Stationspagina's

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.

Wat komt er op de stationspagina's?

Peiling eindigde op za 11 apr 2009, 07:58

Overzicht van de treinseries, geen patroontijden
4
25%
Overzicht van de treinseries, inclusief patroontijden
12
75%
Anders, licht toe
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 16

Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Stationspagina's

Bericht door Frank »

Voor zover ik het kan zien zijn er twee soorten stationspagina's op dit moment; eentje waarbij per richting de patroontijden opgenoemd zijn en eentje waarbij de treinseries + route alleen opgenoemd zijn (zoals ik ze zelf ook maak). Ik begrijp dat het mooi is als er één en dezelfde soort is, maar voordat we alles aan gaan passen aan de soort die we zelf het mooist en handigst vinden (zoals ik nu al zie gebeuren) is het misschien handig om eerst te overleggen welke soort het wordt.

Persoonlijk zie ik het nut van het opsommen van de patroontijden niet heel erg in. Naast dat dat ervoor zorgt dat je soms tot wel 2x per jaar voor alle stations alle tijden moet gaan aanpassen (wat een megawerk is), kun je de patroontijden ook al zien op één van de links op de NS site. Volgens mij is het niet nodig het hele spoorboekje in deze wiki op te nemen. Het lijnennet verandert ook wel eens maar zeg eens per vijf jaar. Dat lijkt me al heel wat doenlijker :) .
Laatst gewijzigd door Geert op di 07 apr 2009, 07:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stationspagina's

Bericht door Daniel »

Hmm lastig. Overzichtje zoals jij het maakt in de layout van de patroontijdentabel lijkt me de beste optie eigenlijk.

Al valt het met de patroontijden op zich ook wel weer mee, die van Dordrecht zijn bv. al weer geruime tijd hetzelfde (slechts de s2200 is daar diverse keren verschoven sinds drgl 2007)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Stationspagina's

Bericht door Frank »

Daarentegen wordt Arnhem - Nijmegen in april voor de vijfde of zesde keer gewijzigd in anderhalf jaar eind april; dat is amper bij te houden :wink: .

Edit: Daarnaast heb je natuurlijk nog dat de patroontijden 's avonds kunnen afwijken. Iets wat er wel netjes bij staat, maar het maakt het er allemaal niet "mooier" op.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stationspagina's

Bericht door Suus »

Die patroontijden zijn toch helemaal niet intressant voor de kleine stationnetjes? Wie bezoekt er nu de wiki om de vertrektijden van de stoptrein van station Rosmalen te weten te komen? Daar hebben ze www.ns.nl voor uitgevonden :P

Op grote stations is het misschien wel intressant om zo overstappen weer te geven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Stationspagina's

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Die patroontijden zijn toch helemaal niet intressant voor de kleine stationnetjes? Wie bezoekt er nu de wiki om de vertrektijden van de stoptrein van station Rosmalen te weten te komen? Daar hebben ze http://www.ns.nl voor uitgevonden :P

Op grote stations is het misschien wel intressant om zo overstappen weer te geven.
En waarom niet? Ik vond het erg handig om de patroontijden van de stations Hoofddorp en A'dam Sloterdijk (die ik persoonlijk het meest gebruik) uit te printen en in mijn la te leggen. :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stationspagina's

Bericht door Suus »

Dat zijn ook al wat grotere stations, ik kan Hoofddorp iig geen klein station noemen. En Sloterdijk al helemaal niet :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Stationspagina's

Bericht door Frank »

Bee schreef:Op grote stations is het misschien wel intressant om zo overstappen weer te geven.
Dan zou je ook alle aankomsttijden weer moeten gaan geven. Of een trein 1 of 5 minuten stilstaat scheelt nogal wat :wink: . Tevens kunnen sommige overstappen ook alleen maar als ze cross-platform zijn.

Ook de patroontijden van grotere stations heb je (per richting) vrij snel van de site van NS; maar zelfs dan kun je je ook nog afvragen of deze site bedoeld is als reisplanner :wink: .
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Stationspagina's

Bericht door Fles »

Frank schreef:Tevens kunnen sommige overstappen ook alleen maar voor alle leeftijdsgroepen als ze cross-platform zijn.
Als ik weet wat ik moet doen heb ik op Gvc aan 2 minuten echt wel genoeg hoor ;)
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Stationspagina's

Bericht door Daan »

Reiziger Ddrs schreef:Hmm lastig. Overzichtje zoals jij het maakt in de layout van de patroontijdentabel lijkt me de beste optie eigenlijk.
Denk ook dat dat de beste mogelijkheid is inderdaad.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Stationspagina's

Bericht door Frank »

Daan schreef:
Reiziger Ddrs schreef:Hmm lastig. Overzichtje zoals jij het maakt in de layout van de patroontijdentabel lijkt me de beste optie eigenlijk.
Denk ook dat dat de beste mogelijkheid is inderdaad.
Ik zie nu dat alles juist de andere kant op wordt aangepast (ook dingen die al redelijk goed opgemaakt stonden)... Heb ik ook geen problemen mee, maar als ik het maar even weet :) .
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Stationspagina's

Bericht door Etienne »

Frank schreef:
Daan schreef:
Reiziger Ddrs schreef:Hmm lastig. Overzichtje zoals jij het maakt in de layout van de patroontijdentabel lijkt me de beste optie eigenlijk.
Denk ook dat dat de beste mogelijkheid is inderdaad.
Ik zie nu dat alles juist de andere kant op wordt aangepast (ook dingen die al redelijk goed opgemaakt stonden)... Heb ik ook geen problemen mee, maar als ik het maar even weet :) .
Ik vind die patroontijden wel makkelijker, dan alleen de treinserie die er voorbij komt. En het aanpassen van dienstregelingen zal toch wel meevallen!!
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Stationspagina's

Bericht door Frank »

Ik zie niet in wat er makkelijk is aan patroontijden. Als ik eerlijk ben vind ik het eerder aan de wat nutteloze kant :) .

Het alleen weergeven van de treinseries samen met de frequentie geeft een duidelijk overzicht van welke treinseries op een bepaald station langskomen en op welke grote stations die treinseries nog meer stoppen. Bovendien is het veel compacter.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Stationspagina's

Bericht door Vinny »

Natuurlijk is het makkelijker. Het geeft meer informatie, en je kunt het blad uitprinten en aan je nichtjes geven. Zo weten zij ook wanneer hun trein vertrekt zonder dat ze moeilijk hoeven te kloten met spoorboekjes of veel naar 9292ov.nl surfen, als je in één oogopslag de reguliere vertrektijden kunt overzien :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stationspagina's

Bericht door Daniel »

Daarmee heb je wel een goed punt Vinny! En voor dat soort gebruik is de wiki natuurlijk deels ook bedoeld.

Een volledig overzicht van de andere stations waar de betreffende treinserie stopt kan je altijd nog bekijken met één muisklik op het treinserienummer.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Stationspagina's

Bericht door Frank »

Vinny schreef:Het geeft meer informatie, en je kunt het blad uitprinten en aan je nichtjes geven. Zo weten zij ook wanneer hun trein vertrekt zonder dat ze moeilijk hoeven te kloten met spoorboekjes of veel naar 9292ov.nl surfen, als je in één oogopslag de reguliere vertrektijden kunt overzien :idea:
Je kunt ook een printje van 9292ov aan je nichtjes geven; is even makkelijk voor ze. Zo'n kopietje is zelfs nog makkelijker als ze over moeten stappen; naast vertrek- hebben ze ook aankomsttijden en vertrek- en aankomstsporen. Je kunt met deze wiki echt geen reizen plannen, althans niet als je minimaal ook alle busboekjes in gaat voeren. Laat ik het zo zeggen: ik vraag me sterk af of je met het opsommen van de patroontijden niet juist een beetje aan het doel van een "spoorencyclopedie" voorbij schiet. Is het de bedoeling dat dit een database aan getalletjes wordt? Of dat het een duidelijk overzicht geeft van hoe het Nederlands spoorwegnet in elkaar zit (in een meer geografische zin bijvoorbeeld); iets wat ik meer als echte kennis zie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Stationspagina's

Bericht door Vinny »

De 9292 ov reisplanner geeft geen patroontijden, maar de feitelijke vertrektijden. Hiermee weet je dus niet zeker welk patroon er gereden wordt. (1x per uur, 2x per uur, 4x per uur).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stationspagina's

Bericht door Suus »

Je kan op de site van de NS van alle stations een vertrekstaat downloaden en uitprinten. Dan heb je ook direct alle eventuele afwijkingen in de dienstregeling en het perron erbij. Die link is al gegeven op elke stationspagina.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stationspagina's

Bericht door Daniel »

Maar dan moet je weer voor elke richting een aparte vertrekstaat printen en zit je dus met een stapel A4'tjes i.p.v. alles op één A4'tje :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stationspagina's

Bericht door Suus »

Op de meeste stations past alle vertrekinformatie op één pagina, dus dat argument gaat maar gedeeltelijk op.

Daarnaast heb je veel meer onderhoudswerk aan al die bestaande pagina's dan dat je nieuwe informatie aan de wiki kan toevoegen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Stationspagina's

Bericht door Geert »

Uit het kader van onderhoud en overzichtelijkheid ben ik in ieder geval voor het weglaten van de patroontijden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Stationspagina's

Bericht door Vinny »

Ik zeg dat het in ieder geval aan een behoefte tegemoet komt, dat de overzichtelijkheid niet in het gedrang komt en dat het dus heel goed werk is van de wiki-beheerders.

Het is natuurlijk aan hen om het al dan niet voort te zetten, maar ik zou het persoonlijk jammer vinden als het verdwijnt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Stationspagina's

Bericht door Karl »

Kan je het niet onder een uitschuiflijstje verstoppen, dat je dan op een 'plusje' klikt, dan komen ze tevoorschijn, anders zie je ze niet...
Het is een spectrum.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Stationspagina's

Bericht door Daan »

Geert schreef:Uit het kader van onderhoud en overzichtelijkheid ben ik in ieder geval voor het weglaten van de patroontijden.
Mee eens. Patroontijden op de Wiki vind ik zelf ook handig, maar praktisch is anders. Het kost veel onderhoud, en in de spits, 's avonds of in het weekeind heb je er niet zo heel veel meer aan. En dan heb ik het nog niet eens over treinen zoals ze op Gn - Leer rijden, met treinen afwisselend rijden tot Zuidbroek, Winschoten, Nieuweschans of Leer...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Stationspagina's

Bericht door Vinny »

Nieuweschans (*)

*) Rijdt ééns in de twee uur als internationale trein door naar Leer.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Stationspagina's

Bericht door Etienne »

Dus, hoe lossen we dit nu op??
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten