Het grote computertopic! #18

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #18

Bericht door Suus »

Ik ga ook wel een nieuwe kopen, maar op zijn vroegst tweede helft volgend jaar :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #18

Bericht door Geert »

isadora schreef:Al lang geen verrassing meer natuurlijk.
Ik ben Linux-(Mageia)-fan/gebruiker, al sinds begin 2000.
Al mijn PC's en die van familie en een aantal kennissen draaien Linux, tot ieders volle tevredenheid.

En dat er in die open-source-wereld ook soms pareltjes te vinden zijn, wil ik graag met jullie delen.
Zoals bijvoorbeeld, ja een beetje vreemd voor een treinen/bus-forum, maar ook wel weer een link met OV uiteraard, Flighgear-Flightsimulator.
Geheel gratis en na tien jaar ontwikkeling gegroeid tot een schitterend product, allemaal gemaakt en onderhouden door vrijwilligers.

Ook beschikbaar voor Windows-omgevingen:
http://www.flightgear.org/

Hieronder een screenshot van de 777-200-cockpit tijdens een "pre-flight-tutorial":

http://i.imgur.com/7gFxY6p.jpg
Dat ziet er wel tof uit. Vanavond eens uitproberen :)

Wist je als pinguïn trouwens dat er ook een redelijke trainsim voor Linux is? OpenBVE draait zowel op Windows als Linux en er zijn aardig wat routes/treinen te downloaden. Weet niet of het je ding is maar allicht leuk voor een regenachtige zondagmiddag :)
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5817
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Het grote computertopic! #18

Bericht door isadora »

OpenBVE, nee kende ik nog niet.
Komt helaas niet voor in de Mageia-repstitories.
Maar, ik ga er zeker even voor zitten, dank voor je tip. :pos:
Voorlopig houd ik het maar even bij Flightgear, uitdaging genoeg. :D
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Het grote computertopic! #18

Bericht door Stefan »

OpenBVE heb ik altijd helemaal grijs gespeeld, was altijd een enorme fan van de fictieve Network West Midlands route. Heb ik letterlijk uren gespeeld. Vind zelf het rijden in OpenBVE altijd goed aanvoelen, het gevoel wat ik bij de nieuwere Train Simulators nog steeds een beetje mis.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #18

Bericht door Geert »

Ja NWM is erg tof. Ook mooi hoe dat in de loop der tijd is uitgegroeid tot een flink netwerk met de route naar Wellingham en via Salford Bridge. Van BVE valt me altijd op dat de trein realistisch beweegt tijdens het rijden en remmen. Bij veel andere sims lijkt het meer alsof de trein aan de rails is vastgelijmd en geen vering heeft.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Het grote computertopic! #18

Bericht door Stefan »

"Platform 3 for the zo en zo laat Network West Midlands stopping service to Hobbs Cross"... En dan al die stations opnoemen in die omroep.. Heerlijk. :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het grote computertopic! #18

Bericht door ODRAIL »

Mag ik hier even melden dat Google Streetview voor mijn omgeving actueler is dan Google Earth / Maps.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #18

Bericht door STF »

In Luxemburg zijn het weliswaar beelden van zes jaar oud, maar dan wel veelal de keuze tussen april, september en november (2009).
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Het grote computertopic! #18

Bericht door Ronald »

KM46 schreef:Mag ik hier even melden dat Google Streetview voor mijn omgeving actueler is dan Google Earth / Maps.
Beiden hebben dan ook niets met elkaar te maken.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8831
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #18

Bericht door ArrivaBas »

Op de streetview van mijn straat heeft mijn overbuurman nog een Volvo V50. En mijn ouders reden nog een Peugeot Partner uit 2007!
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het grote computertopic! #18

Bericht door ODRAIL »

Ronald schreef:
KM46 schreef:Mag ik hier even melden dat Google Streetview voor mijn omgeving actueler is dan Google Earth / Maps.
Beiden hebben dan ook niets met elkaar te maken.
Kun je ook uitleggen / verklaren waarom niet?
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Het grote computertopic! #18

Bericht door marvinkok »

Streetview gebeurd met een autootje en maps/earth met luchtfoto's..
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Het grote computertopic! #18

Bericht door Ronald »

Precies. De bron van de gegevens is totaal verschillend. De luchtfoto's komen van vele bronnen, de actualiteit en kwaliteit verschillen dan ook behoorlijk. Streetview wordt los daarvan op diverse momenten door Google zelf gemaakt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #18

Bericht door Suus »

Streetview is eigenlijk een restproduct voor Google, ze gebruiken die auto's eigenlijk om heel precies stoepranden en e.d. vast te leggen voor zelfrijdende auto's.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Het grote computertopic! #18

Bericht door Aking »

Serieus? Ik zou juist zeggen dat het daarvoor veel te onbetrouwbaar is. Onder andere vanwege auto's die er voor staan, en het feit dat er nog al eens wegen verknutselen...
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Het grote computertopic! #18

Bericht door Hendrik »

Google Streetview was er toch allang voordat men serieus over zelfrijdende auto's nadacht?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #18

Bericht door deadlock »

Aking schreef:Serieus? Ik zou juist zeggen dat het daarvoor veel te onbetrouwbaar is. Onder andere vanwege auto's die er voor staan, en het feit dat er nog al eens wegen verknutselen...
Nee hoor, goed image recognition algoritme en je hebt zo een vectorafbeelding.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Het grote computertopic! #18

Bericht door Thom91 »

Hendrik schreef:Google Streetview was er toch allang voordat men serieus over zelfrijdende auto's nadacht?
Dat is wat ze jou willen laten denken ;)
Komt wel goed schatje.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Het grote computertopic! #18

Bericht door Aking »

deadlock schreef:
Aking schreef:Serieus? Ik zou juist zeggen dat het daarvoor veel te onbetrouwbaar is. Onder andere vanwege auto's die er voor staan, en het feit dat er nog al eens wegen verknutselen...
Nee hoor, goed image recognition algoritme en je hebt zo een vectorafbeelding.
Mjah maar dan scheur je vandaag met je karretje rond, en morgen verbouwen ze de boel... Wat heb je dan nog aan je recognitiondinges?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Het grote computertopic! #18

Bericht door Hainje »

Het gaat dan denk ik om de algemene ontwikkeling van het algoritme, niet zozeer om de huidige inrichting van een locatie.
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #18

Bericht door Daniel »

Over Streetview gesproken: ik zie mezelf er nu op :P Had ik al wel een beetje verwacht gezien ik eerder dit jaar nog zo'n streetview-auto tegenkwam.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #18

Bericht door Geert »

Ik zag er paar maanden terug eentje op de A13 rijden, ik zwaaide nog vanuit de file maar ik weet niet of er op dat moment gefilmd werd :p

Wat Google ook uit de streetviewbeelden haalt zijn de verkeersborden en wegwijzers, deze worden gescand en gebruikt in de navigatie, en verder worden volgens mij ook de rijstroken ingescand (maar dat kan ik verkeerd onthouden hebben). De zelfrijdende auto's moeten natuurlijk autonoom kunnen rijden maar de beelden die door Streetview worden vastgelegd kunnen natuurlijk uitstekend dienen om algoritmes te testen.

In het verleden scande de Streetview-auto's ook wifinetwerken, maar daar kwam een grote rel over en dat is als het goed is inmiddels niet meer (in Nederland).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #18

Bericht door Daniel »

Soms kom je toch bijzondere websites tegen. Zo vulde ik vandaag een webformulier van een leverancier in om een monster aan te vragen. Dat formulier had ook velden om adresgegevens in te vullen, dus keurig gedaan... blijkt het formulier een mail te genereren zonder die adresgegevens erin. Paar minuten later dus een mail terug, of ik even de adresgegevens wilde toesturen :P

De laatste tijd trouwens ook diverse van die formulieren gezien waarbij je na het versturen een out-of-office reply terug krijgt. En de mooiste was nog wel een formulier met een verzendknop waarop je kon klikken tot je een ons woog, want die knop deed helemaal niks :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het grote computertopic! #18

Bericht door ODRAIL »

Goed ... nadat ik in augustus de update voor een update naar Windows 10 succesvol had verwijderd en verborgen had dacht ik er vanaf te zijn. Tot vandaag :? . De desbetreffende update maar weer verwijderd en verborgen. Een herhaling van zetten :? .
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5817
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Het grote computertopic! #18

Bericht door isadora »

Wat een gek systeem. Updates zijn toch ter verbetering?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 73 gasten