OVer je OV-Chipkaart #14

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Daniel »

Dus in de praktijk heb je eigenlijk alleen iets aan die uitcheckreminder van NS Extra als je op je laatste rit van een dag vergeet uit te checken?

Op station Dordrecht blijkt men trouwens nu ook al met poortjes bezig te zijn en wel met een bijzondere opstelling: de ingang bij de fietsenstalling/traverse krijgt voor spoor 1/20 poortjes op straatniveau (tussen stationsgebouw en traverse in), maar voor de sporen 2 t/m 5 komen de poortjes op de traverse. Hopelijk komen er niet teveel reizigers met de fiets aan die van die sporen willen vertrekken, want erg veel poortjes kan je daar niet kwijt (hooguit twee).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door JWM »

Je kan er wel geld mee besparen als je een retour maakt door pas uit te checken op het moment dat je weer aan je terugreist begint. Als je dan meteen weer incheckt wordt het gezien als één reis i.p.v. twee en dat scheelt aanzienlijk. Op stations met dichte poortjes is dat wat lastiger.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Daniel »

Nouja, ik moet eerst nog zien hoe dit gefactureerd wordt... Met TrajectVrij lijken sommige dingen toch net anders te gaan rond het overstappen.
Want dat vergat ik er nog bij te schrijven: hoewel ik na 10 uur dus nog werd uitgecheckt kreeg ik na een nieuwe incheckpoging bij een ander paaltje gewoon "Ingecheckt TrajectVrij" te zien en niet "Overstap TrajectVrij".
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Globetrotter »

JWM schreef:Je kan er wel geld mee besparen als je een retour maakt door pas uit te checken op het moment dat je weer aan je terugreist begint. Als je dan meteen weer incheckt wordt het gezien als één reis i.p.v. twee en dat scheelt aanzienlijk. Op stations met dichte poortjes is dat wat lastiger.
Huh, als je uitcheckt op je aankomststation en je checkt uit, dan wordt toch gewoon de prijs van een enkele reis gerekend?
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door bartjemestrom »

Klopt, maar op de terugrit wordt er dan geen instaptarief berekend. Dan wordt het als overstap gezien.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Tristan »

deadlock schreef:
44. De ov-chipkaarten bestaan uit twee delen plastic, een laagje lijm om de plasticdelen bij elkaar te houden en chiptechnologie. Dit alles bij elkaar zorgt ervoor dat de ov-chipkaart na de verloopdatum NIET weggegooid mag worden bij het restafval, maar verwerkt moet worden als Klein Chemisch Afval. Aangezien vrijwel niemand dit zal gaan doen, is de ov-chipkaart milieuONvriendelijker dan een papieren kaartje, die je na gebruik bij het oud papier kan deponeren.
De OVC mag gewoon in de vuilnisbak en is géén KCA. Als je niets weet van technologie, blaat er dan ook niet over. Lijm kan tegenwoordig biodegradeble van mais gemaakt worden om maar een voorbeeld te noemen.
BNR Business News Radio schreef: OV-chipkaarten bevatten metalen die slecht zijn voor het milieu.

(...)

Chemisch afval
In de 6,1 miljoen ov-chipkaarten die in 2014 en 2016 werden gemaakt, zit in totaal zo'n 122 kilo zilver en 366 kilo koper. Cees Buisman, Hoogleraar Biologische Kringlooptechnologie en directeur van onderzoeksinstituut Wetsus, legt uit waarom hij denkt dat het recyclen van de kaarten nodig is. "Als ze in de prullenbak belanden, worden ze verbrand, komen de metalen in het as terecht en worden deze gestort als chemisch afval."
Bron: BNR

Kortom: de ov-chipkaart dient na de verloopdatum weldegelijk als KCA afgevoerd en behandeld te worden.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door deadlock »

Ja, kom jij hem inzamelen?

En raar trouwens, want als ik op jacht ga naar een nieuwe pasjesleverancier dan krijg ik allemaal meuk die gewoon in de bak kan.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Anne »

deadlock schreef:Ja, kom jij hem inzamelen?
Vast wel >> Tristan is verslaafd aan de OV-chipkaart. :Y
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Aking »

deadlock schreef:En raar trouwens, want als ik op jacht ga naar een nieuwe pasjesleverancier dan krijg ik allemaal meuk die gewoon in de bak kan.
Jij bent dan ook geen TLS (A)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Daniel »

Poortjes in Dordrecht zijn nu ook geïnstalleerd aldus RTV Dordrecht. Op de fotoserie is te zien dat ook hier Arriva-poortjes verschenen zijn.
Waarbij ik trouwens wel benieuwd ben naar de oplossing voor het gangetje tussen stationshal en spoor 1: veel meer dan één poortje lijkt daar niet te passen, dat zou dus voor NS en Arriva-reizigers die naar AKO of loket willen een verschillende looproute opleveren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Suus »

Er stond gisterenochtend nog niets op de loopbrug, die naast de loopbrug naar spoor 1 deden het vanmiddag niet.

Ik ben benieuwd hoe ze in Dordrecht de situatie bij de Ap to Go oplossen, die kan je zowel vanaf de straat als het perron betreden :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Aking »

Bee schreef:Ik ben benieuwd hoe ze in Dordrecht de situatie bij de Ap to Go oplossen, die kan je zowel vanaf de straat als het perron betreden :P
Deurtje op slot lijkt me...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Daniel »

De AKO in Dordrecht heeft net zoiets trouwens, maar lijkt.me idd niet waarschijnlijk dat ze een poortje op het perron voor die deur gaan zetten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Daniel »

In de categorie bijzondere transacties: op 13 oktober (tja, de datum vraagt er eigenlijk om) maakte ik een rondje over Goeree maar dat begon met wat aparte chipkaarttransacties gezien m'n transactieoverzicht.
Van Rotterdam Zuidplein naar Achthuizen Schaapsweg N59 werd € 4,31 afgeschreven, maar de ritprijs bedraagt volgens 9292 € 6,29 wat met 40% korting (ik heb Dalkorting ZHL) een prijs van 3,77 had moeten opleveren. Het vervolg naar Oude Tonge Busstation kostte me € 0,89 terwijl de ritprijs vol tarief € 1,04 zou moeten zijn en met 40% korting dus € 0,62 (instaptarief is er bij deze bedragen al afgetrokken gezien ik binnen 35 minuten verder reisde).
Opvallendste bij die twee transacties is dat volgens het transactieoverzicht m'n kortingsproduct niet zou zijn aangesproken, maar ik blijkbaar wel ergens een korting kreeg want de prijs zit tussen voltarief en 40% korting in. Op Zuidplein stapte ik direct vanuit de metro over op de bus, mocht dat nog wat uit kunnen maken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door fogeltje »

Wellicht is het al ter sprake gekomen, maar ik reis amper meer met de bus. Vanochtend heb ik wel de bus gepakt en mijn transactie staat al op OV-chipkaart.nl. Hoe kan dat? Is er een aanpassing geweest? Gaat dit nu realtime? Zo ja dan is dit zwaar positief.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door regenmaker »

fogeltje schreef:Wellicht is het al ter sprake gekomen, maar ik reis amper meer met de bus.
Slechte zaak eigenlijk. :P
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door deadlock »

fogeltje schreef:Wellicht is het al ter sprake gekomen, maar ik reis amper meer met de bus. Vanochtend heb ik wel de bus gepakt en mijn transactie staat al op OV-chipkaart.nl. Hoe kan dat? Is er een aanpassing geweest? Gaat dit nu realtime? Zo ja dan is dit zwaar positief.
Het verschilt heel erg. Zelfs in de begindagen van de ovc kwam het regelmatig voor dat busreizen direct zichtbaar waren op die plek.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Aking »

Hm... Gister in 2 minuten van Utrecht CS Jaarbeurszijde naar Rotterdam Lombardijen gereisd (á 10,34 :X )... Best knap :')
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door fogeltje »

deadlock schreef:Het verschilt heel erg. Zelfs in de begindagen van de ovc kwam het regelmatig voor dat busreizen direct zichtbaar waren op die plek.
Dat heb ik nooit meegemaakt. Sinds ik de OVC perse moest gaan gebruiken (weet datum niet meer, datum dat KAN definitief over ging) duurde het altijd minimaal een dag omdat boordcomputers van bussen, waar de data schijnbaar opgeslagen wordt, alleen bij binnenkomst van de wagens werden uitgelezen. Dan moest het nog aan TLS worden doorgegeven en als dat te laat gebeurde, dan duurde het nog een dag extra.

Bij Arriva duurde het meestal zelfs minimaal 2 dagen, vaker 3. CXX was meestal de dag erop wel beschikbaar (behalve bij ritten die Breng had uitbesteed aan OAD, die werden in het begin alleen op zaterdagavond uitgelezen), nu dus minimaal een paar uur later al. Als dit de nieuwe standaard gaat zijn, dan hoor je mij niet klagen.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door marvinkok »

fogeltje schreef:Wellicht is het al ter sprake gekomen, maar ik reis amper meer met de bus. Vanochtend heb ik wel de bus gepakt en mijn transactie staat al op OV-chipkaart.nl. Hoe kan dat? Is er een aanpassing geweest? Gaat dit nu realtime? Zo ja dan is dit zwaar positief.
Kan ook zijn dat de bus intussen alweer op de stalling is geweest en z'n data heeft uitgewisseld?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door fogeltje »

Gezien hij een rood kaartje voorin had, zou het kunnen (ook al ging hij wel eerst nog retour als 122 naar Gemert na aankomst in Eindhoven). Maar dat zou nog altijd minimaal betekenen dat het lijntje met TLS verbetert is. Want eerst moesten OV-bedrijven hun zooi opsturen en TLS werkte maar 1x per dag (in de nacht) de gegevens bij. Dan zouden ze dat nu realtime moeten doen zodra gegevens binnenkomen.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Meltrain »

fogeltje schreef:Gezien hij een rood kaartje voorin had, zou het kunnen (ook al ging hij wel eerst nog retour als 122 naar Gemert na aankomst in Eindhoven).
Wat bedoel je met "een rood kaartje"?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door fogeltje »

Het leek op zoiets wat ze in een bus plaatsen die voor onderhoud gemarkeerd is. Ik kon de tekst helaas niet lezen, zat te ver naar achteren.
"Een touringcar is geen bus"
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door Tristan »

fogeltje schreef: Vanochtend heb ik wel de bus gepakt en mijn transactie staat al op OV-chipkaart.nl. Hoe kan dat? Is er een aanpassing geweest? Gaat dit nu realtime? Zo ja dan is dit zwaar positief.
Begin van de maand is de website van TLS vernieuwd. Sindsdien staan de gemaakte reizen er relatief snel op. De reishistorie wordt rond 14.00 uur ververst. Reizen die vóór deze tijd zijn afgerond, zijn zichtbaar. Dit vind zelfs ik een positieve ontwikkeling, hoewel het nog niet geheel real time is.

Helaas heeft de migratie van de website ook iets zeer negatiefs: het is namelijk niet meer mogelijk om op eenvoudige wijze een declaratieoverzicht van een dag, week of kwartaal te maken. Dat kan nu alleen nog maar per maand. Als je een overzicht van een week wil maken, dien je nu handmatig (de knop (de)selecteer alles werkt niet (goed)) alle reizen die je niet wil declareren en reizen die al gedeclareerd zijn uit te vinken. Als je veel reist (of veel overstapt) en aan het einde van de maand een overzicht wil maken van alleen de laatste week van de maand, ben je dus zeer lang bezig.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #14

Bericht door nvdw »

Bij Arriva is het in elk geval zo dat de huidige generatie systemen data uitwisselt via 3G. Dan kunnen er dus veel vaker en op elk moment transacties worden verzonden dan met de oude apparatuur, waar dat alleen via wifi op de stalling kon. Bovendien is de kans op backlogs veel kleiner omdat er dan niet op een moment vijftig bussen via een wifiverbinding data staan te tanken.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten