Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door deadlock »

JWM schreef:Als de aandeelhouder dit zelf veroorzaakt is het geen goede aandeelhouder. Een commercieel bedrijf kan natuurlijk niet goed functioneren als het gelijktijdig marionet van de wispelturige politiek is. Ziehier de kern van het probleem met de huidige vlees-noch-vis keuze tussen staatsbedrijf en private onderneming.
Zolang de politiek de opdrachtgever is blijft die wispelturigheid gewoon bestaan. En zolang die de opdrachtgever blijven dan blijft dit altijd bestaan. Tenzij je natuurlijk de politiek wil privatiseren.

Maar kapitalisme werkt vet goed! Een klein technologiebedrijf genaamd EMC is zojuist overgenomen door Dell voor het bedrag van 67 miljard USD. Schijntje natuurlijk. Hoe komt dit? Er was een aandeelhouder die ooit een bijna meerderheid van dit bedrijf kocht, voor een goede prijs. Voor dit bedrag werd er afgesproken dat er de eerste drie jaar geen stemrecht was voor deze grote nieuwe aandeelhouder. De week nadat deze afspraken verliep werd bekendgemaakt dat Dell het bedrijf over zal nemen. Er zullen tienduizenden ontslagen gaan vallen vanwege de integratie van het voormalige EMC binnen Dell. Ja, de vrije markt zorgt voor concurrentie, niet voor consolidatie. En die ene Capital Venture aandeelhouder die de aandelen kocht? Die heeft een rendement van ruim 100% in 3 jaar tijd.

Ooit gehoord van Microsoft? Amazon? Facebook? Bell? Standard Oil? General Electric? De nieuwe megabrouwer? De vrije markt werkt zo uitstekend en concurrentiebevorderend. Echt waar! Nieuwkomers hebben vrij spel. Echt waar!

En dan heb ik het nog niet eens over de financiële crisis die nondeju dankzij overheden opgelost is.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door JWM »

Zolang de politiek de opdrachtgever is blijft die wispelturigheid gewoon bestaan. En zolang die de opdrachtgever blijven dan blijft dit altijd bestaan. Tenzij je natuurlijk de politiek wil privatiseren.
En waarom is de politiek wispelturig? Omdat het zelf geen visie heeft op het spoorvervoer, het grotendeels aan NS overlaat om het naar eigen goeddunken in te vullen en als die concluderen dat het commercieel niet interessant is om WC's in treinen te hebben moord en brand schreeuwen dat er geen WC's in de treinen zitten...
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door Z2N »

Eerlijk gezegd heeft dat niet zoveel te maken met de retailafdeling van de NS, dat is gewoon een goedlopend bedrijfsonderdeel dat bijna een half miljard aan omzet vertegenwoordigt per jaar, en daarmee een belangrijk deel van de winst. Door die omzet kunnen dan weer andere onderdelen bekostigd worden, zoals een nutteloos tweede stoptreintje per uur of een goed onderhouden station. Als je vervolgens de retail compleet afstoot, waar moet dat geld dan vandaan komen?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door JWM »

Als NS stopt met hamburgers bakken hoeft dat natuurlijk niet te betekenen dat er geen hamburgers meer verkocht worden op de stations. Genoeg kapitalistische bedrijven die een eigen vestiging op een station met tienduizenden passanten wil hebben en bereid is daarvoor flink te betalen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door deadlock »

JWM schreef:Als NS stopt met hamburgers bakken hoeft dat natuurlijk niet te betekenen dat er geen hamburgers meer verkocht worden op de stations. Genoeg kapitalistische bedrijven die een eigen vestiging op een station met tienduizenden passanten wil hebben en bereid is daarvoor flink te betalen.
En jij bent bereid om een pak meer te betalen voor je treinkaartje?

Ik wacht trouwens nog steeds op argumenten.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door webguy »

Overigens denk ik juist doordat NS Stations samen met NS Reizigers dingen uit de grond stampt krijg je combinaties die je anders niet zou krijgen, en/of krijg je de focus op de klantbeleving van voor tot achter. Zie bijvoorbeeld Veenendaal de Klomp: NS stopte daar 1x per uur en er was een verlaten parkeerplaatsje. NS Stations opent kiosk en breidt de parkeerplaats uit, NS Reizigers stopt er vaker en je hebt een station wat stuk drukker is, een parkeerplaats die al 3x is uitgebreid. De vraag is of twee partijen zonder een stoot subsidie zoiets zouden realiseren.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door Wubbo »

Op zich is het niet verkeerd om eens te discussiëren of NS de juiste dingen doet. Bij de splitsing van het oude NS (in het huidige NS, ProRail en wat losse zaken) is een aantal zaken niet heel handig terechtgekomen. Mooi voorbeeld daarvan was het oude NS Spooraansluitingen, dat spooraansluitingen naar een aantal bedrijven faciliteerde. Past op geen enkele manier bij NS, maar zat er wel. Er zijn wel meer voorbeelden van zaken die NS regelt, maar die eigenlijk niet bij een vervoerder thuishoren maar bij een onafhankelijke partij.

Maar een herstructurering van NS (waarbij er een aantal zaken naar een onafhankelijke partij gaan) levert ook altijd eerst gedoe op, omdat nieuwe structuren moeten ontstaan. Je moet je afvragen wat de winst is als je dat gaat doen.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door webguy »

De meeste echt gekke dingen zijn toch al weg? Zo is Spooraansluitingen bijvoorbeeld verkocht aan Strukton. Burger King is ook al verkocht (op Utrecht Centraal iig al wel)
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door starx »

Volgens mij gaat de discussie er niet over of NS wel of geen winst mag halen uit andere activiteiten. Tegen extra winst kun je als aandeelhouder moeilijk bezwaar hebben.

Het gaat erom dat NS als staatsbedrijf geen onnodige financiële risico's loopt met alle nevenactiviteiten. Dit risico ligt dan namelijk ook indirect bij de Nederlandse staat. Dijsselbloem probeert van NS een saai maar degelijk staatsbedrijf te maken en dat juich ik van harte toe.

Hamburgers bakken lijkt mij trouwens niet echt heel risicovol. Maar wat te denken van het beheer van vastgoed...
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door Z2N »

Het kan trouwens aan mij liggen, maar in het hele debat mis ik de waarom-vraag. Waarom zouden activiteiten afgestoten moeten worden? Is er een probleem bij deze activiteiten, en zo ja, is privatiseren dan de oplossing, of een goede directie aan het hoofd van het staatsbedrijf dat NS is?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door SuperGhost »

Volgens mij wordt er al jaren geklaagd over de torenhoge prijzen van de horeca op het station. Dat lijkt me dus het probleem in deze discussie.
webguy schreef:Overigens denk ik juist doordat NS Stations samen met NS Reizigers dingen uit de grond stampt krijg je combinaties die je anders niet zou krijgen, en/of krijg je de focus op de klantbeleving van voor tot achter. Zie bijvoorbeeld Veenendaal de Klomp: NS stopte daar 1x per uur en er was een verlaten parkeerplaatsje. NS Stations opent kiosk en breidt de parkeerplaats uit, NS Reizigers stopt er vaker en je hebt een station wat stuk drukker is, een parkeerplaats die al 3x is uitgebreid. De vraag is of twee partijen zonder een stoot subsidie zoiets zouden realiseren.
Ontzettend slecht voorbeeld, want de Kiosk van Veenendaal-De Klomp was er al voor de eeuwisseling, terwijl het station pas sinds 2007 2x per uur bediend werd en dat had te maken met de klokvaste en heldere dienstregeling die NS toen ging hanteren. Dat had dus volledig niets met een Kiosk of iets dergelijks te maken.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door webguy »

Euh, vertel mij maar dan waar dat ding was in 2005/6/7 toen ik daar een uur stond te wachten op zondag. Wat nu de Kiosk is was toen (tijdelijk?) een ruimte voor chauffeurs van Stadsvervoer Nederland.

En wat betreft de prijs van horeca op stations - die is niet laag, maar ga jij wel eens naar een Gelredome, Arena, etc? Alles waar veel mensen zijn en je snel je eten wil is het duur.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door Suus »

In de HMH ben je 10 euro kwijt voor 0,7 liter bier...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door waldo79 »

webguy schreef: En wat betreft de prijs van horeca op stations - die is niet laag, maar ga jij wel eens naar een Gelredome, Arena, etc? Alles waar veel mensen zijn en je snel je eten wil is het duur.
En wat duur is, is nog altijd subjectief :idea:
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door Z2N »

Volgens mij is NS Retail nog steeds convenience, en dan is de prijs automatisch hoger. Het gaat eerder over prijs/kwaliteit, en dan hebben we in Nederland niets te klagen in vergelijking met bijvoorbeeld Belgie en Frankrijk, met veel en divers aanbod, zelfs op kleinere stations als Weesp. Doordat NS dat centraal regelt kan er op meer plaatsen retail gefaciliteerd worden, de kosten voor zo'n locatie zijn naar verhouding dan lager.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door AppleMoose »

Vinny schreef:Omdat je belangenverstrengeling krijgt en de deur open zet voor minder frisse praktijken. Wat mij betreft kan de NS gewoon geprivatiseerd worden en laat ze via een openbare aanbesteding maar bewijzen dat ze de beste vervoerder zijn voor de exploitatie van het hoofdrailnet.
Welke belangenverstrengeling en welke onfrisse praktijken?
Als je doelt op de fraude bij de concessie Limburg, fraude komt net zo goed voor bij commerciële partijen. Iets over Volkswagen gelezen toevallig?
Als je bedoelt met belangenverstrengeling, dat (lokale) overheden er financieel belang bij hebben dat NS concessies wint en dus andere partijen geen eerlijke kans geven, dan wijst de praktijk wel uit dat die angst volledig ongegrond is. Als je bedoelt dat bij totaalpakketten de vervoerder wil dat treinen en bussen opelkaar aansluiten, lijkt mij nogal wiedes. Wil je weer terug naar vroeger? Bus en trein apart? Als iets duidelijk is geworden is dat je met totaalpakketten je voor de reiziger veel aantrekkelijker bent. Logisch dat je dit ook in het buitenland ziet en zolang Arriva (volle dochter van DB) hier op deze totaalpakketen (überhaupt op Nederlandse concessies) mag meebieden, dan mag NS dat met Abellio ook. En zolang Arriva en consorten mogen bieden op voormalige lijnen/diensten van NS, mag NS dat ook. Wil je dat verbieden, dan moet je dat in heel Europa gelijktrekken anders zorg je pas echt voor oneerlijke concurrentie.
JWM schreef:Dat het commerciële bedrijf bijvoorbeeld een miljardenbestelling plaatst bij een incompetentie fabriek ergens in Italië. De financiële strop komt vervolgens indirect bij de aandeelhouder terecht.
Ook een commercieel bedrijf (welke zijn dat eigenlijk? Arriva en consorten zijn net zo goed onderdeel van (voormalige) staatsbedrijven...) had aan dezelfde Europese aanbestedingsregels en eisenpakket van de(wispelturige) overheid moeten voldoen. Bij miskoop of iets dergelijks had de staat en reiziger net zo goed (financieel) last van gehad. Een nieuwe vervoerder regel je niet zomaar en nieuwe treinen kosten ook geld en vooral ook veel tijd.
JWM schreef:Als de aandeelhouder dit zelf veroorzaakt is het geen goede aandeelhouder. Een commercieel bedrijf kan natuurlijk niet goed functioneren als het gelijktijdig marionet van de wispelturige politiek is. Ziehier de kern van het probleem met de huidige vlees-noch-vis keuze tussen staatsbedrijf en private onderneming.
Ook een commercieel bedrijf (en dus ook aandeelhouder) moet aan dezelfde regels en wetten houden die de (wispelturige) politiek maakt. Okey, het wordt wellicht iets moeilijker om tussentijds te eisen dat er (alsnog) zoiets als toiletten ingebouwd moeten worden, maar je kunt je afvragen in wiens voordeel dat is. Niet die van de reiziger (want die heeft blijkbaar wel behoefte aan toiletten) en het hele idee van privatiseren en aanbesteden was toch juist dat er vooral aan het belang van de reiziger werd gedacht?
Een commercieel bedrijf wil alleen maar winst maken en zaken die nu op het conto van de semi-private bedrijven op de regionale lijnen worden toegeschreven, zijn grotendeels te danken aan de lokale overheden die alles tot 6 cijfers achter de komma vastleggen waar de vervoerder aan moet voldoen. Zaken die niet zo dichtgetimmerd zijn worden niet uitgevoerd (want dat kost geld...), alleen als er zekerheid is dat het wat oplevert zal zo'n bedrijf er toe te bewegen zijn. Niet het belang van de reiziger, maar het belang van de winstgevendheid geeft dan de doorslag. Dat is in mijn ogen een onwenselijke situatie.
JWM schreef:Als NS stopt met hamburgers bakken hoeft dat natuurlijk niet te betekenen dat er geen hamburgers meer verkocht worden op de stations. Genoeg kapitalistische bedrijven die een eigen vestiging op een station met tienduizenden passanten wil hebben en bereid is daarvoor flink te betalen.
En dan? In plaats van een Burger King van NS komt er een Burger King van het bedrijf zelf op de vestiging. Goedkoper wordt het vast niet, want deze huurder moet net zo goed veel euro's dokken om die ruimte te mogen huren, euro's die wij als klanten gewoon moeten ophoesten.
Ik heb geen illusie dat er andere winkelketens in komen dan die er nu al zitten. Je ziet sowieso in vrijwel alle winkelcentra van het land dat de duurste plekken bezet worden door de bekende grote winkelketens, de plaatselijke cafetaria 't Hoekje en/of de Kebabkoning zul je ook dan niet op het station aantreffen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door JWM »

Ronaldussen schreef:Ook een commercieel bedrijf [...] had aan dezelfde Europese aanbestedingsregels
Nou ben ik geen jurist, maar een vervoerder die niet in overheidshanden is hoeft toch helemaal geen openbare aanbesteding te houden voor de aankoop van materieel?
Ronaldussen schreef:Bij miskoop of iets dergelijks had de staat en reiziger net zo goed (financieel) last van gehad. Een nieuwe vervoerder regel je niet zomaar en nieuwe treinen kosten ook geld en vooral ook veel tijd.
Dat ligt eraan hoe de staat het contract opstelt. Als een vervoerder in gebreke blijft kan je dat financieel bestraffen. Nu komt de financiële schade direct of indirect altijd bij de overheid terecht. Als het gaat om activiteiten in eigen land valt daar nog wat voor te zeggen, maar dat geldt wat mij betreft niet voor het vervoer in bijvoorbeeld Tsjechië.
Ronaldussen schreef:Een commercieel bedrijf wil alleen maar winst maken en zaken die nu op het conto van de semi-private bedrijven op de regionale lijnen worden toegeschreven, zijn grotendeels te danken aan de lokale overheden die alles tot 6 cijfers achter de komma vastleggen waar de vervoerder aan moet voldoen.
Nou, en is het vervoer op de regionale spoorlijnen daar slechter van geworden? Ik dacht het niet.
Ronaldussen schreef:En dan? In plaats van een Burger King van NS komt er een Burger King van het bedrijf zelf op de vestiging. Goedkoper wordt het vast niet, want deze huurder moet net zo goed veel euro's dokken om die ruimte te mogen huren, euro's die wij als klanten gewoon moeten ophoesten.
Het gaat er toch niet om hoe duur een hamburger op het station is? Als de huurder geld moet dokken om die ruimte te huren komt het geld toch net zo goed binnen? Daarvoor hoeft NS dus geen mensen op de loonlijst te hebben die achter een bakplaat staan. Ik heb er trouwens ook geen problemen mee dat NS zelf de hamburgers bakt, alleen niet als ze in handen zijn van de staat. Hamburgers bakken is geen overheidstaak.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door Geert »

JWM schreef:
Ronaldussen schreef:Ook een commercieel bedrijf [...] had aan dezelfde Europese aanbestedingsregels
Nou ben ik geen jurist, maar een vervoerder die niet in overheidshanden is hoeft toch helemaal geen openbare aanbesteding te houden voor de aankoop van materieel?
Wanneer je door de overheid betaald wordt om (o.a.) materieel in te kopen kan dat toch onder de aanbestedingsregels vallen (omdat het dan grotendeels of volledig met overheidsgeld betaald wordt). Volgens mij koopt Arriva zijn GTW's ook in via een aanbesteding.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door Ardan »

Was het niet zo dat alle uitgaven boven de €100.000.- die (door een bedrijf) gemaakt worden, aanbesteed moeten worden? Of dat nou treinmaterieel is, of een renovatie van snekbar Frietje van Pietje?
Laatst gewijzigd door Ardan op za 17 okt 2015, 00:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik doe ook maar wat
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door SuperGhost »

JWM schreef:
Ronaldussen schreef:Bij miskoop of iets dergelijks had de staat en reiziger net zo goed (financieel) last van gehad. Een nieuwe vervoerder regel je niet zomaar en nieuwe treinen kosten ook geld en vooral ook veel tijd.
Dat ligt eraan hoe de staat het contract opstelt. Als een vervoerder in gebreke blijft kan je dat financieel bestraffen. Nu komt de financiële schade direct of indirect altijd bij de overheid terecht. Als het gaat om activiteiten in eigen land valt daar nog wat voor te zeggen, maar dat geldt wat mij betreft niet voor het vervoer in bijvoorbeeld Tsjechië.
Een beetje flauw argument, want uiteraard krijg je minder dividend als je bedrijf een boete krijgt. Echter: bij een commercieel bedrijf krijg je nooit dividend, dus een van welke schade is er dan sprake bij een eigen bedrijf? Een eigen bedrijf dat een boete ontvangt levert je immers nog altijd meer geld op dan een commercieel bedrijf. Alleen als de boetes zo hoog worden dat er geen winst is krijg je niets uitgekeerd, maar dan is er ten opzichte van de commerciële partij nog steeds geen schade, want 0 is nog altijd niet minder dan 0.
JWM schreef:
Ronaldussen schreef:Een commercieel bedrijf wil alleen maar winst maken en zaken die nu op het conto van de semi-private bedrijven op de regionale lijnen worden toegeschreven, zijn grotendeels te danken aan de lokale overheden die alles tot 6 cijfers achter de komma vastleggen waar de vervoerder aan moet voldoen.
Nou, en is het vervoer op de regionale spoorlijnen daar slechter van geworden? Ik dacht het niet.
Maar als het zo dicht wordt getimmerd en ze weinig zelf in kunnen vullen: opereren die partijen (als je ze als commercieel wilt zien, want het zijn gewoon buitenlandse staatsbedrijven) dan wel als commerciële partij dan? Nee, want ze voeren gewoon overheidsbeleid uit. Het enige verschil is dat de winsten d.m.v. dividend-uitkeringen niet naar de overheid terugvloeien, maar naar een andere partij (in de huidige situatie naar buitenlandse overheden).

Het enige wat op die lijnen gebeurd is, is dat de overheid meer aandacht ervoor heeft en meer eisen stelt. Dat had onder NS natuurlijk ook gekund, ware het niet dat Den Haag weigerde te luisteren naar wat bijv. Groningen, Gelderland of Limburg wilde. Nu hebben die provincies wél invloed op de treindienst, waardoor er meer geëist worden. Dat had ook gewoon gekund als de rijksoverheid de provincies mee had laten beslissen over de invulling van de treindiensten.
Laatst gewijzigd door SuperGhost op za 17 okt 2015, 00:13, 1 keer totaal gewijzigd.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door SuperGhost »

Geert schreef:
JWM schreef:
Ronaldussen schreef:Ook een commercieel bedrijf [...] had aan dezelfde Europese aanbestedingsregels
Nou ben ik geen jurist, maar een vervoerder die niet in overheidshanden is hoeft toch helemaal geen openbare aanbesteding te houden voor de aankoop van materieel?
Wanneer je door de overheid betaald wordt om (o.a.) materieel in te kopen kan dat toch onder de aanbestedingsregels vallen (omdat het dan grotendeels of volledig met overheidsgeld betaald wordt). Volgens mij koopt Arriva zijn GTW's ook in via een aanbesteding.
Arriva is dan ook een Duits staatsbedrijf (aangezien het een dochter is van DB) :wink:
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door JWM »

Echter: bij een commercieel bedrijf krijg je nooit dividend, dus een van welke schade is er dan sprake bij een eigen bedrijf? Een eigen bedrijf dat een boete ontvangt levert je immers nog altijd meer geld op dan een commercieel bedrijf. Alleen als de boetes zo hoog worden dat er geen winst is krijg je niets uitgekeerd, maar dan is er ten opzichte van de commerciële partij nog steeds geen schade, want 0 is nog altijd niet minder dan
Waarmee ben je goedkoper uit, een bedrijf dat het voor 100 euro doet of een bedrijf die het voor 110 euro doet en 5 euro dividend uitkeert?
SuperGhost schreef:Maar als het zo dicht wordt getimmerd en ze weinig zelf in kunnen vullen: opereren die partijen (als je ze als commercieel wilt zien, want het zijn gewoon buitenlandse staatsbedrijven) dan wel als commerciële partij dan? Nee, want ze voeren gewoon overheidsbeleid uit.
Nee, de overheid schrijft voor wat ze moeten leveren, niet hoe ze dat voor elkaar krijgen.
SuperGhost schreef:Het enige wat op die lijnen gebeurd is, is dat de overheid meer aandacht ervoor heeft en meer eisen stelt. Dat had onder NS natuurlijk ook gekund, ware het niet dat Den Haag weigerde te luisteren naar wat bijv. Groningen, Gelderland of Limburg wilde. Nu hebben die provincies wél invloed op de treindienst, waardoor er meer geëist worden. Dat had ook gewoon gekund als de rijksoverheid de provincies mee had laten beslissen over de invulling van de treindiensten.
Dus jij denkt dat de provincies een goede deal kunnen maken met een bedrijf als NS wat geacht wordt commercieel te opereren als ze gelijktijdig geen andere keuze hebben dan met NS verder gaan?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door SuperGhost »

JWM schreef:
Echter: bij een commercieel bedrijf krijg je nooit dividend, dus een van welke schade is er dan sprake bij een eigen bedrijf? Een eigen bedrijf dat een boete ontvangt levert je immers nog altijd meer geld op dan een commercieel bedrijf. Alleen als de boetes zo hoog worden dat er geen winst is krijg je niets uitgekeerd, maar dan is er ten opzichte van de commerciële partij nog steeds geen schade, want 0 is nog altijd niet minder dan
Waarmee ben je goedkoper uit, een bedrijf dat het voor 100 euro doet of een bedrijf die het voor 110 euro doet en 5 euro dividend uitkeert?
En waarom zou een staatsbedrijf duurder uit moeten zijn dan een commercieel bedrijf? Dat is dus je reinste onzin. Echter moet je voor dat commerciële bedrijf eerst nog een dure aanbesteding gaan regelen, met regelmatig ook weer juridische kosten omdat men het er niet mee eens is.
JWM schreef:
SuperGhost schreef:Maar als het zo dicht wordt getimmerd en ze weinig zelf in kunnen vullen: opereren die partijen (als je ze als commercieel wilt zien, want het zijn gewoon buitenlandse staatsbedrijven) dan wel als commerciële partij dan? Nee, want ze voeren gewoon overheidsbeleid uit.
Nee, de overheid schrijft voor wat ze moeten leveren, niet hoe ze dat voor elkaar krijgen.
Net zoals bij een staatsbedrijf dus. Of dacht je echt dat de minister zelf dat gaat doen? Nee, daarvoor zit er bij een staatsbedrijf ook gewoon een management.
JWM schreef:
SuperGhost schreef:Het enige wat op die lijnen gebeurd is, is dat de overheid meer aandacht ervoor heeft en meer eisen stelt. Dat had onder NS natuurlijk ook gekund, ware het niet dat Den Haag weigerde te luisteren naar wat bijv. Groningen, Gelderland of Limburg wilde. Nu hebben die provincies wél invloed op de treindienst, waardoor er meer geëist worden. Dat had ook gewoon gekund als de rijksoverheid de provincies mee had laten beslissen over de invulling van de treindiensten.
Dus jij denkt dat de provincies een goede deal kunnen maken met een bedrijf als NS wat geacht wordt commercieel te opereren als ze gelijktijdig geen andere keuze hebben dan met NS verder gaan?
Volgens mij vergeet je een aantal dingen.

1. Volgens mij verwar je commercieel met op de kosten lettend. Commercieel betekend namelijk dat je uit bent op winst. OV hoort wat mij betreft helemaal niet uit te zijn op winst, maar op het bieden van een maatschappelijke taak tegen zo min mogelijk kosten, waardoor de overheid er zo min mogelijk geld aan hoeft uit te geven. NS moet mijns inziens dus helemaal niet commercieel zijn, maar economisch en maatschappelijk verantwoord.

2. Je denkt dat de provincies een slechte onderhandelingspositie hebben t.o.v. NS die de concessie houdt, maar wel met welke vervoerder dan ook als het HRN aanbesteedt wordt. Feit is echter dat de provincies in geen van beide gevallen een goede onderhandelingspositie hebben, want de provincies zijn niet de opdrachtgever van het HRN en hebben geen inspraak op de HRN-eisen en hebben dus ten alle tijden te maken met een monopolist, waarbij een commerciële partij dus altijd winst zal willen maken op de extra treindiensten die de provincies willen 'aankopen'.

3. Je hebt niet door dat ik de provincies niet wil laten onderhandelen met NS, maar dat ik ervoor pleit dat de provincies mede-opsteller worden van de HRN-eisen (of je nu onderhands gunt of openbaar aanbesteedt). Het goede van de huidige decentrale lijnen is juist dat de provincies veel beter weten wat voor vervoersvragen er in hun regio's zijn en daar dus veel beter weten wat de eisen zouden moeten zijn. Echter hebben die provincies nu in het HRN dus 0,0 te zeggen, waardoor er geen maatwerk per regio kan zijn voor de sprinterdiensten. Hierdoor krijg je hele algemene eisen voor alle sprinters in het land, die voor de ene dienst te hoog zijn en voor de ander te laag. Zo zie je bijvoorbeeld dat Gelderland op Arnhem-Tiel buiten de brede spits om 1x p/u genoeg vindt, maar op Arnhem-Doetinchem en Amersfoort-Barneveld Zuid 4x p/u nodig vindt en zie je bijvoorbeeld dat Overijssel/Drenthe op Zwolle-Emmen liever 1x snel + 1x stop zien. Zouden die lijnen in het HRN zitten, dan zouden die allen 2x p/u bediend worden, tenzij provincies grof betalen voor een uitbreiding (zelfs als dat hard nodig is, zoals op Nijmegen-Wijchen). Ik stel hier dus puur en alleen voor dat de provincies dus mee mogen beslissen over de gestelde eisen voor hun regio's, aangezien daar nu juist de winst te behalen is.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door deadlock »

webguy schreef:Euh, vertel mij maar dan waar dat ding was in 2005/6/7 toen ik daar een uur stond te wachten op zondag. Wat nu de Kiosk is was toen (tijdelijk?) een ruimte voor chauffeurs van Stadsvervoer Nederland.

En wat betreft de prijs van horeca op stations - die is niet laag, maar ga jij wel eens naar een Gelredome, Arena, etc? Alles waar veel mensen zijn en je snel je eten wil is het duur.
Daar hoort wel echt de toevoeging "in Nederland" bij want het is in België en Duitsland echt mangs goedkoop vergeleken met hier. In de hele horeca. Nou moet ik ook wel zeggen dat het gemiddelde restaurant in Nederland een stuk beter is dan dat in Duitsland (dan heb ik het niet over een schnitzeltent maar over het algemeen eten), maar het prijsverschil is wel echt vrij achterlijk groot.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door deadlock »

Ardan schreef:Was het niet zo dat alle uitgaven boven de €100.000.- die (door een bedrijf) gemaakt worden, aanbesteed moeten worden? Of dat nou treinmaterieel is, of een renovatie van snekbar Frietje van Pietje?
207.000 per afschrijvingscyclus.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten