Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door deadlock »

Ik heb nog steeds geen argument gezien behalve onderbuikgevoelens over WAAROM de NS geen nevenactiviteiten mag ontplooien in de commerciële sector. JA het zijn nevenactiviteiten, ja daar zitten risico's aan, maar toevallig maken ze met deze risicovolle(???) activiteiten consequent winst. Wát is precies het probleem? Bij een staatsbedrijf hoeft het dividend niet eens gemaximaliseerd te worden, dat is bij een commercieel bedrijf wel anders.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13108
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door Z2N »

deadlock schreef: Daar hoort wel echt de toevoeging "in Nederland" bij want het is in België en Duitsland echt mangs goedkoop vergeleken met hier. In de hele horeca. Nou moet ik ook wel zeggen dat het gemiddelde restaurant in Nederland een stuk beter is dan dat in Duitsland (dan heb ik het niet over een schnitzeltent maar over het algemeen eten), maar het prijsverschil is wel echt vrij achterlijk groot.
Zoals gezegd, het is niet zozeer horeca, als eerder convenience, en dan is het zelfs nog vrij goedkoop. In Frankrijk kost een klein kopje thee me al snel 2,50 op het station (de laatste keer was het zelfs 3,00 bij Paul in Straatsburg), en op de TGV of ICE kost een biertje met wat chippies me al snel zo'n zes euro! Voor tweederde van die prijs heb ik hetzelfde bij de Kiosk, of zelfs op de trein... :X
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door JWM »

deadlock schreef:JA het zijn nevenactiviteiten, ja daar zitten risico's aan, maar toevallig maken ze met deze risicovolle(???) activiteiten consequent winst.
Het antwoord op je vraag heb ik onderstreept. En consequent winst? Je weet wat voor goudmijn Qbuzz is?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door deadlock »

JWM schreef:Het antwoord op je vraag heb ik onderstreept. En consequent winst? Je weet wat voor goudmijn Qbuzz is?
In het openbaar vervoer valt geen droog brood te verdienen. Connexxion behaalde op een omzet van 1 miljard in een van de laatste jaren dat het een grote vervoerder was een nettowinst van 1 miljoen euro. Jij had het de hele tijd over hamburgers bakken en daar ging mijn post dus ook over.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door deadlock »

Z2N schreef:Zoals gezegd, het is niet zozeer horeca, als eerder convenience, en dan is het zelfs nog vrij goedkoop. In Frankrijk kost een klein kopje thee me al snel 2,50 op het station (de laatste keer was het zelfs 3,00 bij Paul in Straatsburg), en op de TGV of ICE kost een biertje met wat chippies me al snel zo'n zes euro! Voor tweederde van die prijs heb ik hetzelfde bij de Kiosk, of zelfs op de trein... :X
8$ voor een biertje bij Amtrak in de bar ook echt :D
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door AppleMoose »

JWM schreef:
Ronaldussen schreef:Ook een commercieel bedrijf [...] had aan dezelfde Europese aanbestedingsregels
Nou ben ik geen jurist, maar een vervoerder die niet in overheidshanden is hoeft toch helemaal geen openbare aanbesteding te houden voor de aankoop van materieel?
Volgensmij gelden die aanbestedingsregels voor ieder bedrijf en btw, we hebben geen commerciële partijen in het OV. Ieder bedrijf is wel op de een of andere manier (gedeeltelijk) in handen van (voormalige) "staats"bedrijven.
Ronaldussen schreef:Bij miskoop of iets dergelijks had de staat en reiziger net zo goed (financieel) last van gehad. Een nieuwe vervoerder regel je niet zomaar en nieuwe treinen kosten ook geld en vooral ook veel tijd.
Dat ligt eraan hoe de staat het contract opstelt. Als een vervoerder in gebreke blijft kan je dat financieel bestraffen. Nu komt de financiële schade direct of indirect altijd bij de overheid terecht. Als het gaat om activiteiten in eigen land valt daar nog wat voor te zeggen, maar dat geldt wat mij betreft niet voor het vervoer in bijvoorbeeld Tsjechië.
Je kunt het proberen te straffen, maar als een vervoerder failliet is (of bijna...) dan schiet je er als opdrachtgever altijd bij in. Van een kale kip kun je niet plukken en je maakt als opdrachtgever hoe dan ook kosten die niet (direct) te verhalen zijn. Sowieso ben je altijd te laat om er nog iets aan te doen bij financiële problemen doordat je voor die tijd onvoldoende zicht hebt op de financiën en risico's etc. Bij een "eigen" bedrijf kun je er continu bovenop zitten en kun je eerder ingrijpen bij mogelijke risico's/problemen, ook als ze (al dan niet met dochterbedrijven) in het buitenland opereren.
Wil je niet dat NS in het buitenland opereert, dan zul je dat in heel Europa moeten verbieden (en zal Arriva ook geheel op eigen benen moeten komen te staan), anders krijg je een zeer oneerlijk speelveld.
Ronaldussen schreef:Een commercieel bedrijf wil alleen maar winst maken en zaken die nu op het conto van de semi-private bedrijven op de regionale lijnen worden toegeschreven, zijn grotendeels te danken aan de lokale overheden die alles tot 6 cijfers achter de komma vastleggen waar de vervoerder aan moet voldoen.
Nou, en is het vervoer op de regionale spoorlijnen daar slechter van geworden? Ik dacht het niet.
Als je er alleen oppervlakkig naar kijkt misschien niet, kijk je verder dan dat kom je misschien tot een andere conclusie. Bovendien doet men net alsof dit alleen mogelijk was met (semi-)private bedrijven terwijl dit in mijn ogen net zo goed had gekund met NS.
Ronaldussen schreef:En dan? In plaats van een Burger King van NS komt er een Burger King van het bedrijf zelf op de vestiging. Goedkoper wordt het vast niet, want deze huurder moet net zo goed veel euro's dokken om die ruimte te mogen huren, euro's die wij als klanten gewoon moeten ophoesten.
Het gaat er toch niet om hoe duur een hamburger op het station is? Als de huurder geld moet dokken om die ruimte te huren komt het geld toch net zo goed binnen? Daarvoor hoeft NS dus geen mensen op de loonlijst te hebben die achter een bakplaat staan. Ik heb er trouwens ook geen problemen mee dat NS zelf de hamburgers bakt, alleen niet als ze in handen zijn van de staat. Hamburgers bakken is geen overheidstaak.
Met deze activiteiten maakt NS wel flink winst wat weer ten goede komt aan de reiziger (zo kan NS bijv. nieuw materieel kopen).
Dat NS in handen is van de staat, betekent nog niet dat de staat geld kwijt is aan NS. NS bedruipt zichzelf en dat doen ze o.a. met nevenactiviteiten zoals hamburgers bakken. Zouden ze dat niet doen, dan kun je er bijna zeker van zijn dat NS bij de staat aan moet kloppen voor subsidies om overeind te blijven (net zoals semi-private bedrijven dat zouden doen als ze het HRN over zouden nemen).
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door SuperGhost »

NS Reizigers is ook gewoon een winstgevende tak hoor. Dus NS heeft de vastgoed- en horecatakken helemaal niet nodig om overeind te blijven.

Van mij mag de horecatak best weg, maar mag de vastgoedtak gedeeltelijk blijven.
NS mag de stations op het HRN wat mij betreft gewoon houden en verhuren dan gewoon de ruimten aan de bedrijven die een vestiging op het station willen. Dat maakt het voor de middenstand ook makkelijker om te profiteren van de stations. Nu profiteren vooral de grote bedrijven, doordat NS het merkrecht koopt om dan op het station een eigen zaakje met de naam van dat grote bedrijf te kunnen runnen.

Maar de stations die niet aan het HRN liggen (of niet door het HRN worden bediend, zoals Hoevelaken), mogen van mij per direct weg bij NS. Die moeten gewoon naar de opdrachtgever van de betreffende concessie gaan.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door JWM »

Ronaldussen schreef:Volgensmij gelden die aanbestedingsregels voor ieder bedrijf en btw, we hebben geen commerciële partijen in het OV. Ieder bedrijf is wel op de een of andere manier (gedeeltelijk) in handen van (voormalige) "staats"bedrijven.
Nee, alleen overheden (en overheidsbedrijven) zijn verplicht om bij een bedrag boven bedrag X een openbare aanbesteding onder Europese regelgeving omdat elk bedrijf evenveel kans moet hebben om opdrachten van overheden binnen te hengelen.
Ronaldussen schreef:Je kunt het proberen te straffen, maar als een vervoerder failliet is (of bijna...) dan schiet je er als opdrachtgever altijd bij in. Van een kale kip kun je niet plukken en je maakt als opdrachtgever hoe dan ook kosten die niet (direct) te verhalen zijn.
Je kan prima garantstellingen opnemen in contracten.
Als je er alleen oppervlakkig naar kijkt misschien niet, kijk je verder dan dat kom je misschien tot een andere conclusie. Bovendien doet men net alsof dit alleen mogelijk was met (semi-)private bedrijven terwijl dit in mijn ogen net zo goed had gekund met NS.
Ik kijk niet oppervlakkig maar wat valt er volgens jou nog allemaal te zien? Natuurlijk, ook naar Rome leiden meerdere wegen.
Ronaldussen schreef:Dat NS in handen is van de staat, betekent nog niet dat de staat geld kwijt is aan NS. NS bedruipt zichzelf en dat doen ze o.a. met nevenactiviteiten zoals hamburgers bakken. Zouden ze dat niet doen, dan kun je er bijna zeker van zijn dat NS bij de staat aan moet kloppen voor subsidies om overeind te blijven (net zoals semi-private bedrijven dat zouden doen als ze het HRN over zouden nemen).
Nogmaals, je hoeft de hamburgers als NS zijnde daarvoor niet zelf te bakken om er toch inkomsten uit te genereren.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door starx »

Ik proef hier toch wel erg veel een logica van: Er wordt winst gemaakt die ten goede komt aan de reiziger en de belastingbetaler, dus kortom niet zeuren.

Dat gaat toch wel een beetje mank, want tegenover winst staat altijd een (al dan niet groot) risico. Dezelfde logica gebruikte Vestia ook toen ze in derivaten belegden, namelijk dat het voor de huurders allemaal beter zou worden. De afloop daarvan is bekend.

Verder zit er ook een addertje onder het gras als NS zijn winsten niet (alleen) uit NSR haalt. Dan is er financieel geen prikkel om NSR goed te laten presteren, want de verliezen kunnen met andere onderdelen worden gecompenseerd.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door Thom91 »

Er is overigens een duidelijke correlatie tussen de prestatie van NSR en NS Stations. Als beide hoog zijn is dat een incentieve voor meer.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door AppleMoose »

JWM schreef:
Ronaldussen schreef:Volgensmij gelden die aanbestedingsregels voor ieder bedrijf en btw, we hebben geen commerciële partijen in het OV. Ieder bedrijf is wel op de een of andere manier (gedeeltelijk) in handen van (voormalige) "staats"bedrijven.
Nee, alleen overheden (en overheidsbedrijven) zijn verplicht om bij een bedrag boven bedrag X een openbare aanbesteding onder Europese regelgeving omdat elk bedrijf evenveel kans moet hebben om opdrachten van overheden binnen te hengelen.
Dan nog gelden die regels ook voor Arriva en consorten en had je wellicht dezelfde drama gehad als dat we nu hebben met de Fyra.
Ronaldussen schreef:Je kunt het proberen te straffen, maar als een vervoerder failliet is (of bijna...) dan schiet je er als opdrachtgever altijd bij in. Van een kale kip kun je niet plukken en je maakt als opdrachtgever hoe dan ook kosten die niet (direct) te verhalen zijn.
Je kan prima garantstellingen opnemen in contracten.
En dan? Een bedrijf kan niet aan die garantstelling voldoen, wat dan? Dan zit je als overheid alsnog met de gebakken peren...
Als je er alleen oppervlakkig naar kijkt misschien niet, kijk je verder dan dat kom je misschien tot een andere conclusie. Bovendien doet men net alsof dit alleen mogelijk was met (semi-)private bedrijven terwijl dit in mijn ogen net zo goed had gekund met NS.
Ik kijk niet oppervlakkig maar wat valt er volgens jou nog allemaal te zien? Natuurlijk, ook naar Rome leiden meerdere wegen.
Er is bijvoorbeeld behoorlijk gesaneerd in het lokale busvervoer bijvoorbeeld. Buslijnen die (op het oog) grotendeels paralel liepen met spoorlijnen zijn weggesaneerd om mensen de trein in te duwen (zo krijg ik het treinvervoer ook rendabel...), terwijl die buslijnen wellicht ook reizigers vervoerde die op andere plekken dan het station moesten zijn. Die blijven nu verstoken van OV omdat een groep reizigers die die buslijn nog enigszins in stand kon houden is verdwenen. Maar die discussie hebben we al elders gevoerd, lijkt me weinig zinvol dat weer opnieuw te gaan doen.
Nogmaals, je hoeft de hamburgers als NS zijnde daarvoor niet zelf te bakken om er toch inkomsten uit te genereren.
Als hamburgers door andere partijen te laten bakken winstgevender zou zijn, zou NS dat dan niet al lang hebben gedaan?
starx schreef:Ik proef hier toch wel erg veel een logica van: Er wordt winst gemaakt die ten goede komt aan de reiziger en de belastingbetaler, dus kortom niet zeuren.
Dat hoor je mij niet zeggen. Als er winst gemaakt wordt door veel risico te nemen, dan zou ik daar ook op tegen zijn. Ook al zou die winst ten goede komen aan de reizigers. Maar met hamburgers bakken loop je weinig risico. Je formule loopt hooguit niet, maar dan pas je die aan of je bedenkt een geheel nieuwe formule. NS heeft dat in het verleden al gedaan (La Place -> de Brooodzaak)
Dat gaat toch wel een beetje mank, want tegenover winst staat altijd een (al dan niet groot) risico. Dezelfde logica gebruikte Vestia ook toen ze in derivaten belegden, namelijk dat het voor de huurders allemaal beter zou worden. De afloop daarvan is bekend.
Natuurlijk moet je altijd een risico nemen om winst te maken, dat is een vast gegeven. Zaak is dan om dat risico zo klein mogelijk te houden. De vergelijking met Vestia gaat juist mank. Die nam onverantwoord groot risico waarbij iedereen wist dat bij mislukking de gehele bedrijfsvoering (om het zomaar te noemen) in gevaar zou komen. Dat is van een totaal andere orde dan hamburgers bakken. Als je winkelformule flopt, moet je die aanpassen danwel helemaal een nieuwe bedenken. Natuurlijk kost dat geld, maar niet zoveel dat je gehele bedrijfsvoering in gevaar komt. NS Retail is ook niet voor niets een bijna geheel eigen bedrijfstak binnen NS. Wanneer daar iets misgaat, zal het treintjesrijden niet in gevaar komen. Datzelfde geldt voor de activiteiten van Abellio en Qbuzz.
Verder zit er ook een addertje onder het gras als NS zijn winsten niet (alleen) uit NSR haalt. Dan is er financieel geen prikkel om NSR goed te laten presteren, want de verliezen kunnen met andere onderdelen worden gecompenseerd.
NS wordt nog altijd afgerekend op wat ze op het spoor presteren. Er zijn op dat vlak genoeg prikkels om betere prestaties af te dwingen.
Bovendien zorgt een goede prestatie op het spoor ook voor goede omzet op de stations. Men gaat niet alleen naar het station om daar boodschappen te doen bij de AH To Go als men verder niet op het station hoeft te zijn. Daarvoor zijn genoeg (goedkopere) alternatieven.
SuperGhost schreef:NS Reizigers is ook gewoon een winstgevende tak hoor. Dus NS heeft de vastgoed- en horecatakken helemaal niet nodig om overeind te blijven.
Maar die zorgen er wel voor dat NSR de kwaliteit kan blijven bieden die ze nu bieden. Als NS alleen haar inkomsten zou krijgen uit wat ze met treinen verdienen, dan zou er niet zoveel modern materieel mat alle faciliteiten rondrijden dan nu het geval is en ik betwijfel of de dienstregeling er dan ook hetzelfde zou uitzien.
NS mag de stations op het HRN wat mij betreft gewoon houden en verhuren dan gewoon de ruimten aan de bedrijven die een vestiging op het station willen. Dat maakt het voor de middenstand ook makkelijker om te profiteren van de stations. Nu profiteren vooral de grote bedrijven, doordat NS het merkrecht koopt om dan op het station een eigen zaakje met de naam van dat grote bedrijf te kunnen runnen.
Het is naïef om te denken dat er dan kleinere ondernemingen op het station zouden komen. De huur zal dusdanig hoog zijn dat alleen de grotere ketens zich een plekje kunnen veroorloven. Cafetaria de Vetpan zul je er niet gaan aantreffen.
Maar de stations die niet aan het HRN liggen (of niet door het HRN worden bediend, zoals Hoevelaken), mogen van mij per direct weg bij NS. Die moeten gewoon naar de opdrachtgever van de betreffende concessie gaan.
Opzich kan ik het daar nog wel mee eens zijn, al zullen ook daar nog wel wat haken en ogen aan zitten.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door SuperGhost »

Ronaldussen schreef:
SuperGhost schreef:NS Reizigers is ook gewoon een winstgevende tak hoor. Dus NS heeft de vastgoed- en horecatakken helemaal niet nodig om overeind te blijven.
Maar die zorgen er wel voor dat NSR de kwaliteit kan blijven bieden die ze nu bieden. Als NS alleen haar inkomsten zou krijgen uit wat ze met treinen verdienen, dan zou er niet zoveel modern materieel mat alle faciliteiten rondrijden dan nu het geval is en ik betwijfel of de dienstregeling er dan ook hetzelfde zou uitzien.
Welke moderne dingen zou het materieel anders niet kunnen hebben? De 'regionale vervoerders' die geen vastgoed- en horecatakken hebben, hebben immers dezelfde faciliteiten als de NS treinen. Sterker nog: die begonnen ermee en NS heeft het toen overgenomen om maar niet achter te raken.
Ronaldussen schreef:
NS mag de stations op het HRN wat mij betreft gewoon houden en verhuren dan gewoon de ruimten aan de bedrijven die een vestiging op het station willen. Dat maakt het voor de middenstand ook makkelijker om te profiteren van de stations. Nu profiteren vooral de grote bedrijven, doordat NS het merkrecht koopt om dan op het station een eigen zaakje met de naam van dat grote bedrijf te kunnen runnen.
Het is naïef om te denken dat er dan kleinere ondernemingen op het station zouden komen. De huur zal dusdanig hoog zijn dat alleen de grotere ketens zich een plekje kunnen veroorloven. Cafetaria de Vetpan zul je er niet gaan aantreffen.
Dat weet ik zo net nog niet, in het verleden (toen NS niet perse alles zelf wilde exploiteren) zaten er immers wél middenstanders op het station. Tuurlijk blijft het moeilijk, omdat de huur wel hoog zal zijn, maar de middenstand heeft dan tenminste een kans om op het station terecht te kunnen komen. Nu heeft de middenstand daar 0,0 kans op.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door AppleMoose »

SuperGhost schreef:Welke moderne dingen zou het materieel anders niet kunnen hebben? De 'regionale vervoerders' die geen vastgoed- en horecatakken hebben, hebben immers dezelfde faciliteiten als de NS treinen. Sterker nog: die begonnen ermee en NS heeft het toen overgenomen om maar niet achter te raken.
Ook alleen dankzij subsidie van de regionale overheden en dat het min of meer geëist werd door hen. NS moet dit zelf bekostigen en dat kunnen ze omdat ze o.a. met retail flink geld verdienen.
Dat weet ik zo net nog niet, in het verleden (toen NS niet perse alles zelf wilde exploiteren) zaten er immers wél middenstanders op het station. Tuurlijk blijft het moeilijk, omdat de huur wel hoog zal zijn, maar de middenstand heeft dan tenminste een kans om op het station terecht te kunnen komen. Nu heeft de middenstand daar 0,0 kans op.
Blijkbaar leverde de gewone middenstand niet genoeg op. Als dat meer zou opleveren dan alles zelf exploiteren dan zou NS dat heus wel doen. Het mag dan wel via aandelen in handen zijn van de staat, maar als NS geld ruikt zal het dat heus niet laten liggen...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Maar het is wel wat de Duitse en Franse overheid in Nederland doet, bussen rijden. :idea:
Ik snap totaal niet wat hiervan het probleem is, zolang ze via een eerlijke procedure de concessie hebben binnengehaald. Al rijdt de Israëlische overheid in Nederland bussen, zolang de chauffeurs maar Nederlandstalig zijn kan dat prima. Dat is geen enkele rechtvaardiging voor de Nederlandse overheid om maar bussen te gaan rijden in willekeurige buitenlanden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door Vinny »

SuperGhoast schreef:3. Moet het spoorvervoer sowieso wel als commercieel gezien worden, aangezien echte marktwerking (de klant kan op elk moment kiezen tussen meerdere bedrijven) niet mogelijk is?


Vooral dat 3e punt is voor mij een groot bezwaar. Je kan op het spoor nooit echte marktwerking krijgen, want een reiziger kan er niet voor kiezen of hij om 10 uur met de NS, of Arriva, of Veolia, of .... zijn reis van Arnhem naar Utrecht maakt, want dat is gewoon onmogelijk. Een reiziger wordt daardoor toch al gedwongen om met een bepaalde vervoerder te gaan.
Daarnaast is de huidige 'marktwerking' helemaal geen marktwerking, want de reiziger heeft niets te vertellen. Weliswaar moeten al die vervoerders advies vragen aan 'reizigersorganisaties' (die nog geen fractie van het totaal aantal reizigers vertegenwoordigd), maar de vervoerders mogen dat advies dan gewoon links laten liggen. De 'markt' heeft dus eigenlijk niets te zeggen en kan dus nauwelijks invloed uitoefenen. Het enige wat de huidige 'marktwerking' is, is een stoelendans tussen bedrijven wie de komende 10-15 jaar als veredeld overheidsbedrijfje mag gaan fungeren.
Je maakt hier wel een terecht punt, want wat er feitelijk gebeurd is in de jaren '90 is dat veel voormalige staatsbedrijven "Quango's" zijn gaan worden. Dat zijn quasi-non-gouvermentele organisaties die op afstand van de overheid staan maar wel voormalige overheidstaken uitvoeren in een sterk gemonopoliseerde markt. In vrijwel alle gevallen leidde dat tot minder wenselijke uitkomsten waarbij de portemonee van het mangement belangrijker werd dan het belang van de klant. Daarom moet je dus wél voor concurrentie of in ieder geval een aanbestedingsprocedure kiezen zodat als dit het geval is er een mogelijkheid is om dit soort sprinkhanen te elimineren.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door Geert »

SuperGhost schreef:Echter: bij een commercieel bedrijf krijg je nooit dividend, dus een van welke schade is er dan sprake bij een eigen bedrijf?
Hoe kom je er bij dat een commercieel bedrijf geen dividend uitkeert? Juist commerciële bedrijven keren dividend uit aan aandeelhouders. Waarom zou je anders een aandeel kopen?
SuperGhost schreef:
Geert schreef:Wanneer je door de overheid betaald wordt om (o.a.) materieel in te kopen kan dat toch onder de aanbestedingsregels vallen (omdat het dan grotendeels of volledig met overheidsgeld betaald wordt). Volgens mij koopt Arriva zijn GTW's ook in via een aanbesteding.
Arriva is dan ook een Duits staatsbedrijf (aangezien het een dochter is van DB) :wink:
Ook toen het nog geen dochter van DB was moest Arriva aanbesteden.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door SuperGhost »

Geert schreef:
SuperGhost schreef:Echter: bij een commercieel bedrijf krijg je nooit dividend, dus een van welke schade is er dan sprake bij een eigen bedrijf?
Hoe kom je er bij dat een commercieel bedrijf geen dividend uitkeert? Juist commerciële bedrijven keren dividend uit aan aandeelhouders. Waarom zou je anders een aandeel kopen?
Je weet best dat ik dividend aan de staat bedoel. En als de staat enig aandeelhouder is (zoals bij NS), dan roepen we met zijn allen dat het geen echt commercieel bedrijf is. :wink:
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door AppleMoose »

Vinny schreef:
Bee schreef:Maar het is wel wat de Duitse en Franse overheid in Nederland doet, bussen rijden. :idea:
Ik snap totaal niet wat hiervan het probleem is, zolang ze via een eerlijke procedure de concessie hebben binnengehaald. Al rijdt de Israëlische overheid in Nederland bussen, zolang de chauffeurs maar Nederlandstalig zijn kan dat prima. Dat is geen enkele rechtvaardiging voor de Nederlandse overheid om maar bussen te gaan rijden in willekeurige buitenlanden.
Als andere landen het in Nederland wel mogen maar een Nederlands "staats"bedrijf mag dat niet, dan zorg je toch voor een oneerlijke concurrentiepositie? Dan krijg je gewoon toestanden zoals we hebben gezien bij de Nederlandse energiebedrijven.
Zolang het Nederlandse dochterbedrijf aan de regels houdt en eerlijk de concessies binnenhaalt, zie ik net zo min problemen als jij wanneer dochterbedrijven van buitenlandse staatsbedrijven hier het ov komen verzorgen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door Vinny »

We hebben nu eenmaal geen zeggenschap over wat er in Israël gebeurd behalve dat we nog eens een keer Netanjahoe kunnen bellen met het vriendelijke verzoek om naast het accepteren van een vredesregeling voor de Palestijnen, ook eens werk te maken van het feit dat er Nederlanse busbedrijven zich mogen inschrijven om de Expressdienst Tel Aviv-Haifa te verzorgen. Ik denk dat dat verspilling is van telefoonkosten. We kunnen er beter voor zorgen dat het openbaar vervoer hier goed werkt, en dat houdt dus in dat je een zakelijke relatie hebt met het OV bedrijf en ze afrekent op resultaat ongeacht of de aandelen worden verhandeld op de beurs, in handen zijn van een klein clubje forummers of dat het een Israëlisch staatsbedrijf is.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door The Greyhound »

Vinny schreef:
Bee schreef:Maar het is wel wat de Duitse en Franse overheid in Nederland doet, bussen rijden. :idea:
Ik snap totaal niet wat hiervan het probleem is, zolang ze via een eerlijke procedure de concessie hebben binnengehaald. Al rijdt de Israëlische overheid in Nederland bussen, zolang de chauffeurs maar Nederlandstalig zijn kan dat prima. Dat is geen enkele rechtvaardiging voor de Nederlandse overheid om maar bussen te gaan rijden in willekeurige buitenlanden.
Bij deelname van Franse bedrijven is het per definitie niet eerlijk omdat de markt in Frankrijk potdicht zit.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door Karl »

Maar je houdt er in Nederland toch geen slechter OV aan over?
Het is een spectrum.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door Gekko123 »

SuperGhost schreef:Dat weet ik zo net nog niet, in het verleden (toen NS niet perse alles zelf wilde exploiteren) zaten er immers wél middenstanders op het station. Tuurlijk blijft het moeilijk, omdat de huur wel hoog zal zijn, maar de middenstand heeft dan tenminste een kans om op het station terecht te kunnen komen. Nu heeft de middenstand daar 0,0 kans op.
Als medewerker bij NS Stations Retail kan ik zeggen dat er wel degelijk stations zijn waar een lokale middenstander de boel exploiteert. Het gaat dan misschien wel om een handjevol stations, maar ze zijn er dus wel degelijk. In ieder geval bij enkele stations aan de Zeeuwse lijn zul je geen Kiosk of Stationshuiskamer vinden maar wel een lokale middenstander.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door deadlock »

In Rijssen ook als ik me niet vergis.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Gekko123 schreef:
SuperGhost schreef:Dat weet ik zo net nog niet, in het verleden (toen NS niet perse alles zelf wilde exploiteren) zaten er immers wél middenstanders op het station. Tuurlijk blijft het moeilijk, omdat de huur wel hoog zal zijn, maar de middenstand heeft dan tenminste een kans om op het station terecht te kunnen komen. Nu heeft de middenstand daar 0,0 kans op.
Als medewerker bij NS Stations Retail kan ik zeggen dat er wel degelijk stations zijn waar een lokale middenstander de boel exploiteert. Het gaat dan misschien wel om een handjevol stations, maar ze zijn er dus wel degelijk. In ieder geval bij enkele stations aan de Zeeuwse lijn zul je geen Kiosk of Stationshuiskamer vinden maar wel een lokale middenstander.
Inderdaad ,Ommen en Mariënberg zijn hier ook goed geslaagde voorbeelden van. En hoewel het geen kleinschalige middenstand is, horen zaken die je bijna overal ziet als Bruna, Etos en Ako ook niet bij NS Stations. In Rotterdam heb je dan bijvoorbeeld ook nog Dudok zitten. Voor wat betreft bloemenzaken geldt ook dat die niet onder NSSR vallen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken

Bericht door Suus »

Van de Bruna's op de stations is AKO de franchisenemer, binnenkort worden alle Bruna's en huidige AKO's naar AKO Nieuwe Stijl omgebouwd, na het afsluiten van een samenwerkingsovereenkomst met NS Stations.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten