Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door wouter15 »

Heeft iemand misschien het Vervoersplan 2016 van U-OV of Connexxion al gezien? Van U-OV weet ik dat ze daar altijd in de maand september mee komen maar heb nog niks kunnen vinden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Even zoeken bij de Provincie Utrecht op de site en zie daar...
- Vervoerplan U-OV 2016
- Vervoerplan Connexxion 2016

Vers van de pers zie ik, de provincie vergadert er vanavond over :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Tja, je zou natuurlijk ook nachtlijnen op elkaar door kunnen koppelen, zodat je in ieder geval per lijn een vaste vertrektijd hebt. En voor wat betreft het leeg terug: waarom zou je niet de rechtstreekse route rijden, maar wel gewoon reizigers toelaten? Dan moet je al op de heenweg instappen, maar kun je er tenminste nog wel gebruik van maken.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Aking »

Misschien handig om even te quoten waar je op reageert? :roll:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Dat wordt wat lastig gezien hij op de inhoud van het vervoerplan reageert. En dat is een gescande versie dus dat knipt en plakt wat lastig hier op het forum.
Het gaan in ieder geval om de nachtlijn naar Nieuwegein - Vianen (en nog een die ik alweer vergeten ben) waarvan de rijtijd meer dan 75 minuten heen en terug is. Dat is een probleem omdat men de nachtlijnen vaste vertrektijden wil geven, met een 75-minuten interval dus, om de situatie wat duidelijker te maken dan 'ie nu is. Daar heeft men nu een trucje toegepast waarbij wel de vaste vertrektijden gecommuniceerd worden maar de bus in de praktijk een paar minuutjes later rijdt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Zugführer »

Ik heb een beetje m'n vraagtekens bij het hernummeren van de nachtlijnen naar 91 t/m 96. En ik zie ook niet in hoe het niet in de dienstregeling opnemen van rechtstreekse retourritten tot rijtijdwinst kan leiden (zoals Lijn 420 Utrecht - Loenen nu ook retourritten rechtstreeks over de A2 heeft).

Verder zijn wat U-OV betreft in ieder geval de meest opzienbarende voorstellen voor de dienstregeling vanaf december:
- het herstellen van de koppeling tussen lijn 5 en lijn 7, waarmee lijn 23 opgeheven kan worden, maar de halte van lijn 5 en 55 bij voorkeur wel naar de Jaarbeurszijde gaat.
- Verder wordt een pendellijn met grote bussen tussen Station Vleuten en Kasteel de Haar voorgesteld (!)
- Wordt lijn 31 "uitgebreid" :') en gaat (weer) vier keer per uur rijden
- en stelt men voor lijn 14 en 15 op te heffen omdat getwijfeld wordt aan het nut er van.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Dat wordt wat lastig gezien hij op de inhoud van het vervoerplan reageert. En dat is een gescande versie dus dat knipt en plakt wat lastig hier op het forum.
Het gaan in ieder geval om de nachtlijn naar Nieuwegein - Vianen (en nog een die ik alweer vergeten ben) waarvan de rijtijd meer dan 75 minuten heen en terug is. Dat is een probleem omdat men de nachtlijnen vaste vertrektijden wil geven, met een 75-minuten interval dus, om de situatie wat duidelijker te maken dan 'ie nu is. Daar heeft men nu een trucje toegepast waarbij wel de vaste vertrektijden gecommuniceerd worden maar de bus in de praktijk een paar minuutjes later rijdt
Inderdaad, maar wat ik eigenlijk wilde suggereren is dat je met doorkoppelen van nachtlijnen mogelijk wel tot een dienstregeling kunt komen waarbij elke 60 minuten een rit rijdt. Niet alle lijnen op dezelfde tijd, maar wel lijn X altijd om :50, lijn Y altijd om :10 et cetera. Dan heb je ook direct een vaste aansluiting op het NS nachtnet. Daarnaast vraag ik me trouwens af wat die rit van 1:45 uur op gaat leveren: ze komen 40 minuten achter ritten die veel goedkoper zijn aan, en in Groningen zien we ook dat vroege nachtritten (rond 2 uur) erg rustig zijn (en grotendeels dan ook opgeheven), terwijl de laatste ritten (rond 5:00/5:30) erg goed bezet zijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Niet opzienbarend, wel optimistisch: het laten rijden van bussen over de nieuwe busbaan Mineurslaan vanaf december. Als ik de bouwwerkzaamheden rond de Leidseveertunnel zo zie vraag ik me af of dat alles in december wel klaar is (ookal t.b.v. de gekoppelde 5/7 en 55 die via het nieuwe viaduct de tunnel in zullen moeten)

Lijn 15 opheffen vindt ik ook niet echt verbazingwekkend, eerder dat het nog zo lang geduurd heeft na het omleggen van lijn 47. En in de categorie opvallende zaken hebben we ook nog een drietal "busvrije weekenden" in het komende halfjaar i.v.m. de realisatie van het nieuwe busstation Jaarbeurszijde.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Globetrotter »

Daniel schreef:Even zoeken bij de Provincie Utrecht op de site en zie daar...
- Vervoerplan U-OV 2016
- Vervoerplan Connexxion 2016

Vers van de pers zie ik, de provincie vergadert er vanavond over :wink:
Welke commissie is dat? En zijn die vergaderingen ergens te volgen?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Was een algemene vergadering van de provinciale staten meen ik. Ik had de links uit de agenda, wellicht dat je daar nog wat kunt vinden? Even in het stateninformatiesysteem een zoekopdracht "bus" geven dan kom je 'm vanzelf tegen (wel even de periode waarin je zoekt wat beperken)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Aardig is ook dat Cxx in reactie op een vraag van de gemeente Soest aangeeft dat nachtvervoer naar Soest niet kostendekkend kan worden uitgevoerd (en er dus ook niet komt), en dat U-OV nachtvervoer naar Soest aan gaat bieden.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Zugführer »

Ik begrijp ook oprecht niet waarom U-OV daar brood in ziet. Komt een beetje over als "euhm, er rijdt al een trein naar Amersfoort, wat ligt daar nog meer in de buurt?"
Carlos0_0
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Carlos0_0 »

Lees ik dat goed komt het uiteindelijk busstation alleen maar aan jaarbeurs kant ?, lekker end lopen dan iedere keer als je op station uitstapt(na de stad).
Ben benieuwd hoe alle bussen uiteindelijk dan allemaal gaan rijden, maar goed dat duurt nog eventjes we gaan het mee maken :)
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Zugführer »

Uiteindelijk komt er ook weer een busstation aan de centrumzijde, maar om dat aan te leggen moet alles even naar de Jaarbeurszijde verhuizen. Onder andere daarvoor komt er nu de nieuwe busbaan naar Vaartsche Rijn aan de westzijde van het spoor.
De meeste bussen blijven in de eindsituatie wel aan de westzijde halteren, geloof ik.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door reisthijs »

Ik lees dat er een groot aantal buslijnen verhuist naar de Jaarbeurszijde. Dat zijn dus niet alle lijnen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Goeie kans dat alles wat doorgaand is richting Bleekstraat uiteindelijk verhuist, die lijnen moeten immers de nieuwe Dichtersbaan naar de Vondellaan gaan gebruiken om de aanleg van de trambaan op de Adama van Scheltmabaan mogelijk te maken (daarvan start de bovenbouwaanleg immers ook komend jaar)
Hoewel in eerste instantie juist een omklap voor lijnen richting centrum te verwachten is: die rijden nu nog van/naar het huidige busstation Centrumzijde over de plek waar het nieuwe tram/busstation moet komen. Dat komt immers onder de stationshal te liggen, de roltrappen zijn er nu al.

Edit: En nog een ander updateje... de 4555 zat vanmorgen op lijn 38, die is dus al wel heel snel weer terug op de stad. Overigens was 'ie duidelijk niet in Nieuwegein voor reparatie want het bestemmingsgedeelte van het koersdisplay toont nog altijd slechts twee streepjes.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Raam rijdende bus ingegooid in Amersfoort
Geplaatst op: dinsdag 6 oktober 2015 21:18
Laatst bijgewerkt: dinsdag 6 oktober 2015 21:19

AMERSFOORT - In Amersfoort is een ruit van een rijdende Connexxion-bus ingegooid. Er zaten passagiers in de bus, maar niemand raakte gewond. Het voertuig werd maandagavond rond half negen bekogeld op de Trekvogelweg in de wijk Liendert. Er is een groepje jongens gezien, maar de politie heeft nog niemand kunnen aanhouden en zoekt getuigen.
Omdat het niet de eerste keer is dat er bussen worden vernield in Amersfoort maakt de VVD zich zorgen. "Het opsporen en vervolgen van dit soort daders dient prioriteit te hebben voordat dit een keer goed fout gaat."
VVD-raadslid Kees Kraanen heeft bij burgemeester Lucas Bolsius aan de bel getrokken. "Ik begrijp dat er niet met elke bus een politieauto kan meerijden en ik begrijp ook dat het uitrusten van bussen met externe camera's kostbaar is. Dit laatste kan echter wel in overweging worden genomen. Het zou bijvoorbeeld kunnen gaan om een speciaal uitgeruste bus, inzetbaar op een route waar dat nodig is. Een soort lokbus."
Lees verder | Dossier Connexxion | Meer nieuws in dossier Connexxion
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Globetrotter »

Ik heb het vervoerplan van U-OV ook gelezen. Met name in het nachtnet vind ik een paar opvallende dingen:
- De eerder genoemde nachtnetverbinding naar Soest. Is dit niet een lijn die door Cxx in de provincieconcessie gereden moet worden, omdat Soest valt in het concessiegebied van de provincie?
- De verlegging van de route van lijn 452 via Maartensdijk en Hilversum. Ik snap dat er reizigerspotentieel zit tussen Utrecht en Hilversum. Maar of er nou zoveel studenten in Maartensdijk wonen?
- De nieuwe nummering van de nachtlijnen (91 t/m 96). Welke overeenkomsten zijn daarin te zien met de daglijnen op hetzelfde (deel)traject?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Aking »

Zugführer schreef:Verder zijn wat U-OV betreft in ieder geval de meest opzienbarende voorstellen voor de dienstregeling vanaf december:
- het herstellen van de koppeling tussen lijn 5 en lijn 7, waarmee lijn 23 opgeheven kan worden, maar de halte van lijn 5 en 55 bij voorkeur wel naar de Jaarbeurszijde gaat.
Chill! Kan ik weer zonder overstap of pleuris end lopen naar de stad toe! *O*
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Zugführer »

Nog iets opvallends uit het vervoersplan met betrekking tot het nachtnet is dat men het nachtnet wil gaan verchippen. In eerste instantie door een hogere borg af te schrijven en bij uitchecken hetzelfde bedrag als nu te berekenen. De software aanpassing daarvoor zou in december doorgevoerd moeten kunnen worden.
Lijkt me een zeer goede ontwikkeling, en misschien kunnen ze er op Texel nog iets van leren?....
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Zugführer »

Ezra schreef: - De nieuwe nummering van de nachtlijnen (91 t/m 96). Welke overeenkomsten zijn daarin te zien met de daglijnen op hetzelfde (deel)traject?
De redenering is dat als er wel overeenkomsten zijn met daglijnen mensen in de war zouden raken, omdat de routes vaak heel anders zijn dan de daglijnen. Daarom worden nu random nummers 91 t/m 96 voorgesteld, met de klok mee de stad rond. Lijkt me alleen maar verwarrender ;)
robertgvu
Berichten: 140
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door robertgvu »

Heb net een rit gemaakt op lijn 77 van Bilthoven NS (vertrek 14.45) naar Nieuwegein. De bus was stadswagen 4048. De 4065 is vandaag voor herstel van een klein probleem teruggestuurd naar de Europalaan. De 4048 zal in ieder geval vanavond moeten worden getankt op de Europalaan, mocht hij langer in Nieuwegein blijven.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Voor wat betreft de nachtbussoap wordt het nu nog interessanter: De NS gaan de nachttrein naar Amf opheffen (de reden waarom Qbuzz lijn 452 wil verleggen naar Soest).
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Wubbo »

Een bron is wel zo handig. Daar staat ook in dat dit niet om 2016 gaat, maar om 2017.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Pim-AllianceB95 schreef:Voor wat betreft de nachtbussoap wordt het nu nog interessanter: De NS gaan de nachttrein naar Amf opheffen (de reden waarom Qbuzz lijn 452 wil verleggen naar Soest).
Als er, volgens het door Wubbo gelinkte artikel, maar 19 man in die nachttrein zitten gemiddeld dan lijkt het me ook zonder trein nog niet zo heel erg rendabel om 452 te blijven rijden zoals 'ie nu rijdt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten