Trein Groningen - Leer

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Martijn25
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 27 dec 2013, 20:21
Locatie: Sappemeer

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Martijn25 »

Vandaag is treinstel 301 beplakt als Wiederlinestel. Nu zijn het er al 3 in die uitvoering namelijk de 301, 302 en 303.
CX1000
Berichten: 175
Lid geworden op: di 19 nov 2013, 15:24
Locatie: Bunnik
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door CX1000 »

Heeft de 301 de vlaggen wel zoals de eerste versie?
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door ov'tje »

CX1000 schreef:Heeft de 301 de vlaggen wel zoals de eerste versie?
Zo te zien wel
https://twitter.com/trainz2010/status/6 ... 1034483712
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Statler Rail »

webguy schreef:Misschien ook wel even netjes om te vermelden voor wie je tegenwoordig werkt Statler Rail...
MeinFernbus en FlixBus, dat klopt... :wink:
marlies schreef:Langzaam? Ja. Maar als ik naar Bremen ga neem ik de langzamere, duurdere trein vanwege het comfort. Twee keer met de bus geweest, zit je in zo'n oude muffe Bova met je knieën tegen je kin misselijk te worden van de combinatie slechte luchtverversing en veel te zachte vering die die touringcars hebben waardoor je het idee krijgt dat je over een waterbed aan het rijden bent in plaats van de autobahn. Nope, nope, nope. Geef mij de trein maar ondanks de wat harde stoelen op de eerste helft van het traject.
Sinds ik in Berlijn werk reis ik gemiddeld 1x per week tussen Groningen en Berlijn. Soms per bus (voor mij gratis), soms per trein (Arriva naar Leer, IC naar Hannover en dan ICE naar Berlijn, als ik op het andere uur reis: Arriva naar Leer, RE naar Bremen, ICE naar Hannover, ICE naar Berlijn). Voor mij is eigenlijk het tijdstip doorslaggevend.

Trein en bus hebben tussen Groningen en Berlijn hun eigen voordelen:

Voordelen trein:
- Twee uur sneller (5:45 uur) dan de bus, mits je met de ICE reist.
- Minimaal 2x overstappen (Leer en Hannover), soms ook in Bremen.
- Mogelijkheid om de benen te strekken, zowel bij overstaps als in de trein
- ICE is erg comfortabel: bistrorijtuig en stopcontact
- Veel reismogelijkheden. Minstens iedere 2 uur.

Nadelen trein:
- Geen WiFi in de RE en IC, in ICE alleen tegen betaling
- In Leer op heenweg maar 5 minuten overstaptijd, op terugweg 15 minuten. Door enkelspoor vaak vertraging.
- IC Leer-Hannover rijdt vaak met oude IC-rijtuigen. Geen bistro, WiFi en niet altijd stopcontacten
- Doordat tot aan Bremen het Nahverkehr-tarief geldt is de trein daar in de spits vaak behoorlijk vol
- Zitplaatsreservering á 4,50 euro per enkele reis is eigenlijk wel nodig
- Zeer vertragingsgevoelig waardoor overstap regelmatig de mist in gaat
- Trein is erg duur, vaak 60 á 80 euro per enkele reis Leer-Berlijn (met ICE) plus nog OV-chipkaart Groningen-Leer

Voordelen bus:
- Zonder overstappen Groningen - Berlijn
- Geen risico op het missen van een aansluiting
- Aanzienlijk goedkoper dan trein (ong. 30 euro tegenover ong. 70 euro)
- Gratis WiFi, alle bussen met toilet vrijwel uitsluitend nieuwe bussen met stopcontacten.
- Zitplaatsreservering inclusief
- Mogelijkheid om nachtbus te nemen

Nadelen bus:
- Twee uur langer (7:45 uur) onderweg dan trein
- Slechts 4 reismogelijkheden per dag: 2 nachtbussen en 2 dagbussen
- Lange zit, wel redelijke beenruimte maar moeilijk om even stukje te lopen
- Bussen zitten tegenwoordig redelijk vol, met name traject Bremen-Berlijn

Vooral de prijs en onbetrouwbaarheid maken de trein steeds onaantrekkelijker. Het is bijna elke keer raak:
- Eergisteren een uur vertraging door +50 van de IC Hannover-Leer, daardoor aansluiting in Leer gemist.
- Vorige week zondag met 5 uur vertraging om drie uur 's nachts in Berlijn aangekomen. En terwijl ik voor een ICE vanaf Bremen had betaald, heb ik met een RE tot Hannover moeten reizen en daarna met een overvolle IC die over Magdeburg werd omgeleid. Midden in de nacht met veel moeite een taxi moeten regelen om naar m'n bestemming te komen.
- Vorige week vrijdag een uur vertraging en met een RE vanuit Hannover naar Leer moeten rijden. De ICE had 15 minuten vertraging en op het moment dat de ICE Hannover binnenreed, vertrok de IC naar Bremen en Leer aan de andere kant van het perron. Een groot aantal verbouwereerde reizigers op het perron achterlatend.
- De keer daarvoor was er staking en was mijn IC Hannover-Leer opgeheven. ICE Berlijn-Hannover en RE Hannover-Leer waren overvol; uiteindelijk uur vertraging en weinig comfortabele reis gehad.

Kortom, zolang Deutsche Bahn er regelmatig zo'n zooitje van maakt krijgen wij als Fernbusaanbieder er steeds meer klanten bij. In Nederland is het product echter nog niet bekend of men denkt aan Eurolines of Public Express, die met minder comfortabele bussen rijden. Een sneltrein Groningen-Bremen ben ik niet bang voor. Die kan alleen maar rijden als deze zwaar gesubsidieerd wordt. Men heeft alleen een potje eenmalig (RSP-)geld beschikbaar, hoe men de structurele exploitatie denkt te financieren is mij een raadsel. Subsidie vanuit de BDU Verkeer en Vervoer betekent dat het ten koste gaat van het reguliere OV in Groningen; ik vraag me af hoe men dat aan de burger gaat verkopen. Aan de Duitse kant hetzelfde probleem: de toegevoegde waarde voor Bremen en Niedersachsen van zo'n trein is beperkt en niet echt een rechtvaardiging om daar jaarlijks miljoenen tegenaan te gooien.
Martijn25
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 27 dec 2013, 20:21
Locatie: Sappemeer

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Martijn25 »

CX1000 schreef:Heeft de 301 de vlaggen wel zoals de eerste versie?
Ja heeft hetzelfde als de 303. Alleen deze zie je wel de naam.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Suus »

@Stadler Rail: De Duitse snelwegen zijn al wel jarenlang bekend als de grootste bouwplaats van Europa (en waar maar heel weinig vooruitgang in zit). De ANWB waarschuwt dat je in de zomermaanden in Duitsland geheid in de file komt.

Er gebeuren bovendien in verhouding tot de Nederlandse snelwegen relatief veel zware auto-ongelukken. Ik heb wel eens anderhalf uur volledig stilgestaan bij Braunschweig omdat een vrachtwagen met augurken door de middenvangrail was geschoten en daarna gekanteld. De volledige snelweg in twee richtingen was bezaaid met gebroken potten augurken en kon pas opgeruimd worden nadat de Medicopter de bestuurder had afgevoerd naar het ziekenhuis. Als je daar met een bus in terecht komt ben je de pineut. En in tegenstelling tot de trein krijg je dan geen geld terug.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door marlies »

Statler Rail schreef:...
Ookal zijn we het niet overal over eens, kudos voor het posten van een helder en genuanceerd verhaal waarin je ook heel erg duidelijk het verschil tussen feiten die je noemt en persoonlijke ervaringen/mening aangeeft.

Dat soort posts mist dit forum als geheel vaak en deze specifieke discussie al helemaal.

:pos:
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Statler Rail »

Dank, Marlies!
Bee schreef:En in tegenstelling tot de trein krijg je dan geen geld terug.
Jawel hoor, in ieder geval bij ons (Meinfernbus-FlixBus) krijg je bij grote vertraging je geld terug. Vaak krijgt men twee gratis ritten ter compensatie. Juist bij DB krijg je maximaal 50 procent terug. Al ben je vijf uur vertraagd.

Wat we naar mijn mening ook wel goed doen is dat als je door vertraging je overstap mist, je direct wordt ingeboekt of bijvoorbeeld per trein kan verder reizen. Bij DB ligt het initiatief bij een gemiste overstap bij de reiziger, die eerst moet zorgen dat z'n Zugbindung wordt opgeheven. Vooral bij grote verstoringen wordt het dan al snel een lange wachtrij bij het loket.

Ik controleer wekelijks de logberichten van de ritten uit Nederland of er incidenten zijn geweest. Meest voorkomend is vertraging door politiecontroles aan de grens. Maar sowieso is daarvoor al 15 minuten extra speling in de dienstregeling bij de grens opgenomen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Vinny »

Ik denk dat het ook wel een beetje uitmaakt waar je rijdt. Zelf vind ik de busverbinding Amsterdam-Berlijn bijzonder oncomfortabel. Hij duurt te lang, is inderdaad vrij vatbaar voor verstoringen maar wel goedkoop. Groningen-Leer-Bremen gaat gewoon door een stuk rustiger deel van Duitsland en is bovendien qua afstand korter.

Als ik de route nu plan is het voor auto^s 2 uur reizen en met het openbaar vervoer 3 uur. Eigenlijk vind ik dat voor 180 kilometer afstand helemaal geen gekke cijfers. Ik zie eigenlijk niet in waarom er uberhaupt belastinggeld door de plee gespoeld moet worden om de verbinding sneller te maken. Het is geen "standaard forensenrelatie" of zo. Puur plezierreisjes. Dat mogen mensen ook zelf betalen :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Suus »

Statler Rail schreef:Dank, Marlies!
Bee schreef:En in tegenstelling tot de trein krijg je dan geen geld terug.
Jawel hoor, in ieder geval bij ons (Meinfernbus-FlixBus) krijg je bij grote vertraging je geld terug. Vaak krijgt men twee gratis ritten ter compensatie. Juist bij DB krijg je maximaal 50 procent terug. Al ben je vijf uur vertraagd.
Ik kon er niets over in de FAQ vinden dus was er eigenlijk niet vanuit gegaan. Ik kan alleen niet vinden waar het dan wel staat?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Statler Rail »

Het volgt uit EU-regelgeving dat je 50% terug krijgt als je onderweg meer dan 120 minuten vertraging hebt. Je kan ook je ticket annuleren en je geld terugkrijgen. Zie voor de volledige EU-regelgeving deze link.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Nicketick »

Vandaag op en neer geweest naar Leer, viel me op dat een aantal stations, waaronder Kropswolde, een soort plastic kast om de displays op de perrons zit. Zal er zoveel gesloopt worden op die stations?
Martijn25
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 27 dec 2013, 20:21
Locatie: Sappemeer

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Martijn25 »

Nicketick schreef:Vandaag op en neer geweest naar Leer, viel me op dat een aantal stations, waaronder Kropswolde, een soort plastic kast om de displays op de perrons zit. Zal er zoveel gesloopt worden op die stations?
Klopt hier hangt sinds kort nieuwe CTA's die vorige waren allemaal gesloopt. Voor de zekerheid hebben ze het wat beter beveiligd. Ook op Martenshoek hangt het.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door groningen »

Klopt hier hangt sinds kort nieuwe CTA's die vorige waren allemaal gesloopt. Voor de zekerheid hebben ze het wat beter beveiligd. Ook op Martenshoek hangt het.
1 van de CTA op het perron van Bad Nieuweschans is al maanden gesloopt.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Michael »

Wellicht is daar al een nieuwe voor besteld. Maar wacht men op de levering daarvan.
Martijn25
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 27 dec 2013, 20:21
Locatie: Sappemeer

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Martijn25 »

Vanaf nieuwe dienstregeling 2016 13 december ook uurdienst op zondag tussen Groningen en Leer ipv 2uurs.

Men rijdt dan elk uur op zondag vanaf 7.22 t/m 20.22 naar Leer. Hierdoor heeft Nsch zijn uurdienst ook weer terug.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Bjarte »

Deutsche Bahn heeft vandaag een loket geopend op Groningen Hoofdstation. Dat houdt (neem ik aan) in dat reizigers vanaf nu met een binnenlands treinticket vanuit Groningen door heel Duitsland kunnen reizen? Mooi!

http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/deu ... 71193.html
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Statler Rail »

Haha! Nee... Je kan bij dit "loket" alleen een Niedersachsen Ticket kopen. -o-

Dus feitelijk best non-nieuws. Het is geen DB-loket. Het is een Arriva-loket waar men één DB-kaartje kan uitgeven. Maar op deze manier haalt Arriva wel mooi de media met iets wat geen nieuws is. :lol:
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Dennenboom »

In het artikel staat anders dat je naast het Niedersachsen-Ticket ook andere tickets naar Duitsland kunt kopen. En je weet het: als het in de krant staat is het waar. :D
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Nicketick »

Zo ver ga je denk ik de komende weken niet komen met een Niedersachsen Plus ticket. De Friesenbrücke schijnt aangevaren te zijn:
https://twitter.com/TimoHaeckel/status/ ... 8408425474

De prognose van de NS dat de storing waarschijnlijk om 23:59 is opgelost is wel een beetje enthousiast.
Tussen Bad Nieuweschans en Leer (Ostfr.) rijden geen treinen door een beschadigde spoorbrug.
Er rijden bussen tussen Bad Nieuweschans en Leer (Ostfr.).
Houdt u rekening met een extra reistijd van 30 - 60 min.
De verstoring is naar verwachting rond 23:59 uur verholpen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Suus »

Ik vrees dat je eerder op maanden kan rekenen. Het middelste brugdeel is volledig total-loss, er moet een vervangend deel gebouwd gaan worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door timtrein »

Arriva verkoopt sowieso al een tijdlang kaartjes voor Leer natuurlijk...
Verder weten wij natuurlijk dat Arriva=DB, maar de gemiddelde boer niet. En dan lijkt het ineens heel wat ;)
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Statler Rail »

Ai, ook gewoon het beweegbare deel compleet verwoest. Als het nou de grote hoofdoverspanning was, dan had je nog iets met een tijdelijke staalconstructie kunnen verzinnen. Gezien de hoge leeftijd van de brug en de speciale constructie van het beweegbare brugdeel vraag ik mij af of dat nog wel zo te vervangen is. Er komt dan een moment dat je je moet afvragen of het niet beter is direct een nieuwe brug te bouwen.
MarkNL
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door MarkNL »

Dan hoop ik voor de treinreizigers in het noorden dat de Duitsers het sneller aanpakken dan de reconstructie van een viaduct in de autobahn A57. In 2012 moest deze gesloopt worden na een verwoestende brand. Als vervanger is er een smalle noodbrug gekomen maar anno 2015 is de vervanger nog niet gebouwd.

Een noodoverspanning zou hier ook een optie kunnen zijn, maar ik ben bang dat volledige reconstructie nog lange tijd zal duren, Duitsland kennende.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door STF »

Ach, hier in Luxemburg hebben ze twee noodbruggen iets van 16 jaar in bedrijf gehad, terwijl de bedoeling een paar maanden was. :lol:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten