Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 2: Groen en geel [34 foto's]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 2: Groen en geel [34 foto's]

Bericht door Ardan »

Hoi, ik was dus twee weken geleden in Berlijn en hopelijk zijn jullie al bijgekomen van het eerste verslag zodat we hier weer vrolijk verder kunnen gaan.

Ik had de Siemensbahn dus bezocht, als je bent vergeten wat dat was kijk je maar in het vorige deel, ik ga het niet nog een keer vertellen haha :mrgreen:
Die lijn heet dus de Siemensbahn omdat Siemens hier een enorme fabriek had. En nog steeds heeft, op de hoek van de Siemensdamm en de Rohrdamm. Rechts een stukje van een groot Siemensgebouw (hoofdkantoor?), net links ervan de ingang van metrostation Rohrdamm. Ervóór staat een groot monument voor 2989 Siemenswerknemers die zijn omgekomen tijdens de Eerste Wereldoorlog. Op grote gietijzeren panelen zijn zij allemaal met naam genoemd.
Afbeelding

Ik reisde per metro een paar stations verder, naar Zitadelle. Het traject Rohrdamm - Rathaus Spandau, waar dit station aan ligt, is geopend in 1984 (ook weer als onderdeel van de S-Bahn-Boykott) en hierbij is veel aandacht besteed aan de aankleding van de stations.
Afbeelding

Het laat zich raden waarom station Zitadelle zo heet: hier vlakbij ligt de citadel van Spandau. De citadel is een oud kasteel dat in de 16e eeuw flink versterkt is en tegenwoordig tot de belangrijke en bestbewaarde vestingwerken van Europa behoort. Het wordt nu gebruikt voor concerten en andere culturele dingens.
Afbeelding

Afbeelding
Ik vond het de entreeprijs echter niet waard om naar binnen te gaan, dus ik reisde terug. Naar station Jungfernheide, dat in 1980 is geopend. Het is een viersporig station, twee boven, twee onder. Alleen de beide westelijke sporen worden gebruikt (boven richting Rudow, onder richting Spandau), de oostelijke sporen zijn voorbereidingen voor lijn U5.
Afbeelding

Die lijn wordt nu gebouwd van Alexanderplatz tot Hauptbahnhof (waarvan een stukje al in gebruik is als U55) en het is al een best oud plan. Al in 1980 werd over deze lijn gesproken, en hij zou dan na Hauptbahnhof via Turmstraße aan de U9 (dat een ruwbouwstation voor deze lijn onder het huidige heeft) en Jungfernheide naar luchthaven Tegel gaan. Doortrekking vanaf Hauptbahnhof is nog steeds wel mogelijk, maar omdat Tegel gesloten gaat worden is het nog maar zeer de vraag of deze doortrekking er ooit nog komt. Tot die tijd blijven de oostelijke sporen afgeschermd.
Afbeelding

Nu werd het tijd om mijn volgende punt op de bucketlist te gaan afstrepen: het S-Bahn-net compleet bereden hebben. Ik moest nog vier trajectjes:
· Tegel - Hennigsdorf
· Mahlsdorf - Strausberg Nord
· Lichterfelde - Blankenfelde
· Grünau - Königs Wusterhausen.
En dus toog ik naar Tegel, via metrolijn U6. Op station Otisstraße werd een mislukt fotostopje ingelast van 5 minuten:
Afbeelding

..en via Tegel kwam ik in Hennigsdorf met S-Bahnlijn S25, gereden met BR481.
Afbeelding

Van hieruit kun je verder per trein, de voorlopers van onze GTW'tjes. Ik vind ze weinig sexy eigenlijk.
Afbeelding

Na een opluchtende sanitaire stop en het inslaan van nieuwe nicotineske versnaperingen ging het weer richting stad. Ik stapte uit op station Karl-Bonhoeffer-Nervenklinik. Tegenwoordig een onoverdekt enkelsporig stationnetje. Vroeger was het wel dubbelsporig, en er zijn plannen het tweede spoor weer terug te leggen om de lijn in een 10-minutendienst te kunnen bedienen.
Afbeelding

Stationsgebouw. Het ligt midden in een woonwijkje en draagt het opschrift Wittenau (Kremmener Bahn), een oude naam voor dit station. De toevoeging was om verwarring met nog het steeds Wittenau hetende station aan de lijn naar Oranienburg te voorkomen.
Afbeelding

Hoewel het station op de kaart een overstapstation is, ligt het metrostation een paar minuutjes lopen hiervandaan. Er zijn plannen het S-Bahnstation wat dichter bij de metro te gaan leggen.
Metro type F op het metrostation.
Afbeelding

Ik reisde naar Wittenau en toen ging ik bij hoge uitzondering met de bus verder naar het eindpunt Rosenthal Nord - Uhlandstraße. Met een dubbeldekkert. Bovenin. Voorin. Zoals het heurt :) Let trouwens even op het tuincentrum links van de bus :')
Afbeelding

Hier ligt ook een spoorlijn. Met een station. Ja, echt.
Afbeelding
Het is de Heidekrautbahn, waarvan dit gedeelte tegenwoordig een museumlijn is. Dit stukje ligt ook precies waar de Berlijnse Muur heeft gelopen, een stukje ervan zie je nog staan, rechts. Ik sta in Oost-Berlijn. Aan de andere kant van de Muur is in 1987 een grote ijzeren vogel neergezet die over de Muur heen kon kijken en dit geheel staat er nog steeds.

Ik liep een klein stukje door naar één van de eindpunten van tramlijn M1, Rosenthal Nord.
Afbeelding

Het begon te regenen, en na een vochtig ritje door Pankow kwam ik uiteindelijk uit op station Alexanderplatz om een hapje eten te scoren. Op het plein staat het beroemde Weltuhr.
Afbeelding

Een tram en een S-Bahn kruisen elkaar. Op de achtergrond het torentje van het Berlijnse stadhuis, het Rotes Rathaus.
Afbeelding

Het plein is zo fucking lelijk dat het er bijna mooi van wordt :D
Afbeelding

Terug naar het hotel, opfrissen, en weer een beetje kilometervreten in de avond.
Helemaal in je upje zijn in een metrostation? Het kan in Berlijn, zoals hier op station Uhlandstraße..
Afbeelding
Door werkzaamheden aan lijn U2 is deze lijn tot 24 november ingekort tot Pankow-Gleisdreieck. Lijn U12 is ingesteld om het westelijke deel van de U2 over te nemen en rijdt Warschauer Straße-Ruhleben. Lijn U1 is nu een zielig lijntje Wittenbergplatz - Uhlandstraße geworden, nog sneuer dan de U55..

Tijdens dit bezoek exact tien jaar geleden was ik met de middelbare school voor het eerst in Berlijn. Vanaf dit station liep ik naar ons toenmalige hotel, een route die we toen vanaf de omgeving Zoo ook dagelijks liepen. In dat hotel ben ik nog vaker geweest (ook een keer met Meltrain), maar nu is het gesloten. Ik ging dus even kijken waarom, en het wordt dus omgebouwd tot appartementencomplex.

Ik ben de metro weer ingegaan op station Güntzelstraße en reed naar mijn huidige hotel, waar ik rond 12 uur aankwam. Ik ontmoette die leuke mensen weer van de avond ervoor, dus ik kwakte mijn tas in mijn kamer en ging een biertje met ze drinken. De mooiste verhalen vertellend aan elkaar. Snel schakelen tussen drie talen, want met de barman sprak ik Nederlands (een Nederlander die al 15 jaar in Berlijn woont), en met ons groepje spraken we onderling Engels, behalve met één Zwitsers meisje die geen Engels sprak dus het andere Zwitserse meisje en ik vertaalden steeds de boel over en weer naar het Duits, en wat zij zei terug in het Engels omdat de jongens geen Duits konden :') Het scheelt nog dat die meiden wel gewoon Hochdeutsch spraken, ik was aan de bar een groepje meiden tegengekomen die dus Zwitserduits spraken en daar is echt geen zak van te verstaan :D
Een paar biertjes verder besloten we te gaan stappen, en zo kwam ik er eindelijk achter wat dat feest naast station Warschauer Straße nou is waar ik al jaren de lampjes van zag en de muziek van hoorde. Je moet er van houden maar wij vonden het geweldig en het werd een latertje....


De wekker heb ik de volgende ochtend maar even laten snoozen :D Maar geen tijd te verspillen dus toch vrij snel het nest uit, met een beetje zeurend aanvoelend hoofd een krezant gescoord op het station, en al etend een stukje doorgelopen naar station Schlesisches Tor. De Oberbaumbrücke tussen station Warschauer Straße en Schlesisches Tor is een dubbele brug, het wegverkeer onder, de metro boven. Met vanaf de stoep onder de metrobaan dit uitzicht over de Spree, waar je misschien rechtsachterin nog drie grote figuren in de Spree ziet staan die een naam hebben maar ik ben vergeten hoe. De hoge gebouwen ernaast heten de Treptowers, een woordspeling met de wijknaam Treptow.
Afbeelding

Station Schlesisches Tor hoort bij de alleroudste metrostations van Berlijn en is geopend in januari 1902. Een erg schattig stationnetje dat in een paar scherpe bochten ligt.
Afbeelding

Elk Berlijns metrostation is voorzien van DAISY-schermen, digitale display's met LED's voor de reisinformatie. Op enkele stations zie je echter nog het oude informatiesysteem hangen, dat werkte met vooraf bepaalde lijnnummers, bestemmingen en andere mededelingen op doorzichtige platen waar achter de van toepassing zijnde boodschap een lamp ging branden om het zichtbaar te maken. Op enkele S-Bahnstations wordt dit nog steeds gebruikt.
Afbeelding

Een metro van het type A3L komt aanrijden om mij naar Nollendorfplatz te brengen.
Afbeelding

Daar stapte ik over op lijn U4, waar ik op station Rathaus Schöneberg uitstapte. Lijn U4 ligt geheel ondergronds maar station Rathaus Schöneberg ligt in een klein dalletje waardoor de lijn hier heel even boven de grond uitpiept.
Afbeelding

Vanaf het dak van het station kun je op het park uitkijken dat in dit kleine dalletje ligt.
Afbeelding

Via Innsbrucker Platz en Westkreuz reisde ik naar S-Bahnstation Heerstraße voor een wandeling door het Grunewald, een groot bos direct ten zuidwesten van Berlijn. Hoewel Berlijn vrij plat is op een hoogte van zo'n 40 meter boven NAP, heb je hier en daar ineens een molshoop, zoals hier de 99 meter hoge Drachenberg en de 120 meter hoge Teufelsberg. Vanaf de top van de Drachenberg heb je een prachtig uitzicht. Ernaast ligt de Teufelsberg waar ten tijde van de Muur door de Amerikanen een zendstation op is gebouwd dat nu niet meer in gebruik is.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In het Grunewald ligt ook een oud waterpompstation (nu een museum), het meertje Teufelssee, en een oude steengroeve dat nu een beschermd natuurgebied is.
Afbeelding

Na een mooie wandeling kwam ik uit op S-Bahnstation Grunewald, dat een schattig stationsgebouwtje heeft. Alleen de klok deed het niet.
Afbeelding

Het station heeft tegenwoordig vier perronsporen maar was vroeger veel groter. Zoals gebruikelijk blijft de vergane glorie gewoon staan..
Afbeelding

Op dit station ligt het monument Gleis 17, dat herinnert aan de vele Jodentransporten die in de Tweede Wereldoorlog vanaf hier werden uitgevoerd naar de concentratiekampen. Elk transport wordt genoemd met datum en aantal getransporteerde Joden. Grote aantallen vaak, bijna dagelijks..
Afbeelding

Vanaf hier ging ik terug naar Westkreuz en vandaaruit naar Messe Nord/ICC, waarmee ik dit deel besluit met een BR481 en een BR485 in de middenberm van de snelweg waar het traject hier inligt :)
Afbeelding

En nou zijn mijn vingers moe van het typen dus tot een volgend deel, wij danken U weer voor de aandacht *O*
Laatst gewijzigd door Ardan op di 29 sep 2015, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik doe ook maar wat
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8601
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 2: Groen en geel [34 foto's]

Bericht door Milco »

Schitterend verslag weer! Ik kijk weer uit naar het volgende deel. :D
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 2: Groen en geel [34 foto's]

Bericht door julsteren »

Lekker verslag, goed geschreven, net als het vorige deel, nu de rest nog :P
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 2: Groen en geel [34 foto's]

Bericht door Etienne »

Ook wederom bekende locaties :)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 2: Groen en geel [34 foto's]

Bericht door isadora »

Een heel boeiend verslag, ik heb er erg van genoten.
Eentje met veel informatie, wat het stoppen met lezen onmogelijk maakt. :pos: :pos:

Toch (neem me niet kwalijk, ben vandaag een beetje in zeiksnor-modus): veel van je foto's hadden wat minder licht kunnen gebruiken.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 2: Groen en geel [34 foto's]

Bericht door Thom91 »

Ik werd geweigerd bij dat feest aan de Warschauer Straße :'(

Leuk! :D
Laatst gewijzigd door Thom91 op di 29 sep 2015, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 2: Groen en geel [34 foto's]

Bericht door AppleMoose »

Leuk verslag :)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 2: Groen en geel [34 foto's]

Bericht door Cookie »

Wederom een interessant deel! :pos:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 2: Groen en geel [34 foto's]

Bericht door Ardan »

Thom91 schreef:Ik werd geweigerd bij dat feest aan de Warschauer Straße :'(
Ze deden vrij moeilijk inderdaad hoor.. natuurlijk standaard ID laten zien, en toen bleek dat we allemaal uit verschillende landen kwamen moesten we vertellen hoe we elkaar kenden en elkaars naam noemen :') Ik heb het trouwens over Suicide Circus he, niet over de Matrix ofzo. Ben 7 jaar geleden in de Matrix geweest, best leuk, maar nu was elke avond de rij zo godsallemachtig lang dat ik het niet eens heb geprobeerd..
Laatst gewijzigd door Ardan op di 29 sep 2015, 22:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 2: Groen en geel [34 foto's]

Bericht door Daniel »

Leuk verslag weer :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 2: Groen en geel [34 foto's]

Bericht door Ardan »

Dank voor de leuke reacties allemaal, ook isadora :)
isadora schreef:Toch (neem me niet kwalijk, ben vandaag een beetje in zeiksnor-modus): veel van je foto's hadden wat minder licht kunnen gebruiken.
Klopt, ben ik met je eens. Eigenlijk haat ik het om foto's te maken bij bewolkt weer, in een metrostation, of onder een kap vandaan. Óf de lucht/lampen worden te fel, maar het onderwerp prima, óf de lucht/lampen worden prima en je onderwerp te donker. De eerste avond gebruikte ik mijn fototoestel nog wel, daar valt nog een beetje mee te spelen maar die heeft vaak wel een vervelende kras linksbovenin. De rest van de foto's heb ik dus met mijn telefoon gemaakt want ik vond de kwaliteit prima, telefoon kon zelf best goed bepalen wat de juiste belichting was, en ik had geen zin in gehannes. Hup gauw fotootje voor de leuk en verder vooral genieten :D
Laatst gewijzigd door Ardan op wo 30 sep 2015, 01:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik doe ook maar wat
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 2: Groen en geel [34 foto's]

Bericht door Thom91 »

Ardan schreef:
Thom91 schreef:Ik werd geweigerd bij dat feest aan de Warschauer Straße :'(
Ze deden vrij moeilijk inderdaad hoor.. natuurlijk standaard ID laten zien, en toen bleek dat we allemaal uit verschillende landen kwamen moesten we vertellen hoe we elkaar kenden en elkaars naam noemen :') Ik heb het trouwens over Suicide Circus he, niet over de Matrix ofzo. Ben 7 jaar geleden in de Matrix geweest, best leuk, maar nu was elke avond de rij zo godsallemachtig lang dat ik het niet eens heb geprobeerd..
Was Suïcide Circus, mochten zo rechtsomkeert maken met dat idiote deurbeleid wat ze daar hebben
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 2: Groen en geel [34 foto's]

Bericht door Zugführer »

Jaaa, leuk verslag weer!
Leuke verrassing ook dat de Drachenberg en Teufelsberg langskwamen, nog niet zo lang geleden maakte ik precies dezelfde wandeling van Heerstraße naar Grünewald, in het kader van het bezoeken van het hoogste punt van elke deelstaat.
Kom maar op met deel 3, als ik ben bijgekomen van dit deel.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 2: Groen en geel [34 foto's]

Bericht door waldo79 »

Je hebt echt kilometers gevreten zo te zien :wink:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 2: Groen en geel [34 foto's]

Bericht door Ardan »

Thom91 schreef:
Ardan schreef:
Thom91 schreef:Ik werd geweigerd bij dat feest aan de Warschauer Straße :'(
Ze deden vrij moeilijk inderdaad hoor.. natuurlijk standaard ID laten zien, en toen bleek dat we allemaal uit verschillende landen kwamen moesten we vertellen hoe we elkaar kenden en elkaars naam noemen :') Ik heb het trouwens over Suicide Circus he, niet over de Matrix ofzo. Ben 7 jaar geleden in de Matrix geweest, best leuk, maar nu was elke avond de rij zo godsallemachtig lang dat ik het niet eens heb geprobeerd..
Was Suïcide Circus, mochten zo rechtsomkeert maken met dat idiote deurbeleid wat ze daar hebben
Mijn hotel zit halverwege Warschauer Straße en Berghain. Berghain kende ik van horen-zeggen, en iedereen die ik sprak in het hotel zei dat ze daar ook graag heen wilden maar dat ze daar pas écht vet moeilijk doen om je binnen te laten.. Wij (ons groepje van vijf, twee Duits-Zwitserse meiden, een Frans-Zwitserse jongen, een Luxemburgse jongen, en ik), besloten daarop het dus niet eens te proberen en zijn dus naar Suicide Circus gegaan.
Waar ben jij op tegengehouden?
Laatst gewijzigd door Ardan op wo 30 sep 2015, 01:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 2: Groen en geel [34 foto's]

Bericht door Ardan »

Zugführer schreef:Jaaa, leuk verslag weer!
Leuke verrassing ook dat de Drachenberg en Teufelsberg langskwamen, nog niet zo lang geleden maakte ik precies dezelfde wandeling van Heerstraße naar Grünewald, in het kader van het bezoeken van het hoogste punt van elke deelstaat.
Kom maar op met deel 3, als ik ben bijgekomen van dit deel.
Verdikke, dacht ik even origineel te zijn door iets te bezoeken dat normale toeristen niet doen.. naja, ik ken Berlijn onderhand zo goed, de toeristendingen hoef ik niet meer te zien. Andere dingen dus! Ben jij ook langs de Teufelssee gekomen op jouw wandeling? Zo ja, dan is de kans groot dat wij exact dezelfde wandeling hebben gemaakt :p
Laatst gewijzigd door Ardan op wo 30 sep 2015, 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik doe ook maar wat
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 2: Groen en geel [34 foto's]

Bericht door Thom91 »

We mochten er niet in omdat we zonder vrouwen waren :')
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 2: Groen en geel [34 foto's]

Bericht door Ardan »

Thom91 schreef:We mochten er niet in omdat we zonder vrouwen waren :')
Ohja dat schijnt overal wel zo te zijn ja, ik snap het probleem ook niet.. heb dat in NL nog nooit meegemaakt in ieder geval
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 2: Groen en geel [34 foto's]

Bericht door Meltrain »

Wederom een mooi verslag. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #26: Berlin! Deel 2: Groen en geel [34 foto's]

Bericht door ArrivaBas »

Super, Ardan!
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten