Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Bee schreef:Stadsbus Gorinchem rijdt met midibussen. Twee zijn er genoeg in de huidige dienstregeling.
Op zondag wordt de stadsdienst Gorinchem toch met taxibussen gereden?
CamilleKreemers schreef:Stel dat je standaard de Qliner 388 2x/uur laat rijden, zou je dan genoeg capaciteit hebben voor vervallen lijn 75?
Ik denk dat de vraag niet zozeer gaat over capaciteit, maar meer de functie die de lijnen hebben. Qliner 388 is meer verbindend en rijdt alleen over de provinciale weg. Lijn 75 is meer ontsluitend.
Overigens zie ik wat omlopen betreft dat misschien wel de bussen in DAV en Rivierenland concessiegebonden zijn, de chauffeurs zijn dat echter niet (die zijn gebonden aan stalling Schelluinen). Ik heb namelijk weleens meegemaakt dat 1 chauffeur eerst een slagje 402 Gorinchem- Breda (Concessie West- Brabant) en vervolgens in Gorinchem overstapte op lijn 181 (Concessie DAV) naar Utrecht.
Lijn 75 is voortgekomen uit de bedieningseisen van de huidige concessie, die schreef gewoon voor dat alle kernen vanaf een bepaalde grootte minstens één vaste verbinding moesten hebben doordeweeks. Voorheen reed op die route namelijk slechts een spitslijntje wat als ik me goed herinner zelfs nooit de volledige route reed. Zoek op de wiki maar eens op lijn 151.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Daniel schreef:Lijn 75 is voortgekomen uit de bedieningseisen van de huidige concessie, die schreef gewoon voor dat alle kernen vanaf een bepaalde grootte minstens één vaste verbinding moesten hebben doordeweeks. Voorheen reed op die route namelijk slechts een spitslijntje wat als ik me goed herinner zelfs nooit de volledige route reed. Zoek op de wiki maar eens op lijn 151.
Het bijzarre van lijn 75 is dat deze ook nog eens wordt 'verstrekt' door een bijna parallel lopende buurtbus 701, die het vervoer grotendeels zelf af zou kunnen. Voor de verbinding Gorinchem-Da Vinci zou je net als vroeger een bus uit Utrecht kunnen doortrekken of zoals volgens mij al de bedoeling is lijn 47 in de ochtendspits. Bij de introductie van lijn 73 is destijds ook de buurtbus tussen Leerdam en Gorinchem opgeheven.
Zijn er tijdstippen op de 75/701-route dat een buurtbusje de vervoersvraag niet aankan? Of zit er in de 75 (buiten een paar scholierenritten) nooit meer dan 4 reizigers?
En hoe is het gebruik van de 75 's avonds (wanneer de buurtbus en de 388 niet rijden)?
Dat zegt de materieelinzet eigenlijk al: in de vroege avond rijdt lijn 75 met een taxibusje, daarna wordt het een belbus. De afstemming met de buurtbus is overigens een tijdje terug al verbeterd; lijn 75 is toen in de daluren om de 2 uur gaan rijden waarbij op het uur dat 75 niet rijdt de buurtbus rijdt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Daniel schreef:Dat zegt de materieelinzet eigenlijk al: in de vroege avond rijdt lijn 75 met een taxibusje, daarna wordt het een belbus. De afstemming met de buurtbus is overigens een tijdje terug al verbeterd; lijn 75 is toen in de daluren om de 2 uur gaan rijden waarbij op het uur dat 75 niet rijdt de buurtbus rijdt.
Bizar eigenlijk, dat 2 busroutes zowat dezelfde route rijden, met hetzelfde materieel
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Ik zou dan inderdaad liever de 75 ook buiten de spits een echte uurdienst geven, en de 701 schrappen.
Je zou dan bijvoorbeeld de 76 (of een andere legestoelenlijn) volledig kunnen verbuurtbussen.
nvdw schreef:
Lijn 75 varieert nogal in drukte: de bezetting tussen Bleskensgraaf en Sliedrecht loopt nogal uiteen en van en naar Gorinchem is het vooral scholierenvervoer en dan vooral op de dagen dat het slecht weer is. Verder is er nog een rit die om 8.18 uur vanaf het station van Gorinchem vertrekt en dan vol zit met scholieren van het Da Vinci College dat een halte van lijn 75 voor de deur heeft. Daartussenin is het vrij stilletjes. Als je dat traject naar Bleskensgraaf zou combineren met lijn 13 (Dordrecht-Sliedrecht) zoals vroeger, en een oplossing vindt voor de scholieren naar Da Vinci blijft er niet zoveel meer over.
Betekent dit: tussen Bleskensgraaf en Gorinchem rijdt-ie zo goed als leeg, behalve een paar spitsritjes tussen Noordeloos en Gorinchem wanneer het regent?
Wordt er trouwens goed gebruik gemaakt van de 388-haltes langs de N214, of liggen die toch te ver buiten de dorpen?
Waarom stopt lijn 388 eigenlijk niet bij Wijngaarden, Provincialeweg? Hij komt er immers gewoon langs.
Nu denk ik niet dat het een drukke halte zal zijn, maar die stop kost praktisch geen extra tijd en voor de (enkele) reizigers scheelt het weer een stuk fietsen of lopen naar Sliedrecht of Bleskensgraaf.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Houd er wel rekening mee dat Wijngaarden nogal een langwerpig dorp is: voor een deel zal fietsen naar station Sliedrecht net zo snel zijn als fietsen naar de Provincialeweg (er loopt immers ook nog een weg tussen de kern van dat dorp en Sliedrecht, de Qliner schampt Wijngaarden hooguit)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
De concessie-eisen schrijven inderdaad een minimumbediening per kern voor. Uit mijn hoofd mag dat voor de meeste plaatsen langs de lijn zelfs met vraagafhankelijk vervoer. Dat is bijvoorbeeld het geval met Wijngaarden. De huidige halte aan de doorgaande weg ligt namelijk te ver van de dorpskern om van dekking te mogen spreken. Datzelfde geldt uiteraard voor de haltes van de 388 aan de N214, zelfs al zouden daar meer reizigers opstappen dan bij de haltes in de dorpen zelf.
Ik verwacht niet dat er nog veel overhoop gaat voor het einde van de concessie. Er ligt immers een afspraak over het aantal dienstregelingkilometers. Daar dragen lijntjes als de 75 ook aan bij.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gaat Dordrecht in de nieuwe dienstregeling soms ook ritten op 81 rijden? Ik kwam net een Irisbusje in Dordtse binnenstad totaalreclame tegen als instructierit op de Europalaan in Utrecht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Kan wel handig zijn ja. Zie daar eigenlijk vrij zelden bussen uit DAV langskomen de laatste tijd trouwens, wel heel af en toe een Brabantliner.
En wel geinig om opeens zo'n Irisbusje in Utrecht tegen te komen: zag toen ik overstak iets wat ik op afstand zo niet herkende op de busbaan vanaf Kanaleneiland Zuid staan (ook door de reclame), dus toch maar even blijven afwachten wat het nu was.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Ik verwacht eerlijk gezegd helemaal geen nieuwe dienstregeling: het downloadbare busboekje op de Arriva-site zal vast niet zonder reden tot eind 2016 lopen en de grotere wijzigingen zijn afgelopen zomer al doorgevoerd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...