je was me net voordylanwild94 schreef:Henk123 Ronald mag een opgave bedenken nu.
Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #8
Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #8
De beurt is aan Ronald.
Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #8
oke excuses zal m weghalen
Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #8
Komt er nog een nieuwe opgave?
Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #8
*Na overleg met Ronald mag ik een vraag stellen*
In Zwitserland is er een spoorwegmaatschappij die twee spoorlijnen exploiteert die ook een gezamenlijk stuk hebben. Beide zijn normaalsporig en volledig geëlektrificeerd, maar toch is het materieel tussen de twee lijnen niet uitwisselbaar.
1) Welke maatschappij zoek ik?
2) Welke spoorlijnen zijn dit?
3) Waarom is het materieel niet uitwisselbaar? Ik zoek twee redenen (die overigens wel met elkaar te maken hebben).
In Zwitserland is er een spoorwegmaatschappij die twee spoorlijnen exploiteert die ook een gezamenlijk stuk hebben. Beide zijn normaalsporig en volledig geëlektrificeerd, maar toch is het materieel tussen de twee lijnen niet uitwisselbaar.
1) Welke maatschappij zoek ik?
2) Welke spoorlijnen zijn dit?
3) Waarom is het materieel niet uitwisselbaar? Ik zoek twee redenen (die overigens wel met elkaar te maken hebben).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #8
1: De SBB
2: Genève Corvain - Genève Aeroport en Genève Corvain - La Plaine
3: Genève Corvain - La Plaine is geëlectrificeerd op 25 kV (i.t.t de in Zwitserland gebruikelijke 15 kV), totdat de lijn in 2014 opnieuw geëlektrificeerd werd (van 1500 V naar 25 kV) was er daarnaast alleen het Franse beveiligingssysteem geïnstalleerd.
2: Genève Corvain - Genève Aeroport en Genève Corvain - La Plaine
3: Genève Corvain - La Plaine is geëlectrificeerd op 25 kV (i.t.t de in Zwitserland gebruikelijke 15 kV), totdat de lijn in 2014 opnieuw geëlektrificeerd werd (van 1500 V naar 25 kV) was er daarnaast alleen het Franse beveiligingssysteem geïnstalleerd.
Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #8
Ik zoek een maatschappij die ook echt alleen die twee lijnen exploiteert (dat was dus niet duidelijk genoeg omschreven).
Twee verschillende bovenleidingspanningen is een goed antwoord, maar dat is nog het minst grote probleem bij mijn voorbeeld.
Twee verschillende bovenleidingspanningen is een goed antwoord, maar dat is nog het minst grote probleem bij mijn voorbeeld.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #8
Tijd voor enkele tips:
- Zoek in de buurt van een grote stad.
- Dieseltreinen (die er in Zwitserland vrijwel niet zijn) kunnen probleemloos op beide trajecten rijden. (Het "probleem" heeft dus niet met het spoor te maken.)
- Zoek in de buurt van een grote stad.
- Dieseltreinen (die er in Zwitserland vrijwel niet zijn) kunnen probleemloos op beide trajecten rijden. (Het "probleem" heeft dus niet met het spoor te maken.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #8
1) Sihltal Zürich Uetliberg Bahn (SZU)Meltrain schreef:In Zwitserland is er een spoorwegmaatschappij die twee spoorlijnen exploiteert die ook een gezamenlijk stuk hebben. Beide zijn normaalsporig en volledig geëlektrificeerd, maar toch is het materieel tussen de twee lijnen niet uitwisselbaar.
1) Welke maatschappij zoek ik?
2) Welke spoorlijnen zijn dit?
3) Waarom is het materieel niet uitwisselbaar? Ik zoek twee redenen (die overigens wel met elkaar te maken hebben).
2) Sihltalbahn S4 (Zürich HB - Sihlbrugg) en Uetlibergbahn S10 (Zürich HB - Uetliberg)
3) S4 gebruikt 15kV 16.7Hz wisselstroom, de S10 1200 V gelijkstroom. Daarnaast hangt de bovenleiding van de S10 ruim een meter uit het midden (van het spoor) om problemen op het gezamelijke traject te voorkomen.
Overigens heeft SZU sinds 2013 materiaal wat beide trajecten aan kan:
http://www.szu.ch/fileadmin/szu/pdf/new ... Be_510.pdf
Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #8
Helemaal goed. :pos:
Hier zie je beide bovenleidingen naast elkaar en op deze plek op Streetview kun je zien dat de bovenleiding niet recht boven de sporen hangt.
Dat de SZU nu ook materieel heeft wat op beide lijnen kan rijden, wist ik wel, maar volgens mij rijdt dat toch met name op de S10 en het zijn ook maar zes stellen.
Hier zie je beide bovenleidingen naast elkaar en op deze plek op Streetview kun je zien dat de bovenleiding niet recht boven de sporen hangt.
Dat de SZU nu ook materieel heeft wat op beide lijnen kan rijden, wist ik wel, maar volgens mij rijdt dat toch met name op de S10 en het zijn ook maar zes stellen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #8
Ik vertrek op zaterdag iets na 8 uur van een station in Nederland. Na 4 uur en 51 minuten en 4 overstappen kom ik op de plaats van bestemming (wederom in Nederland).
Als ik slecht twee keer wil overstappen duurt mijn reis een uur langer.
Als ik 10 minuten later vertrek duurt mijn reis "slechts" 4 uur en 24 minuten, maar heb ik wel 5 overstappen.
Bij de eerste twee opties hoef ik geen enkele keer van vervoerder te wisselen en geen enkele keer in- of uit te checken. Bij de snelste optie heb ik 4 maal een wisseling van vervoerder. Ongeacht de route maak ik de gehele reis per trein.
Wat is mijn beginstation en mijn eindstation?
Je hoeft geen rekening te houden met werkzaamheden aan het spoor ;)
Als ik slecht twee keer wil overstappen duurt mijn reis een uur langer.
Als ik 10 minuten later vertrek duurt mijn reis "slechts" 4 uur en 24 minuten, maar heb ik wel 5 overstappen.
Bij de eerste twee opties hoef ik geen enkele keer van vervoerder te wisselen en geen enkele keer in- of uit te checken. Bij de snelste optie heb ik 4 maal een wisseling van vervoerder. Ongeacht de route maak ik de gehele reis per trein.
Wat is mijn beginstation en mijn eindstation?
Je hoeft geen rekening te houden met werkzaamheden aan het spoor ;)
Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #8
Vlissingen - Groningen? Anders Maastricht - Groningen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #8
beide zijn niet juist :(ArrivaBas schreef:Vlissingen - Groningen? Anders Maastricht - Groningen.
Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #8
Leeuwarden-Vlissingen schiet me nu in een keer te binnen. Maar dat zal het waarschijnlijk ook niet zijn.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #8
Nee dat is m ook niet. Zoals gezegd hoef ik bij de eerste twee opties geen enkele keer in of uit te checken. Tijdens deze reis kan ik geen eens gebruik maken van de ov-chipkaart, voor geen enkel deel van het traject.JeffreyMeijer schreef:Leeuwarden-Vlissingen schiet me nu in een keer te binnen. Maar dat zal het waarschijnlijk ook niet zijn.
Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #8
Het is wel een leuke :pos: Ik zit nu bijna te denken aan Heerlen-Enschede De Eschmarke via Herzogenrath en Dortmund.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #8
Den Helder - Vlissingen?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #8
Na het bekijken van de tijden en de post van Jeffrey ga ik voor Glanerbrug-Eygelshoven Markt.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #8
Hmm Bas, hoe wil je zonder in en uitchecken van Den Helder naar Vlissingen komen?ArrivaBas schreef:Den Helder - Vlissingen?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #8
En dat is m helemaal. Met de eerste twee opties gaat de reis via duitsland, de derde optie is via Nederland.baladid schreef:Na het bekijken van de tijden en de post van Jeffrey ga ik voor Glanerbrug-Eygelshoven Markt.
jij bent...
Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #8
Mooi binnen gekopt Baladid *bus*
Ps kom met een simpele, ik wil nu ook wel eens een keer winnen
Ps kom met een simpele, ik wil nu ook wel eens een keer winnen
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #8
PS. Kom maar met iets moeilijks, dan kan ik mooi toekijken hoe iedereen actief meedoet en ik denk: hmm die weet ik niet
Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #8
Ik sta op een klein Duits S-Bahn-station. Het is de westelijkste station van deze S-Bahn lijn. Hier stap ik in het rijtuig van een Regionalexpress, die nog over coupés beschikt. 17 stations later verlaat ik mijn rijtuig weer. Onderweg passeerde ik een grote stad, waar we twee keer halteerden - maar niet op het centrale station.
Na het verlaten van de trein wacht ik 26 minuten. Dan pak ik een Intercity en neem deze tot het eindstation. Op dit station pak ik een trein die twee jaar geleden nog naar het buitenland reed maar nu ingekort is. Op het laatste S-Bahn-Station waar deze trein stopt verlaat ik de trein.
Op welk Duits station ben ik nu?
Waar ben ik begonnen?
Hoe ben ik gereisd?
Na het verlaten van de trein wacht ik 26 minuten. Dan pak ik een Intercity en neem deze tot het eindstation. Op dit station pak ik een trein die twee jaar geleden nog naar het buitenland reed maar nu ingekort is. Op het laatste S-Bahn-Station waar deze trein stopt verlaat ik de trein.
Op welk Duits station ben ik nu?
Waar ben ik begonnen?
Hoe ben ik gereisd?
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #8
Hij is lastiger dan ik dacht, dus iedere dag een extra hint:
De Regionalexpress wordt tijdens de reis een andere treinsoort.
De Regionalexpress wordt tijdens de reis een andere treinsoort.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #8
De reis gaat maar door twee Bundesländer: Beieren en Baden-Württemberg.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
Re: Nog een spel: de OV-QUIZZZZ #8
De meeste gebruikers van OV in Nederland zijn niet goed zo bekend met het OV in Duitsland.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten