Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Op de website van Qbuzz.nl/GD wordt soms de vertraging doorgegeven, die dan zichtbaar is in de dienstregeling van desbetreffende dag. Maar wat is hier eigenlijk precies de functie van? Het OVbureau kon voor HOV - lijn 4 precies zeggen waar en wanneer er vertraging werd opgelopen, en Qbuzz kan achteraf via Twitter altijd aangeven hoe vroeg/laat een bus was, dus waarom is het nodig dat chauffeurs dit doen als de info er gewoon is? Of is dat alleen als een bus een volmelding krijgt?
Lijn 5 filmde gisteren Station Europapark terwijl de bus toch echt richting Zuidlaren - Annen ging. Bij die lijn zijn de komende maand ook wel heel veel haltes vervallen: 11 stuks, tegen 1 vervangende halte in Annen.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

Het lijkt me dat de data voor de website ook gewoon uit dezelfde systemen komt die OVBGD en Qbuzz intern gebruiken, daarnaast zijn alle vertrekberichten van bussen op haltes natuurlijk ook terug te vinden voor Qbuzz in de loggings die zij hanteren (vandaar dat zij dit op Twitter kunnen aangeven). Volgens mij komt de vertraging in de dienstregelingweergave voort uit de halteweergave waar de tijden ook real-time worden weergegeven (op een niet zo'n fijne manier naar mijn mening). Lijkt mij volledig los te staan van meldingen die chauffeurs doen.

Die bus op de 5 heb ik inderdaad ook zo HS op zien rijden, en volgens mij heeft de chauffeur de tekst veranderd toen hij op de halte stond.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Er zijn twee verschillende soorten vertragingsweergaven in de dienstregeling: een '+10' of een zwart bolletje met een wit uitroepteken. Als je je muis daar op houdt krijg je de melding: 'Vertraging: 10 minuten' o.i.d. Dat laatste lijkt mij handmatig doorgegeven.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Globetrotter »

Ik weet niet of het bericht al eerder geplaatst is en of er een apart topic over bestaat, dus plaats het maar even hier. Gaat over een definitieve verlenging van de trein Groningen- Rodeschool naar de Eemshaven: http://www.ovpro.nl/trein/2015/09/29/sp ... -327799601
bartjemestrom
Berichten: 1029
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door bartjemestrom »

Nicketick schreef:Die bus op de 5 heb ik inderdaad ook zo HS op zien rijden, en volgens mij heeft de chauffeur de tekst veranderd toen hij op de halte stond.
Nee, dat is een foutje in de boordcomputer. Wanneer er "Zuidlaren - Annen via P+R Haren" op hoort te staan, komt die tekst erop te staan. Er zal wss een nieuwe dienstregeling ingeladen moeten worden voor het hersteld is. Vorige week maandag is er idd een nieuwe drgl ingeladen aangezien er in Assen en Groningen wat wijzingen doorgevoerd zijn. Het is in ieder geval bekend.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Ja, en die software wordt/kan maar eens in de 4 weken geladen worden hoorde ik. Je zou toch zeggen 1 muisklik en alle bussen hebben die avond nieuwe software maar nee dus..

Wel irritant want nu rijden alle lijnen 5 over de Grote Markt met dezelfde bestemming. Dus elke keer wordt de bus richting Haren op de tijdelijke halte aangehouden door mensen die naar P+R Euroborg moeten.
En heel veel chauffeurs die het niet door hebben of niet willen/kunnen veranderen. Beetje meer instructie over de boordcomputer kan bij sommigen echt geen kwaad.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Pim-AllianceB95 schreef:Er zijn twee verschillende soorten vertragingsweergaven in de dienstregeling: een '+10' of een zwart bolletje met een wit uitroepteken. Als je je muis daar op houdt krijg je de melding: 'Vertraging: 10 minuten' o.i.d. Dat laatste lijkt mij handmatig doorgegeven.
Ja, en ik begrijp dus niet de toegevoegde waarde van het handmatig doorgeven. Nadeel daarvan is dat deze in de DRIS systemen en OV-info app ook zo blijft staan. Als de vertraging oploopt, dan krijg je halte X aankomst +15, vertrek +10 (de handmatige).
Ik neem aan dat er nu wel systemen zijn waar je real-time een lijst kan krijgen met bussen met de meeste vertraging?

Als dat problemen oplevert bij lijn 5, dan lijkt het mij voor de duidelijkheid toch wel noodzakelijk om dat snel te veranderen. Als je alleen de Q-link 5 bussen die update geeft, dan ben je volgens mij al een heel eind. Een kleine typfout is niet zo'n probleem, maar de omgekeerde bestemming weergeven...
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Michael »

JeroenSpock schreef:Ja, en die software wordt/kan maar eens in de 4 weken geladen worden hoorde ik. Je zou toch zeggen 1 muisklik en alle bussen hebben die avond nieuwe software maar nee dus..
Het updaten van de software kost geld. Vaak worden daarom meerdere fouten in 1 keer opgelost zodat er geld bespaard kan worden.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Geert »

En er kan natuurlijk altijd wat mis gaan bij het updaten, daarom zal men liever niet voor elke scheet een update willen uitvoeren (met het risico dat er elke keer een paar bussen een niet goed werkende boordcomputer hebben).
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Of dat updaten echt geld kost weet ik niet. Qbuzz heeft gewoon een ICT afdeling die deze dingen regelt.
Het enige wat veranderd hoeft te worden is de code van Station Europapark (1000nogwat) veranderen naar 205 Annen.
Over 4 weken is de stremming voorbij
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

JeroenSpock schreef:Of dat updaten echt geld kost weet ik niet. Qbuzz heeft gewoon een ICT afdeling die deze dingen regelt.
Het enige wat veranderd hoeft te worden is de code van Station Europapark (1000nogwat) veranderen naar 205 Annen.
Over 4 weken is de stremming voorbij
Ik weet niet of jullie in de boordcomputers dezelfde codes gebruiken als in de Koppelvlak 1 (dienstregeling, gewoon te downloaden bij OpenOV) bestanden maar daar is 191 (die gebruikt wordt op de bus) "Station Europapark via Grote Markt - UMCG" en zou naar mijn inziens vervangen moeten worden door nummer 30 "Zuidlaren - Annen via P+R Haren", lijkt me dat 205 "Annen" gebruikt wordt na Zuidlaren?
Qbuzzie
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 13 okt 2014, 13:22
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Qbuzzie »

Nieuwe lay-out op de TFT schermen. Stads en streekbussen hebben dezelfde kleuren als het interieur en de buitebkanten van de bussen. Bij de Qliner hebben ze de oude lay-out nog. Elke Qlink lijn heeft zijn eigen kleur. Foto's in de link: https://twitter.com/JelmereH/status/652494381631582208
De wielen van de bus gaan rond en rond...
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Ziet er erg netjes uit, een absolute verbetering. Het enige wat ik graag had gezien was dat ook ergens de vertraging werd vermeld. Het wordt weliswaar bij de eindbestemming en tussenliggende haltes opgeteld, maar dan moet je dus de eindtijd van de dienstregeling weten. Misschien staat het er wel, maar ik zie het nier op je foto (de bus kan natuurlijk ook op tijd zijn) Zeer goed dat overstappunten worden vermeld!
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Qbuzzie schreef:Nieuwe lay-out op de TFT schermen. Stads en streekbussen hebben dezelfde kleuren als het interieur en de buitebkanten van de bussen. Bij de Qliner hebben ze de oude lay-out nog. Elke Qlink lijn heeft zijn eigen kleur. Foto's in de link: https://twitter.com/JelmereH/status/652494381631582208
Dat is ook niet de layout die de 42 had die ik van Emmen naar Vlagtwedde had.
Qbuzzie
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 13 okt 2014, 13:22
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Qbuzzie »

gebruiker77 schreef:Ziet er erg netjes uit, een absolute verbetering. Het enige wat ik graag had gezien was dat ook ergens de vertraging werd vermeld. Het wordt weliswaar bij de eindbestemming en tussenliggende haltes opgeteld, maar dan moet je dus de eindtijd van de dienstregeling weten. Misschien staat het er wel, maar ik zie het nier op je foto (de bus kan natuurlijk ook op tijd zijn) Zeer goed dat overstappunten worden vermeld!
Nu je het hierover hebt de vertragingen worden heel slecht weergeven op de schermen. Hij telt als enige voor de volgende halte op maar niet verder. Zo kan het dat als de bus vijf minuten vertraging hij om 15.05 op Zuiderdiep aankomt en om 15.00 op grote markt, de halte daarna dus.
Ook een goede fout is dat er op de schermen nog steeds parkeerplaats staat bij de halte die oorspronkelijk Eemsgolaan heet. De omroep van Eemsgolaan is wel gebleven. Ook al klikt die nog steeds niet helemaal lekker.

Wat ik dan weer jammer vind aan de nieuwe schermen zijn de zwarte strepen aan de linker en rechterkant van het scherm. Die zaten er natuurlijk al maar die worden nu extra goed zichtbaar omdat de lay-out veel witter is dan zijn voorganger.
De wielen van de bus gaan rond en rond...
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Een goede fout? :lol: Vanochtend had ik nog gewoon de oude indeling, trouwens.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door groningen »

Vanwege een versperring (riool/asfaltering) op de Oostersingel rijdt lijn 5 over de Turfsingel en Schuitendiep tot aan de Damsterdiep. Om op de Oostersingel de UMCG van de andere kant te benaderen. Leuke is om te zien op de Turfsingel linksaf het centrum in te rijden (bij WA Scholtenstraat) de bus zich midden op de 2 rijstroken voor het verkeerslicht te parkeren om de draai te maken.
bartjemestrom
Berichten: 1029
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door bartjemestrom »

Je hebt daar geen andere keus. Of je moet daar graag wat auto's willen meeschuiven in je draai.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Bjarte »

Qbuzzie schreef:Nieuwe lay-out op de TFT schermen. Stads en streekbussen hebben dezelfde kleuren als het interieur en de buitenkanten van de bussen. Bij de Qliner hebben ze de oude lay-out nog. Elke Qlink lijn heeft zijn eigen kleur. Foto's in de link: https://twitter.com/JelmereH/status/652494381631582208
Lijn 6 heeft ook deze nieuwe lay-out, wordt daarmee verklapt dat dit op termijn een Q-Link wordt? Ook nieuw, bij grote bushaltes worden nu de overstapmogelijkheden op andere lijnen weergegeven op de TFT, inclusief eventuele vertragingen. In ieder geval bij Martini Ziekenhuis en Hoofdstation kwam een heel lijstje tevoorschijn aan overstapmogelijkheden.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Qbuzzie schreef:
gebruiker77 schreef:Ziet er erg netjes uit, een absolute verbetering. Het enige wat ik graag had gezien was dat ook ergens de vertraging werd vermeld. Het wordt weliswaar bij de eindbestemming en tussenliggende haltes opgeteld, maar dan moet je dus de eindtijd van de dienstregeling weten. Misschien staat het er wel, maar ik zie het nier op je foto (de bus kan natuurlijk ook op tijd zijn) Zeer goed dat overstappunten worden vermeld!
Nu je het hierover hebt de vertragingen worden heel slecht weergeven op de schermen. Hij telt als enige voor de volgende halte op maar niet verder. Zo kan het dat als de bus vijf minuten vertraging hij om 15.05 op Zuiderdiep aankomt en om 15.00 op grote markt, de halte daarna dus.
Ook een goede fout is dat er op de schermen nog steeds parkeerplaats staat bij de halte die oorspronkelijk Eemsgolaan heet. De omroep van Eemsgolaan is wel gebleven. Ook al klikt die nog steeds niet helemaal lekker.

Wat ik dan weer jammer vind aan de nieuwe schermen zijn de zwarte strepen aan de linker en rechterkant van het scherm. Die zaten er natuurlijk al maar die worden nu extra goed zichtbaar omdat de lay-out veel witter is dan zijn voorganger.
De nieuwe software komt natuurlijk ook pas geleidelijk; ik heb nog geen standaard stadsbussen met deze software gezien. Zou dat niet een fout zijn voor wat betreft de vertraging? In het reizigerspanel van het OVbureau waren er ook foto's met de vertraging weergegeven als 00.05 (+5). Het is vooral voor incidentele reizigers onduidelijk of hun bus vertraging heeft.
Idealiter zou ik de vertraging wel optellen bij de haltes op het scherm, maar dan bij de eindhalte het volgende doen: "aankomst eindhalte: Station Noord 15.08 (+1)".
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Daniel »

Vertraging zal geen fout zijn: Qbuzz Utrecht doet precies hetzelfde met "+x" alleen bij de eerstvolgende halte en daarna weer alleen de normale tijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Bjarte schreef:
Qbuzzie schreef:Nieuwe lay-out op de TFT schermen. Stads en streekbussen hebben dezelfde kleuren als het interieur en de buitenkanten van de bussen. Bij de Qliner hebben ze de oude lay-out nog. Elke Qlink lijn heeft zijn eigen kleur. Foto's in de link: https://twitter.com/JelmereH/status/652494381631582208
Lijn 6 heeft ook deze nieuwe lay-out, wordt daarmee verklapt dat dit op termijn een Q-Link wordt? Ook nieuw, bij grote bushaltes worden nu de overstapmogelijkheden op andere lijnen weergegeven op de TFT, inclusief eventuele vertragingen. In ieder geval bij Martini Ziekenhuis en Hoofdstation kwam een heel lijstje tevoorschijn aan overstapmogelijkheden.
Gelukkig staat er heel groot boven dat dit de lay-out voor de stads- en streekbussen betreft, en dus (?) niet die voor Q-link. Ik kan mij voorstellen dat de lay-out wel hetzelfde is, maar dan met een achtergrondkleurtje, al heb ik ze nog niet gezien.
Qbuzzie
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 13 okt 2014, 13:22
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Qbuzzie »

Pim-AllianceB95 schreef:
Bjarte schreef:
Qbuzzie schreef:Nieuwe lay-out op de TFT schermen. Stads en streekbussen hebben dezelfde kleuren als het interieur en de buitenkanten van de bussen. Bij de Qliner hebben ze de oude lay-out nog. Elke Qlink lijn heeft zijn eigen kleur. Foto's in de link: https://twitter.com/JelmereH/status/652494381631582208
Lijn 6 heeft ook deze nieuwe lay-out, wordt daarmee verklapt dat dit op termijn een Q-Link wordt? Ook nieuw, bij grote bushaltes worden nu de overstapmogelijkheden op andere lijnen weergegeven op de TFT, inclusief eventuele vertragingen. In ieder geval bij Martini Ziekenhuis en Hoofdstation kwam een heel lijstje tevoorschijn aan overstapmogelijkheden.
Gelukkig staat er heel groot boven dat dit de lay-out voor de stads- en streekbussen betreft, en dus (?) niet die voor Q-link. Ik kan mij voorstellen dat de lay-out wel hetzelfde is, maar dan met een achtergrondkleurtje, al heb ik ze nog niet gezien.
Dit is inderdaad de lay-out voor de stads en streek bussen want lijn 2 had ook al deze lay-out. Ik heb nog geprobeerd een foto te maken van de lay-out van Qlink lijn 4 Maar dat is niet heel goed gelukt, maar voor wie het nog wil zien: https://twitter.com/JelmereH/status/65247848455670579
Oftewel de achterkant is wit en de strepen zijn in de kleur van de Qlink lijn (lijn 3/4 blauw, lijn 5 paars, lijn 11 groen en lijn 15 oranje).

Ook viel mij gister nog op dat het systeem erg traag gereageerd op de stopknopjes. Bijvoorbeeld iemand drukt op stop dan duurt het enkele seconden voordat op het scherm de bushalte grijs kleur (dat is de nieuwe stop kleur bij een halte op deze lay-out)
De wielen van de bus gaan rond en rond...
bartjemestrom
Berichten: 1029
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door bartjemestrom »

Dan ben ik wel eens benieuwd of de schermen zich ook aanpassen op de Qlink kleur als er bijv een steekbus of normale stadsbus (geleed of ongeleed) op een Qlinklijn komt invallen.
Qbuzzie
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 13 okt 2014, 13:22
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Qbuzzie »

bartjemestrom schreef:Dan ben ik wel eens benieuwd of de schermen zich ook aanpassen op de Qlink kleur als er bijv een steekbus of normale stadsbus (geleed of ongeleed) op een Qlinklijn komt invallen.
Ja dat doen ze. Heb eergisteren in een normale geleede bus gezeten met lijn 5 en daar was de nieuwe Qlink lijn 5 lay-out te zien!
De wielen van de bus gaan rond en rond...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten