Aanbesteding HRN 2025

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Aanbesteding HRN 2025

Bericht door Thom91 »

Ik zat gisteren eens te denken wat voor voordelen het voor de reiziger heeft om het HRN in 2025 aanbesteed te hebben. Even wat aannames die ik heb gedaan:

- Grotendeels afhankelijk van NS materieel (>95%)
- Afhankelijk van beschikbare infra (Ik heb geen idee in hoeverre een nieuwe partij nieuwe infra kan eisen)
- Zelfde beperking met betrekking tot nachtelijke werkzaamhedenkaders infrabeheerder (Aanname dat ProRail blijft na 2025)
- De vakbonden zullen bij een nieuwe partij net zo lastig blijven

Een van de weinige veranderende zaken die ik zo kan bedenken is het wijzigen van CAO NS naar CAO OV, als dat al mogelijk is. Wellicht wordt het geëist vanuit de overheid dat CAO NS zal blijven. Wat voor gevolgen heeft dat voor het NS Personeel? Zal dat zo 1 op 1 overgaan en accepteren dat ze plots minder gaan verdienen? Historie leert ons dat de vakbonden heel machtig zijn en dat dit absoluut niet over 1 nacht ijs gaat.

Verder denk ik dat een nieuwe partij met dezelfde blaadjesissues zal zitten, dezelfde winterproblemen en dezelfde stormen.

Wat is jullie gedachte hierover, wat voor exceptionele voordelen zien jullie in het aanbesteden van HRN 2025 die ik nu over het hoofd zie en hoe vloeien die terug naar de klant?
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Aanbesteding HRN 2025

Bericht door Geert »

Thom91 schreef:Een van de weinige veranderende zaken die ik zo kan bedenken is het wijzigen van CAO NS naar CAO OV, als dat al mogelijk is. Wellicht wordt het geëist vanuit de overheid dat CAO NS zal blijven. Wat voor gevolgen heeft dat voor het NS Personeel? Zal dat zo 1 op 1 overgaan en accepteren dat ze plots minder gaan verdienen? Historie leert ons dat de vakbonden heel machtig zijn en dat dit absoluut niet over 1 nacht ijs gaat.
Bij de busboeren is het volgens mij zo gegaan dat nieuwe werknemers onder de nieuwe CAO vallen en werknemers met de oude CAO die blijven behouden.

Wat ik nog mis in je verhaal is alles rondom het primaire treinenproces. Een andere partij dan NS kan een nieuw soort dienstregeling opzetten (bijvoorbeeld sneltrein weer invoeren, intercities knippen of juist verbinden, nieuwe lijnvoeringen of frequenties), en sowieso kunnen zaken als reisinformatie, ticketverkoop, abonnementen etc. heel anders aangepakt worden.

En misschien dat het een ander bedrijf wel lukt wat NS tot nu toe nog niet is gelukt: bespreekbaar maken om meer aan 'rondje om de kerk' te doen en het afschaffen van de vaste HC op een trein. Ik kan me voorstellen dat dit ook leidt tot kostenbesparing en verhoging van de betrouwbaarheid na een storing (nu vaak een heikel punt met de ingewikkelde omlopen van personeel en materieel).
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Aanbesteding HRN 2025

Bericht door Thom91 »

Het was niet de bedoeling een relaas te schrijven maar meer een discussie uitlokkend onderwerp omdat het waarschijnlijk ingrijpende gevolgen heeft. Verder is het ook voor mijn eigen begrip van de situatie omdat ik, zoals blijkt, nog diverse zaken over het hoofd zie.
Geert schreef: Wat ik nog mis in je verhaal is alles rondom het primaire treinenproces. Een andere partij dan NS kan een nieuw soort dienstregeling opzetten (bijvoorbeeld sneltrein weer invoeren, intercities knippen of juist verbinden, nieuwe lijnvoeringen of frequenties), en sowieso kunnen zaken als reisinformatie, ticketverkoop, abonnementen etc. heel anders aangepakt worden.
Ik heb dit (te) algemeen geschaard onder de aanname over aan te leggen infra. Voor mijn gevoel is de infrastructuur op de drukste assen overvol en is er nog mogelijk in het spelen met de dienstregeling. Over reisinformatie, ticketverkoop en abonnementen heb je gelijk.
Geert schreef:
En misschien dat het een ander bedrijf wel lukt wat NS tot nu toe nog niet is gelukt: bespreekbaar maken om meer aan 'rondje om de kerk' te doen en het afschaffen van de vaste HC op een trein. Ik kan me voorstellen dat dit ook leidt tot kostenbesparing en verhoging van de betrouwbaarheid na een storing (nu vaak een heikel punt met de ingewikkelde omlopen van personeel en materieel).
Nouja, NS heeft het wel geprobeerd maar ik vermoed eigenlijk dat rondje om de kerk duurder is dan het over laten lopen op andere treinseries, zeker op deze schaalgrootte.
Komt wel goed schatje.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Aanbesteding HRN 2025

Bericht door Mr-W »

Thom91 schreef: - Grotendeels afhankelijk van NS materieel (>95%)
??? Een nieuwe vervoerder kan gewoon nieuwe treinen bestellen/ bestaand materieel uit t buitenland inzetten en alleen in de begin periode materieel leasen.
Bij het percentage van 95% heb ik ook vraagtekens, DDZ & VIRMm zijn tegen die tijd afgeschreven.
Thom91 schreef: Wat is jullie gedachte hierover, wat voor exceptionele voordelen zien jullie in het aanbesteden van HRN 2025 die ik nu over het hoofd zie en hoe vloeien die terug naar de klant?
Een betere bedrijfscultuur. Betere integratie met het stads en streekvervoer en natuurlijk het buitenland.
Hopelijk verandert de eigendomsverhouding van de stations dan ook. Zodat er een gevarieerder retail aanbod en vooral concurrender, dan de huidige situatie waarbij NS stations bijna alle panden zelf bezit.
Thom91 schreef: Nouja, NS heeft het wel geprobeerd maar ik vermoed eigenlijk dat rondje om de kerk duurder is dan het over laten lopen op andere treinseries, zeker op deze schaalgrootte.
Volgens Anna Hettinga is het rondje om de kerk €200 miljoen goedkoper.
Geert schreef:
Thom91 schreef:Een van de weinige veranderende zaken die ik zo kan bedenken is het wijzigen van CAO NS naar CAO OV, als dat al mogelijk is. Wellicht wordt het geëist vanuit de overheid dat CAO NS zal blijven. Wat voor gevolgen heeft dat voor het NS Personeel? Zal dat zo 1 op 1 overgaan en accepteren dat ze plots minder gaan verdienen? Historie leert ons dat de vakbonden heel machtig zijn en dat dit absoluut niet over 1 nacht ijs gaat.
Bij de busboeren is het volgens mij zo gegaan dat nieuwe werknemers onder de nieuwe CAO vallen en werknemers met de oude CAO die blijven behouden
Ik vermoed dat een nieuwe vervoerder net zoals PostNL vroeger flink de bezem haalt door het personeelsbestand. Waardoor er met veel goedkopere arbeidskrachten gewerkt kan worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding HRN 2025

Bericht door Suus »

Mr-W schreef:
Thom91 schreef: - Grotendeels afhankelijk van NS materieel (>95%)
??? Een nieuwe vervoerder kan gewoon nieuwe treinen bestellen/ bestaand materieel uit t buitenland inzetten en alleen in de begin periode materieel leasen.
Bij het percentage van 95% heb ik ook vraagtekens, DDZ & VIRMm zijn tegen die tijd afgeschreven.
Treinen gaan bij NS zo'n 40 jaar mee. De oudste bakken VIRM komen uit 1994, de nieuwste uit 2009, echt niet dat die in 2025 zijn afgeschreven!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Aanbesteding HRN 2025

Bericht door Mr-W »

Bee schreef:
Mr-W schreef:
Thom91 schreef: - Grotendeels afhankelijk van NS materieel (>95%)
??? Een nieuwe vervoerder kan gewoon nieuwe treinen bestellen/ bestaand materieel uit t buitenland inzetten en alleen in de begin periode materieel leasen.
Bij het percentage van 95% heb ik ook vraagtekens, DDZ & VIRMm zijn tegen die tijd afgeschreven.
Treinen gaan bij NS zo'n 40 jaar mee. De oudste bakken VIRM komen uit 1994, de nieuwste uit 2009, echt niet dat die in 2025 zijn afgeschreven!
Ik denk dat de overheid in een nieuwe concessie geen materieel accepteert dat niet zelfstandig toegangkelijk is voor mensen met een beperking.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Aanbesteding HRN 2025

Bericht door AppleMoose »

Geldt die eis niet pas vanaf 2030/2035? Het lijkt mij nogal kapitaalvernietiging om materieel aan de kant te zetten dat nog niet zo oud is.

Verder, in de praktijk gaat men al steeds meer richting het "rondje om de kerk", variatie in spoorlijnen voor personeel wordt al steeds minder, evenals de lange ritten naar de uithoeken van het land.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Aanbesteding HRN 2025

Bericht door Thom91 »

Gelijkvloerse instap geldt alleen voor sprintermaterieel, en de IC's hebben hulp bij het instappen met zo'n verrijdbaar karretje.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding HRN 2025

Bericht door Daniel »

Thom91 schreef:Een van de weinige veranderende zaken die ik zo kan bedenken is het wijzigen van CAO NS naar CAO OV, als dat al mogelijk is.
CAO OV zal het sowieso wel niet worden. Hoewel de naam anders doet vermoeden is die namelijk eigenlijk alleen op busvervoer van toepassing en niet op treinen. In veel van huidige spoorconcessies werkt men onder de CAO Multimodaal.

Sowieso is de wetgeving in Nederland al dusdanig dat je niet zomaar iemands arbeidsvoorwaarden kunt veranderen in een situatie waarbij diegene naar een ander bedrijf overgaat zonder dat dat daadwerkelijk een nieuwe baan betreft (zoals bij een overname van personeel na een aanbesteding het geval is).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Aanbesteding HRN 2025

Bericht door Wubbo »

Thom91 schreef:
Geert schreef:Wat ik nog mis in je verhaal is alles rondom het primaire treinenproces. Een andere partij dan NS kan een nieuw soort dienstregeling opzetten (bijvoorbeeld sneltrein weer invoeren, intercities knippen of juist verbinden, nieuwe lijnvoeringen of frequenties), en sowieso kunnen zaken als reisinformatie, ticketverkoop, abonnementen etc. heel anders aangepakt worden.
Ik heb dit (te) algemeen geschaard onder de aanname over aan te leggen infra. Voor mijn gevoel is de infrastructuur op de drukste assen overvol en is er nog mogelijk in het spelen met de dienstregeling. Over reisinformatie, ticketverkoop en abonnementen heb je gelijk.
Wat je merkt is dat je op dezelfde infra verschillende keuzes kan maken. Als je er bijvoorbeeld voor zou kiezen om de sprinters af te schaffen en de IC's hoogfrequent te rijden, maar wel enkele tussenstations te laten aandoen krijg je een heel ander plaatje. Net als de discussie over het al dan niet rijden van tienminutendiensten (of twintigminutendiensten, op de een of andere manier komen die ook regelmatig even bovendrijven).

Verder lees ik in deze discussie twee dingen die mogelijk door elkaar gaan lopen: de voor- en nadelen van het houden van een aanbesteding en wat de overheid in de concessie vanaf 2025 zou moeten zetten. Ik zou die twee graag willen scheiden (maar ik ben niet de topicstarter ;-))

Over die bedrijfscultuur tenslotte: die verander je niet zomaar als de mensen over gaan naar een andere vervoerder. In de NRC van gisteren stond ook een artikel over Mansveld, waarin ook tussen neus en lippen door stond dat de bedrijfscultuur bij NS (en ProRail) ook zo is door de rol die de overheid heeft: die vallen tenslotte over elk detail (ik kan me kamervragen herinneren over waarom er niets omgeroepen werd bij het uitvallen van een trein in Vorden), wat invloed heeft op hoeveel lef je als bedrijf kan/wil/gaat tonen.

Het zou mooi zijn om helemaal opnieuw te beginnen, maar dat is natuurlijk onmogelijk.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Aanbesteding HRN 2025

Bericht door deadlock »

Mr-W schreef:Betere integratie met het stads en streekvervoer
Dat moet je juist decentraal regelen. Je kan dit niet centraal afspreken/gaan regelen, het is echt aan de lokale busboeren om dit te doen.

En Hettinga zegt wel meer gigantisch domme dingen. Dat hij een vrijemarktpartij is bijvoorbeeld.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Aanbesteding HRN 2025

Bericht door Thom91 »

Wubbo schreef:
Thom91 schreef:
Geert schreef:Wat ik nog mis in je verhaal is alles rondom het primaire treinenproces. Een andere partij dan NS kan een nieuw soort dienstregeling opzetten (bijvoorbeeld sneltrein weer invoeren, intercities knippen of juist verbinden, nieuwe lijnvoeringen of frequenties), en sowieso kunnen zaken als reisinformatie, ticketverkoop, abonnementen etc. heel anders aangepakt worden.
Ik heb dit (te) algemeen geschaard onder de aanname over aan te leggen infra. Voor mijn gevoel is de infrastructuur op de drukste assen overvol en is er nog mogelijk in het spelen met de dienstregeling. Over reisinformatie, ticketverkoop en abonnementen heb je gelijk.
Wat je merkt is dat je op dezelfde infra verschillende keuzes kan maken. Als je er bijvoorbeeld voor zou kiezen om de sprinters af te schaffen en de IC's hoogfrequent te rijden, maar wel enkele tussenstations te laten aandoen krijg je een heel ander plaatje. Net als de discussie over het al dan niet rijden van tienminutendiensten (of twintigminutendiensten, op de een of andere manier komen die ook regelmatig even bovendrijven).
Dan zou je dus een relatief grote groep reizigers opzadelen met langere reistijd tegen hun wil in, dat is imo onverkoopbaar als nieuwe partij en als overheid.
Verder lees ik in deze discussie twee dingen die mogelijk door elkaar gaan lopen: de voor- en nadelen van het houden van een aanbesteding en wat de overheid in de concessie vanaf 2025 zou moeten zetten. Ik zou die twee graag willen scheiden (maar ik ben niet de topicstarter ;-))
Ik zie daar wel brood in!
Over die bedrijfscultuur tenslotte: die verander je niet zomaar als de mensen over gaan naar een andere vervoerder. In de NRC van gisteren stond ook een artikel over Mansveld, waarin ook tussen neus en lippen door stond dat de bedrijfscultuur bij NS (en ProRail) ook zo is door de rol die de overheid heeft: die vallen tenslotte over elk detail (ik kan me kamervragen herinneren over waarom er niets omgeroepen werd bij het uitvallen van een trein in Vorden), wat invloed heeft op hoeveel lef je als bedrijf kan/wil/gaat tonen.

Het zou mooi zijn om helemaal opnieuw te beginnen, maar dat is natuurlijk onmogelijk.
Per saldo denk ik dat de overheid zich teveel bemoeit met de uitwerking op detailniveau en te weinig het groter geheel aanstuurt. Eigenlijk natuurlijk gewoon de incidentenpolitiek.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5862
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Aanbesteding HRN 2025

Bericht door reisthijs »

Mr-W schreef:
Thom91 schreef: - Grotendeels afhankelijk van NS materieel (>95%)
??? Een nieuwe vervoerder kan gewoon nieuwe treinen bestellen/ bestaand materieel uit t buitenland inzetten en alleen in de begin periode materieel leasen.
Bij het percentage van 95% heb ik ook vraagtekens, DDZ & VIRMm zijn tegen die tijd afgeschreven.
SLT, Flirt, SNG, ICNG kan een nieuwe vervoerder zo overnemen in 2025, dat materieel voldoet dan aan alle eisen.
DDZ is tegen 2030 afgeschreven.
VIRMm voldoet niet aan alle eisen maar is in 2025 nog lang niet afgeschreven, het kan volgens NS nog zeker mee tot 2040 (de nieuwere series VIRM vast nog wel wat langer). Dat zal dus verbouwd moeten worden.
Thom91 schreef:Gelijkvloerse instap geldt alleen voor sprintermaterieel, en de IC's hebben hulp bij het instappen met zo'n verrijdbaar karretje.
In 2030 moeten alle treinen zonder assistentie toegankelijk zijn. Dat geldt dan dus ook voor IC's.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Aanbesteding HRN 2025

Bericht door SuperGhost »

Ik ben niet zo voor aanbesteding van het HRN. Aanbestedingen geven helemaal geen voordelen. Waarom het wel beter is geweest voor de regionale spoorlijnen komt niet door het aanbesteden zelf, maar door de andere opdrachtgever. Het is niet meer de staat (die vooral gefocust is op het vervoer in de Randstad en op de IC-verbindingen naar de Randstad), maar de provincies die daar nu de eisen stellen en die eisen hebben ervoor gezorgd dat het vervoer daar verbeterd is, doordat er nu wel focus is op wat er van belang is voor die bewuste spoorlijnen. Het aanbesteden zelf zie ik weinig voordelen aan.

Wat dat betreft zou ik de HRN dus gewoon onderhands blijven gunnen aan NS (en de HSL-Zuid er echt binnen integreren), maar zou ik gewoon een aantal stukken eruit halen en daar de provincies opdrachtgever voor laten worden. Het HRN dan meer verworden tot vooral het IC-net aangevuld met de belangrijke sprinterdiensten in de Randstad.

Wat mij betreft kunnen sowieso de sprinterdiensten Groningen-Zwolle, Leeuwarden-Zwolle, Enschede-Apeldoorn (eilandbedrijf), Arnhem-Ede (verlenging Valleilijn), Zutphen-Wijchen uit het hoofdrailnet. Ook lijkt me dat de sprinterdiensten Amsterdam-Haarlem-Zandvoort/Hoorn incl. sneldienst Haarlem-Alkmaar regionaal worden, aangezien NS daar alleen maar de dienst lijkt uit te kleden en meer regionale coördinatie van belang lijkt.

Daarnaast nog de regionale vervoerders mogelijkheid geven (indien zij of hun opdrachtgevers dat willen) om sprinterdiensten te starten op trajecten waar NS dat niet doet en niet wil doen (zoals Apeldoorn-Amersfoort en Roermond-Eindhoven), terwijl men daar wel stations tussen wil hebben. Verder nog de mogelijkheid geven om door te mogen rijden op Dordrecht-Rotterdam Centraal (verlenging Merwede Lingelijn) en als sneldienst op Roermond-Maastricht (mogelijke sneltrein Maaslijn).
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Aanbesteding HRN 2025

Bericht door AppleMoose »

Ik ben er niet voor om het HRN nog verder in te perken. Daarmee haal je juist de samenhang tussen alle diensten weg en zorg je voor nog meer versnippering. Een nieuwe sprinter inpassen lukt niet zomaar, ook niet als de provincie de opdrachtgever wordt. Dat NS op bepaalde trajecten geen sprinter inzet is vaak omdat het gewoon (nog) niet past in combinatie met de dienstregeling elders. Een intercity op A 1 minuut eerder/later laten vertrekken kan betekenen dat elders de reistijd met een kwartier/half uur kan toenemen. En waar het puur een geldkwestie is, zal het bij een andere vervoerder niet anders zijn, ook zij willen gewoon geld zien voor hun diensten.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Aanbesteding HRN 2025

Bericht door Wubbo »

SuperGhost schreef:Ik ben niet zo voor aanbesteding van het HRN. Aanbestedingen geven helemaal geen voordelen.
Dat is niet helemaal waar. Onder druk van de aanbesteding is NS een stuk efficiënter gaan werken (vermindering overhead). NS betaalt nu voor de concessie hoofdrailnet een hogere prijs dan het tot nu toe deed. Ook zonder aanbesteden zou je dus een mechanisme moeten hebben dat NS prikkelt om een zo hoog mogelijke kwaliteit te bieden voor een zo laag mogelijke prijs. Hoe zie jij dat voor je?
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Aanbesteding HRN 2025

Bericht door Mr-W »

Thom91 schreef: de IC's hebben hulp bij het instappen met zo'n verrijdbaar karretje.
Dat is niet zelfstandig toegangkelijk zoals vastgesteld is door de overheid, zeker zolang er nog vooraf gereserveerd moet worden voor instaphulp zijn die karretjes onvoldoende om aan de eisen te voldoen.
Wubbo schreef: Verder lees ik in deze discussie twee dingen die mogelijk door elkaar gaan lopen: de voor- en nadelen van het houden van een aanbesteding en wat de overheid in de concessie vanaf 2025 zou moeten zetten. Ik zou die twee graag willen scheiden (maar ik ben niet de topicstarter ;-))
Voor :pos:
Ronaldussen schreef:Geldt die eis niet pas vanaf 2030/2035? Het lijkt mij nogal kapitaalvernietiging om materieel aan de kant te zetten dat nog niet zo oud is.
Dat gold ook voor de Den Oudsten Alliance bussen en daar is toen ook voor gekozen om ze vroegtijdig af te schrijven.
reisthijs schreef: SLT, Flirt, SNG, ICNG kan een nieuwe vervoerder zo overnemen in 2025, dat materieel voldoet dan aan alle eisen.
DDZ is tegen 2030 afgeschreven.
VIRMm voldoet niet aan alle eisen maar is in 2025 nog lang niet afgeschreven, het kan volgens NS nog zeker mee tot 2040 (de nieuwere series VIRM vast nog wel wat langer). Dat zal dus verbouwd moeten worden.

Feitelijk is het in te zetten materieel zaak van de vervoerder en hoeft de overheid in principe geen rekening te houden met het huidige materieel, bij het opstellen van eisen voor een nieuwe concessie.
Ronaldussen schreef:En waar het puur een geldkwestie is, zal het bij een andere vervoerder niet anders zijn, ook zij willen gewoon geld zien voor hun diensten.
Wel als het hun lukt om het controlepersoneel efficienter in te zetten.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Aanbesteding HRN 2025

Bericht door SuperGhost »

Wubbo schreef:[NS betaalt nu voor de concessie hoofdrailnet een hogere prijs dan het tot nu toe deed.
Dat is niet waar. Het huidige HRN is de voormalige HRN + HSL, maar de prijs die NS moet betalen voor deze concessie HRN is lager dan die van de beide voorgangers samen. NS is dus eigenlijk juist minder gaan betalen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5862
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Aanbesteding HRN 2025

Bericht door reisthijs »

Mr-W schreef:
reisthijs schreef: SLT, Flirt, SNG, ICNG kan een nieuwe vervoerder zo overnemen in 2025, dat materieel voldoet dan aan alle eisen.
DDZ is tegen 2030 afgeschreven.
VIRMm voldoet niet aan alle eisen maar is in 2025 nog lang niet afgeschreven, het kan volgens NS nog zeker mee tot 2040 (de nieuwere series VIRM vast nog wel wat langer). Dat zal dus verbouwd moeten worden.

Feitelijk is het in te zetten materieel zaak van de vervoerder en hoeft de overheid in principe geen rekening te houden met het huidige materieel, bij het opstellen van eisen voor een nieuwe concessie.
Dat is geen feit. De overheid kan er voor kiezen het een zaak van de vervoerder te laten zijn, maar dat hoeft niet. Als de overheid wil dat bestaand materieel, dat aan de eisen en wensen voldoet, moet blijven rijden, dan kunnen ze dat eisen bij de aanbesteding. (Zie bijvoorbeeld Limburg, waar de GTW's van de Heuvellandlijn verplicht overgaan).

Los daarvan, hoe kan een andere vervoerder ooit een beter bod doen dan NS, als ze al het materieel willen vervangen? Welke vervoerder schudt er even een paar miljard uit z'n mouw? Het lijkt me essentieel dat een nieuwe vervoerder (een deel van) het bestaande materieel moet kunnen overnemen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Aanbesteding HRN 2025

Bericht door AppleMoose »

Mr-W schreef:
Ronaldussen schreef:Geldt die eis niet pas vanaf 2030/2035? Het lijkt mij nogal kapitaalvernietiging om materieel aan de kant te zetten dat nog niet zo oud is.
Dat gold ook voor de Den Oudsten Alliance bussen en daar is toen ook voor gekozen om ze vroegtijdig af te schrijven.

Een trein heeft toch een iets andere waarde en levensduur dan een gemiddelde bus. Bovendien zijn die bussen nog relatief makkelijk te verkopen aan buitenlandse partijen waardoor de kapitaalvernietiging tot een minimum beperkt kan worden. Een Virm is specifiek voor het Nederlandse spoornet gemaakt en is in het buitenland niet in te zetten.
Ronaldussen schreef:En waar het puur een geldkwestie is, zal het bij een andere vervoerder niet anders zijn, ook zij willen gewoon geld zien voor hun diensten.
Wel als het hun lukt om het controlepersoneel efficienter in te zetten.
Dat kan weer deels teniet worden gedaan omdat een andere vervoerder nieuw materieel moet aanschaffen en omdat een (direct) netwerk ontbreekt (als je losse sprinterdiensten gaat aanbesteden), zul je relatief meer reservematerieel in moeten kopen.
Laatst gewijzigd door AppleMoose op ma 28 sep 2015, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding HRN 2025

Bericht door Daniel »

Mr-W schreef:
Ronaldussen schreef:Geldt die eis niet pas vanaf 2030/2035? Het lijkt mij nogal kapitaalvernietiging om materieel aan de kant te zetten dat nog niet zo oud is.
Dat gold ook voor de Den Oudsten Alliance bussen en daar is toen ook voor gekozen om ze vroegtijdig af te schrijven.
Da's allesbehalve een keuze geweest, het was meer gedwongen door de eisen van de opdrachtgevers. Waar het mocht zijn ze bv. wel langer blijven rijden.
Zoiets valt dus ook te verwachten als je delen van het hoofdrailnet gaat aanbesteden. Dan schuift materieel wat niet meer gebruikt kan worden "vanzelf" naar gebieden waar het nog wel bruikbaar is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
bobo17
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 21 jan 2015, 12:42

Re: Aanbesteding HRN 2025

Bericht door bobo17 »

Iets ambiteuser in het IC netwerk zou wel leuk zijn, internationaal en snel enzo. En dan bedoel ik niet alleen Brussel.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Aanbesteding HRN 2025

Bericht door Wubbo »

SuperGhost schreef:
Wubbo schreef:NS betaalt nu voor de concessie hoofdrailnet een hogere prijs dan het tot nu toe deed.
Dat is niet waar. Het huidige HRN is de voormalige HRN + HSL, maar de prijs die NS moet betalen voor deze concessie HRN is lager dan die van de beide voorgangers samen. NS is dus eigenlijk juist minder gaan betalen.
Ik zit de bron te zoeken, maar dacht dat de concessievergoeding ook opgesplitst was naar HRN-deel en HSL-deel (alleen kan ik dat nu niet vinden). Maar welke prikkels zie jij als NS het HRN zonder concurrentie gegund krijgt om het bedrijf toch efficiënt (of efficiënter) te laten werken?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Aanbesteding HRN 2025

Bericht door SuperGhost »

Je kan gewoon efficiëntie-eisen opstellen in de concessie. En je hebt natuurlijk ook diezelfde overheid als eigenaar en die kan de top van NS als enig aandeelhouder persoonlijk dwingen tot efficiëntie.

Juist bij NS heb je veel en veel meer middelen om tot efficiëntie te dwingen (aangezien je enig aandeelhouder bent) dan bij al die regionale vervoerders. Bij die regionale vervoerders kun je immers maar 1x in de 10-15 jaar (afhankelijk van de duur van de concessie) efficiëntie of andere zaken die je belangrijk vindt afdwingen, omdat dan pas een nieuwe concessie komt en de huidige vervoerder tijdens de lopende concessie lastig tot nieuwe zaken te dwingen is dan afgesproken is. Echter kan dat bij NS continu doordat je dus ten alle tijden het bestuur kan vervangen als die je niet zint, je hoeft daardoor niet te wachten tot een nieuwe concessie waarin je nieuwe afspraken zou kunnen maken (ook bij onderhands gunnen kun je immers hardere afspraken maken).

We vergeten namelijk vaak dat er bij het OV geen echte marktwerking is, er worden alleen langjarige monopolies uitgedeeld. Na het verkrijgen van zo'n monopolie is een groot deel van de prikkels weg bij de winnaar, omdat (zolang ze maar binnen de eisen blijven) de klant toch niet naar een andere vervoerder kan uitwijken. Het is dus niet zoals bij supermarkten dat je continu het beste aanbod moet hebben voor de klant om overeind te blijven.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Aanbesteding HRN 2025

Bericht door Wubbo »

Maar hoe weet je of het bij NS efficiënter kan? Bij een aanbesteding zit je inderdaad voor een aantal jaar vast aan een bepaald bedrag, maar daarna gaan partijen weer tegen elkaar opbieden en heb je dus weer de laagste prijs (of er worden verboden prijsafspraken gemaakt). Als NS zegt dat wat de overheid wil 60 miljoen euro per jaar kost, hoe kom je er dan als overheid achter dat het eigenlijk 60 miljoen op zou kunnen leveren? Je kan de top van het bedrijf vervangen, maar daar wordt het niet per definitie beter van en je houdt het probleem dat je niet weet wat het doel is.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten