Reportage: Station Arnhem
Reportage: Station Arnhem
Reportage: Station Arnhem
Voor een aantal nieuwsgierigen van ProRail, Rijkswaterstaat en NS was er vanmiddag een rondleiding door de nieuwe stationshal van Arnhem. Daarbij gaf een van de betrokken medewerkers van het architectenbureau wat uitleg over het hele project en vertelde wat weetjes. Natuurlijk had ik mijn camera bij me en zal ik deze met jullie delen in deze reportage! Eigenlijk bedoeld voor mijn eigen forum, maar ik wil ze ook hier wel delen, vandaar het watermerk...
De rondleiding begon in het kantoor van Arcadis met een presentatie. Vanuit het dakterras was er een mooi overzicht over de stad en een deel van het station.
De ons allemaal inmiddels wel bekende nieuwe reizigerstunnel van station Arnhem. Er wordt momenteel druk gewerkt aan de plaatsing van poortjes. Ook in deze tunnel zullen het lage poortjes worden, aan de Sonsbeekzijde komen er wel hoge poortjes.
Er zit een gedachte achter het hele project, en dat is dat je naar het licht toe wilt als je uit de trein komt. Op bovenstaande foto loop je richting de trein...
... Precies. Pas na deze uitleg viel het mij op, dus het klopt wel.
Het nieuwe busstation (voor zover je het nog nieuw kunt noemen onderhand) is buiten, de wachtruimte binnen. Er is expres voor tourniquets gekozen om tochtvlagen door de stationshal te voorkomen.
En ook hier komen er bankjes om te wachten, in dezelfde vormgeving als die op het perron. Waar van ProRail in eerste instantie geen zittingen gemaakt mochten worden in de ondersteuningen van de perronoverkapping. Totdat reizigers erover klaagden en het toen ineens kennelijk wel mocht. Gelukkig maar.
Het busstation dat straks alleen nog voor streekbusvervoer gebruikt zal worden.
De toegang tot het kantorencomplex en de parkeergarage. Hier krijg je pas goed het idee hoe enorm het hele stationsgebied eigenlijk is.
En dan...! De nieuwe hal. Ik kan er een hoop over zeggen, maar beelden zeggen zoveel meer.
Als straks overal de hekken weg zijn, wordt het één groot geheel.
Het middelpunt van de stationshal: een grote steunpilaar die het dak met de kelder verbindt. De tourniquets beneden worden de toegang tot het stadsbusstation.
Het stadsbusstation vanaf de binnenzijde.
En van boven.
De steunpilaar loopt helemaal door tot in de fietskelder.
Wat een wereld van verschil met de veel te krappe stationstunnel waarover Arnhem oorspronkelijk over beschikte...
De toegang tot de kantoortorens, zonder dat je het station in hoeft of in- of uit te checken.
Zoals de architect zou zeggen: "Om de stad met het station te verbinden."
Het station vanaf de spoorzijde.
Toegang aan de Sonsbeekzijde.
De nog niet helemaal gereed gekomen voorzijde van het station.
Een velen van ons welbekend beeld sluit deze reportage af. Ik hoop hiermee een voorproefje te hebben kunnen geven van wat straks voor iedereen toegankelijk is, vanaf november!
Voor een aantal nieuwsgierigen van ProRail, Rijkswaterstaat en NS was er vanmiddag een rondleiding door de nieuwe stationshal van Arnhem. Daarbij gaf een van de betrokken medewerkers van het architectenbureau wat uitleg over het hele project en vertelde wat weetjes. Natuurlijk had ik mijn camera bij me en zal ik deze met jullie delen in deze reportage! Eigenlijk bedoeld voor mijn eigen forum, maar ik wil ze ook hier wel delen, vandaar het watermerk...
De rondleiding begon in het kantoor van Arcadis met een presentatie. Vanuit het dakterras was er een mooi overzicht over de stad en een deel van het station.
De ons allemaal inmiddels wel bekende nieuwe reizigerstunnel van station Arnhem. Er wordt momenteel druk gewerkt aan de plaatsing van poortjes. Ook in deze tunnel zullen het lage poortjes worden, aan de Sonsbeekzijde komen er wel hoge poortjes.
Er zit een gedachte achter het hele project, en dat is dat je naar het licht toe wilt als je uit de trein komt. Op bovenstaande foto loop je richting de trein...
... Precies. Pas na deze uitleg viel het mij op, dus het klopt wel.
Het nieuwe busstation (voor zover je het nog nieuw kunt noemen onderhand) is buiten, de wachtruimte binnen. Er is expres voor tourniquets gekozen om tochtvlagen door de stationshal te voorkomen.
En ook hier komen er bankjes om te wachten, in dezelfde vormgeving als die op het perron. Waar van ProRail in eerste instantie geen zittingen gemaakt mochten worden in de ondersteuningen van de perronoverkapping. Totdat reizigers erover klaagden en het toen ineens kennelijk wel mocht. Gelukkig maar.
Het busstation dat straks alleen nog voor streekbusvervoer gebruikt zal worden.
De toegang tot het kantorencomplex en de parkeergarage. Hier krijg je pas goed het idee hoe enorm het hele stationsgebied eigenlijk is.
En dan...! De nieuwe hal. Ik kan er een hoop over zeggen, maar beelden zeggen zoveel meer.
Als straks overal de hekken weg zijn, wordt het één groot geheel.
Het middelpunt van de stationshal: een grote steunpilaar die het dak met de kelder verbindt. De tourniquets beneden worden de toegang tot het stadsbusstation.
Het stadsbusstation vanaf de binnenzijde.
En van boven.
De steunpilaar loopt helemaal door tot in de fietskelder.
Wat een wereld van verschil met de veel te krappe stationstunnel waarover Arnhem oorspronkelijk over beschikte...
De toegang tot de kantoortorens, zonder dat je het station in hoeft of in- of uit te checken.
Zoals de architect zou zeggen: "Om de stad met het station te verbinden."
Het station vanaf de spoorzijde.
Toegang aan de Sonsbeekzijde.
De nog niet helemaal gereed gekomen voorzijde van het station.
Een velen van ons welbekend beeld sluit deze reportage af. Ik hoop hiermee een voorproefje te hebben kunnen geven van wat straks voor iedereen toegankelijk is, vanaf november!
Project loading: 50% loaded. Please wait...
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8713
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Reportage: Station Arnhem
Mooie reportage! Geeft een goed beeld van het station op diverse punten. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
- AppleMoose
- Berichten: 6037
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Reportage: Station Arnhem
Bedankt voor deze prachtige reportage! Het is een prachtig ontwerp, al vind ik het in de stationshal rondom de pilaar wel redelijk donker (maar kan ook door de foto komen). Ik ben erg benieuwd hoe het straks is als het allemaal af is.
https://www.vitesse.nl/voorgeelzwart/supporters Help Vitesse de lente door!
Re: Reportage: Station Arnhem
Mooi hoor. :pos:
En Arnhem krijgt dus ook zo'n wolk. :')
En Arnhem krijgt dus ook zo'n wolk. :')
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Reportage: Station Arnhem
Volgens mij is het de bedoeling dat alle grote stations zo'n wolk krijgen. Een soort ontmoetingspunt.
Re: Reportage: Station Arnhem
Ik vind het meer prestigieus dan dat het mooi is eigenlijk. En de hal komt me wat koud over. Neemt niet weg dat je kunt zien dat de architect zich wel goed heeft uitgeleefd op het ontwerp. Maar ik vind de centrale stations van Amsterdam en Rotterdam mooier...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Reportage: Station Arnhem
Schitterend. Het heeft een Noord/Zuidlijn geduurd, maar dan heb je ook wat.
Re: Reportage: Station Arnhem
Boeiende repo en mooie foto's, maar wat een lelijk station! Die draaideuren in de hal en naar het busstation zijn vreselijk.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Reportage: Station Arnhem
Fraaie reportage van een fraai station, maar die draaideuren naar het busstation lijken me toch niet zo heel praktisch.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Reportage: Station Arnhem
Wauw! Een raar en apart ontwerp maar het boeit wel. Benieuwd hoe het straks allemaal is!
Ik doe ook maar wat
Re: Reportage: Station Arnhem
In Breda moest ie na een week al uit omdat iemand een epileptische aanval erdoor had gekregen. En tot nu toe staat hij nog altijd uit.KM46 schreef:Volgens mij is het de bedoeling dat alle grote stations zo'n wolk krijgen. Een soort ontmoetingspunt.
Leuke reportage in ieder geval :pos:
- AppleMoose
- Berichten: 6037
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Reportage: Station Arnhem
Dan kun je wel alle lichtgevende en geluidproducerende dingen uitzetten. Door de kleinste prikkel kan iemand al een epileptische aanval krijgen.
https://www.vitesse.nl/voorgeelzwart/supporters Help Vitesse de lente door!
Re: Reportage: Station Arnhem
Exact! Complimenten Mikos voor deze verhelderende reportage. Het station begint eindelijk vorm te krijgen.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Reportage: Station Arnhem
Daar knipperde dat ding toch? Want als 'ie gewoon continu aan zou staan lijkt het me dat niemand er last van zal hebben, dan trigger je in ieder geval geen epileptische aanval.Michael schreef:In Breda moest ie na een week al uit omdat iemand een epileptische aanval erdoor had gekregen. En tot nu toe staat hij nog altijd uit.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9174
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Reportage: Station Arnhem
In Arnhem knippert die volgens mij niet, als ik het elke dag goed zie tenminste.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Reportage: Station Arnhem
Daar knipperde hij inderdaad.Daniel schreef:Daar knipperde dat ding toch? Want als 'ie gewoon continu aan zou staan lijkt het me dat niemand er last van zal hebben, dan trigger je in ieder geval geen epileptische aanval.Michael schreef:In Breda moest ie na een week al uit omdat iemand een epileptische aanval erdoor had gekregen. En tot nu toe staat hij nog altijd uit.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9174
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Reportage: Station Arnhem
Even een correctie, in Arnhem knippert die ook. :)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
- AppleMoose
- Berichten: 6037
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Reportage: Station Arnhem
Lekker laten knipperen dat ding. Er is zoveel beweging en geluid in een stationshal dat het voor het voorkomen van epileptische aanvallen niet veel uitmaakt of die wolk wel of niet knippert. (Tenzij het knipperen een frequentie heeft van een stroboscoop of zo...)
https://www.vitesse.nl/voorgeelzwart/supporters Help Vitesse de lente door!
Re: Reportage: Station Arnhem
Helemaal mee eens. Stiekem is Mokum CS gewoon het mooiste grotere treinstation van NL.Vinny schreef:Ik vind het meer prestigieus dan dat het mooi is eigenlijk. En de hal komt me wat koud over. Neemt niet weg dat je kunt zien dat de architect zich wel goed heeft uitgeleefd op het ontwerp. Maar ik vind de centrale stations van Amsterdam en Rotterdam mooier...
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
- AppleMoose
- Berichten: 6037
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Reportage: Station Arnhem
Station Amsterdam CS en nieuwe stations als Arnhem Centraal kun je niet echt vergelijken. Zijn beide in een totaal andere tijd gebouwd met andere ideeën van bouwen etc. Sowieso kun je niet zeggen dat het een mooier is dan het ander. Het is een kwestie van smaak en smaken verschillen nu eenmaal. Maar wanneer je het een mooi vindt, wil nog niet zeggen dat je het ander per definitie lelijk vindt.
https://www.vitesse.nl/voorgeelzwart/supporters Help Vitesse de lente door!
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9174
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Reportage: Station Arnhem
Ik hou wel van lekker strak en modern. :D
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten