Dienstregeling 2016

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Brandbrief van gemeente Den Bosch naar NS over 'verloren' uurtje op Nachtnet

Bericht door SuperGhost »

Mr-W schreef:DEN BOSCH - Wethouder Jos van Son (verkeer) is ook 'bijzonder verrast' over het schema waarin de NS vanaf december het nachtnet wil laten rijden.
Dat stelde hij op vragen van De Bossche Groenen. In de reisplanner van de NS rijdt vanaf december de laatste trein vanuit Utrecht bijvoorbeeld om 0:55 uur. Dit terwijl treinen tot 2 uur waren afgesproken. Ook in de Tweede Kamer is een dergelijke motie aangenomen, waarin wordt gesteld dat het Brabantse nachtnet tot 2 uur kostendekkend is.
bd.nl
Welke reisplanner? De NS-reisplanner accepteert bij mij nog geen reizen van dienstregeling 2016.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door deadlock »

Internationaal toch wel? Naar dat Frietland.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door reisthijs »

Hier staat alles al in: Internationale Treinplanner
Of die van NS Internationaal maar dat is stiekem gewoon dezelfde.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8606
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Milco »

Om de treinseries in te voeren in de wiki speur ik wat treinseries af in de NS International reisplanner. Zie ik da treinserie [serie=Sprinter|2015|Breda - Den Haag Centraal15100[/serie] richting Den Haag een stop op Lage Zwaluwe heeft van 10(!) minuten. :shock: Waar is dat nu voor nodig? In de huidige dienstregeling zijn dit er 'slechts' 5, wat ik al veel vind voor een station als Lage Zwaluwe dat volgens mij min of meer in the middle of nowhere ligt. :?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door SuperGhost »

Zou wel eens te maken kunnen hebben met het bieden van een halfuursdienst op Den Haag-Lage Zwaluwe én de extra goederenpaden die via de Brabantlijn moeten door werkzaamheden op de goederenroute via Emmerich?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Daniel »

Nee dat zal het niet zijn, de [serie=Sprinter|2015|Breda - Den Haag Centraal15100[/serie] rijdt namelijk alleen op de tijden dat er een uurdienst gereden wordt. En zaterdag en zondag zijn nou toch niet de dagen die bekend staan om de talrijke goederentreinen.
Zit er wellicht ergens een verschuiving in de paden over de HSL? Een conflict met paden over die lijn heeft er namelijk in het verleden al voor gezorgd dat de [serie=Sprinter|2015|Breda - Den Haag Centraal15100[/serie] pas een jaar later werd ingevoerd dan de bedoeling was.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door SuperGhost »

Er kwamen toch juist extra goederenpaden over de Brabantlijn vanwege het sluiten van de lijn via Emmerich? Dan kan het heel goed zijn dat een aantal paden juist naar de avond verhuizen, omdat er overdag geen ruimte mee voor is?

Die sprinter moet (als ik het goed had begrepen) nu juist al 5 minuten wachten vanwege de ICD. Dus een andere trein zou er dan bij gekomen moeten zijn als het naar 10 minuten gaat. Anders zou de sprinter namelijk beter direct door kunnen rijden en is die nog voor het ideale pad van de ICD in Breda.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Daniel »

Een verhuisd goederenpad lijkt me gewoon een wat rare oorzaak: dan zou je een situatie krijgen waarbij de goederentrein dus tot Lage Zwaluwe achter de Sprinter hangt en 'm dan op Lage Zwaluwe inhaalt? Ik heb veel dienstregelingsconstructies gezien, maar goederentreinen die reizigerstreinen inhalen kende ik nog niet.
Of het moet een kruisend goederenpad naar Roosendaal op station Breda zijn, dan is het logischer. Al wordt de kering van die [serie=Sprinter|2015|Breda - Den Haag Centraal15100[/serie] in Breda zo wel heel krap: die is nog maar 4 minuten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door SuperGhost »

Hoe krijg je een kruisend goederenpad bij station Breda, als de treinen naar Roosendaal via een fly-over over de sporen van/naar Prinsenbeek gaan?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Daniel »

Tja, dat hangt af van hoe dat goederenpad door station Breda komt. Als dat via spoor 6 komt dan kruist dat toch echt alle mogelijke rijwegen richting Lage Zwaluwe :wink:
Dit is alleen nog wat lastig te beredeneren momenteel omdat er nog geen vertreksporen in de planner staan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Zugführer »

Meltrain schreef:Volgens Op de Rails 2015-8 (blz 374) veranderen in december 5 stations van naam:

Enschede Drienerlo -> Enschede Kennispark
Schiphol -> Schiphol Airport
Zwaagwesteinde -> De Westereen
Veenwouden -> Feanwâlden
Dronrijp -> Dronryp
In dit topic was het nog niet langs gekomen (wel in het checklist topic):
Eindhoven Beukenlaan wordt per december dus Eindhoven Strijp-S, zie o.a. hier
Opmerkelijk, omdat eerdere nieuwssberichten suggereerden dat de naamsverandering samen hing met het verbouwen van het station (nieuwe liften e.d.)
En was er ook niet sprake van dat het hele station een stukje naar het zuiden zou verschuiven?
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Michael »

Daniel schreef:Tja, dat hangt af van hoe dat goederenpad door station Breda komt. Als dat via spoor 6 komt dan kruist dat toch echt alle mogelijke rijwegen richting Lage Zwaluwe :wink:
Dit is alleen nog wat lastig te beredeneren momenteel omdat er nog geen vertreksporen in de planner staan.
Spoor 6 is tot April sowieso nog opgeknipt in 6A en 6B. Omdat spoor 3 & 4 buiten gebruik zijn voor reizigers. Spoor 4 wordt nu alleen gebruikt voor goederentreinen naar Tilburg. Goederentreinen richting Rotterdam/Roosendaal gaan via spoor 7.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Wubbo »

De afschuwelijke ligging van de [serie=Sprinter|2015|Breda - Den Haag Centraal15100[/serie] 's avonds heeft inderdaad alles te maken met die bouwfase in Breda, in combinatie met minuten- en spoorwijzigingen om de vier goederenpaden komend jaar goed door Breda (of eigenlijk: door Brabant) te krijgen.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door starx »

Het lijkt er naar uit te zien dat de [serie=Stoptrein|2015|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] overdag gewoon door blijft rijden naar Es. Ook de inhaling door de IC-Berlijn wordt opgeheven. In plaats daarvan vertrekt die tussen Wdn en Hgl 3 tot 8 minuten vroeger om daarna een lange stop de maken in Drienerlo. Andersom vertrekt die 10 minuten later uit Es om uiteindelijk weer op tijd uit Wdn te vertrekken.
Het blijft een suboptimale dienstregeling, maar dit lijkt me toch wel een verbetering. Als de [serie=Stoptrein|2015|Enschede - Nijverdal - Zwolle7900[/serie] elektrisch wordt, dan kan die op Wdn-Es vast wel worden versneld en dan kan dat ook met de [serie=Stoptrein|2015|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie]. Dan wordt de afwijking dus ook kleiner.

Wat ik me trouwens ook afvraag. De [serie=Stoptrein|2015|Enschede - Nijverdal - Zwolle7900[/serie] rijdt doordeweeks 's avonds volledig onder de draad. Deze kan op die momenten in theorie dus met elektrisch materieel rijden. Zouden ze dit gaan doen om brandstofkosten te besparen?
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Michael »

Wat is de reden dat er in de avond geen treinen meer rijden tussen Wierden en Zwolle?
MetroRET
Berichten: 3804
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door MetroRET »

Werkzaamheden tbv elektrificatie op die lijn.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Wubbo »

starx schreef:Wat ik me trouwens ook afvraag. De [serie=Stoptrein|2015|Enschede - Nijverdal - Zwolle7900[/serie] rijdt doordeweeks 's avonds volledig onder de draad. Deze kan op die momenten in theorie dus met elektrisch materieel rijden. Zouden ze dit gaan doen om brandstofkosten te besparen?
Ik ben bang dat dat ding moet keren op spoor 3 in Wierden, aangezien de kering bijna 20 minuten is en je op spoor 1 of 2 goed in de weg staat (er moeten nog IC's langs). En op dat spoor zit geen bovenleiding, dus ben je alsnog gebonden aan dieselmaterieel.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Michael »

MetroRET schreef:Werkzaamheden tbv elektrificatie op die lijn.
Ah okee. Maar hoe moet je dan op de stations tussen Wierden en Zwolle komen? Daar kan ik niks over vinden in de reisplanner.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Z2N »

Er rijden treinvervangende bussen, deze staan niet bij de werkzaamhedenpagina maar komen wel uit de reisplanner op de betreffende dagen. Voor doorgaande reizen is reizen via Dv de snelste optie.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Thom91 »

Wubbo schreef:
starx schreef:Wat ik me trouwens ook afvraag. De [serie=Stoptrein|2015|Enschede - Nijverdal - Zwolle7900[/serie] rijdt doordeweeks 's avonds volledig onder de draad. Deze kan op die momenten in theorie dus met elektrisch materieel rijden. Zouden ze dit gaan doen om brandstofkosten te besparen?
Ik ben bang dat dat ding moet keren op spoor 3 in Wierden, aangezien de kering bijna 20 minuten is en je op spoor 1 of 2 goed in de weg staat (er moeten nog IC's langs). En op dat spoor zit geen bovenleiding, dus ben je alsnog gebonden aan dieselmaterieel.
Daar hangt gewoon waslijn
Komt wel goed schatje.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door starx »

Thom91 schreef:
Wubbo schreef:
starx schreef:Wat ik me trouwens ook afvraag. De [serie=Stoptrein|2015|Enschede - Nijverdal - Zwolle7900[/serie] rijdt doordeweeks 's avonds volledig onder de draad. Deze kan op die momenten in theorie dus met elektrisch materieel rijden. Zouden ze dit gaan doen om brandstofkosten te besparen?
Ik ben bang dat dat ding moet keren op spoor 3 in Wierden, aangezien de kering bijna 20 minuten is en je op spoor 1 of 2 goed in de weg staat (er moeten nog IC's langs). En op dat spoor zit geen bovenleiding, dus ben je alsnog gebonden aan dieselmaterieel.
Daar hangt gewoon waslijn
Was het maar waar... of Google Maps heeft het verkeerd
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Michael »

Thom91 schreef:
Wubbo schreef:
starx schreef:Wat ik me trouwens ook afvraag. De [serie=Stoptrein|2015|Enschede - Nijverdal - Zwolle7900[/serie] rijdt doordeweeks 's avonds volledig onder de draad. Deze kan op die momenten in theorie dus met elektrisch materieel rijden. Zouden ze dit gaan doen om brandstofkosten te besparen?
Ik ben bang dat dat ding moet keren op spoor 3 in Wierden, aangezien de kering bijna 20 minuten is en je op spoor 1 of 2 goed in de weg staat (er moeten nog IC's langs). En op dat spoor zit geen bovenleiding, dus ben je alsnog gebonden aan dieselmaterieel.
Daar hangt gewoon waslijn
nee hoor. Die hangt er niet. Heb even wat foto's gezocht op Google en daar is duidelijk te zien dat er geen bovenleiding hangt.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door SuperGhost »

starx schreef:Als de [serie=Stoptrein|2015|Enschede - Nijverdal - Zwolle7900[/serie] elektrisch wordt, dan kan die op Wdn-Es vast wel worden versneld en dan kan dat ook met de [serie=Stoptrein|2015|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie]. Dan wordt de afwijking dus ook kleiner.
De 7900 kan nauwelijks versneld worden, aangezien je vast zit aan de knoop in Hengelo en die wil je natuurlijk niet verbreken. De versnelling van de 7900 kan dan eigenlijk alleen maar op Hengelo-Enschede (kun je 1 minuutje winnen).

Richting Enschede kan de 7000 prima nu al versneld worden, want die staat nu 6! minuten stil in Hengelo (aankomst .27/.57, vertrek .33/.03) en vertrekt daardoor nu al juist 16 minuten na de 7900.
Als je de 7000 2 minuten eerder vanuit Hengelo laat vertrekken, heb je alsnog een 14/16-verdeling tussen de sprinters (alleen dan andersom).
Nog een andere optie is de 7000 maar 1 minuut laten halteren in Hengelo, waardoor je dan vanaf Hengelo elke 10 minuten een trein naar Enschede krijgt (alleen stoppen slechts 4 v/d 6 in Drienelo).
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Thom91 »

Dan vraag ik me af wat ik daar heb zien hangen laatst
Komt wel goed schatje.
dennistd
Berichten: 5529
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door dennistd »

Spoor 3 in Wierden heeft echt geen bovenleiding, of het moet in de laatste weken daar opgehangen zijn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten