Concessie Veluwe (Syntus)
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Ja, maar 5 minuten staan lijkt mij prettiger dan 30 minuten staan.
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
En een noodstop bij 80 km/h op de snelweg met staand publiek lijkt me ook niet echt geweldig.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Kans op noodstop op de snelweg is echt zeer klein, zeker op de A50 met filedetectie.
Is het ook, maar iedereen een zitplaats aan willen bieden in de spits heeft ook een prijskaartje.Pim-AllianceB95 schreef:Ja, maar 5 minuten staan lijkt mij prettiger dan 30 minuten staan.
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Zijn er eigenlijk geen gelede t 100 bussen?
Laatst gewijzigd door sirvinniei op do 08 okt 2015, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb geen onderschrift
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Je kunt er wel redelijk van uitgaan dat een zittend volle bus op de snelweg kostendekkend is, gezien het grote aantal kilometers dat per uur wordt afgelegd. Veel opdrachtgevers hanteren een minuut of 15 als maximale tijd dat een passagier uit comfortoogpunt mag staan.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9169
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
De lijn tussen Arnhem en Apeldoorn opwaarderen lijkt mij zeker rendabel. Alleen blijkbaar komt het maar niet van de grond. :N
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Gelden die 15 minuten ook voor NS- treinen?Pim-AllianceB95 schreef:Je kunt er wel redelijk van uitgaan dat een zittend volle bus op de snelweg kostendekkend is, gezien het grote aantal kilometers dat per uur wordt afgelegd. Veel opdrachtgevers hanteren een minuut of 15 als maximale tijd dat een passagier uit comfortoogpunt mag staan.
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Alhoewel dat geen concessie Veluwe is, is dat volgens mij wel de richtlijn voor de sprinters tijdens spits.
-
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
_O-microshit schreef:Alhoewel dat geen concessie Veluwe is, is dat volgens mij wel de richtlijn voor de sprinters tijdens spits.
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Een groot aantal km'uur is juist duurder vanwege hogere slijtage en hoger brandstofgebruik en de inkomsten nemen af want de afgelegde hoeveelheid kilometers wordt met de deregressieve benadering van betalen natuurlijk steeds lager en als de km-prijs wel hetzelfde zou blijven smeer je het starttarief uit over meer gemaakte kilometers. Altijd duurder dus.Pim-AllianceB95 schreef:Je kunt er wel redelijk van uitgaan dat een zittend volle bus op de snelweg kostendekkend is, gezien het grote aantal kilometers dat per uur wordt afgelegd. Veel opdrachtgevers hanteren een minuut of 15 als maximale tijd dat een passagier uit comfortoogpunt mag staan.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Huh? Of de brandstofkosten hoger zijn als je langere stukken dezelfde snelheid rijdt vraag ik me af (optrekken kost meer brandstof dan met constante snelheid rijden), maar een hogere gemiddelde snelheid betekent meer kilometers in dezelfde tijd, dus meer inkomsten van je reizigers. Bussen hebben ook geen degressief kilometertarief, voor zover ik weet.
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Ach joh, als je een groene stadsambassador al erg vind op de 231... zie dit dan op 09 okt j.l.
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Het verbruik van verbrandingsmotoren wordt hoger naarmate je bij de maximumsnelheid komt.Wubbo schreef:Huh? Of de brandstofkosten hoger zijn als je langere stukken dezelfde snelheid rijdt vraag ik me af (optrekken kost meer brandstof dan met constante snelheid rijden), maar een hogere gemiddelde snelheid betekent meer kilometers in dezelfde tijd, dus meer inkomsten van je reizigers. Bussen hebben ook geen degressief kilometertarief, voor zover ik weet.
En helemaal op snelweglijnen zitten er gewoon veel mensen die toch geen ander vervoermiddel hebben dus sowieso wel met de bus gaan. Het is nou niet bepaald aantrekkelijk.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Wat heeft dat te maken met de inkomsten?
Ik heb nog even zitten google-en, maar krijg geen eenduidig beeld van brandstofverbruik. Luchtweerstand speelt een belangrijke rol bij hogere snelheden, bij optrekken speelt juist kinetische energie een rol. Je zou het kunnen uitrekenen, maar dan moet je wel wat details kennen over het betreffende vervoermiddel.
Overigens zijn er ook snelweglijnen die juist zijn gericht op het uit de auto krijgen van forensen. Die hebben kennelijk wel een alternatief.
Ik heb nog even zitten google-en, maar krijg geen eenduidig beeld van brandstofverbruik. Luchtweerstand speelt een belangrijke rol bij hogere snelheden, bij optrekken speelt juist kinetische energie een rol. Je zou het kunnen uitrekenen, maar dan moet je wel wat details kennen over het betreffende vervoermiddel.
Overigens zijn er ook snelweglijnen die juist zijn gericht op het uit de auto krijgen van forensen. Die hebben kennelijk wel een alternatief.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9169
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Ja, dat zal wel in de daluren zijn. Tussen 10:00 en 13:00 is de 231 toch bijna helemaal leeg, dus kan een optare prima.koekje schreef:Ach joh, als je een groene stadsambassador al erg vind op de 231... zie dit dan op 09 okt j.l.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Eens analyseren:
Brandstofverbruik neemt mogelijk toe bij snellere ritten.
Haltedichtheid neemt echter af.
Brandstofkosten is ongeveer 20% van de totale kosten -> worden gemiddeld per uur bepaald door vervoerders.
De inkomsten van een vervoerder worden per kilometer bepaald door OVChipkaart.
Er worden meer kilometers per kilometer afgelegd op de snelweg, dus hoge inkomsten.
De kosten per kilometer worden ook lager, omdat er veel kilometers per uur worden afgelegd.
Netto kan de uitspraak van Pim-Alliance wel kloppen. Helemaal als de bus vol is, zal ie wel tegen kostendekkend gaan (ligt even aan wat erin zit, scholieren leveren minder op dan forenzen.)
Brandstofverbruik neemt mogelijk toe bij snellere ritten.
Haltedichtheid neemt echter af.
Brandstofkosten is ongeveer 20% van de totale kosten -> worden gemiddeld per uur bepaald door vervoerders.
De inkomsten van een vervoerder worden per kilometer bepaald door OVChipkaart.
Er worden meer kilometers per kilometer afgelegd op de snelweg, dus hoge inkomsten.
De kosten per kilometer worden ook lager, omdat er veel kilometers per uur worden afgelegd.
Netto kan de uitspraak van Pim-Alliance wel kloppen. Helemaal als de bus vol is, zal ie wel tegen kostendekkend gaan (ligt even aan wat erin zit, scholieren leveren minder op dan forenzen.)
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Per kilometer leg je nooit meer kilometers af dan het aantal kilometers wat je per kilometer aflegt...
Het beloningssysteem voor de vervoerder ligt trouwens echt niet zo simpel als het aantal afgelegde reizigerskilometers wat er afgelegd wordt. Verder bedoel je het aantal km's per uur en dat ligt op de snelweg niet opeens 2x zo hoog als daarbuiten op een complete rit. in het geval van de Veluwelijnen denk ik zelfs dat de tijdswinst bijzonder klein is.
En het is echt niet zo simpel dat de kosten zomaar lager worden als je meer km'uur aflegt. Als dat zo zou zijn zou iedereen een heliplatform op het dak kunnen hebben.
Het beloningssysteem voor de vervoerder ligt trouwens echt niet zo simpel als het aantal afgelegde reizigerskilometers wat er afgelegd wordt. Verder bedoel je het aantal km's per uur en dat ligt op de snelweg niet opeens 2x zo hoog als daarbuiten op een complete rit. in het geval van de Veluwelijnen denk ik zelfs dat de tijdswinst bijzonder klein is.
En het is echt niet zo simpel dat de kosten zomaar lager worden als je meer km'uur aflegt. Als dat zo zou zijn zou iedereen een heliplatform op het dak kunnen hebben.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Is ook een van die argumenten van NS om het nachtnet in Brabant te schrappen; Is duurder want 75% van de ritten zijn voor 02:00 en het overgrote deel van de reizen daarna zijn ritten met een korte afstand terwijl de kortste afstanden NS het meest opleveren bij gelijkblijvende hoeveelheid stops.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
we hebben het hier over bussen! Ik kan me indenken dat gezien over alle lijnen een buslijn die sneller is, ook deels goedkoper per kilometer is. Let wel: "We hebben het over de kosten per kilometer." Dit zegt dus niets over de DRU-kosten, want die neemt wel toe. Daarnaast liggen de kosten er ook aan of de verbinding efficiënter is te exploiteren.
Wat wel zo schijnt te zijn, is dat een snellere busverbinding meer reizigers trekt. In dat opzichte zal een snellere buslijn beter zijn.
Ik heb dan niet gekeken naar het instaptarief, want die neemt bij langere afstanden in verhouding af.
Wat wel zo schijnt te zijn, is dat een snellere busverbinding meer reizigers trekt. In dat opzichte zal een snellere buslijn beter zijn.
Ik heb dan niet gekeken naar het instaptarief, want die neemt bij langere afstanden in verhouding af.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Ligt het aan mij, of zeg je hier nu echt dat NS de trein schapt omdat er juist de meest rendabele reizigers mee reizen? :')deadlock schreef:Is ook een van die argumenten van NS om het nachtnet in Brabant te schrappen; Is duurder want 75% van de ritten zijn voor 02:00 en het overgrote deel van de reizen daarna zijn ritten met een korte afstand terwijl de kortste afstanden NS het meest opleveren bij gelijkblijvende hoeveelheid stops.
.....CamilleKreemers schreef:Er worden meer kilometers per kilometer afgelegd op de snelweg
Wat wil je hiermee zeggen? Volgens mij levert een reiziger die geen alternatief heeft toch echt hetzelfde op als een reiziger die wel een alternatief heeft. Het maakt dus niet uit of je reizigers wel of geen alternatief hebben voor de inkomsten/kosten van de buslijn.deadlock schreef:En helemaal op snelweglijnen zitten er gewoon veel mensen die toch geen ander vervoermiddel hebben dus sowieso wel met de bus gaan. Het is nou niet bepaald aantrekkelijk.
Overigens: voor Apeldoorn geldt dat beide snelbuslijnen (201 en 231) wél een alternatief hebben. Apeldoorn-Zwolle (201) kan ook per trein via Deventer en Apeldoorn-Arnhem (231) kan ook per trein via Zutphen. Beiden zijn alternatieven die ook nog gebruikt worden door een groep reizigers ook.
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Dat is precies het tegenovergestelde van wat de praktijk op heel veel plaatsen uitwijst. En niet zo gek ook, want een bus die over de snelweg rijdt verliest, in elk geval op het snelweggedeelte, de minste tijd ten opzichte van de auto. Wanneer de bus gebruik mag maken van de vluchtstrook, kan hij bij file zelfs tijd winnen. Juist voor reizigers die de beschikking hebben over 'een alternatief', waarbij ik er even vanuit ga dat je daar de auto bedoelt, zullen hun afweging maken op basis van kosten, comfort en bovenal reistijd, als het gaat om het wel of niet gebruiken van het OV. De kans dat een persoon met beschikking over een auto gebruik maakt van een snelwegbus is in dat licht vele malen groter dan dat hij gebruikmaakt van een meanderende stadslijn.deadlock schreef:.
En helemaal op snelweglijnen zitten er gewoon veel mensen die toch geen ander vervoermiddel hebben dus sowieso wel met de bus gaan. Het is nou niet bepaald aantrekkelijk.
Voor wat betreft de aantrekkelijkheid: als je moet staan, is het inderdaad 'niet bepaald aantrekkelijk'. Als je kunt zitten, je krantje kunt lezen, de bus in de buurt van je herkomst en bestemming komt en eventueel zelfs de file inhaalt, is een frequente snelwegbus ontzettend aantrekkelijk.
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Dat zal wel lekker sturen op de snelwegregenmaker schreef:Ja, dat zal wel in de daluren zijn. Tussen 10:00 en 13:00 is de 231 toch bijna helemaal leeg, dus kan een optare prima.
🍉
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9169
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Op de snelweg hoef je toch amper te sturen.Hainje schreef:Dat zal wel lekker sturen op de snelweg
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Normaal gesproken niet, maar met zo'n hok misschien wel
- busentrein
- Berichten: 577
- Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
- Locatie: Ulft
- Contacteer:
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Bij mijn weten is het juist absoluut verboden om een optare op deze lijnen in te zetten, juist vanwege het rijgedrag van zo'n bus op de snelweg, vandaag reed die rit (10:00 uit Arnhem) met de 3051 *bus*
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 gasten