Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door Mr-W »

“De makkelijkste vraag gaat over het hamburgerbakken. Dat moeten ze niet meer doen.”
Minister Dijsselbloem (Financiën, PvdA) is in gesprek met NS over het afstoten van grote activiteiten van het spoorbedrijf. NS heeft de afgelopen jaren veel taken naar zich toe getrokken die meer omvatten dan de kerntaak - de exploitatie van het hoofdrailnet. Dijsselbloem spreekt met Roger van Boxtel, interim-topman van NS, over “een nieuw strategisch profiel” van NS. Dat moet voor het einde van dit jaar gereed zijn.

Dijsselbloem zegt dit in een interview met NRC, naar aanleiding van het jaarverslag over staatsdeelnemingen dat vandaag verschijnt. De staat is enig aandeelhouder van NS. Dijsselbloem wil als actieve aandeelhouder “nadrukkelijk” een rol spelen bij de strategische keuzes van NS.

Volgens Dijsselbloem is het niet goed dat NS steeds meer is gaan doen en vanuit een monopoliepositie private partijen “verdrukt”. Hij verwijst naar de exploitatie van vastgoed en horeca op stations, busvervoer, het meedingen naar regionale spoorlijnen en de de activiteiten in Duitsland, Engeland en Schotland. NS heeft een divisie voor winkels en horeca, met eigen ‘formules’ als De Broodzaak, Julia’s, Kiosk en Smullers.
NRC.nl
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door Suus »

Abellio heeft het merendeel van het buitenlandse busvervoer al afgestoten en is voornamelijk nog actief in het spoorvervoer. Ik zie ook niet in waarom NS de buitenlandse spoorwegactiviteiten zou moeten afstoten terwijl het in Nederland moet concurreren tegen diezelfde bedrijven. De activiteiten in Groot-Brittannië en Duitsland zijn succesvol en hebben nog veel groeimogelijkheden die ook weer zorgen voor een hoger dividend voor de schatkist.

Neem nu de activiteiten in Duitsland. Abellio rijdt nu twee concessies, vanaf december drie en vanaf december 2016 vier. De komende jaren zijn er nog een aantal concessies waar Abellio het verkeer zal overnemen, naar verwachting heeft Abellio in december 2016 een marktaandeel van 4% en een netwerk dat zich uitstrekt van Arnhem tot Leipzig. Het aantal reizigers bij het regionale spoorvervoer in Duitsland vertoont al jaren een constante groei waar voorlopig ook geen einde aan lijkt te komen. Er komen de jaren ook nog veel grote tenders op de markt waar Abellio behoorlijk kansrijk zal zijn, zo gaat bijna al het spoorvervoer in Baden-Württemberg aanbesteed worden de komende jaren en ook in Nordrhein-Westfalen lopen nog een aantal grote aanbestedingen om maar wat voorbeelden te geven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door AppleMoose »

Ik zie sowieso niet in waarom Abellio/NS geen busvervoer mag doen, terwijl Arriva en consorten dat wel mogen in Nederland...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door Vinny »

Omdat je belangenverstrengeling krijgt en de deur open zet voor minder frisse praktijken. Wat mij betreft kan de NS gewoon geprivatiseerd worden en laat ze via een openbare aanbesteding maar bewijzen dat ze de beste vervoerder zijn voor de exploitatie van het hoofdrailnet.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door JWM »

Lijkt mij ook, of terug het hok in als staatsbedrijf wat zich uitsluitend op het Hoofdrailnet richt.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door deadlock »

Vinny schreef:Omdat je belangenverstrengeling krijgt en de deur open zet voor minder frisse praktijken. Wat mij betreft kan de NS gewoon geprivatiseerd worden en laat ze via een openbare aanbesteding maar bewijzen dat ze de beste vervoerder zijn voor de exploitatie van het hoofdrailnet.
Bewijzen dat je ergens het beste in bent voordat je het gaat. Wauw.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door deadlock »

JWM schreef:Lijkt mij ook, of terug het hok in als staatsbedrijf wat zich uitsluitend op het Hoofdrailnet richt.
Want?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door deadlock »

Kom eens net argumenten waarom de vrije markt het beter zou kunnen doen. Alles wat geprivatiseerd is in de afgelopen decennia is wel zo'n beetje achteruit gegaan, behalve de resultaten van sommige voormalige staatsbedrijven zoals DSM. De zorg? Kosten zijn ruimschoots verdubbeld en de rechten van het personeel zijn afgekalfd. Goed werknemerschap volgt goed werkgeverschap. Zelfde geldt voor de salarissen in het geprivatiseerd openbaar vervoer. Minder geld naar werknemers en meer geld naar buitenlandse moederbedrijven.

Als je serieus gelooft dat trickle down economics werkt dan heb je nog nooit één enkele wetenschappelijke publicatie over het onderwerp gelezen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door Abracadabram »

Ergens een rare reactie van Dijsselbloem. Als alleen aandeelhouder moet je toch elke vorm van winstgevende activiteiten toejuichen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door Suus »

JWM schreef:Lijkt mij ook, of terug het hok in als staatsbedrijf wat zich uitsluitend op het Hoofdrailnet richt.
Het is wat mij betreft als volgt:
Of de overheid lost de geldverslindende randzaken in het OV op zoals aanbestedingen waarbij de winsten van de vervoerders verveelvoudigen en het aanbod voor de reiziger met hetzelfde percentage maar dan negatief afneemt en de NS stopt met concurreren in binnen- en buitenland, of de overheid laat het in stand en het Nederlandse OV wordt kapot geconcurreerd en NS mag daar naar hartenlust aan meedoen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door JWM »

deadlock schreef:
JWM schreef:Lijkt mij ook, of terug het hok in als staatsbedrijf wat zich uitsluitend op het Hoofdrailnet richt.
Want?
Vooral ideologisch. Hamburgers bakken is niet iets waar een overheid indirect mee bezig moet zijn, net als het exploiteren van bussen in het buitenland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door Suus »

Maar het is wel wat de Duitse en Franse overheid in Nederland doet, bussen rijden. :idea:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door JWM »

Ja dus? Dat moet elk land voor zichzelf uitmaken wat een overheidstaak is. Idealiter stoppen de Fransen en Duitsers daar natuurlijk ook mee.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door deadlock »

JWM schreef:Vooral ideologisch. Hamburgers bakken is niet iets waar een overheid indirect mee bezig moet zijn, net als het exploiteren van bussen in het buitenland.
Want? Als iets ideologisch is dan kan je dat toch onderbouwen? Of hoeft het dan opeens niet meer? Zou leuk worden in de Tweede Kamer als iedere discussie daar zo zou gaan zeg.

En ook ideologieën kunnen natuurlijk fout zijn. Niet alles is een mening. Als jij vindt dat mijn TV geen 55 inch diagonaal is, dan is dat geen mening, dan heb je het gewoon fout.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door JWM »

Met zo'n post creëer je geen discussie op de inhoud. Maar dat was waarschijnlijk ook niet je insteek :N
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door deadlock »

JWM schreef:Met zo'n post creëer je geen discussie op de inhoud. Maar dat was waarschijnlijk ook niet je insteek :N
Met zo'n post creëer je dat juist wel. Maar discussie a la een stel PVV-aanhangers aan de ene kant en de Antifa aan de andere kant die elkaar de tent uitschreeuwen met wellus nietus is pertinent niet waar iemand op zit te wachten en juist zij zijn degene die zich beroepen op ideologie. Maargoed, je geeft je ongelijk dus gewoon toe, mooi.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door JWM »

Uiteraard krijg je pas een goede inhoudelijke discussie als deelnemers hun mening onderbouwen met argumenten, dat betwist ik niet. Ideologie is wellicht een wat ongelukkig gekozen woord maar ik zie hamburgers bakken niet iets waar de overheid in zou moeten participeren omdat hamburgers niet behoren tot basisvoorzieningen waar naar mijn mening de overheid zich tot zou moeten beperken. Heeft het een meerwaarde als ik dat nog verder ga beargumenteren in dit topic?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door deadlock »

JWM schreef:Uiteraard krijg je pas een goede inhoudelijke discussie als deelnemers hun mening onderbouwen met argumenten, dat betwist ik niet. Ideologie is wellicht een wat ongelukkig gekozen woord maar ik zie hamburgers bakken niet iets waar de overheid in zou moeten participeren omdat hamburgers niet behoren tot basisvoorzieningen waar naar mijn mening de overheid zich tot zou moeten beperken. Heeft het een meerwaarde als ik dat nog verder ga beargumenteren in dit topic?
Natuurlijk. Want ik beschouw hamburgers bakken ook niet als kerntaak van de overheid. Echter, de NS is geen overheid en geen staatsbedrijf en nooit geweest ook. Het is een commercieel bedrijf waarvan de overheid een aandeelhouder is.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door JWM »

Waarom zou een overheid aandeelhouder moeten zijn van een commercieel bedrijf met alle risico's van dien?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door deadlock »

Welke risico's?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door JWM »

Dat het commerciële bedrijf bijvoorbeeld een miljardenbestelling plaatst bij een incompetentie fabriek ergens in Italië. De financiële strop komt vervolgens indirect bij de aandeelhouder terecht.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door deadlock »

En het antwoord is trouwens; Ja. Want het is een nutsvoorziening. En de buitenlandse activiteiten zijn dusdanig georganiseerd dat het vooralsnog geen risico's met zich meebrengt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door deadlock »

JWM schreef:Dat het commerciële bedrijf bijvoorbeeld een miljardenbestelling plaatst bij een incompetentie fabriek ergens in Italië. De financiële strop komt vervolgens indirect bij de aandeelhouder terecht.
Je moet minder Telegraaf lezen. De aandeelhouder heeft dit zelf veroorzaakt vanwege de vreemde procedure en het gevoerde beleid, daarnaast had de NS geen keuze om die miljardenbestelling daar te plaatsen. En ook die bestelling was direct een gevolg van Europese aanbestedingsregels. Dit is dus zoiets waarover je geen mening kan hebben, hier zijn gewoon alle feiten over bekend.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door JWM »

Als de aandeelhouder dit zelf veroorzaakt is het geen goede aandeelhouder. Een commercieel bedrijf kan natuurlijk niet goed functioneren als het gelijktijdig marionet van de wispelturige politiek is. Ziehier de kern van het probleem met de huidige vlees-noch-vis keuze tussen staatsbedrijf en private onderneming.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door SuperGhost »

JWM schreef:Waarom zou een overheid aandeelhouder moeten zijn van een commercieel bedrijf met alle risico's van dien?
1. Welke risico's? (ook al gevraagd door deadlock)
2. Welk commercieel bedrijf? (NS mag niet zijn prijzen zomaar aanpassen en krijgt regelmatig zaken opgelegd)
3. Moet het spoorvervoer sowieso wel als commercieel gezien worden, aangezien echte marktwerking (de klant kan op elk moment kiezen tussen meerdere bedrijven) niet mogelijk is?


Vooral dat 3e punt is voor mij een groot bezwaar. Je kan op het spoor nooit echte marktwerking krijgen, want een reiziger kan er niet voor kiezen of hij om 10 uur met de NS, of Arriva, of Veolia, of .... zijn reis van Arnhem naar Utrecht maakt, want dat is gewoon onmogelijk. Een reiziger wordt daardoor toch al gedwongen om met een bepaalde vervoerder te gaan.
Daarnaast is de huidige 'marktwerking' helemaal geen marktwerking, want de reiziger heeft niets te vertellen. Weliswaar moeten al die vervoerders advies vragen aan 'reizigersorganisaties' (die nog geen fractie van het totaal aantal reizigers vertegenwoordigd), maar de vervoerders mogen dat advies dan gewoon links laten liggen. De 'markt' heeft dus eigenlijk niets te zeggen en kan dus nauwelijks invloed uitoefenen. Het enige wat de huidige 'marktwerking' is, is een stoelendans tussen bedrijven wie de komende 10-15 jaar als veredeld overheidsbedrijfje mag gaan fungeren.

Dat de horeca bij NS weg gaat vind ik dan wel weer goed, want dat is juist wél iets waar marktwerking plaats kan vinden. Daar zou het wel heel goed mogelijk zijn, want het is heel goed mogelijk om op bijv. Utrecht Centraal dan als reiziger de keuze te hebben om een broodje te halen bij bedrijf A of bij bedrijf B die zich daar dan vestigen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten