Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Grokningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Soortvanhenk schreef:
Cpt.Iglo schreef: Wordt dit de roze lijn onder een nieuw nummer (7?) van Delfzijl via UMCG naar P+R Haren ter vervanging van lijn 140?
Volgens het document dienstregeling 2016 blijft lijn 140 voorlopig lijn 140, en ook de nieuwe ritten naar P+R Haren gaan onder lijn 140 rijden. Die nieuwe Q-linklijn zal dan een andere zijn, wellicht lijn 2?
Ik hoop en niet en zal het ook echt onverstandig vinden als lijn 2 de volgende Q-link lijn wordt, en dat komt vooral door het strekken van de route in Eelde. De noodzaak voor de Q-link lijn lijkt mij ook minder nu er waarschijnlijk een nieuw busknooppunt bij De Punt komt waar 2 en 5 op elkaar gaan aansluiten. Dat is een mooi begin voor een snelle verbinding met het vliegveld. Mocht lijn 2 Q-link worden, dan 'concurreert' die lijn ook weer met de andere. De mensen voor het lusje Spierveen kunnen dan ook via De Punt en A28 naar Groningen reizen.
Idealiter: huidige lijn 2 behouden, in combinatie met mogelijk 2 ochtendritten van lijn 6 doorgetrokken. Wellicht kan lijn 6 dan voortaan 2 keer tot Martini Zkhs rijden en 2 keer door naar Hoornsemeer. (Het lijkt wel of het aantal mensen dat daar opstapt steeds minder wordt....). Tijdens de procedure van de Zuidelijke Ringweg kan via de route van 650 worden gereden.

Het lijkt mij juist wel verstandig om van de lijn 140 een Q-link lijn te maken, omdat hier veel kilometers op zitten en er echt veel reizigers gebruik van maken in de spits. Het OVB onderzoekt al of de huidige route van lijn 140 aansluit bij de reizigers; het zal me daarom niets verbazen als dat juist wel een Q-link wordt. Dat is hier toch ook wel eens besproken? Als Q-link roze?

Alleen vraag ik me af in hoeverre het OVB zelf al weet wat ze willen, mede door het schrappen van de bussen door het centrum. Een voorheen rode Q-link lijn 6 is daarmee een stuk onlogischer: als je vanaf de Paterswoldseweg rijdt naar het Station en vervolgens over de Eeldersingel weer terug moet, dan wordt het wel echt een heel geslinger. Je zou die lijn dan wellicht wel aan Delfzijl/Ten Boer kunnen koppelen, hoef je niet te keren op station.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door waldo79 »

Bjarte schreef: ... 7 vluchten ... dat is dus al een potentieel reizigersaantal van ongeveer 1600 reizigers.
Ga je er dan niet stiekem vanuit dat 100% van de passagiers in die vliegtuigen met de bus komt :?: Dat zou ik erg optimistisch vinden.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

waldo79 schreef:
Bjarte schreef: ... 7 vluchten ... dat is dus al een potentieel reizigersaantal van ongeveer 1600 reizigers.
Ga je er dan niet stiekem vanuit dat 100% van de passagiers in die vliegtuigen met de bus komt :?: Dat zou ik erg optimistisch vinden.
Daarom staat er ook 'potentieel' :P
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Aflevering 13 van Komen&Gaan gaat over Hoogwaardig Openbaar Vervoer, ook wel HOV genoemd: nieuwe snelle busverbindingen tussen stad en regio. We laten zien wat Hoogwaardig Openbaar Vervoer is en wat voor maatregelen er in en rond de stad worden genomen om deze bussen zo vaak en zo snel mogelijk te laten rijden.

https://www.youtube.com/watch?v=UNHjsSL-a3k
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

De busbaan begint nu echt vorm te krijgen tussen Paterswolseweg en station. Aannemer Hegeman is nu ook begonnen met de bouw van de bus over het Noord-Willemskanaal. Straks liggen er dus drie bruggen naast elkaar; voor de fiets, het spoor en de bus.
bartjemestrom
Berichten: 1024
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door bartjemestrom »

Wat ik begreep is dat de brug van de busbaan niet geopend kan worden. Al zou dat vreemd zijn als die busbaan daar vast komt te liggen.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door JeroenSpock »

Nou ja, als hij maar hoog genoeg is hoeft dat ook niet.
Maar ik heb daar ook wel eens een aardig grote gastanker zien varen.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Nicketick »

Afbeelding
Deze impressie staat op de website aanlegbusbaan050west.nl, lijkt erop dat ie wel open kan dus, maar met een staande mast gaat je niet meer lukken.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Dat werd sowieso al moeilijk zodra je bij de Van Ketwich Verschuurbrug aankwam, hoewel de kleinere zeilboot daar nog wel onderdoor zou kunnen.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Goed nieuws in het DvhN van het vliegveldfront:
Prijsvechter Flybe gaat met ingang van 25 oktober extra vluchten uitvoeren op de lijn Eelde-Londen Southend. Op dinsdag en donderdag vertrekt om 10.00 uur een tweede vlucht. De andere zes vluchten (dagelijks behalve zaterdag) blijven gehandhaafd op 17.30 uur. Voorlopig zijn de extra vluchten gepland tot en met 26 maart 2016. De extra terugvluchten vanaf Londen Southend vertrekken dinsdags en donderdags om 07.15 uur.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Leuk he gisteren; had men de Oosterstraat in Groningen voor 1 of dubieus feestje afgesloten. Vermoed dat de gemeente onderzoek heeft gedaan naar de "positieve" effecten van geen bus meer door de Oosterstraat.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

groningen schreef:Leuk he gisteren; had men de Oosterstraat in Groningen voor 1 of dubieus feestje afgesloten. Vermoed dat de gemeente onderzoek heeft gedaan naar de "positieve" effecten van geen bus meer door de Oosterstraat.
Het effectief was zeer positief, want er werd direct feest gevierd. :mrgreen:
bartjemestrom
Berichten: 1024
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door bartjemestrom »

Wat een geklaag. :? Er was een kramerie georganiseerd in de Oosterstraat.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door isadora »

Een kramerie,...........bleeeegghhh, wat klinkt dat oubollig origineel, sorry hoor.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Is er eigenlijk al wat meer bekend omtrent de plannen voor knooppunt UMCG-noord, zoals impressies en planning? Oostersingel is volgende maand klaar, Boterdiep en Kolendrift komend voorjaar. Zo langzamerhand zou er nu wel wat meer bekend moeten zijn lijkt me.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Nicketick »

Ik dacht ergens gezien te hebben dat Boterdiep 4 december klaar zou zijn omdat lijn 11 vanaf ingang nieuwe dienstregeling ook alweer de oude route rijdt..

In ieder geval is op deze tekening van de gemeente een stukje busbaan Kolendrift ingetekend. Voor de rest kan ik eigenlijk ook niets vinden.

Edit: Nog even gezocht op de website van de Gemeente Groningen, en dit beantwoordt waarschijnlijk je vraag: http://groningen.notudoc.nl/cgi-bin/sho ... rebrug.pdf
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/102605/ ... um-De-Punt

In januari volgt waarschijnlijk een besluit over het verkleinde transferium, waar ook Q-link 5 lijkt te gaan stoppen. Overigens zal het natuurlijk wel gevolgen hebben voor de rijtijden van lijn 2, 5 en 50. Voor lijn 5 betekent het het afgaan van de snelweg, lijn 2 moet verder rijden. Ook voor lijn 50 wordt het halen van aansluitingen krapper. In hoeverre het transferium nodig is als extra parkeerplaats voor het vliegveld weet ik niet.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Waarom wordt voor lijn 50 het halen van aansluitingen krapper?
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

In de huidige situatie rijdt lijn 50 zo het busstation op, en kan het er zo weer af. Het is nu heel efficiënt naast de weg. Het transferium komt toch iets verder van de weg?
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Ja, maar als het dienstregelingtechnisch niet past kun je voor de overstap van 50 op 2 natuurlijk gewoon, al dan niet gereconstrueerd, de huidige locatie gebruiken.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Nicketick »

Als je van de op en afritten langs de snelweg een Haarlemmermeer aansluiting maakt en op de plaats van de Carpool een nieuw busstation aanlegt is er toch nauwelijks een probleem lijkt me? Lijn 5 kan dan langs de snelweg stoppen en 2 & 50 op een nieuw busstationnetje.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Het probleem zit hem dan misschien net in de twee keer een halve minuut die je moet overbruggen als je vanuit Vries via het busstation naar de Airport wilt. En daar kan ik me iets bij voorstellen, want de overstap is in de spits nu al niet al te ruim.
Qbuzzie
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 13 okt 2014, 13:22
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Qbuzzie »

Sinds een poosje is er ook een melding van de nieuwe dienstregeling te vinden op de TFT schermen in de bus.
https://twitter.com/JelmereH/status/669841439082356736
De wielen van de bus gaan rond en rond...
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Ik hoorde vandaag dat de verlenging van de concessie rechtsgeldig is verklaart door de rechter. Kan het nog nergens terug vinden, maar zal binnenkort vast wel nieuws over naar buiten gebracht worden.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door JeroenSpock »

Staat ook op Qbuzz intranet, we gaan nog even door tot 2019 :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten