Spoordienstregeling Duitsland 2016

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door reisthijs »

Het duurt wat langer, in december 2017 komt er weer een doorgaande trein.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Ronald »

Voor wat er tegen die tijd nog aan reizigers over is. Bus 44 wordt wel aantrekkelijker namelijk, zeker naar het centrum van Aachen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Suus »

De gevolgen van de LGV Est zijn duidelijk geworden en nu verwerkt onder het kopje internationale treinen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Suus »

Verrassing, verrassing: De levering van de PESA LINK's aan de NEB voor Oost-Brandenburg is vertraagd tot ergens in 2016/2017. Voorlopig blijft de NEB met de huidige Talent-treinstellen rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Hans
Berichten: 718
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Hans »

Ronald schreef:Voor wat er tegen die tijd nog aan reizigers over is. Bus 44 wordt wel aantrekkelijker namelijk, zeker naar het centrum van Aachen.
Dat ligt aan de overstap in Herzogenrath. Als dat cross-platform is (wat ik wel verwacht) en in enkele minuten kan dan is het nog altijd aantrekkelijker denk ik dan zo'n 50 tot 60 minuten in een bus zitten.

Daarbij komt ook nog eens dat lijn 44 in de avonduren en op zondag de hele dag maar tot Elisenbrunnen rijdt en dus niet aan Hauptbahnhof komt. Voor de doorgaande treinreiziger dus ook niet handig.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Jef400 »

Naar het Ruhrgebied verslechtert er niets vanuit Heerlen. Die verbinding verloopt al over Mönchengladbach dus met overstap te Herzogenrath. Ook kun je met de Euregiobahn tot Stolberg Hbf komen als je richting Köln en zuidelijker moet.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Suus »

Alleen richting Aachen zal de overstap cross-platform zijn in Herzogenrath, richting Heerlen moet vanuit Aachen via de tunnel overgestapt worden in Herzogenrath, omdat treinen van/naar Nederland alleen van spoor 3 gebruik kunnen maken in Herzogenrath. Alles ten zuiden van Herzogenrath krijgt dus +1 extra overstap, dus Keulen wordt 2 overstappen etc.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Ronald »

Volgens mij is het doorgaand verkeer op deze verbinding sowieso al erg beperkt. Richting Ruhrgebied en Köln is deze route eigenlijk alleen interessant voor het noordelijk deel van Zuid-Limburg.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Meltrain »

Bee schreef:Verrassing, verrassing: De levering van de PESA LINK's aan de NEB voor Oost-Brandenburg is vertraagd tot ergens in 2016/2017. Voorlopig blijft de NEB met de huidige Talent-treinstellen rijden.
Maar NEB neemt toch weer enkele lijnen over van DB? Blijven op die lijnen de (nu al ingezette) Talenten van DB rijden of haalt NEB ze ergens anders vandaan?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Suus »

Meltrain schreef:
Bee schreef:Verrassing, verrassing: De levering van de PESA LINK's aan de NEB voor Oost-Brandenburg is vertraagd tot ergens in 2016/2017. Voorlopig blijft de NEB met de huidige Talent-treinstellen rijden.
Maar NEB neemt toch weer enkele lijnen over van DB? Blijven op die lijnen de (nu al ingezette) Talenten van DB rijden of haalt NEB ze ergens anders vandaan?
Wat nu bij de NEB rijdt dat blijft, er komen acht extra treinstellen over die voorheen bij de OLA werden ingezet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Suus »

Hoogtepunten Fernverkehr toegevoegd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Thom91 »

Goed topic dit trouwens
Komt wel goed schatje.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Jef400 »

@Ronald, daarom. Het is tijdelijk vervelend voor de kleine groep doorgaande reizigers richting Köln en richting de Ruhrpott. Maar het gaat om een dermate kleine groep en de verbinding blijft instant met een extra overstap dat het eigenlijk geen probleem is in mijn ogen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
RobertT
Berichten: 583
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door RobertT »

Ik heb in het tijdschrift drehscheibe in Duitsland gelezen dat de ICE lijn 10 (Koln/Dusseldorf-Berlin)voortaan eindigt in Berlin Hbf(unten) en niet meer via de Stadtbahn zal rijden.Dus zoals nu al met de werkzaamheden gebeurt.Iemand hier meer over gehoord?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Ardan »

Nee, maar zijn er meer treinen die nu op de benedenverdieping eindigen in plaats van Stadtbahn -> Ostbahnhof? Men is druk bij Ostkreuz dus misschien is er geen plek meer om de lege treinen door te rijden naar rangeerterriein Rummelsburg?
Ik doe ook maar wat
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Statler Rail »

Nee, het probleem ligt dit keer niet bij Ostkreuz maar de Fernsporen op de Stadtbahn tussen Charlottenburg en Alexanderplatz zijn nu twee a drie maanden buiten gebruik in verband met werkzaamheden waaronder het vervangen van brugdelen. Alleen de S-bahn rijdt nog via de Stadsbahn. Daarom rijden de ICE´s nu via Westhafen naar Berlin Hbf-Tief, wat vanuit Spandau overigens sneller is dan de normale route via de Stadtbahn. Op Hbf maken de ICE´s nu kop en gaan dan leeg via Gesundbrunnen naar Rummelsburg.

De IC uit Amsterdam rijdt vanuit Spandau dezelfde route naar Hbf-Tief, maar rijdt dan nog door naar Südkreuz.

De ICE´s Köln-Berlin permanent naar de diepe sporen zou ik van harte toejuichen. Het scheelt zo´n vijf minuten in reistijd. Maar vooral is fijn dat de diepe perrons veel meer geschikt zijn om de grote hoeveelheid mensen te verwerken. Op de hoge sporen sta je feitelijk op een viaduct door de stationshal, waardoor de perrons naast de diverse roltrappen/liften erg smal is zijn voor de grote hoeveelheid reizigers.

Bedenk dat 5 minuten voor de ICE naar Köln ook nog de "Amsterdammer" vertrekt vanaf de andere kant van het perron en weer 5 minuten daarvoor vertrekt de ICE naar Basel SBB van hetzelfde spoor. In een kwartier tijd moet één perron dus duizenden reizigers verwerken. Tel daarbij op dat de IC´s en ICE´s eigenlijk niet ontworpen zijn om grote groepen reizigers (veelal met koffers) in korte tijd te laten in- en uitstappen. Het instappen neemt vaak 5 á 10 minuten in beslag.

Enig nadeel van permanent naar Hbf-tief is dat je dan wel het toeristisch leuke traject over de Stadtsbahn kwijt bent. Het is toch altijd wel leuk om naar buiten te kijken terwijl je over het luchtspoor door de stad rijdt. Een stuk leuker uitzicht dan via het industrieterrein rond Westhafen. :)
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door deadlock »

Thom91 en ik hebben dat aan de lijve ondervonden toen we terugreisden van Berlijn naar Nedelrand.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Suus »

Als Drehscheibe het schrijft verwacht ik wel dat het waar is, het blijkt ook uit de sinds vannacht beschikbare dienstregeling. Er staat ook veel ICE's van lijn 10 in die op Gesundbrunnen beginnen en dan via Hbf tief naar Spandau rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Thom91 »

deadlock schreef:Thom91 en ik hebben dat aan de lijve ondervonden toen we terugreisden van Berlijn naar Nedelrand.
Volgens mij zat er een kwartier tussen de pimpel en ICE naar Dusseldorf/Keulen maar ik weet niet of dit veranderd is met komende dienstregeling.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Suus »

De [serie=Internationale trein|2015|Berlin Ostbahnhof - Bad Bentheim - Amsterdam Centraal140[/serie] vertrekt om :34, de ICE10 rond :49/:52, maar de [serie=Internationale trein|2015|Berlin Ostbahnhof - Bad Bentheim - Amsterdam Centraal140[/serie] blijft boven en de ICE10 beneden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Suus »

De volgende treinen worden vanaf december IC2:
2032: Leipzig -> Emden
2034: Leipzig -> Norddeich
2035: Norddeich -> Leipzig
2036: Leipzig -> Norddeich
2037: Norddeich -> Leipzig
2038: Leipzig -> Emden
2039: Norddeich -> Leipzig
2233: Hannover -> Leipzig
2235: Emden -> Leipzig
2430: Leipzig -> Emden
2431: Emden -> Cottbus
2432: Cottbus -> Norddeich
2433: Emden -> Leipzig
2434: Leipzig -> Emden
2435: Norddeich -> Leipzig
2436: Magdeburg -> Emden
2437: Emden -> Magdeburg
2438: Bremen -> Norddeich
2439: Emden -> Bremen

Er lijkt vooralsnog alleen ten oosten van Bremen catering op deze treinen te zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Suus »

En dit zijn de nieuwe ritten van de HKX tussen Hamburg, Köln en Frankfurt:
HKX 1800: Köln (07:01) - Hamburg-Altona (11:22). Rijdt niet op zondag.
HKX 1802: Frankfurt (08:30) - Köln (10:53/59) - Hamburg-Altona(15:51). Op zondag niet tussen Frankfurt en Köln.
HKX 1803: Hamburg-Altona (08:35)- Köln (12:57/13:01) - Frankfurt (15:35). Op zondag niet tussen Hamburg en Köln.
HKX 1804: Frankfurt(12:30) - Köln (14:55/15:01) - Hamburg-Altona(19:20). Dagelijks
HKX 1805: Hamburg-Altona(12:36)- Köln(16:57/17:04) - Frankfurt(19:35). Dagelijks
HKX 1806: Frankfurt(16:30) - Köln(18:55). Dagelijks
HKX 1807: Hamburg-Altona(16:36) - Köln(20:57). Dagelijks

Tussen Köln Hbf en Frankfurt Hbf wordt gestopt te Bonn Hbf, Koblenz Hbf, Boppard Hbf, Bingen (Rhein) Hbf en Mainz-Mombach.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Ardan »

Statler Rail schreef:Nee, het probleem ligt dit keer niet bij Ostkreuz maar de Fernsporen op de Stadtbahn tussen Charlottenburg en Alexanderplatz zijn nu twee a drie maanden buiten gebruik in verband met werkzaamheden waaronder het vervangen van brugdelen. Alleen de S-bahn rijdt nog via de Stadsbahn. Daarom rijden de ICE´s nu via Westhafen naar Berlin Hbf-Tief, wat vanuit Spandau overigens sneller is dan de normale route via de Stadtbahn.
Ja dat weet ik, maar zo heel lang duren die werkzaamheden toch niet meer? Of echt tot ver in de volgende dienstregeling dat puur daarom de boel wordt aangepast in dienstregeling 2016? Ben de einddatum vergeten eigenlijk.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door Suus »

Van 28 augustus 2015 tot 2 november 2015.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016

Bericht door deadlock »

Thom91 schreef:
deadlock schreef:Thom91 en ik hebben dat aan de lijve ondervonden toen we terugreisden van Berlijn naar Nedelrand.
Volgens mij zat er een kwartier tussen de pimpel en ICE naar Dusseldorf/Keulen maar ik weet niet of dit veranderd is met komende dienstregeling.
Dat het zo fucking druk was bedoel ik :D Die ICE naar Kopenhagen vertrok ook nog eens binnen zeer afzienbare tijd. Perron stond goed vol.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten