Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door ArrivaBas »

Hoe dan? daar staat een huis.
Bewijsmateriaal
Afbeelding
Afbeelding
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Milco »

ArrivaBas schreef:1. Breda-Prinsenbeek is het drukste station tussen Zlw en Bd
Welk station zit nog meer tussen Breda en Lage Zwaluwe in dan? :X
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door ArrivaBas »

Milco schreef:
ArrivaBas schreef:1. Breda-Prinsenbeek is het drukste station tussen Zlw en Bd
Welk station zit nog meer tussen Breda en Lage Zwaluwe in dan? :X
Geen een. was een klein tikfoutje. Daar moet natuurlijk Ddzd staan.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Thom91 »

ArrivaBas schreef:
Vinny schreef:Lage Zwaluwe kun je als station natuurlijk opheffen, en de P&R voorziening die het station nu heeft, bouwen bij station Dordrecht-Zuid. Breda-Prinsenbeek is natuurlijk ook een tamelijk nutteloos station nu daar geen HSL-halte gekomen is, maar de treinen die Breda aandoen keurig netjes afbuigen naar Breda Centraal.
Ik heb 2 Dingetjes over wat je hier nu stelt
1. Breda-Prinsenbeek is het drukste station tussen Zlw en Bd
2. Waar in hemelsnaam wil jij een P&R-voeerziening bouwen bij Dordt Zuid?
Nogal wiedes dat het de drukste is :')
Komt wel goed schatje.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door JWM »

Wat een onzin allemaal. Er worden echt geen stations gesloten. Zolang er in Zeeland nog stations bestaan als Rilland-Bath en Krabbendijke die de reistijd naar Vlissingen écht lang maken moeten ze in Dordrecht niet gaan miepen dat de trein naar Breda straks altijd twee á drie stopjes maakt.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Michael »

ArrivaBas schreef:1. Breda-Prinsenbeek is het drukste station tussen Zlw en Bd
Het is het enige station tussen Bd en Zlw dus dat is dan ook logsch. :wink:
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door SuperGhost »

Geen discussie over mogelijk dus :wink:
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Roeland »

Wie zou er in Dordt-zuid überhaupt willen P&R-en?
Ook vanuit de oosthoek van de Hoekse Waard is Dordt-zuid helemaal niet interessant: met de spits-snelbussen vanuit 's Gravendeel en Strijen zit je sneller rechtstreeks in Rotterdam, dan wanneer je in je benzineslurper eerst door de Kiltunnel gaat naar een buurtstationnetje vanwaar het nog 20 minuten duurt voordat je in Lombardijen bent, en 30 minuten naar CS.

Lage Zwaluwe heeft een veel duidelijker P&R-functie, omdat er in de Noordwesthoek van Brabant veel kleine dorpjes liggen, waar nauwelijks OV is (en de iets grotere dorpen hebben alleen OV dat op Breda gericht is). De vroegere BBA-dienstverlening in dat gebied was er vooral op gericht, om alle 18+-ers zo snel mogelijk de auto in te krijgen.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door waldo79 »

Roeland schreef:Wie zou er in Dordt-zuid überhaupt willen P&R-en?
... benzineslurper ...

...De vroegere BBA-dienstverlening in dat gebied was er vooral op gericht, om alle 18+-ers zo snel mogelijk de auto in te krijgen.
Ik vraag me af wat dit toevoegt aan een discussie over intercity's tussen Dordrecht en Breda :')
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Meltrain »

Het is een reactie op een eerder bericht van Daniel in dit topic over het (al dan niet) realiseren van een P&R bij station Dordrecht Zuid.
Ik vind het wel opmerkelijk dat je slechts enkele woorden in de quote laat staan. Bedoel je daar iets mee?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door ArrivaBas »

Meltrain schreef:Het is een reactie op een eerder bericht van Daniel in dit topic over het (al dan niet) realiseren van een P&R bij station Dordrecht Zuid.
Even voor de goede orde. Het is wel handig, zo'n P&R (want de dichtstbijzijnde bushaltes zijn Kometenlaan en Octant), maar ze moeten wat bomen omhakken en een huis slopen

Bewijs:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door ArrivaBas op wo 07 okt 2015, 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Meltrain »

Ja, dat plaatje heb je al eerder getoond, maar ik weet eerlijk gezegd nog steeds niet waar ik precies moet kijken.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door ArrivaBas »

Het bos links van de spoorlijn. Daar staat een huisje met een grote tuin.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door waldo79 »

Meltrain schreef:Het is een reactie op een eerder bericht van Daniel in dit topic over het (al dan niet) realiseren van een P&R bij station Dordrecht Zuid.
Ik vind het wel opmerkelijk dat je slechts enkele woorden in de quote laat staan. Bedoel je daar iets mee?
Je kunt in plaats van "benzineslurper" het woordje auto gebruiken. Vind het onnodige retoriek :)

reactie verduidelijkt
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Vinny »

ArrivaBas schreef:Het bos links van de spoorlijn. Daar staat een huisje met een grote tuin.
Nou prima toch. Dordrecht-Zuid lijkt me een aanzienlijk betere plek voor een vervoersknooppunt met P&R faciliteit. Het ligt vlak bij een autoweg en kan ook met busvervoer goed ontsloten worden. Moet je alleen die tuin asfalteren, maar aangezien we toch met retoriek bezig zijn: Genoeg andere bomen in Dordrecht te vinden die geknuffeld kunnen worden :P
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Suus »

Lage Zwaluwe voldoet aan waar het moet doen en heeft zeker geen vervanging nodig. Het station ontsluit een gebied waar al niet meer zoveel is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door ArrivaBas »

Vinny schreef:
ArrivaBas schreef:Het bos links van de spoorlijn. Daar staat een huisje met een grote tuin.
Nou prima toch. Dordrecht-Zuid lijkt me een aanzienlijk betere plek voor een vervoersknooppunt met P&R faciliteit. Het ligt vlak bij een autoweg en kan ook met busvervoer goed ontsloten worden. Moet je alleen die tuin asfalteren, maar aangezien we toch met retoriek bezig zijn: Genoeg andere bomen in Dordrecht te vinden die geknuffeld kunnen worden :P
Als jij daar zou wonen, Wil je dan ook asfalt ín je tuin?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Justin »

Ik dacht eerst dat de plek naast de parkeerplaats bij het buurtgebouwtje (net naast het huidige station) wel groot genoeg was voor een P&R terrein, ware het niet daar inmiddels nu volgebouwd is :P.

Afbeelding

(Dit is een (down)sample van een originele luchtfoto van mijn werk van eerder dit voorjaar, anders dan de foto van Google)

En ik zie op de actuele luchtfoto dat het nog om een best groot perceel gaat over het 'bos' waar men hier over spreekt. Gezien de omgeving lijkt een P&R terrein eigenlijk niet zo mega handig. Om kosten aan verplaatsing te besparen, zou ik haast een stuk akkerbouw (of open terrein in dienst van de school die er naast ligt) juist omruilen als P&R plaats.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door verfmeer »

Waarom zou je überhaupt een P+R bij Dordrecht-Zuid willen?
Vanuit Gorinchem ben je met dezelfde tijd in Ridderkerk, en heb je genoeg P+R's langs de A15. Vanuit de Hoekse waard zit je met een toltunnel, en ga je net zo makkelijk direct naar Slinge of Zuidplein. En vanuit Brabant kan je net zo goed in Lage Zwaluwe parkeren, dat is dichter bij de snelweg, en mensen kunnen dan de files op de afrit van de A16 naar de N3 vermijden.
Dus een P+R op Dordrecht-Zuid is echt 100% nutteloos.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door ArrivaBas »

Justin schreef:En ik zie op de actuele luchtfoto dat het nog om een best groot perceel gaat over het 'bos' waar men hier over spreekt. Gezien de omgeving lijkt een P&R terrein eigenlijk niet zo mega handig. Om kosten aan verplaatsing te besparen, zou ik haast een stuk akkerbouw (of open terrein in dienst van de school die er naast ligt) juist omruilen als P&R plaats.
Ik weet niet of je daar daadwerkelijk kan komen met een auto, want daar liggen én een bushalte én een fietspad. En mijn ervaringen zeggen dat daar regelmatig gymles gegeven.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Z2N »

Of je bouwt gewoon geen P+R als je er al één hebt, stelletje kapitaalvernietigers! :X

Maar even serieus: ik denk dat er niets te klagen valt met twee keer per uur een sprinter Dordrecht - Breda. De vervoersrelatie is niet zo erg groot, en in vergelijking met andere verbindingen is het nog steeds prima. De zes minuten extra zijn geen echte ramp, en als je de verbinding dan ook nog zou koppelen aan de InterCity-treinen Dordt-Rotterdam, wordt de verbinding naar Rotterdam voor de tussengelegen stations juist weer beter. Dan gaan sommigen er op vooruit, en sommigen achteruit, maar met het OV is dat niet echt bijzonder.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Daniel »

Z2N schreef:Of je bouwt gewoon geen P+R als je er al één hebt, stelletje kapitaalvernietigers! :X
Tja, paar meter verder rijden helpt ook al ja (station Dordrecht zelf heeft ook al een P+R)
Maar even serieus: ik denk dat er niets te klagen valt met twee keer per uur een sprinter Dordrecht - Breda. De vervoersrelatie is niet zo erg groot, en in vergelijking met andere verbindingen is het nog steeds prima. De zes minuten extra zijn geen echte ramp, en als je de verbinding dan ook nog zou koppelen aan de InterCity-treinen Dordt-Rotterdam, wordt de verbinding naar Rotterdam voor de tussengelegen stations juist weer beter. Dan gaan sommigen er op vooruit, en sommigen achteruit, maar met het OV is dat niet echt bijzonder.
Koppelen aan de IC naar Rotterdam gaat lastig worden gezien de Sprinters tegenwoordig hun symmetriepunt niet meer net onder Dordrecht hebben liggen maar pas ergens bij Lage Zwaluwe. In één van de richtingen rijdt de Sprinter van/naar Breda dan op het verkeerde kwartier om 'm aan de [serie=Intercity|2015|Dordrecht - Haarlem - Amsterdam Centraal2200[/serie] te kunnen knopen. En die ICs gooi je niet zo makkelijk in één richting een kwartier om gezien die indirect weer vast zitten door knoop Zwolle.

Maargoed, het kromme van die twee Sprinters per uur is juist dat je treinen rijdt waar niemand op zit te wachten (de Sprinter is juist een van de leegste treinen tussen Dordrecht en Breda) en een snelle trein die blijkbaar wel gewenst wordt juist niet rijdt. Want de frequentie van twee keer per uur is op zich wel voldoende.
De vraag is wel wat er in de late avond en het weekend gaat gebeuren: nog maar 1x/uur een trein Dordrecht - Breda lijkt me, ondanks dat de vraag dan toch kleiner is, wel wat karig. En de reistijd pakt dan nog slechter uit door de lange stop in Lage Zwaluwe die blijkbaar nodig is om het te laten passen. Je bent dan immers opeens liefst 12 minuten langer onderweg, da's een nagenoeg verdubbelde reistijd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Moshi »

en een snelle trein die blijkbaar wel gewenst wordt
Blijkbaar, dat is op basis van een paar Dordtse politici en forummers?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Daniel »

Onder andere, maar ook gewoon gebaseerd op waarnemingen. De reizigers die je nu in de Sprinter ziet zitten reizen daar ook alleen maar mee omdat dat beter in hun reisplan past (qua verdere aansluitingen) zo lijkt het, want op tussengelegen stations wordt er door vrijwel niemand uitgestapt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Vinny »

Lage Zwaluwe is één van de slechtst lopende stations van het HRN. De enige bestaansrecht die het station ongeveer heeft is vanwege de P&R voorziening.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten