Materieeltekort dreigt bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door MetroRET »

Weet niet of dit hier al voorbij is gekomen, maar de 11 stammen DDM-1 worden qua kleurstelling opnieuw behandeld.

De kleurstelling wordt gelijk getrokken met de DM'90.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door reisthijs »

Oftewel, er moet een nieuw laagje verf op maar die schuine blauwe banen vinden ze de moeite niet meer waard?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Hainje »

Die blauwe banden is natuurlijk weer extra werk.
🍉
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door AppleMoose »

Niet alleen extra werk, die banen hebben hun functie als reclamebanen al lang verloren, dus de noodzaak van die banen is verdwenen. (Daarom heeft DM90 nooit die banen gekregen) Verder past het ook niet meer bij het uiterlijk van de rest van het materieel.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door MetroRET »

Tevens is de kleur van de DM90 een tint donkerder dan de oude stoptreinkleurstelling.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Meltrain »

Ronaldussen schreef:Verder past het ook niet meer bij het uiterlijk van de rest van het materieel.
Behalve dus DD-AR.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Volledig geel past bovendien wel bij de kleurstelling van het overige materieel. Nee, dan moet je voor wit-blauw-geel gaan.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door DrechtBlub »

Pim-AllianceB95 schreef:Volledig geel past bovendien wel bij de kleurstelling van het overige materieel. Nee, dan moet je voor wit-blauw-geel gaan.
Vlaflip <3, Ik denk dat dat een beetje veel werk zou zijn voor zo'n kortstondige herindienststelling...
Ik blub in het Drecht.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door starx »

Ik had nog enkele ideeën om het (dreigende) tekort op te vangen:

- De serie [serie=Sprinter|2015|Leeuwarden - Wolvega9000[/serie] is er eentje die qua omlopen wel heel erg efficiënt is. Op beide eindpunten (Lw en Mp) is er een kering van ongeveer drie kwartier. Ook midden in de spits. Dit kan worden aangepast door de tijden in één richting een half uur te verschuiven. Daarmee vallen er 2 van de 4 omlopen vrij.
Dat heeft voor de aansluitingen geen gevolgen. Als gevolg daarvan moeten dan wel in dezelfde richting de extra stops van de [serie=Intercity|2015|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal12700[/serie] overgaan naar de [serie=Intercity|2015|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal12500[/serie]. Of in plaats daarvan moet het symmetriepunt van de [serie=Intercity|2015|Groningen - Rotterdam Centraal500[/serie], [serie=Intercity|2015|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie], [serie=Intercity|2015|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal12500[/serie], [serie=Intercity|2015|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal12700[/serie] naar .15/.45 worden verschoven. Maar de nadelige gevolgen daarvan zijn te verwaarlozen (of ik zie iets over het hoofd).

- Series [serie=Stoptrein|2015|Kampen - Zwolle8500[/serie] en [serie=Stoptrein|2015|Enschede - Nijverdal - Zwolle7900[/serie]: deze series tellen respectievelijk 1 en 6 omlopen. In de [serie=Stoptrein|2015|Enschede - Nijverdal - Zwolle7900[/serie] kan er een omloop uit door in Es kort te keren (7 minuten lijkt me niet ondoenlijk). De [serie=Stoptrein|2015|Kampen - Zwolle8500[/serie] rijdt in de spits met 2 stellen. Van de [serie=Stoptrein|2015|Enschede - Nijverdal - Zwolle7900[/serie] rijden in de spits 2 omlopen met 3 stellen en de rest met 2. Bij elkaar zijn er dus 2+3x2+2x3= 14 stellen nodig exclusief reserve (of 16 als die lange kering er in moet blijven). Volgens railwiki zijn er 22 stellen beschikbaar. Een reserve van 6 tot 8 stellen is wel heel erg ruim. Hiervan kun je er zeker een stuk of 4 doorschuiven naar andere series (bijvoorbeeld de [serie=Stoptrein|2015|Groningen - Zwolle9100[/serie] of de [serie=Sprinter|2015|Leeuwarden - Wolvega9000[/serie]).
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door CamilleKreemers »

Ik heb het gerucht opgevangen dat die ene stoptrein in Fryslan naast twee IC's (waarvan 1 stoptrein), worden verbeterd tot 2 stoptreinen Meppel - Leeuwarden en 2 IC's die alleen op de IC-stations gaan stoppen. Dan gaat je 9000 oplossing ook niet meer op. Ik overhoorde dat hiermee het HOV-net in Noord-Nederland dan "klaar" is als de extra sneltrein in Groningen-Leeuwarden ook rijdt.

Komt straks niet de volledige materieelpool daar vrij? De dieselstellen zijn straks na de aanbesteding van Zwenzwoka niet meer nodig.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Wubbo »

Die uitbreiding tussen Meppel en Leeuwarden speelt niet in dienstregeling 2016. Wellicht wel later, maar ik mag hopen dat het materieeltekort tegen die tijd ook weg is.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door SuperGhost »

Ik ga even een knuppel in het hoenderhok gooien:

Als het tekort aan materieel echt zo groot is, waarom dan niet tijdelijk (totdat de hoeveelheid materieel weer op peil is) tussen Zwolle en Leeuwarden 2x p/u een stop-IC aanbieden, net zoals op Roosendaal-Vlissingen, Alkmaar-Den Helder en Deurne-Venlo gebeurd?
Als het voor 1 jaar is (zoals velen hier doen vermoeden, dus dan ga ik daar maar even vanuit), dan is de schade toch nog te overzien? Op de verbinding Zwolle/Zutphen-Nijmegen heeft men nu al 6 jaar last van zo'n stop-IC die tijdelijk zou zijn vanwege beperkingen.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door starx »

Ik begrijp je gedachtegang. Want met dat idee kun je de hele [serie=Sprinter|2015|Leeuwarden - Wolvega9000[/serie] opdoeken. Echter, je dupeert hiermee de reizigers van/naar Friesland onevenredig hard. Ze gaan er 8 minuten op achteruit, nog bovenop de 3 minuten van een paar jaar terug. Verder subsidieert de provincie die derde trein, die in jouw idee tijdelijk verdwijnt. NS pleegt dan contractbreuk en de provincie zal de subsidie dan (terecht) stopzetten. Mijn idee was juist zo bedoeld dat reizigers er geen last van hebben.

Het klopt inderdaad dat in 2017 (als het goed is) de [serie=Sprinter|2015|Leeuwarden - Wolvega9000[/serie] 2x/u gaat rijden en dat de [serie=Intercity|2015|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal12700[/serie] dan alleen nog in Steenwijk en Heerenveen stopt. Hiervoor is niet eens extra materieel nodig t.o.v. de huidige situatie (misschien zelfs minder omdat de spreiding verbetert).

De extra stops in de [serie=Intercity|2015|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] zijn er vooral omdat die serie anders aan een van beide kanten niet in te passen is, danwel rampzalige aansluitingen krijgt. Die stops gaan er per 2017 overigens ook (eindelijk) uit.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Bemined »

Door met de doorkoppelingen te schuiven valt er naar mijn idee ook nog wel wat te regelen. De IC's uit Den Haag kunnen niet kort keren in Utrecht, die uit Rotterdam wel. Dus door de treinen uit Rotterdam in te korten tot Utrecht en die uit Den Haag naar Zwolle door te sturen sla je twee vliegen in één klap: je bespaart een treinstel door de korte kering, en de doorkoppeling van de [serie=Intercity|2015|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] is niet meer nodig doordat je niet twee lang kerende series meer hebt te Utrecht. De [serie=Intercity|2015|Utrecht Centraal - Leiden Centraal8800[/serie] zal dan naar het keerspoor moeten verhuizen en spoor 9 of 11 wordt dan gebruikt door de kort kerende intercity's uit Rotterdam. De [serie=Intercity|2015|Groningen - Rotterdam Centraal500[/serie]/[serie=Intercity|2015|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal12500[/serie] biedt in Gd een cross-platform overstap op de [serie=Intercity|2015|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie], dus het levert geen langere reistijd op voor doorgaande reizigers, alleen een extra cross-platform overstap.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Suus »

Ook dat is geen goed idee, want dan is Rotterdam dus niet meer van verdere bestemmingen goed bereikbaar en Den Haag juist via twee manieren. Dat laatste is bovendien ook nog onwenselijk omdat je mensen dan ook niet meer met "zachte dwang" in de Hanzelijn-treinen krijgt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Bemined »

Rotterdam is helemaal niet zo veel slechter bereikbaar, de reistijd blijft gelijk, en slechts reizigers over grote afstanden krijgen er een extra croaa-platform overstap bij. Aangezien het grootste deel van de forenzen zich over korte afstand verplaatsen lijkt me dat niet zo'n ramp, zeker omdat het maar voor een periode van 9 maanden zou zijn. En als bonus krijgen reizigers uit Den Haag hiermee weer 4x per uur een verbinding met Amersfoort ipv 2x.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door SuperGhost »

Bemined schreef:Door met de doorkoppelingen te schuiven valt er naar mijn idee ook nog wel wat te regelen. De IC's uit Den Haag kunnen niet kort keren in Utrecht, die uit Rotterdam wel. Dus door de treinen uit Rotterdam in te korten tot Utrecht en die uit Den Haag naar Zwolle door te sturen sla je twee vliegen in één klap: je bespaart een treinstel door de korte kering, en de doorkoppeling van de [serie=Intercity|2015|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] is niet meer nodig doordat je niet twee lang kerende series meer hebt te Utrecht. De [serie=Intercity|2015|Utrecht Centraal - Leiden Centraal8800[/serie] zal dan naar het keerspoor moeten verhuizen en spoor 9 of 11 wordt dan gebruikt door de kort kerende intercity's uit Rotterdam. De [serie=Intercity|2015|Groningen - Rotterdam Centraal500[/serie]/[serie=Intercity|2015|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal12500[/serie] biedt in Gd een cross-platform overstap op de [serie=Intercity|2015|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie], dus het levert geen langere reistijd op voor doorgaande reizigers, alleen een extra cross-platform overstap.
De IC uit Den Haag keert toch kort op de IC naar Leiden (en v.v.)?

Maar als je echt treinen wil besparen, dan kort je de in Utrecht kerende IC's (buiten de spits) toch helemaal in tot Gouda (en dan kerend te Gouda Goverwelle)? :X
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Wubbo »

Die doorkoppeling op Utrecht is er al maanden niet meer.
Keren op Gouda Goverwelle levert trouwens waarschijnlijk geen materieel op maar wel te korte treinen, doordat je een lange kering moet maken omdat er ook nog sprinters in de weg zitten en doordat de reizigers uit Rotterdam en Den Haag nu eenmaal niet massaal in Gouda uitstappen. Bovendien wil je materieel besparen in de spits en niet buiten de spits: buiten de spits is er voorlopig geen sprake van een tekort.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Z2N »

Dan zou je in het kader van het materieeltekort nog wel kunnen kiezen voor de koppeling tussen de [serie=Intercity|2015|Utrecht Centraal - Leiden Centraal8800[/serie] en de [serie=Intercity|2015|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie], het scheelt je dan wel een heel treinstel! (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Bemined »

Dat wordt dan wel een krappe kering, vanwege de verbouwing van Utrecht zijn er minder sporen en moet een van beide series namelijk via een keerspoor achter spoor 20/21 keren in plaats van langs het perron. Maar als er een tweede machinist achterin stapt voor men naar het keerspoor rijdt zou het naar mijn idee moeten kunnen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Wubbo »

Als ik heel snel kijk kan het ook zonder via het keerspoor te rijden (aankomende [serie=Intercity|2015|Utrecht Centraal - Leiden Centraal8800[/serie] om .04 op spoor 9; vertrekkende [serie=Intercity|2015|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] .14 van spoor 9; aankomende [serie=Intercity|2015|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] om .16 op spoor 20; vertrekkende [serie=Intercity|2015|Utrecht Centraal - Leiden Centraal8800[/serie] van spoor 20; aankomende [serie=Stoptrein|2015|'s-Hertogenbosch - Utrecht Centraal16000[/serie] en vertrekkende [serie=Sprinter|2015|Utrecht Centraal - Woerden6100[/serie] op spoor 21; IC's naar Amersfoort weer naar spoor 11) maar daarbij zie ik vast iets over het hoofd.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door starx »

Laten we alsjeblieft niet vergeten dat het nog altijd om krapte gaat en niet om een groot tekort. Alle ideeën om materieel vrij te maken door reizigers te confronteren met extra reistijd, vaker overstappen of overvolle treinen lijken mij not done.
Volgens mij kun je de koppelingen in Utrecht niet compleet overhoop gaan gooien. Dat is een jammerlijk gevolg van DSSU, maar dat is nou eenmaal niet anders.

Volgens mij moet je vooral zoeken naar series die in de spits nog ruimte over hebben. Naar mijn idee zijn dat vooral "studenten"-treinen, omdat er in het tweede semester minder studenten met de trein reizen (tijdens de spits tenminste). Een ander idee is om lange keringen (tijdelijk) in korte keringen om te zetten. Ook dat kan zomaar wat treinstellen vrijspelen.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door dennistd »

starx schreef:. In de [serie=Stoptrein|2015|Enschede - Nijverdal - Zwolle7900[/serie] kan er een omloop uit door in Es kort te keren (7 minuten lijkt me niet ondoenlijk).
Dat betekent wel dat bij een vertraging van meer dan vier minuten de trein vanuit Zwolle niet verder rijdt dan Hengelo. Anders is de kering niet te halen, en te laat naar Zwolle vertrekken is met het enkelspoor wel het laatste wat je wil... Als Syntus straks gaat rijden is de korte kering wel mogelijk, omdat je dan bij een opgelopen vertraging nog tijd in kunt rijden vanwege de veel hogere acceleratiesnelheid van een FLIRT 3 ten opzichte van de nogal trage DM'90.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Ardan »

Waar kruisen ze elkaar nu eigenlijk? In Heino en in Nijverdal, daar zit je dus aan vast en moet er gewacht worden, kruising Heino kan bij erge vertraging denk ik wel verplaatst worden naar Raalte. Verder ergens bij Almelo en in Hengelo? In ieder geval niet heel strak voor het enkelsporig worden bij Wierden toch?
Ik doe ook maar wat
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door julsteren »

In Almelo vertrekken de buffeltjes tegelijk richting Hengelo en Wierden :Y op .01 en .31 :wink:
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten