Nationale keuzevrijheid voor spoorcontracten blijft bestaan
Nationale keuzevrijheid voor spoorcontracten blijft bestaan
Nationale keuzevrijheid voor spoorcontracten blijft bestaan
Europese landen mogen contracten voor treinvervoer onderhands blijven gunnen aan vervoerders. Dat hebben Europese Transportministers vandaag in Luxemburg afgesproken. Voorwaarde is dat in de contracten duidelijke en meetbare afspraken worden vastgelegd die ervoor zorgen dat het vervoer op het spoor elk jaar verbetert. Staatssecretaris Mansveld is opgetogen over dit akkoord: “Hiermee houden we de ruimte om zelf te beslissen wie met reizigerstreinen op het Nederlandse spoor mag rijden. Met die vervoerder maken we strakke afspraken om de prestaties voor de reizigers jaar na jaar te verbeteren.”
Mansveld heeft eind 2014 een contract gesloten met de Nederlandse Spoorwegen voor 10 jaar. In deze vervoerconcessie voor het hoofdrailnet zijn kwaliteitsafspraken vastgelegd voor NS tussen 2015 en 2025. Steeds meer treinen moeten op tijd rijden en de dienstverlening wordt verder uitgebreid met meer treinen, meer verbindingen en service.
Mansveld: “De Nederlandse afspraken met NS zijn het voorbeeld geweest voor het Europese akkoord. Deze concessie bevat prikkels om de prestaties steeds te verbeteren. Voor mij staat voorop dat reizigers tevreden moeten zijn. Zo moet in 2019 minstens 80% van de reizigers NS een 7 of meer geven voor haar prestaties.” Als NS en ProRail niet voldoen aan de afspraken die jaarlijks worden vastgelegd in het vervoerplan en beheerplan kunnen zij een boete krijgen van respectievelijk maximaal € 6,5 en € 2,75 miljoen per jaar. Ook maakt NS kans op een beloning in 2019 als zij de afspraken over bijvoorbeeld klanttevredenheid en reizigerspunctualiteit ruimschoots halen.
Bron en meer
Europese landen mogen contracten voor treinvervoer onderhands blijven gunnen aan vervoerders. Dat hebben Europese Transportministers vandaag in Luxemburg afgesproken. Voorwaarde is dat in de contracten duidelijke en meetbare afspraken worden vastgelegd die ervoor zorgen dat het vervoer op het spoor elk jaar verbetert. Staatssecretaris Mansveld is opgetogen over dit akkoord: “Hiermee houden we de ruimte om zelf te beslissen wie met reizigerstreinen op het Nederlandse spoor mag rijden. Met die vervoerder maken we strakke afspraken om de prestaties voor de reizigers jaar na jaar te verbeteren.”
Mansveld heeft eind 2014 een contract gesloten met de Nederlandse Spoorwegen voor 10 jaar. In deze vervoerconcessie voor het hoofdrailnet zijn kwaliteitsafspraken vastgelegd voor NS tussen 2015 en 2025. Steeds meer treinen moeten op tijd rijden en de dienstverlening wordt verder uitgebreid met meer treinen, meer verbindingen en service.
Mansveld: “De Nederlandse afspraken met NS zijn het voorbeeld geweest voor het Europese akkoord. Deze concessie bevat prikkels om de prestaties steeds te verbeteren. Voor mij staat voorop dat reizigers tevreden moeten zijn. Zo moet in 2019 minstens 80% van de reizigers NS een 7 of meer geven voor haar prestaties.” Als NS en ProRail niet voldoen aan de afspraken die jaarlijks worden vastgelegd in het vervoerplan en beheerplan kunnen zij een boete krijgen van respectievelijk maximaal € 6,5 en € 2,75 miljoen per jaar. Ook maakt NS kans op een beloning in 2019 als zij de afspraken over bijvoorbeeld klanttevredenheid en reizigerspunctualiteit ruimschoots halen.
Bron en meer
Komt wel goed schatje.
Re: Nationale keuzevrijheid voor spoorcontracten blijft bestaan
Keiharde afspraken die wanneer ze niet worden nagekomen consequenties hebben voor de vervoerder. Heb ik iets gemist?Mansveld schreef:“De Nederlandse afspraken met NS zijn het voorbeeld geweest voor het Europese akkoord.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Nationale keuzevrijheid voor spoorcontracten blijft bestaan
Ja, dat beweringen van Mansveld niet betrouwbaar zijn.
Re: Nationale keuzevrijheid voor spoorcontracten blijft bestaan
Zoiets als Veolia in Limburg?Vinny schreef:Keiharde afspraken die wanneer ze niet worden nagekomen consequenties hebben voor de vervoerder. Heb ik iets gemist?Mansveld schreef:“De Nederlandse afspraken met NS zijn het voorbeeld geweest voor het Europese akkoord.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Nationale keuzevrijheid voor spoorcontracten blijft bestaan
De schuld van de VVD, die hebben onrealistische straffen in het contract met NS opgenomen. Maakt de NS een rotzooitje van een spoorlijn in de Randstad, dan mag de overheid een spoorlijn in de periferie aanbesteden. Lekker alle burgers in de periferie straffen met extra overstappen en in de Randstad kan NS lekker verder blijven dweilen met de kraan open. Zo kan ik ook keiharde afspraken maken, politiek durft niemand het uitvoeren ervan aan namelijkVinny schreef:Keiharde afspraken die wanneer ze niet worden nagekomen consequenties hebben voor de vervoerder. Heb ik iets gemist?Mansveld schreef:“De Nederlandse afspraken met NS zijn het voorbeeld geweest voor het Europese akkoord.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Nationale keuzevrijheid voor spoorcontracten blijft bestaan
En ik vind dat als een vervoerder een wanprestatie levert op een specifieke spoorlijn, zoals bijvoorbeeld de spoorlijn Amsterdam-Schiphol-Rotterdam-Breda, dat zou moeten kunnen in houden dat de exploitatie van die spoorlijn dan naar een vervoerder gaat die het beter doet en niet dat de bestaande vervoerder nog eens extra beloond wordt met meer korting en een verzekering van de monopoliepositie. Maar ik weet dat ik hier roepende in de woestijn ben ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Nationale keuzevrijheid voor spoorcontracten blijft bestaan
Ik doe het beter! Het bewijs is dat ik roep dat ik het beter doe!
Roepende mensen in de woestijn zijn uitgedroogd en lijden aan waanideeën.
Roepende mensen in de woestijn zijn uitgedroogd en lijden aan waanideeën.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Nationale keuzevrijheid voor spoorcontracten blijft bestaan
Hoe gaan we dat vaststellen? De contextspecifieke constraints zijn heel anders dan op een enkelsporig diesellijntje.Vinny schreef:...naar een vervoerder gaat die het beter doet...
Re: Nationale keuzevrijheid voor spoorcontracten blijft bestaan
Daarom ben ik ook in Friesland gaan wonen. Ik heb zelf met de vervoerder die hier rijdt nog nooit een wezenlijke vertraging ondervonden en andersom wel meegemaakt dat in Leeuwarden gewacht werd op een vertraagde trein uit de Randstad.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Nationale keuzevrijheid voor spoorcontracten blijft bestaan
Ja, dat zal de reden zijn :')Vinny schreef:Daarom ben ik ook in Friesland gaan wonen. Ik heb zelf met de vervoerder die hier rijdt nog nooit een wezenlijke vertraging ondervonden en andersom wel meegemaakt dat in Leeuwarden gewacht werd op een vertraagde trein uit de Randstad.
Als je in Borne of Enschede woont en je forenst naar Oldenzaal heb je trouwens ook dikke pech, Syntus wacht niet. Punt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Nationale keuzevrijheid voor spoorcontracten blijft bestaan
Ja, want de context is anders. Waaronder het gemiddelde opleidingsniveau van de bewoners. :')Vinny schreef:Daarom ben ik ook in Friesland gaan wonen. Ik heb zelf met de vervoerder die hier rijdt nog nooit een wezenlijke vertraging ondervonden en andersom wel meegemaakt dat in Leeuwarden gewacht werd op een vertraagde trein uit de Randstad.
Re: Nationale keuzevrijheid voor spoorcontracten blijft bestaan
Zolang contextspecifieke constraints een mooi excuus voor de vervoerder zijn om het belang van de temperatuur van de koffie in de directiekamer hoger te achten dan het belang van de reiziger heb ik veel meer recht op cynisme dan jullie :6
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: vr 24 apr 2015, 11:22
- Locatie: Landsdeel oost
Re: Nationale keuzevrijheid voor spoorcontracten blijft bestaan
Als je afgerekend wordt op vertrekpunctualiteit in plaats van reizigerspunctualiteit krijg je dat soort dingendeadlock schreef:Ja, dat zal de reden zijn :')Vinny schreef:Daarom ben ik ook in Friesland gaan wonen. Ik heb zelf met de vervoerder die hier rijdt nog nooit een wezenlijke vertraging ondervonden en andersom wel meegemaakt dat in Leeuwarden gewacht werd op een vertraagde trein uit de Randstad.
Als je in Borne of Enschede woont en je forenst naar Oldenzaal heb je trouwens ook dikke pech, Syntus wacht niet. Punt.
Mvg, iemand...
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Nationale keuzevrijheid voor spoorcontracten blijft bestaan
Syntus heeft ook nauwelijks ruimte om te wachten. De kering in Oldenzaal is met 5 minuten erg krap en het stuk Zutphen-Hengelo staat ook niet erg veel speling toe.
- AppleMoose
- Berichten: 6033
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Nationale keuzevrijheid voor spoorcontracten blijft bestaan
Je hebt werkelijk waar geen idee wat een minuutje wachten voor een effect kan hebben verderop op de lijn en op andere trajecten.koekenbakker schreef: Als je afgerekend wordt op vertrekpunctualiteit in plaats van reizigerspunctualiteit krijg je dat soort dingen
Een minuutje wachten kan voor een paar reizigers veel voordeel opleveren, maar gelijkertijd veel nadeel voor een veel grotere groep reizigers elders in het land. Dat is het nadeel van een zo'n strak mogelijk geplande en inelkaar geweven dienstregeling.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Nationale keuzevrijheid voor spoorcontracten blijft bestaan
In Oldenzaal mis je dan inderdaad een bus naar Schubbekutteveen met een overstap die anders ook niet te halen is en de 140 zit één keer per 2 uur in de weg. Ohnoes. Als ze die spoorlijn als dubbelenkelspoor zouden behandelen zou dit probleem niet aanwezig zijn.Ronaldussen schreef:Je hebt werkelijk waar geen idee wat een minuutje wachten voor een effect kan hebben verderop op de lijn en op andere trajecten.koekenbakker schreef: Als je afgerekend wordt op vertrekpunctualiteit in plaats van reizigerspunctualiteit krijg je dat soort dingen
Een minuutje wachten kan voor een paar reizigers veel voordeel opleveren, maar gelijkertijd veel nadeel voor een veel grotere groep reizigers elders in het land. Dat is het nadeel van een zo'n strak mogelijk geplande en inelkaar geweven dienstregeling.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Nationale keuzevrijheid voor spoorcontracten blijft bestaan
Het is niet de bus naar Schubbekutteveen maar die naar Almelo (64), waar officieel overdag doordeweeks geen aansluiting op is (0 minuten) en 's avonds en in het weekend een krappe (1 minuut). Meestal wordt er trouwens netjes gewacht tot de trein binnen is, die tijd haal je wel in. Hengelo-Oldenzaal staat 10 minuten voor maar uit ervaring weet ik dat het ook wel in 8 minuten kan, dus daar hoeft het niet aan te liggen.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Nationale keuzevrijheid voor spoorcontracten blijft bestaan
Ik betwijfel of het die 11 km tussen Hengelo en Oldenzaal kan halen in slechts 8 minuten. Dat LINT-materieel had destijds al ontzettend veel problemen om de 11,7 km van Zutphen-Vorden te halen in de 9 minuten die daarvoor stonden én op Hengelo-Oldenzaal moet het ook nog een een tussenstop maken.
LINT staat nu niet erg bekend om zijn vlotte rijeigenschappen. Mij persoonlijk lijkt me die 10 minuten al vrij krapjes voor dat materieel.
LINT staat nu niet erg bekend om zijn vlotte rijeigenschappen. Mij persoonlijk lijkt me die 10 minuten al vrij krapjes voor dat materieel.
- AppleMoose
- Berichten: 6033
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Nationale keuzevrijheid voor spoorcontracten blijft bestaan
Ik vatte die opmerking op als een algemene opmerking over de vervoerders die niet wachten, niet specifiek op deze trein. Misschien had ik dat duidelijker moeten vermelden.deadlock schreef:In Oldenzaal mis je dan inderdaad een bus naar Schubbekutteveen met een overstap die anders ook niet te halen is en de 140 zit één keer per 2 uur in de weg. Ohnoes. Als ze die spoorlijn als dubbelenkelspoor zouden behandelen zou dit probleem niet aanwezig zijn.Ronaldussen schreef:Je hebt werkelijk waar geen idee wat een minuutje wachten voor een effect kan hebben verderop op de lijn en op andere trajecten.koekenbakker schreef: Als je afgerekend wordt op vertrekpunctualiteit in plaats van reizigerspunctualiteit krijg je dat soort dingen
Een minuutje wachten kan voor een paar reizigers veel voordeel opleveren, maar gelijkertijd veel nadeel voor een veel grotere groep reizigers elders in het land. Dat is het nadeel van een zo'n strak mogelijk geplande en inelkaar geweven dienstregeling.
En van dat spoor als dubbelenkelspoor behandelen lijkt mij meer een technische handeling die bij de beheerder ligt, niet bij de vervoerder. Dan kun je het de vervoerder niet kwalijk nemen dat zij het niet als dubbelenkelspoor behandelen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Nationale keuzevrijheid voor spoorcontracten blijft bestaan
Een krappe dienstregeling blijft een krappe dienstregeling. Je kunt moeilijk de reistijd met 10 minuten gaan verlengen om zo op de volgende kwartiersknoop uit te komen
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten