbeelding

Na 20 minuten was ik weer in Dol-de-Bretagne, ik had hetzelfde dieseltje als ik gisteren zag aankomen. In Dinan werd voor de spits een tweede treinstel aangekoppeld.
Afbeelding

Ondanks het feit dat ik er de dag ervoor ook al was geweest, merkte ik nog wel iets nieuws op: station Dol-de-Bretagne et la Baie du Mont Saint-Michel is ook een natuurreservaat! :shock:
Afbeelding

Afbeelding

Na mijn ondekkingstocht door de rimboe kon ik weer met de trein verder naar Saint Malo, net als gisteren een Régio2N.
Afbeelding

In Saint Malo werd een niet nader te benoemen supermarktketen bezocht voor de uit Frankrijk te importeren goederen, en daarna ging het naar de Intra-Muros voor het eten. Al vrij snel werd daarna het bed opgezocht, de dag erna zou de dag worden van de terugreis.

We spoelen even door naar de ochtend erop. Mijn nachtrust werd ruw verstoord door de lokale dorpsgek die met een draaiorgel en valse zang onder mijn raam zat te blèren zodra de zon ook maar een beetje op was. Putain :6
Afbeelding

Omdat ik nu toch wakker was, en ik bovendien pas om 12:50 op de trein zou stappen, ging ik na het ontbijt maar een ronde maken door de stad. In tegenstelling tot de ronde die ik bij aankomst maakte nam ik nu wel foto's. Toen ik hier twee jaar geleden buiten het hoogseizoen was was het toch rustiger. :X
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tegen twaalven ging het dan toch maar naar het station, vanuit de bus had ik nog even zicht op dit pareltje: ze zijn er echt trots op in Saint Malo dat de TGV er stopt!
Afbeelding

Altijd leuk tijdens het wachten: Spot de taalvout!
Afbeelding

Vandaag kwam het weldegelijk uit, maar normaal gesproken is het toch echt andersom. :wink:
Afbeelding

20 minuten voor vertrek werd mijn eerste trein van de dag opengesteld voor de reizigers, hij bestond uit twee goedgevulde AGC-stellen. Dat ze vol zaten was geen wonder, de laatste trein hiervoor ging drie uur geleden, de hierna volgende trein drie uur later. :N
Afbeelding

Twee perronchefs, één perronchef in opleiding en één opleider op één foto. Nou ben ik niet zomaar voorstander van privatiseren, maar uitzonderingen zijn altijd mogelijk. :cry:
Afbeelding

Met de TER-trein ging het naar Rennes, waar het druk was: in 15 minuten tijd stonden TGV's naar Parijs en Lille op het programma.
Afbeelding

Mijn TGV stond al klaar, maar...
Afbeelding

...de doorgang werd helaas geblokkeerd, doordat ruim driehonderd man tegelijkertijd over dezelfde 1 meter brede trap moest, met alle bagage. Resultaat: meerdere gewonden. :X
Afbeelding

De TGV naar Lille was erg vol, met veel reizigers naar Roissy-Charles de Gaulle 2 TGV (toeristenseizoen). Vanwege de verstoorde nachtrust werd maar even gedut
Afbeelding

De TGV Rennes-Lille is een zogeheten Intersecteur-TGV: een directe TGV van regio naar regio, die dus niet stopt in een van de Parijse kopstations. Dit soort treinen komen echter wel nog door de Parijse Agglomeratie, een korte blik op een spoorkaart leert al snel waarom. En zo kon het dus zomaar gebeuren dat ik mijzelf tegenkwam. :D
Afbeelding

Ah, de Seine. _O_
Afbeelding

Even buiten Roissy was in de verte de Parijse skyline te zien: Sacre-cœur: Check, Eiffeltoren: Check.
Afbeelding

Nog geen vier uur na vertrek uit Bretagne stond ik ineens in de hoofdstad der Ch'ti: Lille. Alhier was het tijd voor de traditionele bagageversleping van Lille Europe naar Lille Flandres, met tussenstop in het winkelcentrum.
Afbeelding

Tijdens het halen van Macarons kreeg ik bericht vanuit Nederland: "Leef je nog?". Blijkbaar had er een schietpartijs plaatsgevonden op een Thalys op hetzelfde moment dat ik in die regio was, en als de eerste berichten melden dat er 'op' een Thalys geschoten is, dan breekt de pleures uit. Bij aankomst op station Lille Flandres bleken er zeker 15 soldaten opgetrommeld te zijn, de voertuigen werden nog goed geparkeerd, terwijl in de hal alles en iedereen extra in de gaten gehouden werd. Ik werd zelf ook nog even ondervraagd, en kreeg van de soldaten het verzoek om mijn camera in te pakken.

Na een rit met veel drukte op de trein werd om half tien Antwerpen Centraal bereikt.
Afbeelding

Afbeelding

Alhier bleek dat het Thalys-verkeer nog "ernstig verstoord" was, met vertragingen tot anderhalf uur. Mijn Benelux werd daarom nog eventjes snel gespoorwijzigd voor aankomst.
Afbeelding

Ik zat op de laatste Benelux van de dag, en logischerwijs was het dus alweer donker buiten.
Afbeelding

Helaas was het alweer de laatste rit op dit kaartje:
Afbeelding

Dat zul je net zien: de laatste rit van de dag, is die rit precies vertraagd. :X
Afbeelding

Even na twaalven kwam ik aan in Alphen, en met een kort busritje was ik tegen half één weer thuis. Na een vakantie van twee weken, met drie tramkilometers, zes metrokilometers, 60 bootkilometers, 75 buskilometers en 4069 treinkilometers, een reis waarin zes landen werden aangedaan en evenzoveel talen werden gesproken, was het goed slapen in het eigen bed.

Al met al was het een goede vakantie geweest, ik hoop dat het ook een beetje plezierig was om het verslag ervan te lezen. Op- en aanmerkingen worden dan ook erg gewaardeerd!

Oh, en nog een dingetje achteraf: als ik het heb over opvallende regionale trots, dan mag de naamgever van het verslag natuurlijk niet ontbreken. (A)
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Z2N op do 24 sep 2015, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Z2N doet vakantiespecial (deel 4): Breizh Cola-land (68 foto's)

Bericht door Daniel »

Fraai verslag weer! :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Z2N doet vakantiespecial (deel 4): Breizh Cola-land (68 foto's)

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag. :D Vooral het eerste deel komt mij erg bekend voor. :P Toen ik in Mont Saint Michel was, zag ik ook één Citaro tussen al die tweerichtingbussen, maar het was me niet opgevallen dat die naar het station reed.
En verder heb ik nauwelijks regen gehad in die vier weken dat ik in Caen was hoor. :mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Maurice Hooikammer
Berichten: 859
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Z2N doet vakantiespecial (deel 4): Breizh Cola-land (68 foto's)

Bericht door Maurice Hooikammer »

Fantastisch verslag! :pos: Ben zelf in al de hier genoemde Bretonse en Normandische plaatsen geweest, leuke herinnering! In Pontorson hebben ze volgens mij ook niet een aantal treinen per dag waar je meerdere handen voor nodig hebt... Met die vernieuwing waren ze in mei al bezig.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8665
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Z2N doet vakantiespecial (deel 4): Breizh Cola-land (68 foto's)

Bericht door Milco »

Leuke serie verslagen! *O*
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
waldo79
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Z2N doet vakantiespecial (deel 4): Breizh Cola-land (68 foto's)

Bericht door waldo79 »

Lezenswaardig :pos:
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5822
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Z2N doet vakantiespecial (deel 4): Breizh Cola-land (68 foto's)

Bericht door isadora »

Erg genoten, fraai man. :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Z2N doet vakantiespecial (deel 4): Breizh Cola-land (68 foto's)

Bericht door Etienne »

Net zoals bij Timon91 een toppie verslaglegging. :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Z2N doet vakantiespecial (deel 4): Breizh Cola-land (68 foto's)

Bericht door Jef400 »

Ja, inderdaad. Wel heel mooi gedaan ja.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Z2N doet vakantiespecial (deel 4): Breizh Cola-land (68 foto's)

Bericht door Cookie »

Wederom een boeiend verslag :pos:
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Z2N doet vakantiespecial (deel 4): Breizh Cola-land (68 foto's)

Bericht door Timon91 »

Topverslag! Ik heb genoten, bedankt voor het plaatsen van deze mooie reeks :D Je hebt er aardig wat tijd in gestoken als ik het zo lees, ik weet uit ervaring dat het best wat werk kan zijn soms ;) Ik ben benieuwd naar je volgende reis! :)
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Z2N doet vakantiespecial (deel 4): Breizh Cola-land (68 foto's)

Bericht door Ardan »

Baas _O_ Hartstikke leuk gedaan!

En ik maar denken dat ze in Belgoland personeeloverschot hadden, maar in Frankrijk lusten ze er ook wel pap van.. ook altijd weer duidelijk hoe verwend we hier eigenlijk zijn met onze goed onderhouden stations.
Hoe bedoel je trouwens dat je zelf ook in dat museum te vinden was, heet jij ook zo of lijk je op die pop :P
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Z2N doet vakantiespecial (deel 4): Breizh Cola-land (68 foto's)

Bericht door Z2N »

Meltrain schreef:Toen ik in Mont Saint Michel was, zag ik ook één Citaro tussen al die tweerichtingbussen, maar het was me niet opgevallen dat die naar het station reed.
Ik zal je vertellen: je bent niet de enige die het niet opviel: in de zes-zeven minuten dat ik al in de bus zat voor vertrek heeft de buschuaffeuze echt zeker 80 keer moeten zeggen dat deze niet naar de parking ging, maar naar het station. Helaas sprak dat mens geen woord over de grens, dus erg makkelijk ging het niet voor haar. :lol:
Meltrain schreef:En verder heb ik nauwelijks regen gehad in die vier weken dat ik in Caen was hoor. :mrgreen:
Ik had tijdens mijn verblijf in Bretagne alleen op de laatste dag eens een keertje zon, voor de rest alleen bewolking. -o-
Ardan schreef: En ik maar denken dat ze in Belgoland personeeloverschot hadden, maar in Frankrijk lusten ze er ook wel pap van.. ook altijd weer duidelijk hoe verwend we hier eigenlijk zijn met onze goed onderhouden stations.
Ik wordt er nogal triest van, als ik denk hoe mooi het Franse spoorwegnet zou zijn als al het geld dat uitgegeven wordt aan overbodig personeel (verplicht twee conducteurs op álle treinen met controle, stationschefs, perronchefs, achterhaalde seinhuizen met mensen die manueel seinen, wissels en overwegen aan- en uit moeten schakelen, de 150 speciale TGV-voorbereiders die niet veel meer doen dan de stoelleuningen verzetten, om maar niet te beginnen over de kaartbalies die in veel stations nog te vinden zijn) ingezet zou worden voor het onderhoud aan het netwerk, dus gewoon het basale spoor en stationsonderhoud. Waarschijnlijk zou je dan ook nog voldoende geld overhouden om op álle lijnen minimaal uursdienst te laten rijden.

Helaas is de SNCF een lui, lomp en een beetje té Frans staatsbedrijf, en dus staat er als volgende grote reis een bezoek aan een mythische spoorlijn in Frankrijk op de planning, welke met acute sluiting wordt bedreigd omdat er met de ene trein per dag die er rijdt niet voldoende geld is voor onderhoud. Ondertussen zijn op 11 van de 21 stations op de route wel kaartbalies te vinden (voor een groot deel ook iedere dag gedurende 16 uur), ik herhaal: voor één retourrit per dag, meer treinen zou teveel kosten. -o-
Ardan schreef: Hoe bedoel je trouwens dat je zelf ook in dat museum te vinden was, heet jij ook zo of lijk je op die pop :P
Iedereen die mij een beetje kent weet dat ik op een paspop lijk... (A)
Spoiler: show
..maar een kijkje bovenaan mijn Flickr-pagina kan al snel veel leren. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Z2N doet vakantiespecial (deel 4): Breizh Cola-land (68 foto's)

Bericht door julsteren »

Erg mooi verslag weer! :pos: Ik moet zelf ook maar weer een keer het land der Fransen opzoeken, het is te mooi :P
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten