Concessie Twente

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Buzzer
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 11:56

Re: Concessie Twente

Bericht door Buzzer »

gkw1969 schreef:Wat betreft de lijnencombinaties in Twente vanaf december:
lijn 51 Almelo-Vriezenveen wordt lijn 83 (deze gaat ook op zaterdag 2x per uur rijden)
lijn 64 blijft ongewijzigd

Daar waar de chauffeur doorgaat van de ene op de andere lijn(bijv. 53-51-83 of 64-66 of 9-11-13) zal de bus dit ook doen. *bus*

Overige grote wijzigingen in Twente zijn:
lijn 9 gaat in de spits iedere 5 minuten rijden
lijn 15 wordt opgeheven
lijn 62: de snelbussen zullen omgezet worden in stopbussen en niet verder rijden dan Enschede Centraal.
lijn 50: de rijtijd zal ingekrompen worden en is niet meer gekoppeld aan lijn 10
Stopbussen?
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie Twente

Bericht door marvinkok »

Gewoon een versterkingsrit dus van de 62 waarbij geen haltes worden overgeslagen zoals nu gebeurd door de sneldiensten.
Minder buswissels is beter trouwens :)
Geen koffiepauze meer dus op Station Borne, maar dan kan lijn 50 dus op zichzelf keren in Hengelo. Levert dat ook weer 12m op naar Veldwerk?
Maar zoals verwacht geen hele grote wijzigingen dus, dat zal misschien per 2017 zijn...
edje
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 16:15

Re: Concessie Twente

Bericht door edje »

Blijft lijn 50 nog wel rijden met een kleine bus?
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie Twente

Bericht door marvinkok »

Borne wordt nu al boos als er per ongeluk een 12m op zit, dus reken er voorlopig maar wel op... Kan ook makkelijk qua passagiers en die busjes zijn er toch nog voorlopig...
gkw1969
Berichten: 1756
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Twente

Bericht door gkw1969 »

Dat de Optaters blijven is nog niet geheel duidelijk. Eind 2016 is het voor deze busjes sowieso afgelopen.
Als de dienstregeling strakker wordt gezet van lijn 50 gaat deze ook exact 15 minuten na lijn 51 richting Borne. Hierdoor heeft Plein Westermaat een strakke kwartiersdienst in de spits. De bus keert inderdaad op zichzelf op Hengelo CS.

Op zaterdag wordt overigens lijn 10 aan lijn 59 gekoppeld, die nu al iedere keer 25 minuten stilstand heeft op Hengelo CS.

Qua voertuig inzet kan ik nog niet veel anders kwijt dan dat lijn 95 in zijn geheel met Optare gereden gaat worden, lijn 96 de gehele week(ook op zaterdag) 1 Optare omloop krijgt en lijn 50 volledig met Optare gereden gaat worden.

De "stopbussen" op lijn 62 houden hun snelbus vertrektijd, maar zullen als gewone dienstbus alle haltes aan doen. Het is gebleken dat zij, met name in Denekamp, precies enkele drukke haltes overslaan (ach ja...... waar een informatie bijeenkomst met sceptici al niet goed voor was in 2011 en 2012)
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door Suus »

marvinkok schreef:Maar zoals verwacht geen hele grote wijzigingen dus, dat zal misschien per 2017 zijn...
Moeten er grote wijzigingen komen omdat er problemen zijn met het huidige lijnennet of moeten er grote wijzigingen komen omdat er al jaren geen grote wijzigingen zijn geweest?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Twente

Bericht door CamilleKreemers »

kan het niet komen door de 18 miljoen besparing die Overijssel moet doorvoeren van de politiek?
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie Twente

Bericht door MdJ »

Dat lijn 9 om de 5 minuten gaat rijden, gaat om een paar ritten?

De enige ritten die een beetje druk zijn, zijn die van 8.10, 8.20, 8.30 en 10.27 vanuit Hengelo en die van 8.10, 8.20 en 8.30 uit Enschede. Dus met extra bussen vanuit Hengelo en Enschede om 8.15 en 8.25 en om 10.20 uit Hengelo moet je toch aardig ver komen?
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Twente

Bericht door Meltrain »

CamilleKreemers schreef:kan het niet komen door de 18 miljoen besparing die Overijssel moet doorvoeren van de politiek?
In 2017 wijzigt ook de NS haar dienstregeling. Dat zal ongetwijfeld gevolgen hebben voor de dienstregelingen in het stads- en streekvervoer.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
gkw1969
Berichten: 1756
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Twente

Bericht door gkw1969 »

MdJ schreef:Dat lijn 9 om de 5 minuten gaat rijden, gaat om een paar ritten?

De enige ritten die een beetje druk zijn, zijn die van 8.10, 8.20, 8.30 en 10.27 vanuit Hengelo en die van 8.10, 8.20 en 8.30 uit Enschede. Dus met extra bussen vanuit Hengelo en Enschede om 8.15 en 8.25 en om 10.20 uit Hengelo moet je toch aardig ver komen?
Om een robuuste duidelijke dienstregeling te krijgen ga je niet 2 specifieke ritten inlassen. Tussen 8.00 - 9.00 en 16.00 - 17.00 wordt in beide richtingen iedere 5 minuten gereden. Tussen deze tijden blijft lijn 9 iedere 10 minuten rijden.

De genoemde ritten van jou zijn maar topje van de ijsberg. Het gaat niet alleen om het veevervoer op te lossen op die genoemde ochtendritten, maar ook om het gebrek aan zitplaatsen op de andere ritten te compenseren.

En met een beetje druk bedoel je dat de passagiers die rond 8.00 en 8.10 blijven staan niet meetellen?
Overigens is het overdag ook wisselend welke ritten druk zijn. Zo kan de bus van 11.27 stampvol zitten en de bus van 11.42 helemaal leeg en de volgende dag andersom. Door deze frequentie verhoging heeft de Universiteit Twente een hoogwaardige frequentie die hoort bij een instituut van dit formaat. Helaas gaat de gewenst route over het terrein niet door (de bedoeling was dat de bus ter hoogte van de halte Westerbegraafplaats het terrein op zou rijden en bij de Broeierd weer op de Hengelosestraat zou komen. 95% van de passagiers voor de UT reist inmiddels met lijn 9 omdat de loopafstand van de Westerbegraafplaats naar de collegezalen ongeveer net zo ver is als vanaf de halte Hallenweg of De Zul. En omdat lijn 9 op alle treinen en bussen aansluit straks is het de verwachting dat de spreiding van passagiers beter wordt en er meer mensen gaan reizen.
When you're tired of London, you're tired of life
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie Twente

Bericht door MdJ »

gkw1969 schreef:
MdJ schreef:Dat lijn 9 om de 5 minuten gaat rijden, gaat om een paar ritten?
De enige ritten die een beetje druk zijn, zijn die van 8.10, 8.20, 8.30 en 10.27 vanuit Hengelo en die van 8.10, 8.20 en 8.30 uit Enschede. Dus met extra bussen vanuit Hengelo en Enschede om 8.15 en 8.25 en om 10.20 uit Hengelo moet je toch aardig ver komen?
Om een robuuste duidelijke dienstregeling te krijgen ga je niet 2 specifieke ritten inlassen. Tussen 8.00 - 9.00 en 16.00 - 17.00 wordt in beide richtingen iedere 5 minuten gereden. Tussen deze tijden blijft lijn 9 iedere 10 minuten rijden.
Op die ritten kan ik me drukte voorstellen, omdat die ritten precies aansluiten op het veevervoer uit Oldenzaal en Haaksbergen, de knoop Syntus/NS in Hengelo en de colleges die om 8.45 en 10.45 beginnen. Daarnaast dacht ik dat die twee ritjes nog wel ingehuurd kunnen worden, omdat je toch die spitsritten vanuit Oldenzaal/Neede hebt. Vanuit Hengelo kun je nog wat met keringen, de spitsrit op lijn 53 die door kan rijden naar de UT en de bus+chauffeur van lijn 15 die dus "over'' is. Maar dat was het basisideetje van mij; maar uiteindelijk kan in de materieel+chauffeursplanning nog efficiënter uitkomen, waardoor die ingehuurde ritten niet nodig zijn natuurlijk.
gkw1969 schreef: De genoemde ritten van jou zijn maar topje van de ijsberg. Het gaat niet alleen om het veevervoer op te lossen op die genoemde ochtendritten, maar ook om het gebrek aan zitplaatsen op de andere ritten te compenseren. En met een beetje druk bedoel je dat de passagiers die rond 8.00 en 8.10 blijven staan niet meetellen?
Ik tel alles mee. Uit eigen ervaring heb ik niet zulke drukke bussen meegemaakt. Ik denk dat de bezetting per bus zo ongeveer tegen de 40-50 aan zit, dus wel wat staanplaatsen Met regen wat drukker, maar dan pas je ook wel in de volgende bus. In de ochtend is dat natuurlijk vervelender omdat je op bepaalde tijden ergens moet zijn, maar met de 62 heb je een goede veegbus, die tegenwoordig wat meer gevonden worden wordt. Vanuit Hengelo heb je dan nog de 15. Die mis je natuurlijk straks, maar het probleem zit, vanuit mijn ervaring, juist op die tijden om de bovengenoemde reden.
gkw1969 schreef: Overigens is het overdag ook wisselend welke ritten druk zijn. Zo kan de bus van 11.27 stampvol zitten en de bus van 11.42 helemaal leeg en de volgende dag andersom. Door deze frequentie verhoging heeft de Universiteit Twente een hoogwaardige frequentie die hoort bij een instituut van dit formaat. Helaas gaat de gewenst route over het terrein niet door (de bedoeling was dat de bus ter hoogte van de halte Westerbegraafplaats het terrein op zou rijden en bij de Broeierd weer op de Hengelosestraat zou komen. 95% van de passagiers voor de UT reist inmiddels met lijn 9 omdat de loopafstand van de Westerbegraafplaats naar de collegezalen ongeveer net zo ver is als vanaf de halte Hallenweg of De Zul. En omdat lijn 9 op alle treinen en bussen aansluit straks is het de verwachting dat de spreiding van passagiers beter wordt en er meer mensen gaan reizen.
Ik kan be-amen dat het vanaf de Westerbegraafplaats het sneller is om in de collegezalen te komen; je mist alleen de mensen voor de zalen in Spiegel, Ravelijn en die paar in Vrijhof. Het overgrote deel (Hal B, Waaier, Carre, Horst) reizen via Westerbegraafplaats. De route over het UT-Terrein was al lastig, omdat daar eigenlijk geen plek voor is. De plaatjes die ik gezien heb zou het idee over deels de bestaande infrastructuur gebruiken: huidig fietspad tussen de Horst-Waaier langs. Dat is een hele drukke fietsroute en erg krap. Daarnaast kom je langs het Nanolab die de trillingen van die grote hoeveelheid bussen niet kan gebruiken. (die paar auto's die daar eens in de zoveel tijd langs komen en die ene vrachtwagen die komt laden en lossen is veeeel minder een probleem)

Maar ik vind het prima hoor, het verkort het mijn overstap vanuit lijn 4 en 5 uit 'tZwering :D
Bij twijfel: gebruik beton.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Concessie Twente

Bericht door Thom91 »

Overigens ook interessant om te melden is dat de rijtijd tussen Enschede en Hengelo een a twee minuten korter wordt.
Komt wel goed schatje.
dennistd
Berichten: 5540
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente

Bericht door dennistd »

Dan neem ik aan dat dit tussen de UT en Enschede ingekort wordt, die tijd is zeker van Enschede naar Hengelo veel te ruim.

Ik hoop trouwens wel dat het in Hengelo haalbaar is tijdens de werkzaamheden aan de Enschedesestraat...
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Concessie Twente

Bericht door Thom91 »

Dat weet ik niet, maakt uiteindelijk niet zoveel uit uiteindelijk ..
Komt wel goed schatje.
dennistd
Berichten: 5540
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente

Bericht door dennistd »

Thom91 schreef:Dat weet ik niet, maakt uiteindelijk niet zoveel uit uiteindelijk ..
Jawel, want de hoofdingang is een tijdhalte. Daar moet je dus de vertrektijd afwachten.
chemie
Berichten: 672
Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01

Re: Concessie Twente

Bericht door chemie »

Zolang het maar niet te krap gemaakt wordt. Nu is de bus richting Enschede vaak net aan 1 minuut te vroeg. Ik zie de tijden waarin de bus altijd +2 heeft wel weer komen :)
nsimmelink94
Berichten: 330
Lid geworden op: vr 12 dec 2014, 16:03
Locatie: Zelhem
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door nsimmelink94 »

Die snelbussen van 62 reden toch voor geen meter, met name die vroege rit vanuit Borculo. Die rijdt vaker verkeerd dan goed. Gaat-ie een beetje achter de lijndienst aantuffen of hij rijdt falikant de verkeerde kant op.

Maar het is wel nadelig voor reizigers naar de p+r / ROC in Enschede. Die moeten dan weer overstappen in Haaksbergen of op lijn 2 bij het MST.

Trouwens een idee of er ook een extra bus gaat rijden vanaf Borculo zoals nu, of dat het weer allemaal vanaf Neede en Haaksbergen gaat zijn? Lijnbus zit meestal al stampvol in Borculo om 7.15 namelijk.
chemie
Berichten: 672
Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01

Re: Concessie Twente

Bericht door chemie »

Is het werkelijk zo dat die 62 dan door het centrum van Enschede gaat rijden en niet over de snelweg? -o-
nsimmelink94
Berichten: 330
Lid geworden op: vr 12 dec 2014, 16:03
Locatie: Zelhem
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door nsimmelink94 »

chemie schreef:Is het werkelijk zo dat die 62 dan door het centrum van Enschede gaat rijden en niet over de snelweg? -o-
Het wordt een versterkingsbus zonder haltes die worden overgeslagen, dan zal-ie gewoon achter de lijnbus aantuffen dwars door Enschede denk ik. Dan houd je alleen 73 en 74 over als snelwegbussen die van buiten Enschede de P+R bedienen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Twente

Bericht door SuperGhost »

Lijnen 73 en 74 rijden dan ook wel een belachelijk lage frequentie natuurlijk :wink:
gkw1969
Berichten: 1756
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Twente

Bericht door gkw1969 »

De extra ritten van lijn 62 rijden wel via de Zuiderval, als mijn informatie correct is (ik had vandaag willen kijken)

Lijn 9 verschuift 1 minuut bij de UT. De rijtijd blijft buiten de vakanties gelijk. In de vakantie is nog niet helemaal bekend, hier is nog discussie over.
When you're tired of London, you're tired of life
dennistd
Berichten: 5540
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente

Bericht door dennistd »

Op lijn 14/12 zat vanavond een Renault Master in Twents-kleuren, OV-radar geeft de 501 aan. De 502 had ik al wel gezien eerder, dat was/is de servicebus. Nu dus blijkbaar ook een tweede Renault Master in Twente (of is het de 502 die een verkeerd nummer doorgeeft?)
gkw1969
Berichten: 1756
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Twente

Bericht door gkw1969 »

Zowel de 501 als de 502 zijn in Twente en worden gebruikt als reserve buurtbus.
When you're tired of London, you're tired of life
Erik1100
Berichten: 188
Lid geworden op: do 29 jan 2009, 20:43

Re: Concessie Twente

Bericht door Erik1100 »

Ik zag net op de snelweg een Twents Citea langsrijden vanuit Heerenveen. Ook had deze tekst op de voorkant, helaas ging het te snel om te kunnen lezen.
nsimmelink94
Berichten: 330
Lid geworden op: vr 12 dec 2014, 16:03
Locatie: Zelhem
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door nsimmelink94 »

Gaat er nog iets gebeuren met die onzinnige en bovenal onpraktische dubbele buswissels op 62?

Ik maak meerdere malen per week mee dat de chauffeur in Enschede te lang koffie leut en daarna in Haaksbergen weer uitstapt voor een andere. Kost onnodig veel tijd en levert vertraging op. Met name in Enschede als je de stad door moet loopt het hard op. Mede dankzij dat nazi stoplicht bij het MST.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten