Reizigersaantallen per station
Re: Reizigersaantallen per station
En dat is zonde want Hoorn-Haarlem was al sneller via Sloterdijk.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Reizigersaantallen per station
De overstappers (tussen treinen) zijn ook mee gaan tellen ja.Thom91 schreef:Niet vergeten dat de telmethodiek veranderd is tussen 2004 en 2014
Echter denk ik niet dat deze stations veel overstappers kennen, aangezien deze stations geen overstap bieden.
Re: Reizigersaantallen per station
Dat bedoelt hij helemaal niet. Hij bedoelt dat bij het tellen ook naar de chipkaart gekeken wordt. Daarbij moet ook verteld worden dat de reizigersaantallen die hier genoemd staan zonder overstappers zijn. Dat staat er namelijk bij.
Re: Reizigersaantallen per station
Dat was toch altijd al zo?
Vroeger had je een rapport: monitoring spoorgebruik, waar dit soort gegevens in werden vermeld. :Y
Vroeger had je een rapport: monitoring spoorgebruik, waar dit soort gegevens in werden vermeld. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Reizigersaantallen per station
Zijn er ook ergens op het internet cijfers te vinden van de overige spoorvervoerders te vinden?Ardan schreef:Viel me al op dat de nieuwe stations toch nog beter worden gebruikt dan ik gedacht had. Wel jammer dat alleen NS-stations erop staan.
Re: Reizigersaantallen per station
Waarschijnlijk niet. De overige vervoerders zijn commerciële bedrijven en die beschouwen dat soort gegevens als concurrentiegevoelig.
Basislijn
Re: Reizigersaantallen per station
De NS is ook een commercieel bedrijf.Lijn65 schreef:Waarschijnlijk niet. De overige vervoerders zijn commerciële bedrijven en die beschouwen dat soort gegevens als concurrentiegevoelig.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Reizigersaantallen per station
Er moet gewoon wetgeving komen die vervoerders verplicht dit soort informatie openbaar te maken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Reizigersaantallen per station
Worden reizigersaantallen van andere vervoerders bij een aanbesteding wél openbaar gemaakt cq dat elke partij ze kan opvragen?
Ik doe ook maar wat
Re: Reizigersaantallen per station
Ik zie niet in waarom dat soort informatie publiekelijk beschikbaar zou moeten zijn. Ja leuk voor hobbyisten maar verder heeft het weinig doel en kost het alleen maar geld.Ardan schreef:Waarom niet?
Komt wel goed schatje.
Re: Reizigersaantallen per station
Moeten ze zelf metenArdan schreef:Worden reizigersaantallen van andere vervoerders bij een aanbesteding wél openbaar gemaakt cq dat elke partij ze kan opvragen?
Komt wel goed schatje.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Reizigersaantallen per station
Dat is niet helemaal waar - in de laatste ronde aanbestedingen busvervoer konden inschrijvers OVChip data opvragen
Re: Reizigersaantallen per station
Ok, langer geleden was het wel de bedoeling zelf deze informatie te vergaren geloof ik. Ik weet ook niet of ik het nou een beter idee vind.
Komt wel goed schatje.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Reizigersaantallen per station
Het maakt het vooral een eerlijker speelveld - door OV-Chipkaart data (die dus geanonimiseerd maar wel per rit wordt gegeven) is het speelveld niet meer zwaar in het voordeel van de zittende vervoerder.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Reizigersaantallen per station
Het gaat hier om dienstverlening die grotendeels met subsidie wordt uitgevoerd (zeker de regionale lijnen). Het is niet meer dan normaal dat basisinformatie over deze diensten openbaar is. Dit soort informatie kan dan ook door andere partijen gebruikt worden dan alleen de vervoerder. Of het nu voor onderzoek en analyse is, reisinformatie, een stukje in de krant... Waarom zou dit soort informatie geheim moeten blijven?Thom91 schreef:Waarom?
Zie ook vergelijkbare bewegingen in de zorg, onderwijs en de overheid waarbij steeds meer basisinformatie openbaar wordt voor eenieder die interesse heeft.
Re: Reizigersaantallen per station
Reizigersaantallen zijn wel degelijk belangrijk en ze moeten m.i. worden gepubliceerd.
Niet alleen hobbiesten hebben er wat aan maar ook gemeenten, politieke partijen, dorpsraden etc.
Je kan hier tendensen uit halen. Waarom is zijn aantallen gestegen/gedaald? Buslijn geknipt, vervallen parallele lijnen, nieuwe studierichtingen, etc,etc... soms liggen verhoudingen best scheef.
Dat vervoerders ze niet willen geven kan ook best zijn dat ze wellicht capaciteitsproblemen hebben, maar diet niet op papier willen vrijgeven en dus eea met de mantel der liefde bedekken.
Niet alleen hobbiesten hebben er wat aan maar ook gemeenten, politieke partijen, dorpsraden etc.
Je kan hier tendensen uit halen. Waarom is zijn aantallen gestegen/gedaald? Buslijn geknipt, vervallen parallele lijnen, nieuwe studierichtingen, etc,etc... soms liggen verhoudingen best scheef.
Dat vervoerders ze niet willen geven kan ook best zijn dat ze wellicht capaciteitsproblemen hebben, maar diet niet op papier willen vrijgeven en dus eea met de mantel der liefde bedekken.
Re: Reizigersaantallen per station
Het kost een paar euro en het wordt inzichtelijk waarom het nodig is om station x voor honderd miljoen te verbouwen.Thom91 schreef:Ik zie niet in waarom dat soort informatie publiekelijk beschikbaar zou moeten zijn. Ja leuk voor hobbyisten maar verder heeft het weinig doel en kost het alleen maar geld.Ardan schreef:Waarom niet?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Reizigersaantallen per station
Vind je het dan niet enorm ironisch dat regionale gesubsidieerde lijnen dus niet beschikbaar zijn?Geert schreef:Het gaat hier om dienstverlening die grotendeels met subsidie wordt uitgevoerd (zeker de regionale lijnen). Het is niet meer dan normaal dat basisinformatie over deze diensten openbaar is. Dit soort informatie kan dan ook door andere partijen gebruikt worden dan alleen de vervoerder. Of het nu voor onderzoek en analyse is, reisinformatie, een stukje in de krant... Waarom zou dit soort informatie geheim moeten blijven?Thom91 schreef:Waarom?
Landelijke politieke partijen hoeven zich op zo'n detailniveau niet te bemoeien, vervoerders zijn gespecialiseerd in het vervoeren van mensen en policiti nou eenmaal niet. Provincies hebben de informatie beschikbaar over de trajecten die ze uitbesteed hebben en ook daar kunnen ze zelf conclusies aan onttrekken.huibf schreef:Reizigersaantallen zijn wel degelijk belangrijk en ze moeten m.i. worden gepubliceerd.
Niet alleen hobbiesten hebben er wat aan maar ook gemeenten, politieke partijen, dorpsraden etc.
Je kan hier tendensen uit halen. Waarom is zijn aantallen gestegen/gedaald? Buslijn geknipt, vervallen parallele lijnen, nieuwe studierichtingen, etc,etc... soms liggen verhoudingen best scheef.
Dat vervoerders ze niet willen geven kan ook best zijn dat ze wellicht capaciteitsproblemen hebben, maar diet niet op papier willen vrijgeven en dus eea met de mantel der liefde bedekken.
Komt wel goed schatje.
Re: Reizigersaantallen per station
Vind ik wel, openbaar maken dus.Thom91 schreef:Vind je het dan niet enorm ironisch dat regionale gesubsidieerde lijnen dus niet beschikbaar zijn?Geert schreef:Het gaat hier om dienstverlening die grotendeels met subsidie wordt uitgevoerd (zeker de regionale lijnen). Het is niet meer dan normaal dat basisinformatie over deze diensten openbaar is. Dit soort informatie kan dan ook door andere partijen gebruikt worden dan alleen de vervoerder. Of het nu voor onderzoek en analyse is, reisinformatie, een stukje in de krant... Waarom zou dit soort informatie geheim moeten blijven?Thom91 schreef:Waarom?
Dus omdat ze het niet hoeven, moet het openbaar maken ook maar niet gebeuren? Nogmaals, waarom niet? Wat is er mis mee?Thom91 schreef:Landelijke politieke partijen hoeven zich op zo'n detailniveau niet te bemoeien, vervoerders zijn gespecialiseerd in het vervoeren van mensen en policiti nou eenmaal niet. Provincies hebben de informatie beschikbaar over de trajecten die ze uitbesteed hebben en ook daar kunnen ze zelf conclusies aan onttrekken.huibf schreef:Reizigersaantallen zijn wel degelijk belangrijk en ze moeten m.i. worden gepubliceerd.
Niet alleen hobbiesten hebben er wat aan maar ook gemeenten, politieke partijen, dorpsraden etc.
Je kan hier tendensen uit halen. Waarom is zijn aantallen gestegen/gedaald? Buslijn geknipt, vervallen parallele lijnen, nieuwe studierichtingen, etc,etc... soms liggen verhoudingen best scheef.
Dat vervoerders ze niet willen geven kan ook best zijn dat ze wellicht capaciteitsproblemen hebben, maar diet niet op papier willen vrijgeven en dus eea met de mantel der liefde bedekken.
Ik doe ook maar wat
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Reizigersaantallen per station
Ja.Thom91 schreef:Vind je het dan niet enorm ironisch dat regionale gesubsidieerde lijnen dus niet beschikbaar zijn?
Dat hangt er van af, als de tendens is dat het aantal reizigers op een lijn sterk stijgt of daalt kan een politicus daar best vraagtekens bij zetten. Een grote vervoerder kan dergelijke schommelingen verbloemen in het grote geheel terwijl er op een bepaalde lijn best wat aan de hand kan zijn.Thom91 schreef:Landelijke politieke partijen hoeven zich op zo'n detailniveau niet te bemoeien, vervoerders zijn gespecialiseerd in het vervoeren van mensen en policiti nou eenmaal niet. Provincies hebben de informatie beschikbaar over de trajecten die ze uitbesteed hebben en ook daar kunnen ze zelf conclusies aan onttrekken.
En verder: iemand (student, onderzoeker, adviseur, ingenieursbureau, journalist, hobbyist) die zelf graag eens aan de slag wil met dit soort informatie komt nu nergens omdat die gegevens niet vrijgegeven worden. Elke vorm van plannenmaken heeft op die manier geen zin.
Alsof je een huis laat bouwen maar de aannemer geen specificatie van de factuur wil geven omdat jij geen verstand van bouwen hebt en je niet op details hoeft te bemoeien, terwijl je wel de boel moet betalen. Zie je de overeenkomst?
Re: Reizigersaantallen per station
Heb je enig politicus zien acteren op de cijfertjes die recent door Treinreiziger zijn gepubliceerd? Ik heb er geen nieuwsbericht over gezien ook. Ik heb nergens willen zeggen dat ze niet beschikbaar moeten zijn maar ik vraag me het maatschappelijk nut van het beschikbaar maken.
Komt wel goed schatje.
Re: Reizigersaantallen per station
Openbaarheid van dingen ten eerste. Het schaadt niemand dat die cijfers openbaar zijn. De Russen komen echt niet de treinen halen opeens. Zou ook lastig rijden zijn. Maar serieus, er is geen enkele reden om het NIET te doen en kom niet aan met kosten want dat platform is er en die paar extra documenten kosten echt niet meer dan wat eurocenten, helemaal omdat de opslagruimte het probleem niet is maar normaliter bandbreedte op internet en aangezien er volgens jou toch niemand naar die cijfers kijkt behalve een paar hobbyisten is dat ook het probleem niet.Thom91 schreef:Heb je enig politicus zien acteren op de cijfertjes die recent door Treinreiziger zijn gepubliceerd? Ik heb er geen nieuwsbericht over gezien ook. Ik heb nergens willen zeggen dat ze niet beschikbaar moeten zijn maar ik vraag me het maatschappelijk nut van het beschikbaar maken.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Reizigersaantallen per station
Nee, maar eerder zijn er wel kamervragen gesteld over storingscijfers die door Rijden de Treinen openbaar zijn gemaakt, waaruit een toename van het aantal storingen was gebleken. En je wilt niet weten hoe vaak ik verzoeken krijg van onderzoekers, studenten, journalisten etc. om een dataset met storingen (soms meerdere keren per week). Het lijkt me sterk dat een dergelijke interesse niet geldt voor andere datasets.Thom91 schreef:Heb je enig politicus zien acteren op de cijfertjes die recent door Treinreiziger zijn gepubliceerd? Ik heb er geen nieuwsbericht over gezien ook. Ik heb nergens willen zeggen dat ze niet beschikbaar moeten zijn maar ik vraag me het maatschappelijk nut van het beschikbaar maken.
Bovendien geldt hier een beetje een kip-ei-situatie: het maatschappelijk nut van openbaren blijkt wanneer mensen aan de slag met zulke informatie (of het nou politici zijn of hobbyisten), en er wordt pas iets met zulke informatie gedaan wanneer het überhaupt beschikbaar komt. Om die reden vind ik het niet zo'n sterk bezwaar.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten