FNV legt stadsvervoer in Utrecht en Amsterdam plat

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: FNV legt stadsvervoer in Utrecht en Amsterdam plat

Bericht door deadlock »

wouter15 schreef:Waarom gebeurt dat? Reizigers die binnen Utrecht of Amsterdam willen reizen hebben toch niet om de staking gevraagd?
Dat is juist het hele doel van staken.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: FNV legt stadsvervoer in Utrecht en Amsterdam plat

Bericht door Michael »

Lokaal vervoer met het streekvervoer wordt nooit toegestaan als de stadsvervoerders staken. Daar is een reden voor. Weet alleen zo gauw niet welke reden.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: FNV legt stadsvervoer in Utrecht en Amsterdam plat

Bericht door Somoht »

Lokaal vervoer valt vast onder besmet werk; onderdeel van het stakingsrecht is dat werkgevers niet zomaar stakingbrekers in mogen zetten.

Daarnaast is het voor CXX/EBS ook vast niet te doen om nog meer reizigers in de spits mee te nemen; dat geeft alleen maar teleurstellingen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: FNV legt stadsvervoer in Utrecht en Amsterdam plat

Bericht door deadlock »

Michael schreef:Lokaal vervoer met het streekvervoer wordt nooit toegestaan als de stadsvervoerders staken. Daar is een reden voor. Weet alleen zo gauw niet welke reden.
Stakingsbreken en dat is bij wet verboten.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: FNV legt stadsvervoer in Utrecht en Amsterdam plat

Bericht door Daniel »

In Utrecht krijg je, als de rechter er geen stokje voor steekt tenminste, ook nog de kromme situatie dat je lijnen hebt die niet door de staking vervallen. Immers is het U-OV zelf dat ook de gehele streekdienst platlegt wanneer er op de stadsdienst gestaakt wordt. En de Arriva lijnen kunnen het natuurlijk ook nooit aan als iedereen daarmee van Vianen naar Utrecht gaat reizen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: FNV legt stadsvervoer in Utrecht en Amsterdam plat

Bericht door Hainje »

In dergelijk geval kan Arriva nog altijd zeggen dat ze gedurende de stakingsuren alleen uitventen. Dus niemand mag instappen tussen bepaalde haltes, uitstappen mag wel en in de tegen richting andersom natuurlijk.
🍉
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: FNV legt stadsvervoer in Utrecht en Amsterdam plat

Bericht door Wubbo »

Toch gaat er ergens wat mis. Ik snap dat er een probleem is, maar voordat ik over deze stakingsacties hoorde wist ik niet dat dit probleem bestond. Ik vraag me dan echt af of je dit middel in moet zetten. Volgens mij is stap 1 om het duidelijk te maken en te proberen om het publiek met je mee te krijgen. Met een stakingsactie (waar het publiek last van heeft) krijg je het publiek niet mee. Ik zou dus toch voor een andere maatregel hebben gekozen (zoals symbolisch claxonneren om Nederland wakker te maken dat dit probleem bestaat).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: FNV legt stadsvervoer in Utrecht en Amsterdam plat

Bericht door Daniel »

Hainje schreef:In dergelijk geval kan Arriva nog altijd zeggen dat ze gedurende de stakingsuren alleen uitventen. Dus niemand mag instappen tussen bepaalde haltes, uitstappen mag wel en in de tegen richting andersom natuurlijk.
Tja, eigenlijk kunnen ze dat dus juist niet he in deze gevallen buiten de stad Utrecht... Beroepen op dat het stakingsbreken zou zijn kan niet, immers, de streekchauffeurs staken niet maar zitten op last van hun werkgever in de kantine.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: FNV legt stadsvervoer in Utrecht en Amsterdam plat

Bericht door deadlock »

Wubbo schreef:Toch gaat er ergens wat mis. Ik snap dat er een probleem is, maar voordat ik over deze stakingsacties hoorde wist ik niet dat dit probleem bestond. Ik vraag me dan echt af of je dit middel in moet zetten. Volgens mij is stap 1 om het duidelijk te maken en te proberen om het publiek met je mee te krijgen. Met een stakingsactie (waar het publiek last van heeft) krijg je het publiek niet mee. Ik zou dus toch voor een andere maatregel hebben gekozen (zoals symbolisch claxonneren om Nederland wakker te maken dat dit probleem bestaat).
Ik hoorde er enkele weken geleden van.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: FNV legt stadsvervoer in Utrecht en Amsterdam plat

Bericht door nvdw »

Daniel schreef:In Utrecht krijg je, als de rechter er geen stokje voor steekt tenminste, ook nog de kromme situatie dat je lijnen hebt die niet door de staking vervallen. Immers is het U-OV zelf dat ook de gehele streekdienst platlegt wanneer er op de stadsdienst gestaakt wordt. En de Arriva lijnen kunnen het natuurlijk ook nooit aan als iedereen daarmee van Vianen naar Utrecht gaat reizen.
Genoeg reizigers die ook nu al vanaf Vianen met Arriva reizen, of die vanaf Utrecht Centraal met de 81 naar Gorinchem meegaan om op het Europaplein weer uit te stappen. Ik kan me helemaal indenken in de reden achter de staking maar hoe hier nu mee om te gaan...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: FNV legt stadsvervoer in Utrecht en Amsterdam plat

Bericht door The Greyhound »

deadlock schreef:
Michael schreef:Lokaal vervoer met het streekvervoer wordt nooit toegestaan als de stadsvervoerders staken. Daar is een reden voor. Weet alleen zo gauw niet welke reden.
Stakingsbreken en dat is bij wet verboten.
Gewoon je werk doen als streekchauffeur kan je toch moeilijk stakingbreken noemen.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: FNV legt stadsvervoer in Utrecht en Amsterdam plat

Bericht door VIRM »

Ik snap heel goed dat het personeel gaat staken. Maar daarmee tref je alleen de reiziger. Heeft het personeel nu een conflict met de reiziger, of met de werkgever/pensioenfonds?
Je ziet men in het OV nooit iets overwegen als een klantvriendelijke actie: chipapparatuur uit en doorlopen maar. Nope, we naaien de reiziger gewoon.
Beul van de blindegeleidelijn
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: FNV legt stadsvervoer in Utrecht en Amsterdam plat

Bericht door SuperGhost »

VIRM schreef:Je ziet men in het OV nooit iets overwegen als een klantvriendelijke actie: chipapparatuur uit en doorlopen maar. Nope, we naaien de reiziger gewoon.
Volgens mij zijn er bij conflicten met de werkgever wel eens dergelijke acties geweest. Daarnaast vraag ik me af of dat wel als staken wordt gezien (je werkt dan immers nog), dus zou de chauffeur dan niet persoonlijk aansprakelijk gesteld kunnen worden voor de schade?
Bovendien is er nu een conflict met de regering en die zou bij dat soort acties juist baat hebben. Dat lost dus helemaal niets op.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: FNV legt stadsvervoer in Utrecht en Amsterdam plat

Bericht door Daniel »

Waarom heeft de overheid baat bij het uitzetten van de chipkaartapparatuur dan? Van het platleggen van Utrecht en Amsterdam zal de minister daarnaast ook niet zoveel merken, maarja, zoveel andere mogelijkheden zijn er ook weer niet want er zijn nog maar weinig plaatsen waar de chauffeurs nog ambtenaar geweest zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: FNV legt stadsvervoer in Utrecht en Amsterdam plat

Bericht door SuperGhost »

Gratis OV, dus de bevolking kan dan goedkoper naar zijn/haar werk of iets anders en dat zal ook wel een aantal auto's van de weg kunnen trekken (Nederlanders en gratis....). Dat is zeker niet ongunstig voor de overheid.

Het schrappen van ritten zal wel aankomen, want de burgers worden dan niet blij en die moeten straks natuurlijk wel weer op hun kiezen van die partijen die regeren. Daarnaast zullen werkgevers niet blij zijn als hun werknemers niet op hun werk kunnen komen en dus zal die lobby ook weer druk uitvoeren op de regering. Daarnaast schaadt het de economie, waardoor de overheid inkomsten mis loopt.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: FNV legt stadsvervoer in Utrecht en Amsterdam plat

Bericht door Somoht »

Staking gaat door, kort geding door Qbuzz verloren: http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1395352
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: FNV legt stadsvervoer in Utrecht en Amsterdam plat

Bericht door Aking »

Vanaf het begin van de dienstregeling rond 05.00 uur tot 08.30 uur rijden er in beide steden geen bussen, trams en metro's.
Alsof dat daarna wel het geval is :X :')
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: FNV legt stadsvervoer in Utrecht en Amsterdam plat

Bericht door Somoht »

U-OV en GVB communiceren beide een periode van 2-2.5 uur die ze nodig hebben om de dienstregeling te hervatten. Ben meer benieuwd hoe CXX/EBS dat gaan doen; gezien afaik vanaf 08:30 wél lokaal vervoer mogelijk is. Alleen lijkt mij niet dat er veel reizigers bij kunnen, dus dat gaat ook tot veel teleurstellingen bij lokale én streekreizigers leiden als de bus vol langsrijdt.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: FNV legt stadsvervoer in Utrecht en Amsterdam plat

Bericht door Hainje »

Oóóóóf de bussen zijn in die spits juist leger dan anders, juist door de staking. Dat is in het verleden toch wel vaker geweest bij OV stakingen dat mensen dan maar een vrije dag namen of thuis gingen werken? En dat zelfs het autoverkeer een stuk rustiger is. Zou mij niets verbazen als dat dit keer ook weer gaat gebeuren.
🍉
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: FNV legt stadsvervoer in Utrecht en Amsterdam plat

Bericht door isadora »

En die vrije dag kun je gewoon bij het OV-bedrijf declareren, toch?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: FNV legt stadsvervoer in Utrecht en Amsterdam plat

Bericht door Hainje »

Die vrije dag nemen is natuurlijk een eigen keuze. Declareren kun je lekker op je buik schrijven, 97 van de 100 mensen die normaal gesproken met het OV gaat en niet thuis kan blijven vind wel een alternatief om op het adres van bestemming te komen. Dat is altijd zo gegaan en zal ook altijd zo blijven gaan.
🍉
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: FNV legt stadsvervoer in Utrecht en Amsterdam plat

Bericht door isadora »

Goed, dan ga ik maar weer gewoon op de tweewieler, is ook maar vier minuten fietsen.
Wel zo gezond.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: FNV legt stadsvervoer in Utrecht en Amsterdam plat

Bericht door Aking »

Kan iemand mij trouwens uitleggen waarom lijn 412 hier last van heeft? :')

http://u-ov.info/plan-mijn-reis/storingen/2493
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: FNV legt stadsvervoer in Utrecht en Amsterdam plat

Bericht door Ardan »

Omdat de laatste rit deels na 5 uur rijdt en de staking begint om 5 uur.

Edit: ho wacht, hij rijdt vannacht helemaal niet :')
Ik doe ook maar wat
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: FNV legt stadsvervoer in Utrecht en Amsterdam plat

Bericht door Etienne »

In plaats van de tram vanaf Amsterdam Centraal, ga ik dus maar met bus 197 vanaf Schiphol. Enige manier om enigszins gunstig bij de Leidsestraat te komen vanaf een treinstation. :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten