Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door SuperGhost »

Daniel schreef:
SuperGhost schreef:Alleen kun je het wel een uitbreiding noemen? Nu rijden er immers 4 snelle treinen tussen Brabant en Rotterdam (2x de ICD en 2x de 1900) en straks rijden er ook 4 snelle treinen tussen Brabant en Rotterdam (2x de ICD + 2x de 1900 over de HSL). Volgens mij verandert er dan nog niet zo veel (op dat de 1900 Dordrecht overslaat na), of mis ik dan iets?
Het aantal treinen verandert op zich niet nee, de vraag is alleen of er überhaupt vraag is naar nog meer treinen via de HSL route gezien juist daar de treinen veel leger zijn dan de [serie=Intercity|2015|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] nu is. Zowel uit Rotterdam naar Breda als uit Breda naar Rotterdam volgen ze elkaar nu qua vertrektijd kort op dus er is toch wel sprake van een bewuste keuze van de reizigers dat ze juist de [serie=Intercity|2015|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] nemen
Wellicht dat dat ook wel met een van de volgende redenen te maken kan hebben:
1. De 1900 rijdt rechtstreeks naar Tilburg en Eindhoven én overstap ri. Limburg heeft, terwijl je met de ICD 1x (Tilburg) of 2x (Eindhoven) moet overstappen (waarbij Eindhoven per verbinding met o.a. de ICD juist langzamer te bereiken is dan met de 1900)
2. De ICD-verbinding in Eindhoven géén eigen verbindingen heeft met Helmond-Venlo en Limburg (die reizigers worden dus gedwongen de 1900 te nemen) én de 1900 ook nog een rechtstreeks naar Delft (vooral van belang voor studenten) en Den Haag gaat.
3. De ICD niet als erg betrouwbaar bekend staat.
4. Wellicht er nog te weinig bekendheid is met dat de ICD tussen Breda en Rotterdam inmiddels toeslagvrij is.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door reisthijs »

Daniel schreef:
JWM schreef:Nah, ik vrees dat hierbij ook meespeelt dat NS met iets moest komen richting politiek om het vertrouwen op de HSL te behouden.
Check, deze verbinding is inderdaad pas ter sprake gekomen na het Fyra-fiasco. In de oorspronkelijke HSL-concessie zal 'ie nooit gezeten hebben, want daar was enige integratie met het HRN juist niet toegestaan.
Deze verbinding is al in 2008 ter sprake gekomen, maar bleek op dat moment (om de reden die je noemt) niet uitvoerbaar. Toen er sprake van kwam dat de HSL in het HRN geïntegreerd ging worden werd het plan weer actueel.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Suus »

Daniel schreef:
SuperGhost schreef:Alleen kun je het wel een uitbreiding noemen? Nu rijden er immers 4 snelle treinen tussen Brabant en Rotterdam (2x de ICD en 2x de 1900) en straks rijden er ook 4 snelle treinen tussen Brabant en Rotterdam (2x de ICD + 2x de 1900 over de HSL). Volgens mij verandert er dan nog niet zo veel (op dat de 1900 Dordrecht overslaat na), of mis ik dan iets?
Het aantal treinen verandert op zich niet nee, de vraag is alleen of er überhaupt vraag is naar nog meer treinen via de HSL route gezien juist daar de treinen veel leger zijn dan de [serie=Intercity|2015|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] nu is. Zowel uit Rotterdam naar Breda als uit Breda naar Rotterdam volgen ze elkaar nu qua vertrektijd kort op dus er is toch wel sprake van een bewuste keuze van de reizigers dat ze juist de [serie=Intercity|2015|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] nemen.
Er zitten veel mensen in de [serie=Intercity|2015|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] omdat die wél rechtstreeks naar Tilburg en Eindhoven gaat en de [serie=Intercity direct|2015|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] niet. Die mensen zijn de stop in Dordrecht liever kwijt dan rijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Hainje »

Bee schreef:Er zitten veel mensen in de [serie=Intercity|2015|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] omdat die wél rechtstreeks naar Tilburg en Eindhoven gaat en de [serie=Intercity direct|2015|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] niet. Die mensen zijn de stop in Dordrecht liever kwijt dan rijk.
Dit inderdaad, het is dat ik geen rijtijdwinst boek, maar het liefste stapte ik in Breda vanuit de 13600 over op de 900.
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Daniel »

Bee schreef:Er zitten veel mensen in de [serie=Intercity|2015|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] omdat die wél rechtstreeks naar Tilburg en Eindhoven gaat en de [serie=Intercity direct|2015|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] niet. Die mensen zijn de stop in Dordrecht liever kwijt dan rijk.
Nou, dan leg je toch de [serie=Intercity|2015|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] via de HSL en laat je wat nu de [serie=Intercity direct|2015|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] is via de reguliere spoorlijn rijden. Gezien de karige bezetting van de 900 tussen Breda en Rotterdam heeft daar niemand last van en de reizigers uit Dordrecht zorgen gelijk voor wat extra vulling in de 900.
Het reizigersaanbod rechtvaardigt in elk geval geenszins 4x/uur een HSL-trein tussen Rotterdam en Breda (De [serie=Intercity|2015|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] is druk, maar er is nou ook weer geen sprake van reizigers staand in de gangpaden). Op deze manier stel je waarschijnlijk de meeste reizigers tevreden en die [serie=Intercity direct|2015|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] via de klassieke lijn kan je als er eenmaal ETCS ligt waarschijnlijk ook nog wel wat versnellen. Immers liggen er tussen Dordrecht en Rotterdam toch geen overwegen en je rijdt er voor 99% alleen maar rechtdoor, dat moet ook wel met 160 km/u kunnen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Hainje »

Je blijft denk ik te veel op je Dordrecht-eilandje denken Daniël, niets persoonlijks verder, maar ik ben er van overtuigd dat je met een snelle IC Ehv - Tb - Bd - Rtd weer een nieuwe groep reizigers aan kunt boren voor deze trein. Immers, het scheelt een 10-15 minuten, dat verkoopt best goed. :P
🍉
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door SuperGhost »

Daniel schreef:Het reizigersaanbod rechtvaardigt in elk geval geenszins 4x/uur een HSL-trein tussen Rotterdam en Breda (De [serie=Intercity|2015|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] is druk, maar er is nou ook weer geen sprake van reizigers staand in de gangpaden).
Het reizigersaanbod rechtvaardigt eerder 4x p/u Rotterdam-Breda-Tilburg-Eindhoven dan 4x p/u Dordrecht-Breda (waarvan 2 IC en 2 SPR). :wink:
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door DrechtBlub »

Om eerlijk te zijn vind ik het een beetje onzin dat de normale IC over de HSL lijn moet gaan naar Breda en een mid-sized intercitystation als Dordt moet overslaan, er is wel degelijk een redelijk grote vervoersstroom van/naar Breda, Niet zo groot als naar Rotterdam (en verder), maar 2 keer per uur met een sprinter rijden... Ik vraag me af hoe ze dat capaciteitsprobleem willen gaan oplossen. De mensen die nu in de trein vaak (krapjes) allemaal kunnen zitten zullen zometeen grotendeels staande vis in een blikje worden ben ik bang.

Ik vind het excuus dat via de HSL reizen sneller is voor het zuiden van het land onzin, als je dat wil trek je de ICD toch door, en ga je niet lopen knoeien met een perfect werkende dienst via Dordrecht die al jaren prima werkt, of zie ik dat nou verkeerd.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Daniel »

Hainje schreef:Je blijft denk ik te veel op je Dordrecht-eilandje denken Daniël
Tja, vele anderen die aan deze discussie deelnemen blijven weer dromen dat er gigantische hoeveelheden reizigers tussen Brabant en Rotterdam reizen.
maar ik ben er van overtuigd dat je met een snelle IC Ehv - Tb - Bd - Rtd weer een nieuwe groep reizigers aan kunt boren voor deze trein. Immers, het scheelt een 10-15 minuten, dat verkoopt best goed. :P
Niet overdrijven, het scheelt maar 7 minuten. Je moet immers wel de huidige rechtstreekse verbinding vergelijken met de nieuwe rechtstreekse verbinding en die wordt voor Breda niet sneller dan de huidige IC.
En al boor je een nieuwe reizigersgroep aan: die zit dan nogsteeds in de [serie=Intercity|2015|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] waarmee de bezettingen in de [serie=Intercity direct|2015|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] net zo slecht blijven als ze nu zijn. Dat rechtvaardigt nog altijd geen kwartiersdienst.
SuperGhost schreef:Het reizigersaanbod rechtvaardigt eerder 4x p/u Rotterdam-Breda-Tilburg-Eindhoven dan 4x p/u Dordrecht-Breda (waarvan 2 IC en 2 SPR). :wink:
De eisen van de HRN-concessie werken dan ook dusdanig verstikkend dat je in deze hoek van het land bijna niet een aanbod kunt bieden wat past bij de reizigersstromen die er zijn. Er is gewoon sprake van zware overbediening qua Sprinters vanuit Dordrecht naar het zuiden, 4x/uur naar Lage Zwaluwe is nergens voor nodig. Net als dat je voor Breda Prinsenbeek in de daluren ook geen twee Sprinters per uur nodig hebt, eigenlijk is zelfs een uurdienst daar al ruim.
NS is daar pas sinds het in de concessie opgelegd werd vaker gaan rijden en misbruikt dat nu als argument voor het niet meer passen van een snellere trein.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door CamilleKreemers »

maar NS biedt nu wel een basisdienst van 2 ritten per uur. Hierdoor werkt het voor reizigers minder verstikkend om met de trein te reizen.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door JWM »

Daniel schreef:Niet overdrijven, het scheelt maar 7 minuten. Je moet immers wel de huidige rechtstreekse verbinding vergelijken met de nieuwe rechtstreekse verbinding en die wordt voor Breda niet sneller dan de huidige IC.
En al boor je een nieuwe reizigersgroep aan: die zit dan nogsteeds in de 1900 waarmee de bezettingen in de 900 net zo slecht blijven als ze nu zijn. Dat rechtvaardigt nog altijd geen kwartiersdienst.
De 900 is natuurlijk nog relatief nieuw en presteert slecht qua uitval en punctualiteit. Aanbod creëert ook vraag en bij een stabiele treinverbinding Breda - Amsterdam zullen de reizigersaantallen de komende jaren echt wel aantrekken. Net zoals tussen het reizen tussen Brabant en de Zuidvleugel met het verleggen van de 1900 aantrekkelijker wordt. Net zo goed zal NS reizigers verliezen tussen Brabant en Dordrecht als daar 2x per uur een sprinter overblijft.

Zoals ik eerder heb opgemerkt zijn wij op dit forum toch helemaal niet goed in staat hier écht iets zinnigs over te zeggen zonder cijfers van reizigersstromen en de modellen hoe die gaan ontwikkelingen bij verschillende dienstregelingsvoorstellen?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door SuperGhost »

Daniel schreef:
maar ik ben er van overtuigd dat je met een snelle IC Ehv - Tb - Bd - Rtd weer een nieuwe groep reizigers aan kunt boren voor deze trein. Immers, het scheelt een 10-15 minuten, dat verkoopt best goed. :P
Niet overdrijven, het scheelt maar 7 minuten. Je moet immers wel de huidige rechtstreekse verbinding vergelijken met de nieuwe rechtstreekse verbinding en die wordt voor Breda niet sneller dan de huidige IC.
Ik neem aan dat je de huidige ICD bedoeld in je laatste zin? Dan klopt het niet helemaal, want de huidige ICD mag maar 160, terwijl de 1900 straks met de IC-NG 200 kan rijden. Die zal dus sneller worden dan de ICD, dus de winst zal waarschijnlijk meer zijn dan het huidige verschil van 8 minuten op Rotterdam-Breda. Ik denk niet dat je dan tot 15 minuten komt, maar de 10 zou je best wel eens kunnen aantikken.
Daniel schreef:
SuperGhost schreef:Het reizigersaanbod rechtvaardigt eerder 4x p/u Rotterdam-Breda-Tilburg-Eindhoven dan 4x p/u Dordrecht-Breda (waarvan 2 IC en 2 SPR). :wink:
De eisen van de HRN-concessie werken dan ook dusdanig verstikkend dat je in deze hoek van het land bijna niet een aanbod kunt bieden wat past bij de reizigersstromen die er zijn. Er is gewoon sprake van zware overbediening qua Sprinters vanuit Dordrecht naar het zuiden, 4x/uur naar Lage Zwaluwe is nergens voor nodig. Net als dat je voor Breda Prinsenbeek in de daluren ook geen twee Sprinters per uur nodig hebt, eigenlijk is zelfs een uurdienst daar al ruim.
NS is daar pas sinds het in de concessie opgelegd werd vaker gaan rijden en misbruikt dat nu als argument voor het niet meer passen van een snellere trein.
Wat een kulverhaal. NS misbruikt helemaal niet als argument dat de sprinter 2x p/u moet rijden om maar 2x p/u te gaan rijden. NS gebruikt gewoon de vraag en die rechtvaardigt slechts 2x p/u een trein. Als de oude eisen van kracht waren gebleven, dan had NS ook gewoon 2 sprinters per uur geboden, omdat dat een veel helderder en duidelijke patroon is. Al helemaal omdat NS in de oude eisen in de spits ook 2 sprinters per uur moest rijden. 3 treinen per uur rijden vind NS niet rendabel (anders zou NS bij de nieuwe eisen ook ervoor kunnen kiezen om in de spits naast de 2 sprinters per uur 1 of 2 spits-IC's te laten rijden, maar daar kiezen ze voor zover nu duidelijk is niet voor), dus dan zou je als enige andere mogelijkheid krijgen dat je met 1x p/u een IC en 1x p/u een sprinter rijdt, waarbij die IC in de spits opeens een sprinter wordt. Dat is nogal onhelder én het biedt ook geen goede halfuursdienst (die NS zelf ook waardeert), waardoor NS dat ook niet had gedaan.

Dat Lage Zwaluwe overbediend wordt met 4 treinen per uur ri. Dordrecht-Rotterdam heb je gelijk in, maar dat is het gevolg van de voor dat station zeer gunstige ligging op een splitsing van 2 lijnen. Zo worden er wel meer stations overbediend doordat ze toevallig gunstig liggen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Daniel »

SuperGhost schreef:Ik neem aan dat je de huidige ICD bedoeld in je laatste zin? Dan klopt het niet helemaal, want de huidige ICD mag maar 160, terwijl de 1900 straks met de IC-NG 200 kan rijden. Die zal dus sneller worden dan de ICD, dus de winst zal waarschijnlijk meer zijn dan het huidige verschil van 8 minuten op Rotterdam-Breda. Ik denk niet dat je dan tot 15 minuten komt, maar de 10 zou je best wel eens kunnen aantikken.
Alleen is ICNG er nog niet in 2017, dat spul is nog nieteens besteld. Trouwens, op een kaarsrecht baanvak zonder overwegen als Dordrecht - Rotterdam kan onder ETCS ongetwijfeld ook harder dan 140 gereden worden. Dan verdampt je tijdwinst ten opzichte van de klassieke lijn al weer voor een deel.
Wat een kulverhaal. NS misbruikt helemaal niet als argument dat de sprinter 2x p/u moet rijden om maar 2x p/u te gaan rijden. NS gebruikt gewoon de vraag en die rechtvaardigt slechts 2x p/u een trein. Als de oude eisen van kracht waren gebleven, dan had NS ook gewoon 2 sprinters per uur geboden, omdat dat een veel helderder en duidelijke patroon is.
Eeh, onder de oude eisen reed er maar een uurdienst in de daluren hoor. En dat was gewoon ruim voldoende.
De twee treinen per uur voor Prinsenbeek in de spits zijn ook vooral nuttig voor de verbinding richting Dordrecht en Rotterdam, die reizigers gaan echt niet allemaal naar Lage Zwaluwe.
Dat Lage Zwaluwe overbediend wordt met 4 treinen per uur ri. Dordrecht-Rotterdam heb je gelijk in, maar dat is het gevolg van de voor dat station zeer gunstige ligging op een splitsing van 2 lijnen. Zo worden er wel meer stations overbediend doordat ze toevallig gunstig liggen.
Zoals? Wat me zo te binnen schiet alleen station Breda omdat dat toevallig aan een aftakking van de HSL ligt :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door deadlock »

Hainje schreef:Dit inderdaad, het is dat ik geen rijtijdwinst boek, maar het liefste stapte ik in Breda vanuit de 13600 over op de 900.
Niemand wil naar de Drechtsteden :cool:
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door deadlock »

Daniel schreef:Niet overdrijven, het scheelt maar 7 minuten.
Dat is bijna een kwartier per dag. Zelfs als de reistijd een uur zou zijn, wat het niet is, dan nog zou de winst gigantisch zijn, zelfs als je in het onderwijs werkt en maar 200 dagen per jaar naar kantoor hoeft.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Hainje »

deadlock schreef:
Hainje schreef:Dit inderdaad, het is dat ik geen rijtijdwinst boek, maar het liefste stapte ik in Breda vanuit de 13600 over op de 900.
Niemand wil naar de Drechtsteden :cool:
One thing that is for sure!
🍉
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Wubbo »

Daniel schreef:
Dat Lage Zwaluwe overbediend wordt met 4 treinen per uur ri. Dordrecht-Rotterdam heb je gelijk in, maar dat is het gevolg van de voor dat station zeer gunstige ligging op een splitsing van 2 lijnen. Zo worden er wel meer stations overbediend doordat ze toevallig gunstig liggen.
Zoals? Wat me zo te binnen schiet alleen station Breda omdat dat toevallig aan een aftakking van de HSL ligt :mrgreen:
Amsterdam Sloterdijk, Arnhem Velperpoort, Blerick, Meppel, Groningen Europapark, Amsterdam Muiderpoort, Heerhugowaard, Wierden, nog meer nodig?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Vinny »

JWM schreef:
Daniel schreef:Niet overdrijven, het scheelt maar 7 minuten. Je moet immers wel de huidige rechtstreekse verbinding vergelijken met de nieuwe rechtstreekse verbinding en die wordt voor Breda niet sneller dan de huidige IC.
En al boor je een nieuwe reizigersgroep aan: die zit dan nogsteeds in de 1900 waarmee de bezettingen in de 900 net zo slecht blijven als ze nu zijn. Dat rechtvaardigt nog altijd geen kwartiersdienst.
De 900 is natuurlijk nog relatief nieuw en presteert slecht qua uitval en punctualiteit. Aanbod creëert ook vraag en bij een stabiele treinverbinding Breda - Amsterdam zullen de reizigersaantallen de komende jaren echt wel aantrekken. Net zoals tussen het reizen tussen Brabant en de Zuidvleugel met het verleggen van de 1900 aantrekkelijker wordt. Net zo goed zal NS reizigers verliezen tussen Brabant en Dordrecht als daar 2x per uur een sprinter overblijft.

Zoals ik eerder heb opgemerkt zijn wij op dit forum toch helemaal niet goed in staat hier écht iets zinnigs over te zeggen zonder cijfers van reizigersstromen en de modellen hoe die gaan ontwikkelingen bij verschillende dienstregelingsvoorstellen?
Het aantal reizigers kun je toch gewoon opzoeken`?

Dordrecht: 21.500 (2012) - 120.000
Dordrecht Zuid: 1.166 (2012) -
Lage Zwaluwe: 768 (2013) - 1.635
Breda Prinsenbeek: 1.260 (2013) -
Breda: 31.029 (2013): 180.000

Ik heb ook de inwoneraantallen van de dichtstbijzijnde dorp of stad meegenomen. Voor Dordrecht-Zuid en Breda-Prinsenbeek heeft dat niet zoveel zin, dat zijn voorstadststations, daarvoor moet je weten hoeveel mensen er in de betrokken wijken wonen. Het is natuurlijk ook wel zo dat wanneer de sprinter de enige of het voornaamste vervoersproduct is dat mensen dan geneigd zijn om in hun eigen wijk in te stappen, en niet eerst naar het Centraal Station af te reizen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Vinny »

deadlock schreef:
Hainje schreef:Dit inderdaad, het is dat ik geen rijtijdwinst boek, maar het liefste stapte ik in Breda vanuit de 13600 over op de 900.
Niemand wil naar de Drechtsteden :cool:
Dat valt dus wel mee. Naar verhouding willen er ongeveer evenveel mensen naar station Dordrecht dan naar station Breda. Ongeveer 1/6 van het aantal inwoners. Steden als Venlo en Heerlen zijn beduidend minder populair onder de treinreizigers.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door SuperGhost »

Daniel schreef:
Wat een kulverhaal. NS misbruikt helemaal niet als argument dat de sprinter 2x p/u moet rijden om maar 2x p/u te gaan rijden. NS gebruikt gewoon de vraag en die rechtvaardigt slechts 2x p/u een trein. Als de oude eisen van kracht waren gebleven, dan had NS ook gewoon 2 sprinters per uur geboden, omdat dat een veel helderder en duidelijke patroon is.
Eeh, onder de oude eisen reed er maar een uurdienst in de daluren hoor. En dat was gewoon ruim voldoende.
Uh, wellicht moet je eerst eens het hele stuk lezen (want je laat juist een belangrijk stuk weg uit de quote van mij).
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Hainje »

Vinny schreef:
deadlock schreef:
Hainje schreef:Dit inderdaad, het is dat ik geen rijtijdwinst boek, maar het liefste stapte ik in Breda vanuit de 13600 over op de 900.
Niemand wil naar de Drechtsteden :cool:
Dat valt dus wel mee. Naar verhouding willen er ongeveer evenveel mensen naar station Dordrecht dan naar station Breda. Ongeveer 1/6 van het aantal inwoners. Steden als Venlo en Heerlen zijn beduidend minder populair onder de treinreizigers.
Naar steden als Venlo en Heerlen wil inderdaad (relatief gezien) geen hond, maar je vergeet een plaats als Eindhoven. Wat denk je dat deze stad voor reizigersstroom genereert naar Rotterdam en verder?
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef:Amsterdam Sloterdijk, Arnhem Velperpoort, Blerick, Meppel, Groningen Europapark, Amsterdam Muiderpoort, Heerhugowaard, Wierden, nog meer nodig?
Tja, en nu even afstrepen welke daarvan er relevant zijn in deze discussie: dan houd je eigenlijk alleen Meppel en Wierden over. De rest ligt of op een steenworp afstand van een groot station, of is een belangrijke werklocatie (Amsterdam Sloterdijk) of heeft alleen de hoge frequentie in de richting waarin ook veel vraag is (Heerhugowaard). En allemaal, op Blerick na, weten ze vele malen meer reizigers te trekken dan Lage Zwaluwe.
SuperGhost schreef:Uh, wellicht moet je eerst eens het hele stuk lezen (want je laat juist een belangrijk stuk weg uit de quote van mij).
Had ik gedaan: qua reizigersvraag zou trouwen 1x/uur een Sprinter en 1x/uur een sneltrein (met stop in Prinsenbeek) een prima aanbod zijn op Dordrecht - Breda en daarmee ook een mooi consequent product bieden. Eventueel kan je dan tegelijk ook één van de Sprinters naar Roosendaal tussen Zevenbergen en Dordrecht non-stop laten rijden, dan zijn de reizigers uit Zevenbergen en Oudenbosch ook iets sneller in de randstad. Ook houdt je dan twee sprinters per uur over tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe waarmee die beter op elkaar af te stemmen zijn.
Hainje schreef:Naar steden als Venlo en Heerlen wil inderdaad (relatief gezien) geen hond, maar je vergeet een plaats als Eindhoven. Wat denk je dat deze stad voor reizigersstroom genereert naar Rotterdam en verder?
Een vrij minimale stroom. Eindhoven - Rotterdam is immers een beduidend grotere afstand dan de gemiddelde Nederlander forenst.
De goede bezetting van de [serie=Intercity|2015|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] in de Brabantse stedenrij komt aannemelijker van forensenverkeer tussen bv. Breda en Eindhoven.

Maargoed, het is al ergens genoemd volgens mij: eigenlijk hebben we een mooi herkomst-bestemmingsgrafiekje nodig willen we er echt uit gaan komen met deze discussie.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door JWM »

Vinny schreef:Het aantal reizigers kun je toch gewoon opzoeken`?

Dordrecht: 21.500 (2012) - 120.000
Dordrecht Zuid: 1.166 (2012) -
Lage Zwaluwe: 768 (2013) - 1.635
Breda Prinsenbeek: 1.260 (2013) -
Breda: 31.029 (2013): 180.000
Is dit serieus bedoeld? Van die 21.500 reizigers in Dordrecht weten we niet of er 2, 20, 200, 2000 of 20.000 naar Breda reizen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door deadlock »

Hainje schreef:Naar steden als Venlo en Heerlen wil inderdaad (relatief gezien) geen hond, maar je vergeet een plaats als Eindhoven. Wat denk je dat deze stad voor reizigersstroom genereert naar Rotterdam en verder?
Vergeet Breda en Tilburg ook niet. Tilburg is de 6e stad van Nederland.....
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door SuperGhost »

Daniel schreef:
SuperGhost schreef:Uh, wellicht moet je eerst eens het hele stuk lezen (want je laat juist een belangrijk stuk weg uit de quote van mij).
Had ik gedaan: qua reizigersvraag zou trouwen 1x/uur een Sprinter en 1x/uur een sneltrein (met stop in Prinsenbeek) een prima aanbod zijn op Dordrecht - Breda en daarmee ook een mooi consequent product bieden. Eventueel kan je dan tegelijk ook één van de Sprinters naar Roosendaal tussen Zevenbergen en Dordrecht non-stop laten rijden, dan zijn de reizigers uit Zevenbergen en Oudenbosch ook iets sneller in de randstad. Ook houdt je dan twee sprinters per uur over tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe waarmee die beter op elkaar af te stemmen zijn.
Wellicht dan nog eens goed lezen, want ik heb volgens mij heel duidelijk vermeld dat NS in de oude eisen ook al in de spits 2x per uur een stoptrein moest bieden. En aangezien NS in de spits 3 treinen p/u te weinig vind (voor zover nu duidelijk is), zou je dan dus ook de gehele dag 2 stoptreinen Dordrecht-Breda krijgen, want NS gaat geen sneltrein inzetten die ze in de spits vervolgens moeten schrappen voor een 2e stoptrein, aangezien NS een heldere en duidelijke dienstregeling willen en dat soort geintjes daar af aan doen.

Jou optie houdt Lage Zwaluwe weliswaar 2 sprinters ri. Dordrecht-Rotterdam-Den Haag, maar wel zeer slecht gespreid (15-45). In de oude avonddienstregeling gebeurde dit, maar werd er juist over geklaagd (moet je nagaan als je dit overdag wil gaan doen). Dit nog naast dat de dienstregeling dan erg onhelder wordt, je krijgt dan vanuit Den Haag/Delft/Rotterdam/Dordrecht gezien 4 sprinters, waarvan 1 naar Roosendaal gaat en overal stopt, 1 naar Roosendaal gaat en niet op Dordrecht Zuid en Lage Zwaluwe stopt, 1 naar Breda gaat en overal stopt en 1 naar Breda gaat en niet op Dordrecht Zuid en Lage Zwaluwe stopt. Hoe onduidelijk wil je het maken?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten