Advies commissie: maak NS minder machtig

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door Wubbo »

Vinny schreef:Echt kleine stations zullen helemaal worden afgestoten binnenkort, er loopt een project om buurtbewoners een station te laten adopteren.
Dat bericht ken ik ook, maar ik heb dat niet begrepen als zijnde dat een station wordt afgestoten maar dat het door de buurt leefbaarder wordt gemaakt. In Noord-Holland (was het Hoorn Kersenboogerd?) loopt zo'n proef, maar volgens mij doet NS Poort/Stations/Vastgoed/hoe-heet-die-toko-nu nog steeds de stationsnaamborden, vertrekstaten etc. Of de schoonmaak ook nog via het NS-contract loopt weet ik zo even niet.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door Vinny »

schoonmaak loopt volgens mij via ProRail. Vertrekstaten en stationsnaamborden zitten bij NS-poort, maar kunnen er ook wel bij blijven. Dat stoort niemand ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door Wubbo »

Wat is dat voor weeffout? ProRail doet niks met die stations, heeft alleen wat te roepen over de transferruimte = de ruimte waar je in en uit de trein stapt, en dan moeten ze wel de prullenbakken legen waar de zooi in komt van de tentjes die NS Poort uitbaat?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door Geert »

Vinny schreef:schoonmaak loopt volgens mij via ProRail. Vertrekstaten en stationsnaamborden zitten bij NS-poort, maar kunnen er ook wel bij blijven. Dat stoort niemand ;)
Dat stoort juist wel, in het eerste bericht stond expliciet dat vervoerders hun eigen dienstregeling op willen hangen en dat dat nu niet lukt omdat NS niet meewerkt. Dan moet je dat niet door NS laten doen.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door playertwo »

Chauf21 schreef:Maar wat is in jouw verhaal dan de belemmering om de stations volledig in beheer van de lokale vervoerder te laten vallen? Juist het in eigen beheer hebben van een station lijkt mij een groot voordeel voor die lokale vervoerders. Wanneer Prorail het station(sgebied) beheert zal er nog steeds een regelzucht en wens tot landelijke uniformiteit zijn. En juist dat kan de lokale behoeften belemmeren.
Die lokale vervoerders hebben die concessies ook niet eeuwig, waardoor je op die manier dus het probleem verplaatst. Vervoerder verliest de concessie, maar heeft toch het station, dat schiet dus niet op.
Wanneer Prorail alle infrastructuur beheert, en niet meer NS, ontstaat er een eerlijk speelveld voor alle vervoerders die gebruik maken van de stations. Bij stations die worden gedeeld door verschillende vervoerders is dat juist erg belangrijk zodat er niet alleen naar de belangen van NS, maar naar de belangen van alle vervoerders wordt gekeken. Ik noem maar iets over een via-kaartje over Goor kopen om het juiste kaartje te krijgen voor Zutphen - Hengelo....
Dat zou je dan dus niet meer krijgen.
Winkels op een station is allemaal leuk en aardig, maar dat is niet de kerntaak van de Nederlandse Spoorwegen.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door Chauf21 »

playertwo schreef:Die lokale vervoerders hebben die concessies ook niet eeuwig, waardoor je op die manier dus het probleem verplaatst. Vervoerder verliest de concessie, maar heeft toch het station, dat schiet dus niet op.
Er zijn vast wel juridische constructies denkbaar waarbij het eigendom automatisch dan wel verplicht (met eventuele afkoop van waardestijging) over moet gaan op de nieuwe vervoerder. Eén landelijke partij waarbij alle vervoerders moeten communiceren zie ik niet zitten als dat niet goed wordt uitgewerkt: dat leidt alleen maar tot onnodige, onzinnige en langdurige besluitvormingsprocessen.
playertwo schreef:Winkels op een station is allemaal leuk en aardig, maar dat is niet de kerntaak van de Nederlandse Spoorwegen.
Waarom niet? Als je de kerntaak van een vervoerder beperkt tot voertuigen heen en weer verplaatsen niet, maar als een vervoerder verder kijkt en een totaal reisproduct wil/kan aanbieden, waarom zou je dat dan willen beperken? Stel dat er behoefte is naar een supermarkt of een kinderopvang op een station, waarom zou een vervoerder dat dan niet mogen aanbieden om daarmee potentiële reizigers binnen te halen?
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door Fles »

Chauf21 schreef:Waarom niet? Als je de kerntaak van een vervoerder beperkt tot voertuigen heen en weer verplaatsen niet, maar als een vervoerder verder kijkt en een totaal reisproduct wil/kan aanbieden, waarom zou je dat dan willen beperken?
Geen idee. Vraag het eens aan de Einstein die het wel een goed idee vond om steeds meer toiletten uit treinen vandaan te slopen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door Geert »

Chauf21 schreef:Waarom niet? Als je de kerntaak van een vervoerder beperkt tot voertuigen heen en weer verplaatsen niet, maar als een vervoerder verder kijkt en een totaal reisproduct wil/kan aanbieden, waarom zou je dat dan willen beperken? Stel dat er behoefte is naar een supermarkt of een kinderopvang op een station, waarom zou een vervoerder dat dan niet mogen aanbieden om daarmee potentiële reizigers binnen te halen?
En waarom zou een vervoerder de ruimte voor die supermarkten en kindercrèches niet kunnen huren van een onafhankelijke verhuurder maar moeten ze perse zelf eigenaar zijn? In winkelcentra huren winkels toch ook gewoon van een vastgoedtoko, waarom zou zoiets niet op een station kunnen?
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door Chauf21 »

Je hebt het nu over huren (waarmee je inderdaad je eigen dingetjes kan doen), maar dat is iets anders dan communiceren met een "onafhankelijke instantie die het dan wel voor je zal regelen". Het gaat er mij om dat een derde partij met allerlei regeltjes en uniformiteit die de lokale behoeften kunnen tegenwerken niet praktisch zal zijn. Een pand direct (volledig) afhuren van de eigenaar is wat mij betreft geen probleem :pos:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door Geert »

communiceren met een "onafhankelijke instantie die het dan wel voor je zal regelen".
Ik kan me niet herinneren dit ergens geschreven te hebben :lol:. Maar je zou heel goed de basisvoorzieningen (perron, omroep, CTA's wellicht) door een ProRail-achtige partij kunnen laten regelen en de kersen op de taart door de vervoerder.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door Vinny »

Dat stoort juist wel, in het eerste bericht stond expliciet dat vervoerders hun eigen dienstregeling op willen hangen en dat dat nu niet lukt omdat NS niet meewerkt. Dan moet je dat niet door NS laten doen.
Dan krijg je dus Veoliaanse haltepalen :evil:

Dat moet je dus niet willen! Een beetje éénduidigheid mag nou ook nog wel. Een goede reden om het dan toch in handen van ProRail te geven.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door Vinny »


Geen idee. Vraag het eens aan de Einstein die het wel een goed idee vond om steeds meer toiletten uit treinen vandaan te slopen.
simpel, koffie verkopen levert wél geld op en WC's aanbieden kosten alleen maar geld. 1+1 = 2 of zo ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door Chauf21 »

Geert schreef:
communiceren met een "onafhankelijke instantie die het dan wel voor je zal regelen".
Ik kan me niet herinneren dit ergens geschreven te hebben :lol:. Maar je zou heel goed de basisvoorzieningen (perron, omroep, CTA's wellicht) door een ProRail-achtige partij kunnen laten regelen en de kersen op de taart door de vervoerder.
Dat heb je ook niet, maar dat is wel de strekking die volgt uit de berichtgeving (de stationsafdeling moet een zelfstandige eenheid worden).

Maar problemen met perronhoogtes zoals een aantal jaren terug in het noorden speelde, zal veel minder snel voorkomen wanneer het beheer van de stations decentraal geregeld is, me dunkt.
vinny schreef:Dat moet je dus niet willen! Een beetje éénduidigheid mag nou ook nog wel. Een goede reden om het dan toch in handen van ProRail te geven.
Ach, wat betekent landelijke eenduidigheid nu nog? Iemand die in Valkenburg woont heeft waarschijnlijk meer met België of Duitsland dan met uniforme uitstraling met Groningen. Met een eigen vormgeving aan de haltepalen in Limburg is niets mis, er is alleen over het hoofd gezien dat die palen een wettelijke betekenis hebben (vergelijk de halteborden in Amsterdam en Den Haag, anyone?) en er kan getwist worden over de functionaliteit, maar dat staat los van de discussie of zoiets dergelijks landelijk of lokaal georganiseerd moet zijn. Stationsnaamborden en stationsbankjes hebben die wettelijke betekenis vooralsnog niet; wat zijn de belemmeringen om dat lokaal uit te voeren?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door Vinny »

Man man man, als ik eens kijk hoe het met vertrekstaten van de bussen geregeld is. Huilen met de pet op. Desnoods maar gewoon per wet voorschrijven...

(Of anders een schermpje met de OV-wiki: dan heb je de patroontijden altijd binnen handbereik. Een erg handige feature :))
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door Wubbo »

Ik mis de vergelijking met Veoliaanse haltepalen. Die dingen waren niet rechtsgeldig als bushalte, maar ik zie niet in hoe een andere lay-out van een vertrekstaat daarmee te vergelijken is.

Ik kan me heel goed voorstellen dat een andere vervoerder andere feestdagen en andere feestdagenregelingen kent, waarom zou je daar je vertrekstaten niet op willen aanpassen?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door Vinny »

Ik kan me heel goed voorstellen dat een andere vervoerder andere feestdagen en andere feestdagenregelingen kent, waarom zou je daar je vertrekstaten niet op willen aanpassen?
Op de vertrekstaten horen alle planmatig ingelegde treinen te staan. OOK als dat betekent dat de vervoerder op drie mei een speciale dienstregeling wil rijden, dan moet dat middels voetnoten duidelijk worden.
Ik mis de vergelijking met Veoliaanse haltepalen. Die dingen waren niet rechtsgeldig als bushalte, maar ik zie niet in hoe een andere lay-out van een vertrekstaat daarmee te vergelijken is.
Dat is toch ook een andere layout van een vertrekstaat. Een uiterst storende vormgeving, los van het feit of dat ding wel of niet rechtsgeldig is.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door Chauf21 »

Voor beide quotes geldt: dat vindt jij.
Misschien vinden Limburgers die haltepalen wel een verademing en misschien vindt een vervoerder het wel handiger om heel groot bovenaan de vertrekstaat te vermelden dat het schema niet geldt op bepaalde dagen en voor die dagen verwijst naar de naasthangende vertrekstaat :idea:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door Geert »

Op de vertrekstaten horen alle planmatig ingelegde treinen te staan. OOK als dat betekent dat de vervoerder op drie mei een speciale dienstregeling wil rijden, dan moet dat middels voetnoten duidelijk worden.
Kijk, dat is precies de reden waarom vervoerders waarschijnlijk zelf wat op willen hangen. Die zijn het vast niet eens met dat gedoe met voetnoten. Dat bepalen ze zelf wel dan.
Wat die perronhoogtes betreft: daar moet je gewoon één standaardmaat voor willen, anders kun je bepaalde sporen alleen nog maar gebruiken voor bepaald materieel en daar beperk je je capaciteit enorm mee.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door Vinny »

Chauf21 schreef:Voor beide quotes geldt: dat vindt jij.
Misschien vinden Limburgers die haltepalen wel een verademing en misschien vindt een vervoerder het wel handiger om heel groot bovenaan de vertrekstaat te vermelden dat het schema niet geldt op bepaalde dagen en voor die dagen verwijst naar de naasthangende vertrekstaat :idea:
Voor zover ik weet, hangt het er in Nijmegen, en Venlo toch wel degelijk zeer duidelijk op de vertrekstaten in een zwart kader met een groot lettertype. Als je dat dan mist, ja dan weet ik het ook niet meer...
De bovenstaande quote van mij is volgens mij gewoon keihard vastgelegd. Maar goed, ik wil dat voor de zekerheid nog wel gaan navragen.
Vertel mij dan maar hoe het nog duidelijker kan?
Laatst gewijzigd door Vinny op ma 06 apr 2009, 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door Wubbo »

Ik stel voor dat Vinny eerst wat aan de blauwe vertrekstaten die nu regelmatig (en steeds regelmatiger) opgehangen worden gaat doen, want daar staan niet alle planmatig ingelegde treinen op. Ze zijn namelijk maar voor een paar dagen, waarin ook nog eens werkzaamheden zijn. Lijkt me extreem storend, als ik de beredenering zo hoor.

Ik vind het -als reiziger- enorm storend dat ik als ik op donderdag 21 mei 2009 wil reizen, ik niet op de vertrekstaat bij donderdag kan kijken maar kennelijk moet kijken bij de zaterdag, waar dan in een voetnoot staat dat die ook op 21 mei geldt. Dat vind ik, als normale reiziger, toch niet? Doe mij dan maar een duidelijkere vertrekstaat...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door Vinny »

Oh? Blauwe vertrekstaten zie ik eigenlijk hoogst zelden. Eigenlijk alleen maar als er werkzaamheden zijn, en dan is er een goede reden om blauwe vertrekstaten te hangen, want dan kloppen de gele niet meer.

En dat voorbeeld van 21 mei snap ik ook niet: Er staat toch gewoon een trein bij met vertrektijd en voetnoot

za zo spoor 3 IC Zwolle [2]
[2] Rijdt ook op 21 mei

Wat is daar onduidelijk aan?
Laatst gewijzigd door Vinny op ma 06 apr 2009, 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door Chauf21 »

Vinny schreef:Voor zover ik weet, hangt het er in Nijmegen, en Venlo toch wel degelijk zeer duidelijk op de vertrekstaten in een zwart kader met een groot lettertype. Als je dat dan mist, ja dan weet ik het ook niet meer...
De bovenstaande quote van mij is volgens mij gewoon keihard vastgelegd. Maar goed, ik wil dat voor de zekerheid nog wel gaan navragen.
Vertel mij dan maar hoe het nog duidelijker kan?
Ik kom daar niet zo vaak, maar wat hangt er schijnbaar heel duidelijk in Nijmegen en Venlo? Een aan de wens van de vervoerder aangepaste vertrekstaat?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door Vinny »

Daar hangt een mededeling dat op bepaalde woens- en donderdagen (plus de vermelding van welke) er treinen niet rijden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door Chauf21 »

Nou, dat is dan toch prima :)
Informatievoorziening kan altijd beter en ik juich verbetervoorstellen dan ook van harte toe.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Advies commissie: maak NS minder machtig

Bericht door Wubbo »

Als ik op 21 mei (een donderdag) op het station kom, dan kijk ik bij de treinen van de donderdag. Weet ik veel dat ik dan bij de zaterdag moet kijken, laat staan dat ik die rijen voetnoten eerst ga lezen en dan de voetnoten ga zoeken in de vertrekstaat. Tegen die tijd is mijn trein allang weg.

Let wel: ik schrijf dit als normale reiziger, niet als treinhobbyist die alle uitzonderingen wel kent.

Blauwe vertrekstaten hebben we in Utrecht tegenwoordig bijna elk weekend. Elk weekend dat er werkzaamheden ergens in de buurt van Utrecht zijn, en dat zijn tegenwoordig bijna alle weekenden...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten