Spoordienstregeling Duitsland 2016
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016
Het duurt wat langer, in december 2017 komt er weer een doorgaande trein.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016
Voor wat er tegen die tijd nog aan reizigers over is. Bus 44 wordt wel aantrekkelijker namelijk, zeker naar het centrum van Aachen.
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016
De gevolgen van de LGV Est zijn duidelijk geworden en nu verwerkt onder het kopje internationale treinen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016
Verrassing, verrassing: De levering van de PESA LINK's aan de NEB voor Oost-Brandenburg is vertraagd tot ergens in 2016/2017. Voorlopig blijft de NEB met de huidige Talent-treinstellen rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016
Dat ligt aan de overstap in Herzogenrath. Als dat cross-platform is (wat ik wel verwacht) en in enkele minuten kan dan is het nog altijd aantrekkelijker denk ik dan zo'n 50 tot 60 minuten in een bus zitten.Ronald schreef:Voor wat er tegen die tijd nog aan reizigers over is. Bus 44 wordt wel aantrekkelijker namelijk, zeker naar het centrum van Aachen.
Daarbij komt ook nog eens dat lijn 44 in de avonduren en op zondag de hele dag maar tot Elisenbrunnen rijdt en dus niet aan Hauptbahnhof komt. Voor de doorgaande treinreiziger dus ook niet handig.
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016
Naar het Ruhrgebied verslechtert er niets vanuit Heerlen. Die verbinding verloopt al over Mönchengladbach dus met overstap te Herzogenrath. Ook kun je met de Euregiobahn tot Stolberg Hbf komen als je richting Köln en zuidelijker moet.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016
Alleen richting Aachen zal de overstap cross-platform zijn in Herzogenrath, richting Heerlen moet vanuit Aachen via de tunnel overgestapt worden in Herzogenrath, omdat treinen van/naar Nederland alleen van spoor 3 gebruik kunnen maken in Herzogenrath. Alles ten zuiden van Herzogenrath krijgt dus +1 extra overstap, dus Keulen wordt 2 overstappen etc.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016
Volgens mij is het doorgaand verkeer op deze verbinding sowieso al erg beperkt. Richting Ruhrgebied en Köln is deze route eigenlijk alleen interessant voor het noordelijk deel van Zuid-Limburg.
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016
Maar NEB neemt toch weer enkele lijnen over van DB? Blijven op die lijnen de (nu al ingezette) Talenten van DB rijden of haalt NEB ze ergens anders vandaan?Bee schreef:Verrassing, verrassing: De levering van de PESA LINK's aan de NEB voor Oost-Brandenburg is vertraagd tot ergens in 2016/2017. Voorlopig blijft de NEB met de huidige Talent-treinstellen rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016
Wat nu bij de NEB rijdt dat blijft, er komen acht extra treinstellen over die voorheen bij de OLA werden ingezet.Meltrain schreef:Maar NEB neemt toch weer enkele lijnen over van DB? Blijven op die lijnen de (nu al ingezette) Talenten van DB rijden of haalt NEB ze ergens anders vandaan?Bee schreef:Verrassing, verrassing: De levering van de PESA LINK's aan de NEB voor Oost-Brandenburg is vertraagd tot ergens in 2016/2017. Voorlopig blijft de NEB met de huidige Talent-treinstellen rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016
Hoogtepunten Fernverkehr toegevoegd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016
@Ronald, daarom. Het is tijdelijk vervelend voor de kleine groep doorgaande reizigers richting Köln en richting de Ruhrpott. Maar het gaat om een dermate kleine groep en de verbinding blijft instant met een extra overstap dat het eigenlijk geen probleem is in mijn ogen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016
Ik heb in het tijdschrift drehscheibe in Duitsland gelezen dat de ICE lijn 10 (Koln/Dusseldorf-Berlin)voortaan eindigt in Berlin Hbf(unten) en niet meer via de Stadtbahn zal rijden.Dus zoals nu al met de werkzaamheden gebeurt.Iemand hier meer over gehoord?
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016
Nee, maar zijn er meer treinen die nu op de benedenverdieping eindigen in plaats van Stadtbahn -> Ostbahnhof? Men is druk bij Ostkreuz dus misschien is er geen plek meer om de lege treinen door te rijden naar rangeerterriein Rummelsburg?
Ik doe ook maar wat
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016
Nee, het probleem ligt dit keer niet bij Ostkreuz maar de Fernsporen op de Stadtbahn tussen Charlottenburg en Alexanderplatz zijn nu twee a drie maanden buiten gebruik in verband met werkzaamheden waaronder het vervangen van brugdelen. Alleen de S-bahn rijdt nog via de Stadsbahn. Daarom rijden de ICE´s nu via Westhafen naar Berlin Hbf-Tief, wat vanuit Spandau overigens sneller is dan de normale route via de Stadtbahn. Op Hbf maken de ICE´s nu kop en gaan dan leeg via Gesundbrunnen naar Rummelsburg.
De IC uit Amsterdam rijdt vanuit Spandau dezelfde route naar Hbf-Tief, maar rijdt dan nog door naar Südkreuz.
De ICE´s Köln-Berlin permanent naar de diepe sporen zou ik van harte toejuichen. Het scheelt zo´n vijf minuten in reistijd. Maar vooral is fijn dat de diepe perrons veel meer geschikt zijn om de grote hoeveelheid mensen te verwerken. Op de hoge sporen sta je feitelijk op een viaduct door de stationshal, waardoor de perrons naast de diverse roltrappen/liften erg smal is zijn voor de grote hoeveelheid reizigers.
Bedenk dat 5 minuten voor de ICE naar Köln ook nog de "Amsterdammer" vertrekt vanaf de andere kant van het perron en weer 5 minuten daarvoor vertrekt de ICE naar Basel SBB van hetzelfde spoor. In een kwartier tijd moet één perron dus duizenden reizigers verwerken. Tel daarbij op dat de IC´s en ICE´s eigenlijk niet ontworpen zijn om grote groepen reizigers (veelal met koffers) in korte tijd te laten in- en uitstappen. Het instappen neemt vaak 5 á 10 minuten in beslag.
Enig nadeel van permanent naar Hbf-tief is dat je dan wel het toeristisch leuke traject over de Stadtsbahn kwijt bent. Het is toch altijd wel leuk om naar buiten te kijken terwijl je over het luchtspoor door de stad rijdt. Een stuk leuker uitzicht dan via het industrieterrein rond Westhafen. :)
De IC uit Amsterdam rijdt vanuit Spandau dezelfde route naar Hbf-Tief, maar rijdt dan nog door naar Südkreuz.
De ICE´s Köln-Berlin permanent naar de diepe sporen zou ik van harte toejuichen. Het scheelt zo´n vijf minuten in reistijd. Maar vooral is fijn dat de diepe perrons veel meer geschikt zijn om de grote hoeveelheid mensen te verwerken. Op de hoge sporen sta je feitelijk op een viaduct door de stationshal, waardoor de perrons naast de diverse roltrappen/liften erg smal is zijn voor de grote hoeveelheid reizigers.
Bedenk dat 5 minuten voor de ICE naar Köln ook nog de "Amsterdammer" vertrekt vanaf de andere kant van het perron en weer 5 minuten daarvoor vertrekt de ICE naar Basel SBB van hetzelfde spoor. In een kwartier tijd moet één perron dus duizenden reizigers verwerken. Tel daarbij op dat de IC´s en ICE´s eigenlijk niet ontworpen zijn om grote groepen reizigers (veelal met koffers) in korte tijd te laten in- en uitstappen. Het instappen neemt vaak 5 á 10 minuten in beslag.
Enig nadeel van permanent naar Hbf-tief is dat je dan wel het toeristisch leuke traject over de Stadtsbahn kwijt bent. Het is toch altijd wel leuk om naar buiten te kijken terwijl je over het luchtspoor door de stad rijdt. Een stuk leuker uitzicht dan via het industrieterrein rond Westhafen. :)
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016
Thom91 en ik hebben dat aan de lijve ondervonden toen we terugreisden van Berlijn naar Nedelrand.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016
Als Drehscheibe het schrijft verwacht ik wel dat het waar is, het blijkt ook uit de sinds vannacht beschikbare dienstregeling. Er staat ook veel ICE's van lijn 10 in die op Gesundbrunnen beginnen en dan via Hbf tief naar Spandau rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016
Volgens mij zat er een kwartier tussen de pimpel en ICE naar Dusseldorf/Keulen maar ik weet niet of dit veranderd is met komende dienstregeling.deadlock schreef:Thom91 en ik hebben dat aan de lijve ondervonden toen we terugreisden van Berlijn naar Nedelrand.
Komt wel goed schatje.
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016
De [serie=Internationale trein|2015|Berlin Ostbahnhof - Bad Bentheim - Amsterdam Centraal140[/serie] vertrekt om :34, de ICE10 rond :49/:52, maar de [serie=Internationale trein|2015|Berlin Ostbahnhof - Bad Bentheim - Amsterdam Centraal140[/serie] blijft boven en de ICE10 beneden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016
De volgende treinen worden vanaf december IC2:
2032: Leipzig -> Emden
2034: Leipzig -> Norddeich
2035: Norddeich -> Leipzig
2036: Leipzig -> Norddeich
2037: Norddeich -> Leipzig
2038: Leipzig -> Emden
2039: Norddeich -> Leipzig
2233: Hannover -> Leipzig
2235: Emden -> Leipzig
2430: Leipzig -> Emden
2431: Emden -> Cottbus
2432: Cottbus -> Norddeich
2433: Emden -> Leipzig
2434: Leipzig -> Emden
2435: Norddeich -> Leipzig
2436: Magdeburg -> Emden
2437: Emden -> Magdeburg
2438: Bremen -> Norddeich
2439: Emden -> Bremen
Er lijkt vooralsnog alleen ten oosten van Bremen catering op deze treinen te zijn.
2032: Leipzig -> Emden
2034: Leipzig -> Norddeich
2035: Norddeich -> Leipzig
2036: Leipzig -> Norddeich
2037: Norddeich -> Leipzig
2038: Leipzig -> Emden
2039: Norddeich -> Leipzig
2233: Hannover -> Leipzig
2235: Emden -> Leipzig
2430: Leipzig -> Emden
2431: Emden -> Cottbus
2432: Cottbus -> Norddeich
2433: Emden -> Leipzig
2434: Leipzig -> Emden
2435: Norddeich -> Leipzig
2436: Magdeburg -> Emden
2437: Emden -> Magdeburg
2438: Bremen -> Norddeich
2439: Emden -> Bremen
Er lijkt vooralsnog alleen ten oosten van Bremen catering op deze treinen te zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016
En dit zijn de nieuwe ritten van de HKX tussen Hamburg, Köln en Frankfurt:
HKX 1800: Köln (07:01) - Hamburg-Altona (11:22). Rijdt niet op zondag.
HKX 1802: Frankfurt (08:30) - Köln (10:53/59) - Hamburg-Altona(15:51). Op zondag niet tussen Frankfurt en Köln.
HKX 1803: Hamburg-Altona (08:35)- Köln (12:57/13:01) - Frankfurt (15:35). Op zondag niet tussen Hamburg en Köln.
HKX 1804: Frankfurt(12:30) - Köln (14:55/15:01) - Hamburg-Altona(19:20). Dagelijks
HKX 1805: Hamburg-Altona(12:36)- Köln(16:57/17:04) - Frankfurt(19:35). Dagelijks
HKX 1806: Frankfurt(16:30) - Köln(18:55). Dagelijks
HKX 1807: Hamburg-Altona(16:36) - Köln(20:57). Dagelijks
Tussen Köln Hbf en Frankfurt Hbf wordt gestopt te Bonn Hbf, Koblenz Hbf, Boppard Hbf, Bingen (Rhein) Hbf en Mainz-Mombach.
HKX 1800: Köln (07:01) - Hamburg-Altona (11:22). Rijdt niet op zondag.
HKX 1802: Frankfurt (08:30) - Köln (10:53/59) - Hamburg-Altona(15:51). Op zondag niet tussen Frankfurt en Köln.
HKX 1803: Hamburg-Altona (08:35)- Köln (12:57/13:01) - Frankfurt (15:35). Op zondag niet tussen Hamburg en Köln.
HKX 1804: Frankfurt(12:30) - Köln (14:55/15:01) - Hamburg-Altona(19:20). Dagelijks
HKX 1805: Hamburg-Altona(12:36)- Köln(16:57/17:04) - Frankfurt(19:35). Dagelijks
HKX 1806: Frankfurt(16:30) - Köln(18:55). Dagelijks
HKX 1807: Hamburg-Altona(16:36) - Köln(20:57). Dagelijks
Tussen Köln Hbf en Frankfurt Hbf wordt gestopt te Bonn Hbf, Koblenz Hbf, Boppard Hbf, Bingen (Rhein) Hbf en Mainz-Mombach.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016
Ja dat weet ik, maar zo heel lang duren die werkzaamheden toch niet meer? Of echt tot ver in de volgende dienstregeling dat puur daarom de boel wordt aangepast in dienstregeling 2016? Ben de einddatum vergeten eigenlijk.Statler Rail schreef:Nee, het probleem ligt dit keer niet bij Ostkreuz maar de Fernsporen op de Stadtbahn tussen Charlottenburg en Alexanderplatz zijn nu twee a drie maanden buiten gebruik in verband met werkzaamheden waaronder het vervangen van brugdelen. Alleen de S-bahn rijdt nog via de Stadsbahn. Daarom rijden de ICE´s nu via Westhafen naar Berlin Hbf-Tief, wat vanuit Spandau overigens sneller is dan de normale route via de Stadtbahn.
Ik doe ook maar wat
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016
Van 28 augustus 2015 tot 2 november 2015.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2016
Dat het zo fucking druk was bedoel ik :D Die ICE naar Kopenhagen vertrok ook nog eens binnen zeer afzienbare tijd. Perron stond goed vol.Thom91 schreef:Volgens mij zat er een kwartier tussen de pimpel en ICE naar Dusseldorf/Keulen maar ik weet niet of dit veranderd is met komende dienstregeling.deadlock schreef:Thom91 en ik hebben dat aan de lijve ondervonden toen we terugreisden van Berlijn naar Nedelrand.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten