Spontaan rondje Duitsland en Frankrijk

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Spontaan rondje Duitsland en Frankrijk

Bericht door Caspar »

De pasen stonden voor de deur, er hing mooi sneeuwweer in de lucht en ik had een financiele meevaller. Kortom tijd voor een rondje Duitsland.

Een echte planning had ik niet, maar het idee was in ieder geval om via Wurzburg naar Hof HBF in het Frankenwald, van daaruit de volgende dag naar de Harz. Plan was om dit te doen met een Interrail one country pass voor Duitsland.
Om 7.20 in de stopper naar Leer gestapt, bij het uitstappen werd ik gevraagd naar mijn paspoort en waar ik naartoe onderweg was. Snel in de rij aangeschoven bij het loket voor de interrail kaart; helaas kreeg ik een dikke vette 'Nein' te horen. Beetje verdwaasd stond ik te denken wat ik dan maar zou gaan doen. Even later kwamen de 2 douaniers weer naar me toe waarom ik niet in de trein naar Hannover was gestapt, zoals ik afgaf, en wat ik dan wel zou gaan doen. Ik was dus verdacht, en mijn hele tas werd daarom overhoop gehaald. Haben sie Drogen mitgebracht oder so wass?
Om toch nog ergens te komen had ik uit het automaat een enkeltje Rheine gehaald, omdat ik de RE naar Munster nog kon halen. In Rheine weer bijna een uur bij het loket gestaan, om wederom Nein te horen te krijgen. Doet u me dan maar een global pass...
Tijdens het wachten in de rij viel me dit bord op voor luie fastfood klanten:
Afbeelding
Nadat ik geholpen was een reisplan geprint uit de automaat, en de snelste route naar Wurzburg was of via Keulen, of via Hannover, het maakte niet zo veel uit. Ik koos via Hannover, mede omdat deze trein klaar stond waar ik mee tot Osnabruck zou gaan:
Afbeelding
Als ik een cijfer moet geven krijg hij van mij een dikke 7. Hoop dat de Nederlandse varianten net zo worden ingericht.

Aangekomen is Osnabruck is het goed mis, een persoonsongeval, waardoor er geen treinen kunnen rijden van Osnabruck naar Munster. De IC naar Hannover had daardoor +105. Dat leek me wat te gortig en stapte in de IC naar Keulen die gereedstond. Na vertrek stopte de trein ongeveer 1 km buiten Osnabruck weer, voor een locwissel; wat bleek deze trein werd omgeleid via Rheine. Zo stond ik anderhalf uur later weer in Rheine, ik dacht bijna ik ga naar huis ik kap er mee...
Nadat we daar een minuut of 25 stil stonden en er wéér was kopgemaakt gingen we dan eindelijk naar Keulen. Aankomst daar: +100. (met de loket toestanden liep ik dus 4 uur achter op mijn geplande aankomst in Wurzburg).

In Keulen overgestapt op de ICE (nr 125) uit Amsterdam naar Frankfurt. Vlak voor Frankfurt werd er omgeroepen door de Nederlandse conducteur dat er in het HBF bijna geen treinverkeer mogelijk was, men werd geadviseerd op de luchthaven uit te stappen. Deze man hield wel van lekker jargon, zo riep ie bv om waarom de trein 5 minuten vertraagd was: we hebben even op de 2027 gewacht. En dat in 4 talen. Zou ook maar 1 Nederlander denken van o jaaa die 2027 dat is de IC van Hamburg Altona naar Frankfurt?
Afbeelding
ICE international nr 125, Frankfurt luchthaven
Afbeelding
Shuttle bus

Zoals ik verwachtte was er verder niets te zien op dat station, tegen het advies in de eerste beste trein naar HBF gepakt.
Dit was een S-bahn, waar ik twijfelde of ik wel met mijn interrail welkom was, aangezien de S-bahn daar wel erg op een metro lijkt. Het erop gewaagd, geen controle gehad.
Afbeelding
Hoezo bijna geen treinverkeer?

Als eerst zou de ICE naar Paris Est vertrekken, en Kaiserslautern sprak me wel aan om eens naartoe te gaan.
Op het Duitse traject is reserveren niet verplicht, maar men verzocht me wel vriendelijk uiterlijk in Forbach de trein te verlaten zonder reservering. Een stel aziaten zaten zich te vermaken met een laptop en computerspelletjes, waar constant het zelfde monotone deuntje vanaf kwam. De Franse conducteur kwam er gelukkig al snel aan te pas :D

Paar plaatjes in Kaiserslautern:
Afbeelding
S- Bahn naar Trier, aanzienlijk luxer dan de S-bahn in Frankfurt, wat me dus ook erger doet twijfelen of Frankfurt geldig is met interrail.
Afbeelding

Afbeelding
Een eenzame verdwaalde Dino was om 8 uur 's ochtends mijn enige gezeschap op Kaiserslautern HBF. Volgens mij was hij zijn ouders kwijt, want die stonden 500km verderop, waarover zo meer. :D

Nadat ik nog een Eurolines bus uit Bulgarije spotte (zou er niet aan moeten denken zo'n eind in een bus), de stopper naar Mannheim HBF gepakt. Prachtige bochtige route door het besneeuwde bos met stijle hellingen! In Neustadt zag ik een hoop stoom, wat mijn interesse opwekte en ik uitstapte.
Afbeelding

Afbeelding
Het viel me daar op dat er erg veel in onbreuk geraakte lijnen worden gebruikt voor dit soort doeleinden, had graag mee gegaan als ik wat meer tijd had!
De stopper naar Mannheim was alweer weg, en toen zag ik deze trein staan:

Afbeelding
Een TER naar Strasbourg.

Ik dacht ach waarom ook niet...

Zo stond ik krap een uur later ineens in Frankrijk.
Afbeelding
Uitgestorven station van Wissembourg.

Ook dit was een mooie route door de wijngaarden, met uitzicht op de uitlopers van de Vogezen in de verte. De trein stopte ook nog in Hoerdt, wat werd uitgesproken als Hoer door de omroep :lol:
Na een rit van 2 uren stond ik dan in Strasbourg, wat een klein station is dat vergeleken met wat ik me ervan had verwacht. Amper groter dan bv Alkmaar.
Aan de overkant van het station stond een Corail intercity (spreek uit als Corai-je èntèrcitee) naar Lyon klaar.
Omdat het zo'n honde weer was, snel een foto gemaakt en ook maar ingestapt, wie weet waar ik uit kom 8-)

Afbeelding
Corail trein naar Lyon part Dieu

Strasbourg- Mulhouse wordt met 200kmh afgelegd, wat mij niet zo veel tijd gaf om iets van een reisplannetje te maken.
Ik wilde door de Vogezen naar Nancy rijden besloot ik.
Afbeelding
Mulhouse

Daarom in Mulhouse overgestapt op de Corial naar Paris Est, om in Belfort weer over te stappen. In Belfort zag ik allemaal stalen/kunstof kappen van TGV neuzen, een stuk of 10 in elkaar geschoven. Ook stonden er een stuk of 30 Corail stuurstandrijtuigen te glimmen, die blijkbaar net waren omgebouwd daar.
Maargoed, in Belfort overstappen op de stopper naar Epinal... Wachttijd bijna 4 uren. Als een speer maar de trein naar Paris Est weer ingedoken.
De vaart raakte er een beetje uit door werkzaamheden aan het spoor, tot aan Chevremont :lol: werd er stapvoets gereden. Het opvallende aan deze werkzaamheden vond ik het onderkomen van de spoorwerkers, op een terrein naast het spoor stonden een stuk of 25 caravans opgesteld.
Omdat de overstap in Belfort me wat te gortig was, besloot ik het te proberen in Chaumont, ik wist dat daar treinen naar Reims vertrekken. Ook daar geen aansluiting binnen 2 uur, dus weer terug de trein naar Paris Est in. Kreeg er het heen en weer van!
Na ruim 300km dieselen had ik besloten in Parijs een hotelletje te zoeken, en de volgende dag met de Thalys of TGV naar Brussel of Lille te gaan. Om drukke loketten te vermijden dacht ik dat het handig was dat in Troyes te doen.
Helaas wist de loketman na een kwartier de code die hij daarvoor moest gebruiken nog steeds niet, en gaf hij het op, niet mogelijk dus, probeer maar in Parijs... Ik zag dat hij er erg zenuwachtig onder was dat ie het niet kon vinden.

Even paar fotos gemaakt in Troyes:
Afbeelding
Mooie locs met heerlijk geluid, je hoort ze nog ronken als je 3 rijgen van de loc afzit met gesloten ramen. Zo hoort het!

Afbeelding
Jammer genoeg beetje aan het uitsterven in Europa, doorgaande ICtreinen met Diesellocs :cry:

Afbeelding
TER bussen, soort Qliners dus.

Afbeelding
Vrolijk pasen!

Afbeelding
Vast een heel erg luxe ziekenhuis...

Daarna naar Parijs gereden, waar ik op Paris Est de recordhouder zag staan:
Afbeelding

Afbeelding

Bij het loket daar had ik gelukkig in 5 minuten een reservering te pakken voor een TGV Aeroport CDG- Lille Europe, voor 3 euro. Op het station even aan een staantafel een vers getapt biertje met stokbroodje gegeten, waarna ik op zoek ging naar een hotelletje. Zag nog dit bordje staan op een deur bij de Bistro op het station:
Afbeelding
Spannend...

Buiten voor het station zag ik dat het ambitieuze fietsenplan letterlijk verregent:
Afbeelding

Na een goede nachtrust vroeg opgestaan, om toch nog even iets van de stad te zien. Ik was in bus 65 gestapt, naar Porte de Clignancourt, en daar weer overgestapt op een metro, lijn 12.
Afbeelding

Afbeelding
Ondanks dat hij vanaf een ondergronds opstelterrein kwam aangereden zat er op het beginpunt al iemand in, te slapen.

Tussendoor kwam ik weer langs Gare du nord:
Afbeelding

Na een overstap op een andere metro was ik in RER B gesprongen. Van te voren had ik een gratis contramarque opgehaald op het station om door de poortjes te komen. Helaas stopte de RER nergens meer tot de luchthaven, waardoor ik anderhalf uur te vroeg was. Ik was aanvankelijk van plan ergens halverwege uit te stappen om nog wat fotos te maken.
Ik was ook al door de poortjes gegaan waardoor ik niet weer terug kon het perron op om nog wat RER fotos te maken, dom van mij.
Na wat koffie kwam de TGV en provenance de St Pierre des Corps à destination de Lille Europe binnen.
Deze stopte ook in TGV Haute Picardie, en tot mijn verbazing stapte er ook een stuk of 50 mensen uit daar.

Amper een uur later gearriveerd in Lille Europe:
Afbeelding
Aparte combi was het, een gewone TGV aan een dubbeldekker vast. Ach waarom ook niet. Zie er wel wat in; een Virm aan een ICM vast in de Noordoost bv.
En tot slot nog een stukje door België gegaan met een IC tot La Louviere-sud, alwaar echt helemaaaaal niets te doen is!

Afbeelding
IC Lille- Liège.

Afbeelding
2 treinen aan het genieten van de verlengde weekendrust, morgen zullen ze weer gaan rijden vermoedelijk. (P treinen?)

Deze omgeving is wel leuk als je van verlaten, overwoekerde en half opgebroken spoorwegen en emplacementen houdt. Misschien dat ik in de zomer eens ga kijken met mooi weer of het mogelijk is om een fiets te huren daar. Meer liefhebbers?

Hierna werd dit voor mij zeer verrassende rondje afgesloten geheel in stijl in de Benelux, die al 10 minuten te laat vertrok, extra stopte in Vilvorde, een ruit sneuvelde in Antwerpen Berchem, en brand in Antwerpen Centraal. Aankomst Dordrecht: +40.


Ojaa, gisteren in Bremen:
Afbeelding
Ik heb hem gezegd dat er in Kaiserslautern gezelschap op hem wacht!
Laatst gewijzigd door Caspar op zo 11 mei 2008, 17:40, 10 keer totaal gewijzigd.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Spontaaan rondje Duitsland en Frankrijk

Bericht door JeePee »

Leuk verslag Caspar! Mooie manier om een weekendje te besteden 8-)
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: Spontaaan rondje Duitsland en Frankrijk

Bericht door IC3 »

Zo zie je maar waar je geheel onverwacht terecht kwam. :mrgreen: Door die tegenvallers in het begin van je reis heeft je verhaal wel een aparte wending genomen. :D Het is in ieder geval een mooi verslag en is bovendien nog bijzonder goed leesbaar ook.
Heb je nog andere plannen voor InterRail, of zijn je dagen al op?
Sebastiaan
Berichten: 109
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:25
Locatie: Utrecht

Re: Spontaaan rondje Duitsland en Frankrijk

Bericht door Sebastiaan »

Mooi verslag. :D Het is afentoe wel leuk om gewoon een trein in te stappen en kijken waar je uitkomt. Zo liep laatst door een vetraging een planning en de soep. Die planning heb ik daarna ook niet meer aangehouden en ben uiteindelijk met de bus in Druten terecht gekomen, een plaats die ik tot dan toe helemaal niet kende :P
mvg,
Sebastiaan
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Spontaaan rondje Duitsland en Frankrijk

Bericht door mb90 »

Leuk verslag en mooie foto's, Caspar! :) Grappig dat je eerst Wurzburg in de planning had en dat je uiteindelijk voor een groot deel in Frankrijk terecht komt. Toch knap zonder planning :pos:. Ik vind het namelijk maar niks om zonder planning te reizen (tenzij het hier in de buurt is en ik weet dat alles vaak rijdt).
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Spontaaan rondje Duitsland en Frankrijk

Bericht door Caspar »

IC3 schreef:Heb je nog andere plannen voor InterRail, of zijn je dagen al op?
Ik ben gisteren naar Bad Harzburg gegaan, en heb dus nog 1 dag over. Zaterdag ga ik in ieder geval naar Bielefeld waar forumlid Vlight woont. Misschien meer liefhebbers? Na al dat TGV/ICE/IC geweld kan ik wel onthaasten en me aanpassen voor mensen met een Schones Wochenende ticket.

Oja nog wat dingen die raadzaam zijn om te onthouden:
- Sommige RER stations kan je in Parijs in zonder door een poortje te gaan, zoals op het Gare du nord. Ondanks dat je dus gratis reizen hebt moet je toch even bij een Transilien loket een contramarque kaartje halen, om te voorkomen dat je ergens anders niet meer weg kan. Of ook als je savonds laat nog wilt gaan, zorg dan dat je ze smiddags al hebt gehaald, ivm openingstijden loketten.
- Heb geleerd minimaal een uur nodig te hebben doorgaans bij een loket in Duitsland.
- Als een lokettist de code niet kan vinden voor een zitplaatsreservering in TGV of THalys met interrail kan je niets beginnen. De man vroeg of ik die code misschien uit mijn hoofd kende. Misschien is er iemand die het weet hier? Allicht handig om op te schrijven als er weer Frankrijk plannen zijn.

Tot slot vond ik het een heel relaxt gevoel hebben gewoon overal heen te kunnen. Zo stond ik gisteren heel even te twijfelen of ik niet ipv de RE naar Bad Harzburg de ICE naar Interlaken Ost zou pakken :lol:
Ook was ik op blind vertrouwen van de gele vertrekstaten uitgegaan dat mijn trein naar Oldenburg en Leer gisteren van spoor 3 af zou vertrekken in Bremen, en toen de deuren dicht gingen zag ik op de CTA Magdeburg staan. Ik dacht oeps... nouja geen probleem, weer nieuw avontuur! Ergens vond ik het wel jammer dat ik toch wel in de juiste trein bleek te zitten.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Spontaaan rondje Duitsland en Frankrijk

Bericht door Caspar »

mb90 schreef:Leuk verslag en mooie foto's, Caspar! :) Toch knap zonder planning :pos:. Ik vind het namelijk maar niks om zonder planning te reizen (tenzij het hier in de buurt is en ik weet dat alles vaak rijdt).
Nouja ik heb gelukkig wel redelijk de TGV en ICE bestemmingen in mijn hoofd zitten en weet de wat grotere Franse en Duitse plaatsen (bv +50.000 inwoners) wel te liggen. Ik ben bewust niet met de Corail uit Strasbourg door gereden naar Lyon terwijl ik dat graag zag zitten, omdat ik bang was voor reserveringsproblemen te komen met de TGV. En als je dan in 1 dag zonder tgv naar Groningen moet, ben je ver van huis...
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Spontaaan rondje Duitsland en Frankrijk

Bericht door Daan »

Mooi verslagje inderdaad, leuke foto's ook :)
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Spontaaan rondje Duitsland en Frankrijk

Bericht door tsov »

Caspar schreef:- Als een lokettist de code niet kan vinden voor een zitplaatsreservering in TGV of THalys met interrail kan je niets beginnen. De man vroeg of ik die code misschien uit mijn hoofd kende. Misschien is er iemand die het weet hier? Allicht handig om op te schrijven als er weer Frankrijk plannen zijn
Geen idee wat de code is, maar als je het Interrailverslag van afgelopen zomer van Chauf21, Daantje en mij leest, zul je zien dat die vent in Digne ook een half uur op allerlei toetsen heeft zitten rammen voor-ie erachter was :lol: (Wel veel gezien in dat systeem: NS-Voordeeluren, AVE, Berlin-Warschau-Express :P)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: Spontaaan rondje Duitsland en Frankrijk

Bericht door IC3 »

Caspar schreef:- Heb geleerd minimaal een uur nodig te hebben doorgaans bij een loket in Duitsland.
Inderdaad, bij de ReiseZentra van DB moet je soms langer wachten dan bij de toch al zo schrale diensten van NS HiSpeed. Mocht je nog eens in Düsseldorf Hbf een kaartje willen kopen en daar niet te lang op hoeven wachten, dan heb ik nog een tip. Links van het ReiseZentrum is een meter of tien verder nóg een lokettenzaaltje. Toen ik haast had omdat ik mijn aansluiting met treinbinding in Düsseldorf had gemist, zag ik de bui dus al hangen toen er bij het grote ReiseZentrum enorme rijen stonden. Het DB-personeel raadde me aan mijn geluk bij de buren te beproeven, want daar zou het meestal rustiger zijn. Kom ik daar aan, zitten daar vier lokettisten en hoef ik niet eens te wachten, want ik ben direct aan de beurt! Zo kan het dus ook . 8-)

Nu ik toch bezig ben met de kaartverkoop in Duitsland: de beste tip die ik kan geven is je reizen te boeken bij het private DB-Agentur op het station in Kleve, net over de grens bij Nijmegen waarnaar je met je SOV gratis naar toe kunt (mbv lijn 58). Ze hebben behoorlijk ruime openingstijden, ook op zon- en feestdagen. Hier zitten werkelijk de meest competente loketbedienden die ik ken. Je hoeft er meestal niet zo lang te wachten, maar men neemt er wel uitgebreid de tijd voor je en ze zoeken door tot ze het goedkoopste alternatief hebben gevonden. Ze hebben een enorme vakkennis en ze maken het iedere keer weer leuk om een reis daar te boeken. Vooral Uwe is echt een toffe gast! :mrgreen: De man heeft humor, probeert wat Nederlands te spreken en geeft goede tips. Hij zegt dat een groot percentage van zijn klanten speciaal naar Kleve komen om hun reis te boeken, omdat de dienstverlening van HiSpeed zo beperkt is.

Oja Caspar, ik ben wel benieuwd naar je belevenissen in Bad Harzburg! Nog sneeuw gezien? :)
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Spontaaan rondje Duitsland en Frankrijk

Bericht door Caspar »

tsov schreef:maar als je het Interrailverslag van afgelopen zomer van Chauf21, Daantje en mij leest, zul je zien dat die vent in Digne ook een half uur op allerlei toetsen heeft zitten rammen voor-ie erachter was :lol: (Wel veel gezien in dat systeem: NS-Voordeeluren, AVE, Berlin-Warschau-Express :P)
Ja dat had ik al in mijn achterhoofd toen ik daar bij het loket stond. Maarja als zo'n man het niet kan vinden, dan kan ik toch niets beginnen lijkt me :cry: Ik vond het al niet zo hoopgevend dat hij eerst naar een of ander hok liep en met een stoffige map terugkwam.

@IC 3: Er was idd sneeuw in Bad Harzburg, zal de rest van het weekend denk ik posten als ik ook de laatste dag heb getreind.

Bij deze dus nog reisgenoten gezocht! Voor de afwisseling alleen RE's en RB's.
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: Spontaan rondje Duitsland en Frankrijk

Bericht door IC3 »

Ik had erg graag meegewild, maar ik moet as zaterdag werken. Een andere keer wellicht?
Laatst gewijzigd door IC3 op wo 26 mar 2008, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Spontaan rondje Duitsland en Frankrijk

Bericht door Caspar »

Is prima :wink:
Oja over CTA's gesproken, Chaumont heeft hele mooie. Deze worden handmatig verwisseld na iedere trein. Gewoon 4 losse cijferbordjes, handje vol plaatsnaambordjes en nog wat andere opties kunnen er achter het kunstof ruitje worden geschoven.

In de stationshal hangt een groot bord met alle treinen die er in een (dienstregelings)jaar kunnen vertrekken, dus ook alle uitzonderingen, en dat zijn er in Frankrijk doorgaans wat. Zo lijkt het er in het eerste opzicht op dat er ruim 100 treinen daar vertrekken. Niets is minder waar; enkel waar een oud gloeilampje naast brand zal die dag vertrekken.
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: Spontaan rondje Duitsland en Frankrijk

Bericht door IC3 »

Caspar schreef:Oja over CTA's gesproken, Chaumont heeft hele mooie.
Die in Delémont (Delsberg, tussen Basel en Biel) was ook erg mooi: http://www.railfaneurope.net/pix/ch/SBB ... 42002b.jpg In 2003 was dit geheel daar nog te zien, maar in de zomer van 2004 was 't helaas allemaal verdwenen en had plaatsgemaakt voor, jawel, digitale CTA's... Gelukkig dat er in Frankrijk zulke aanwijzers te vinden zijn.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Spontaan rondje Duitsland en Frankrijk

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag met dito foto's. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Spontaan rondje Duitsland en Frankrijk

Bericht door Chauf21 »

Tof verhaal om te lezen en te zien!
Leuke reis heb je gemaakt, wel fijn om zo vrij te kunnen zijn.
Caspar schreef:Na ruim 300km dieselen had ik besloten in Parijs een hotelletje te zoeken, en de volgende dag met de Thalys of TGV naar Brussel of Lille te gaan. Om drukke loketten te vermijden dacht ik dat het handig was dat in Troyes te doen.
Helaas wist de loketman na een kwartier de code die hij daarvoor moest gebruiken nog steeds niet, en gaf hij het op, niet mogelijk dus, probeer maar in Parijs... Ik zag dat hij er erg zenuwachtig onder was dat ie het niet kon vinden.
Zou zo'n code op het ticket staan?
Ons ticket uit Digne (met, na veel geklooi, een geldige TGV-toeslag voor de Interrail): http://i275.photobucket.com/albums/jj30 ... tDigne.jpg
Caspar schreef:Afbeelding
Jammer genoeg beetje aan het uitsterven in Europa, doorgaande ICtreinen met Diesellocs :cry:
Baas boven baas; Franse IC-trein met dubbele dieseltractie!
Trein 3837 te Nantes (5 augustus 2007):
Afbeelding
Trein 3832 te La Rochelle Ville (6 augustus 2007):
Afbeelding
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Spontaan rondje Duitsland en Frankrijk

Bericht door Fles »

Knaters, da's geen half werk Caspar :shock: Restecp! :P

Heb je ook een kaartje met de hele route? En hoeveel kilometer heb je afgelegd?
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Spontaan rondje Duitsland en Frankrijk

Bericht door Caspar »

Het aantal km's vind ik lastig uit te rekenen, ik weet alleen dat er ter hoogte van Belfort ergens een bordje stond met 430 km, en dat telde af tot Paris Est. Op mijn reservering van Charle de Gaulle tgv- Lille europe staat km258. (ik neem aan dat het om kilometers gaat, want heb er ook eentje nog liggen van Perpignan naar Paris, km1013).
Voor Belgie kan ik het wel uitrekenen( heb nog een oud spoorboekje uit '97 liggen), maar hoe kan je bv de afstanden van Duitsland goed uitrekenen? En Wissembourg grens-Strasbourg-Mulhouse?

En een spoorkaartje vind ik ook wat lastig te vinden waar ik de route op kan intekenen.

Edit: het moet tussen de 2350 en 2600 km liggen vermoed ik.
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: Spontaan rondje Duitsland en Frankrijk

Bericht door IC3 »

Caspar schreef:... maar hoe kan je bv de afstanden van Duitsland goed uitrekenen?
http://www.bahn.de/kursbuch :D
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Spontaan rondje Duitsland en Frankrijk

Bericht door Ronald »

Mooie reis en reportage :pos:
(Persoonlijk zou ik liever wat meer plannen, in ieder geval een Thomas Cook timetable mee... Maar ja, dat is natuurlijk wel wat minder avontuurlijk ...)
Vlight
Berichten: 4
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:33
Locatie: Bielefeld (D)

Re: Spontaan rondje Duitsland en Frankrijk

Bericht door Vlight »

Oh, wauw, dat is een aardig weekendje treinen. Zaterdag doen we het iets rustiger aan. :lol: Over die S-Bahn: volgens mij is elk treinkaartje daar geldig? :?
Als ik een cijfer moet geven krijg hij van mij een dikke 7. Hoop dat de Nederlandse varianten net zo worden ingericht.
Ik vind ze comfortabler dan bijvoorbeeld de duitse IC-rijtuigen. :!:
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Spontaan rondje Duitsland en Frankrijk

Bericht door Fles »

Caspar schreef:En Wissembourg grens-Strasbourg-Mulhouse?
http://www.jizdenka.cz anders Google Earth ;)

Kaartjes: http://www.bueker.net/trainspotting/maps.php :pos:
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Spontaan rondje Duitsland en Frankrijk

Bericht door Caspar »

Afbeelding
Blauwe route

Afbeelding
Rode route

Afbeelding
Rode route

Paar bordjes:

Afbeelding
Tsja dan trekt het bordje wel de aandacht 8-)

Afbeelding
Deze vond ik wel nostalgisch ogen, men spreekt deze Franse plaats uit als Altkiersjh , zoals het duitse woordt Kers.

Afbeelding
Omdat voor Nederlanders dit een zeldzaam moment zal zijn, een stop alhier. (Thalys raast met 300kmh langs).
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Spontaan rondje Duitsland en Frankrijk

Bericht door waldo79 »

Je hebt een vreemde route afgelegd. :shock:
Het woordt Kers
Kennen de Duitsers wel het woord Kers?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Spontaan rondje Duitsland en Frankrijk

Bericht door deadlock »

kirsch is het duitse woord voor kers :)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten