Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken
Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken
Ik heb nog steeds geen argument gezien behalve onderbuikgevoelens over WAAROM de NS geen nevenactiviteiten mag ontplooien in de commerciële sector. JA het zijn nevenactiviteiten, ja daar zitten risico's aan, maar toevallig maken ze met deze risicovolle(???) activiteiten consequent winst. Wát is precies het probleem? Bij een staatsbedrijf hoeft het dividend niet eens gemaximaliseerd te worden, dat is bij een commercieel bedrijf wel anders.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken
Zoals gezegd, het is niet zozeer horeca, als eerder convenience, en dan is het zelfs nog vrij goedkoop. In Frankrijk kost een klein kopje thee me al snel 2,50 op het station (de laatste keer was het zelfs 3,00 bij Paul in Straatsburg), en op de TGV of ICE kost een biertje met wat chippies me al snel zo'n zes euro! Voor tweederde van die prijs heb ik hetzelfde bij de Kiosk, of zelfs op de trein... :Xdeadlock schreef: Daar hoort wel echt de toevoeging "in Nederland" bij want het is in België en Duitsland echt mangs goedkoop vergeleken met hier. In de hele horeca. Nou moet ik ook wel zeggen dat het gemiddelde restaurant in Nederland een stuk beter is dan dat in Duitsland (dan heb ik het niet over een schnitzeltent maar over het algemeen eten), maar het prijsverschil is wel echt vrij achterlijk groot.
Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken
Het antwoord op je vraag heb ik onderstreept. En consequent winst? Je weet wat voor goudmijn Qbuzz is?deadlock schreef:JA het zijn nevenactiviteiten, ja daar zitten risico's aan, maar toevallig maken ze met deze risicovolle(???) activiteiten consequent winst.
Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken
In het openbaar vervoer valt geen droog brood te verdienen. Connexxion behaalde op een omzet van 1 miljard in een van de laatste jaren dat het een grote vervoerder was een nettowinst van 1 miljoen euro. Jij had het de hele tijd over hamburgers bakken en daar ging mijn post dus ook over.JWM schreef:Het antwoord op je vraag heb ik onderstreept. En consequent winst? Je weet wat voor goudmijn Qbuzz is?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken
8$ voor een biertje bij Amtrak in de bar ook echt :DZ2N schreef:Zoals gezegd, het is niet zozeer horeca, als eerder convenience, en dan is het zelfs nog vrij goedkoop. In Frankrijk kost een klein kopje thee me al snel 2,50 op het station (de laatste keer was het zelfs 3,00 bij Paul in Straatsburg), en op de TGV of ICE kost een biertje met wat chippies me al snel zo'n zes euro! Voor tweederde van die prijs heb ik hetzelfde bij de Kiosk, of zelfs op de trein... :X
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
- AppleMoose
- Berichten: 6035
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken
Volgensmij gelden die aanbestedingsregels voor ieder bedrijf en btw, we hebben geen commerciële partijen in het OV. Ieder bedrijf is wel op de een of andere manier (gedeeltelijk) in handen van (voormalige) "staats"bedrijven.JWM schreef:Nou ben ik geen jurist, maar een vervoerder die niet in overheidshanden is hoeft toch helemaal geen openbare aanbesteding te houden voor de aankoop van materieel?Ronaldussen schreef:Ook een commercieel bedrijf [...] had aan dezelfde Europese aanbestedingsregels
Je kunt het proberen te straffen, maar als een vervoerder failliet is (of bijna...) dan schiet je er als opdrachtgever altijd bij in. Van een kale kip kun je niet plukken en je maakt als opdrachtgever hoe dan ook kosten die niet (direct) te verhalen zijn. Sowieso ben je altijd te laat om er nog iets aan te doen bij financiële problemen doordat je voor die tijd onvoldoende zicht hebt op de financiën en risico's etc. Bij een "eigen" bedrijf kun je er continu bovenop zitten en kun je eerder ingrijpen bij mogelijke risico's/problemen, ook als ze (al dan niet met dochterbedrijven) in het buitenland opereren.Dat ligt eraan hoe de staat het contract opstelt. Als een vervoerder in gebreke blijft kan je dat financieel bestraffen. Nu komt de financiële schade direct of indirect altijd bij de overheid terecht. Als het gaat om activiteiten in eigen land valt daar nog wat voor te zeggen, maar dat geldt wat mij betreft niet voor het vervoer in bijvoorbeeld Tsjechië.Ronaldussen schreef:Bij miskoop of iets dergelijks had de staat en reiziger net zo goed (financieel) last van gehad. Een nieuwe vervoerder regel je niet zomaar en nieuwe treinen kosten ook geld en vooral ook veel tijd.
Wil je niet dat NS in het buitenland opereert, dan zul je dat in heel Europa moeten verbieden (en zal Arriva ook geheel op eigen benen moeten komen te staan), anders krijg je een zeer oneerlijk speelveld.
Als je er alleen oppervlakkig naar kijkt misschien niet, kijk je verder dan dat kom je misschien tot een andere conclusie. Bovendien doet men net alsof dit alleen mogelijk was met (semi-)private bedrijven terwijl dit in mijn ogen net zo goed had gekund met NS.Nou, en is het vervoer op de regionale spoorlijnen daar slechter van geworden? Ik dacht het niet.Ronaldussen schreef:Een commercieel bedrijf wil alleen maar winst maken en zaken die nu op het conto van de semi-private bedrijven op de regionale lijnen worden toegeschreven, zijn grotendeels te danken aan de lokale overheden die alles tot 6 cijfers achter de komma vastleggen waar de vervoerder aan moet voldoen.
Met deze activiteiten maakt NS wel flink winst wat weer ten goede komt aan de reiziger (zo kan NS bijv. nieuw materieel kopen).Het gaat er toch niet om hoe duur een hamburger op het station is? Als de huurder geld moet dokken om die ruimte te huren komt het geld toch net zo goed binnen? Daarvoor hoeft NS dus geen mensen op de loonlijst te hebben die achter een bakplaat staan. Ik heb er trouwens ook geen problemen mee dat NS zelf de hamburgers bakt, alleen niet als ze in handen zijn van de staat. Hamburgers bakken is geen overheidstaak.Ronaldussen schreef:En dan? In plaats van een Burger King van NS komt er een Burger King van het bedrijf zelf op de vestiging. Goedkoper wordt het vast niet, want deze huurder moet net zo goed veel euro's dokken om die ruimte te mogen huren, euro's die wij als klanten gewoon moeten ophoesten.
Dat NS in handen is van de staat, betekent nog niet dat de staat geld kwijt is aan NS. NS bedruipt zichzelf en dat doen ze o.a. met nevenactiviteiten zoals hamburgers bakken. Zouden ze dat niet doen, dan kun je er bijna zeker van zijn dat NS bij de staat aan moet kloppen voor subsidies om overeind te blijven (net zoals semi-private bedrijven dat zouden doen als ze het HRN over zouden nemen).
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken
NS Reizigers is ook gewoon een winstgevende tak hoor. Dus NS heeft de vastgoed- en horecatakken helemaal niet nodig om overeind te blijven.
Van mij mag de horecatak best weg, maar mag de vastgoedtak gedeeltelijk blijven.
NS mag de stations op het HRN wat mij betreft gewoon houden en verhuren dan gewoon de ruimten aan de bedrijven die een vestiging op het station willen. Dat maakt het voor de middenstand ook makkelijker om te profiteren van de stations. Nu profiteren vooral de grote bedrijven, doordat NS het merkrecht koopt om dan op het station een eigen zaakje met de naam van dat grote bedrijf te kunnen runnen.
Maar de stations die niet aan het HRN liggen (of niet door het HRN worden bediend, zoals Hoevelaken), mogen van mij per direct weg bij NS. Die moeten gewoon naar de opdrachtgever van de betreffende concessie gaan.
Van mij mag de horecatak best weg, maar mag de vastgoedtak gedeeltelijk blijven.
NS mag de stations op het HRN wat mij betreft gewoon houden en verhuren dan gewoon de ruimten aan de bedrijven die een vestiging op het station willen. Dat maakt het voor de middenstand ook makkelijker om te profiteren van de stations. Nu profiteren vooral de grote bedrijven, doordat NS het merkrecht koopt om dan op het station een eigen zaakje met de naam van dat grote bedrijf te kunnen runnen.
Maar de stations die niet aan het HRN liggen (of niet door het HRN worden bediend, zoals Hoevelaken), mogen van mij per direct weg bij NS. Die moeten gewoon naar de opdrachtgever van de betreffende concessie gaan.
Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken
Nee, alleen overheden (en overheidsbedrijven) zijn verplicht om bij een bedrag boven bedrag X een openbare aanbesteding onder Europese regelgeving omdat elk bedrijf evenveel kans moet hebben om opdrachten van overheden binnen te hengelen.Ronaldussen schreef:Volgensmij gelden die aanbestedingsregels voor ieder bedrijf en btw, we hebben geen commerciële partijen in het OV. Ieder bedrijf is wel op de een of andere manier (gedeeltelijk) in handen van (voormalige) "staats"bedrijven.
Je kan prima garantstellingen opnemen in contracten.Ronaldussen schreef:Je kunt het proberen te straffen, maar als een vervoerder failliet is (of bijna...) dan schiet je er als opdrachtgever altijd bij in. Van een kale kip kun je niet plukken en je maakt als opdrachtgever hoe dan ook kosten die niet (direct) te verhalen zijn.
Ik kijk niet oppervlakkig maar wat valt er volgens jou nog allemaal te zien? Natuurlijk, ook naar Rome leiden meerdere wegen.Als je er alleen oppervlakkig naar kijkt misschien niet, kijk je verder dan dat kom je misschien tot een andere conclusie. Bovendien doet men net alsof dit alleen mogelijk was met (semi-)private bedrijven terwijl dit in mijn ogen net zo goed had gekund met NS.
Nogmaals, je hoeft de hamburgers als NS zijnde daarvoor niet zelf te bakken om er toch inkomsten uit te genereren.Ronaldussen schreef:Dat NS in handen is van de staat, betekent nog niet dat de staat geld kwijt is aan NS. NS bedruipt zichzelf en dat doen ze o.a. met nevenactiviteiten zoals hamburgers bakken. Zouden ze dat niet doen, dan kun je er bijna zeker van zijn dat NS bij de staat aan moet kloppen voor subsidies om overeind te blijven (net zoals semi-private bedrijven dat zouden doen als ze het HRN over zouden nemen).
Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken
Ik proef hier toch wel erg veel een logica van: Er wordt winst gemaakt die ten goede komt aan de reiziger en de belastingbetaler, dus kortom niet zeuren.
Dat gaat toch wel een beetje mank, want tegenover winst staat altijd een (al dan niet groot) risico. Dezelfde logica gebruikte Vestia ook toen ze in derivaten belegden, namelijk dat het voor de huurders allemaal beter zou worden. De afloop daarvan is bekend.
Verder zit er ook een addertje onder het gras als NS zijn winsten niet (alleen) uit NSR haalt. Dan is er financieel geen prikkel om NSR goed te laten presteren, want de verliezen kunnen met andere onderdelen worden gecompenseerd.
Dat gaat toch wel een beetje mank, want tegenover winst staat altijd een (al dan niet groot) risico. Dezelfde logica gebruikte Vestia ook toen ze in derivaten belegden, namelijk dat het voor de huurders allemaal beter zou worden. De afloop daarvan is bekend.
Verder zit er ook een addertje onder het gras als NS zijn winsten niet (alleen) uit NSR haalt. Dan is er financieel geen prikkel om NSR goed te laten presteren, want de verliezen kunnen met andere onderdelen worden gecompenseerd.
Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken
Er is overigens een duidelijke correlatie tussen de prestatie van NSR en NS Stations. Als beide hoog zijn is dat een incentieve voor meer.
Komt wel goed schatje.
- AppleMoose
- Berichten: 6035
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken
Dan nog gelden die regels ook voor Arriva en consorten en had je wellicht dezelfde drama gehad als dat we nu hebben met de Fyra.JWM schreef:Nee, alleen overheden (en overheidsbedrijven) zijn verplicht om bij een bedrag boven bedrag X een openbare aanbesteding onder Europese regelgeving omdat elk bedrijf evenveel kans moet hebben om opdrachten van overheden binnen te hengelen.Ronaldussen schreef:Volgensmij gelden die aanbestedingsregels voor ieder bedrijf en btw, we hebben geen commerciële partijen in het OV. Ieder bedrijf is wel op de een of andere manier (gedeeltelijk) in handen van (voormalige) "staats"bedrijven.
En dan? Een bedrijf kan niet aan die garantstelling voldoen, wat dan? Dan zit je als overheid alsnog met de gebakken peren...Je kan prima garantstellingen opnemen in contracten.Ronaldussen schreef:Je kunt het proberen te straffen, maar als een vervoerder failliet is (of bijna...) dan schiet je er als opdrachtgever altijd bij in. Van een kale kip kun je niet plukken en je maakt als opdrachtgever hoe dan ook kosten die niet (direct) te verhalen zijn.
Er is bijvoorbeeld behoorlijk gesaneerd in het lokale busvervoer bijvoorbeeld. Buslijnen die (op het oog) grotendeels paralel liepen met spoorlijnen zijn weggesaneerd om mensen de trein in te duwen (zo krijg ik het treinvervoer ook rendabel...), terwijl die buslijnen wellicht ook reizigers vervoerde die op andere plekken dan het station moesten zijn. Die blijven nu verstoken van OV omdat een groep reizigers die die buslijn nog enigszins in stand kon houden is verdwenen. Maar die discussie hebben we al elders gevoerd, lijkt me weinig zinvol dat weer opnieuw te gaan doen.Ik kijk niet oppervlakkig maar wat valt er volgens jou nog allemaal te zien? Natuurlijk, ook naar Rome leiden meerdere wegen.Als je er alleen oppervlakkig naar kijkt misschien niet, kijk je verder dan dat kom je misschien tot een andere conclusie. Bovendien doet men net alsof dit alleen mogelijk was met (semi-)private bedrijven terwijl dit in mijn ogen net zo goed had gekund met NS.
Als hamburgers door andere partijen te laten bakken winstgevender zou zijn, zou NS dat dan niet al lang hebben gedaan?Nogmaals, je hoeft de hamburgers als NS zijnde daarvoor niet zelf te bakken om er toch inkomsten uit te genereren.
Dat hoor je mij niet zeggen. Als er winst gemaakt wordt door veel risico te nemen, dan zou ik daar ook op tegen zijn. Ook al zou die winst ten goede komen aan de reizigers. Maar met hamburgers bakken loop je weinig risico. Je formule loopt hooguit niet, maar dan pas je die aan of je bedenkt een geheel nieuwe formule. NS heeft dat in het verleden al gedaan (La Place -> de Brooodzaak)starx schreef:Ik proef hier toch wel erg veel een logica van: Er wordt winst gemaakt die ten goede komt aan de reiziger en de belastingbetaler, dus kortom niet zeuren.
Natuurlijk moet je altijd een risico nemen om winst te maken, dat is een vast gegeven. Zaak is dan om dat risico zo klein mogelijk te houden. De vergelijking met Vestia gaat juist mank. Die nam onverantwoord groot risico waarbij iedereen wist dat bij mislukking de gehele bedrijfsvoering (om het zomaar te noemen) in gevaar zou komen. Dat is van een totaal andere orde dan hamburgers bakken. Als je winkelformule flopt, moet je die aanpassen danwel helemaal een nieuwe bedenken. Natuurlijk kost dat geld, maar niet zoveel dat je gehele bedrijfsvoering in gevaar komt. NS Retail is ook niet voor niets een bijna geheel eigen bedrijfstak binnen NS. Wanneer daar iets misgaat, zal het treintjesrijden niet in gevaar komen. Datzelfde geldt voor de activiteiten van Abellio en Qbuzz.Dat gaat toch wel een beetje mank, want tegenover winst staat altijd een (al dan niet groot) risico. Dezelfde logica gebruikte Vestia ook toen ze in derivaten belegden, namelijk dat het voor de huurders allemaal beter zou worden. De afloop daarvan is bekend.
NS wordt nog altijd afgerekend op wat ze op het spoor presteren. Er zijn op dat vlak genoeg prikkels om betere prestaties af te dwingen.Verder zit er ook een addertje onder het gras als NS zijn winsten niet (alleen) uit NSR haalt. Dan is er financieel geen prikkel om NSR goed te laten presteren, want de verliezen kunnen met andere onderdelen worden gecompenseerd.
Bovendien zorgt een goede prestatie op het spoor ook voor goede omzet op de stations. Men gaat niet alleen naar het station om daar boodschappen te doen bij de AH To Go als men verder niet op het station hoeft te zijn. Daarvoor zijn genoeg (goedkopere) alternatieven.
Maar die zorgen er wel voor dat NSR de kwaliteit kan blijven bieden die ze nu bieden. Als NS alleen haar inkomsten zou krijgen uit wat ze met treinen verdienen, dan zou er niet zoveel modern materieel mat alle faciliteiten rondrijden dan nu het geval is en ik betwijfel of de dienstregeling er dan ook hetzelfde zou uitzien.SuperGhost schreef:NS Reizigers is ook gewoon een winstgevende tak hoor. Dus NS heeft de vastgoed- en horecatakken helemaal niet nodig om overeind te blijven.
Het is naïef om te denken dat er dan kleinere ondernemingen op het station zouden komen. De huur zal dusdanig hoog zijn dat alleen de grotere ketens zich een plekje kunnen veroorloven. Cafetaria de Vetpan zul je er niet gaan aantreffen.NS mag de stations op het HRN wat mij betreft gewoon houden en verhuren dan gewoon de ruimten aan de bedrijven die een vestiging op het station willen. Dat maakt het voor de middenstand ook makkelijker om te profiteren van de stations. Nu profiteren vooral de grote bedrijven, doordat NS het merkrecht koopt om dan op het station een eigen zaakje met de naam van dat grote bedrijf te kunnen runnen.
Opzich kan ik het daar nog wel mee eens zijn, al zullen ook daar nog wel wat haken en ogen aan zitten.Maar de stations die niet aan het HRN liggen (of niet door het HRN worden bediend, zoals Hoevelaken), mogen van mij per direct weg bij NS. Die moeten gewoon naar de opdrachtgever van de betreffende concessie gaan.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken
Welke moderne dingen zou het materieel anders niet kunnen hebben? De 'regionale vervoerders' die geen vastgoed- en horecatakken hebben, hebben immers dezelfde faciliteiten als de NS treinen. Sterker nog: die begonnen ermee en NS heeft het toen overgenomen om maar niet achter te raken.Ronaldussen schreef:Maar die zorgen er wel voor dat NSR de kwaliteit kan blijven bieden die ze nu bieden. Als NS alleen haar inkomsten zou krijgen uit wat ze met treinen verdienen, dan zou er niet zoveel modern materieel mat alle faciliteiten rondrijden dan nu het geval is en ik betwijfel of de dienstregeling er dan ook hetzelfde zou uitzien.SuperGhost schreef:NS Reizigers is ook gewoon een winstgevende tak hoor. Dus NS heeft de vastgoed- en horecatakken helemaal niet nodig om overeind te blijven.
Dat weet ik zo net nog niet, in het verleden (toen NS niet perse alles zelf wilde exploiteren) zaten er immers wél middenstanders op het station. Tuurlijk blijft het moeilijk, omdat de huur wel hoog zal zijn, maar de middenstand heeft dan tenminste een kans om op het station terecht te kunnen komen. Nu heeft de middenstand daar 0,0 kans op.Ronaldussen schreef:Het is naïef om te denken dat er dan kleinere ondernemingen op het station zouden komen. De huur zal dusdanig hoog zijn dat alleen de grotere ketens zich een plekje kunnen veroorloven. Cafetaria de Vetpan zul je er niet gaan aantreffen.NS mag de stations op het HRN wat mij betreft gewoon houden en verhuren dan gewoon de ruimten aan de bedrijven die een vestiging op het station willen. Dat maakt het voor de middenstand ook makkelijker om te profiteren van de stations. Nu profiteren vooral de grote bedrijven, doordat NS het merkrecht koopt om dan op het station een eigen zaakje met de naam van dat grote bedrijf te kunnen runnen.
- AppleMoose
- Berichten: 6035
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken
Ook alleen dankzij subsidie van de regionale overheden en dat het min of meer geëist werd door hen. NS moet dit zelf bekostigen en dat kunnen ze omdat ze o.a. met retail flink geld verdienen.SuperGhost schreef:Welke moderne dingen zou het materieel anders niet kunnen hebben? De 'regionale vervoerders' die geen vastgoed- en horecatakken hebben, hebben immers dezelfde faciliteiten als de NS treinen. Sterker nog: die begonnen ermee en NS heeft het toen overgenomen om maar niet achter te raken.
Blijkbaar leverde de gewone middenstand niet genoeg op. Als dat meer zou opleveren dan alles zelf exploiteren dan zou NS dat heus wel doen. Het mag dan wel via aandelen in handen zijn van de staat, maar als NS geld ruikt zal het dat heus niet laten liggen...Dat weet ik zo net nog niet, in het verleden (toen NS niet perse alles zelf wilde exploiteren) zaten er immers wél middenstanders op het station. Tuurlijk blijft het moeilijk, omdat de huur wel hoog zal zijn, maar de middenstand heeft dan tenminste een kans om op het station terecht te kunnen komen. Nu heeft de middenstand daar 0,0 kans op.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken
Ik snap totaal niet wat hiervan het probleem is, zolang ze via een eerlijke procedure de concessie hebben binnengehaald. Al rijdt de Israëlische overheid in Nederland bussen, zolang de chauffeurs maar Nederlandstalig zijn kan dat prima. Dat is geen enkele rechtvaardiging voor de Nederlandse overheid om maar bussen te gaan rijden in willekeurige buitenlanden.Bee schreef:Maar het is wel wat de Duitse en Franse overheid in Nederland doet, bussen rijden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken
Je maakt hier wel een terecht punt, want wat er feitelijk gebeurd is in de jaren '90 is dat veel voormalige staatsbedrijven "Quango's" zijn gaan worden. Dat zijn quasi-non-gouvermentele organisaties die op afstand van de overheid staan maar wel voormalige overheidstaken uitvoeren in een sterk gemonopoliseerde markt. In vrijwel alle gevallen leidde dat tot minder wenselijke uitkomsten waarbij de portemonee van het mangement belangrijker werd dan het belang van de klant. Daarom moet je dus wél voor concurrentie of in ieder geval een aanbestedingsprocedure kiezen zodat als dit het geval is er een mogelijkheid is om dit soort sprinkhanen te elimineren.SuperGhoast schreef:3. Moet het spoorvervoer sowieso wel als commercieel gezien worden, aangezien echte marktwerking (de klant kan op elk moment kiezen tussen meerdere bedrijven) niet mogelijk is?
Vooral dat 3e punt is voor mij een groot bezwaar. Je kan op het spoor nooit echte marktwerking krijgen, want een reiziger kan er niet voor kiezen of hij om 10 uur met de NS, of Arriva, of Veolia, of .... zijn reis van Arnhem naar Utrecht maakt, want dat is gewoon onmogelijk. Een reiziger wordt daardoor toch al gedwongen om met een bepaalde vervoerder te gaan.
Daarnaast is de huidige 'marktwerking' helemaal geen marktwerking, want de reiziger heeft niets te vertellen. Weliswaar moeten al die vervoerders advies vragen aan 'reizigersorganisaties' (die nog geen fractie van het totaal aantal reizigers vertegenwoordigd), maar de vervoerders mogen dat advies dan gewoon links laten liggen. De 'markt' heeft dus eigenlijk niets te zeggen en kan dus nauwelijks invloed uitoefenen. Het enige wat de huidige 'marktwerking' is, is een stoelendans tussen bedrijven wie de komende 10-15 jaar als veredeld overheidsbedrijfje mag gaan fungeren.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken
Hoe kom je er bij dat een commercieel bedrijf geen dividend uitkeert? Juist commerciële bedrijven keren dividend uit aan aandeelhouders. Waarom zou je anders een aandeel kopen?SuperGhost schreef:Echter: bij een commercieel bedrijf krijg je nooit dividend, dus een van welke schade is er dan sprake bij een eigen bedrijf?
Ook toen het nog geen dochter van DB was moest Arriva aanbesteden.SuperGhost schreef:Arriva is dan ook een Duits staatsbedrijf (aangezien het een dochter is van DB)Geert schreef:Wanneer je door de overheid betaald wordt om (o.a.) materieel in te kopen kan dat toch onder de aanbestedingsregels vallen (omdat het dan grotendeels of volledig met overheidsgeld betaald wordt). Volgens mij koopt Arriva zijn GTW's ook in via een aanbesteding.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken
Je weet best dat ik dividend aan de staat bedoel. En als de staat enig aandeelhouder is (zoals bij NS), dan roepen we met zijn allen dat het geen echt commercieel bedrijf is.Geert schreef:Hoe kom je er bij dat een commercieel bedrijf geen dividend uitkeert? Juist commerciële bedrijven keren dividend uit aan aandeelhouders. Waarom zou je anders een aandeel kopen?SuperGhost schreef:Echter: bij een commercieel bedrijf krijg je nooit dividend, dus een van welke schade is er dan sprake bij een eigen bedrijf?
- AppleMoose
- Berichten: 6035
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken
Als andere landen het in Nederland wel mogen maar een Nederlands "staats"bedrijf mag dat niet, dan zorg je toch voor een oneerlijke concurrentiepositie? Dan krijg je gewoon toestanden zoals we hebben gezien bij de Nederlandse energiebedrijven.Vinny schreef:Ik snap totaal niet wat hiervan het probleem is, zolang ze via een eerlijke procedure de concessie hebben binnengehaald. Al rijdt de Israëlische overheid in Nederland bussen, zolang de chauffeurs maar Nederlandstalig zijn kan dat prima. Dat is geen enkele rechtvaardiging voor de Nederlandse overheid om maar bussen te gaan rijden in willekeurige buitenlanden.Bee schreef:Maar het is wel wat de Duitse en Franse overheid in Nederland doet, bussen rijden.
Zolang het Nederlandse dochterbedrijf aan de regels houdt en eerlijk de concessies binnenhaalt, zie ik net zo min problemen als jij wanneer dochterbedrijven van buitenlandse staatsbedrijven hier het ov komen verzorgen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken
We hebben nu eenmaal geen zeggenschap over wat er in Israël gebeurd behalve dat we nog eens een keer Netanjahoe kunnen bellen met het vriendelijke verzoek om naast het accepteren van een vredesregeling voor de Palestijnen, ook eens werk te maken van het feit dat er Nederlanse busbedrijven zich mogen inschrijven om de Expressdienst Tel Aviv-Haifa te verzorgen. Ik denk dat dat verspilling is van telefoonkosten. We kunnen er beter voor zorgen dat het openbaar vervoer hier goed werkt, en dat houdt dus in dat je een zakelijke relatie hebt met het OV bedrijf en ze afrekent op resultaat ongeacht of de aandelen worden verhandeld op de beurs, in handen zijn van een klein clubje forummers of dat het een Israëlisch staatsbedrijf is.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken
Bij deelname van Franse bedrijven is het per definitie niet eerlijk omdat de markt in Frankrijk potdicht zit.Vinny schreef:Ik snap totaal niet wat hiervan het probleem is, zolang ze via een eerlijke procedure de concessie hebben binnengehaald. Al rijdt de Israëlische overheid in Nederland bussen, zolang de chauffeurs maar Nederlandstalig zijn kan dat prima. Dat is geen enkele rechtvaardiging voor de Nederlandse overheid om maar bussen te gaan rijden in willekeurige buitenlanden.Bee schreef:Maar het is wel wat de Duitse en Franse overheid in Nederland doet, bussen rijden.
Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken
Maar je houdt er in Nederland toch geen slechter OV aan over?
Het is een spectrum.
Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken
Als medewerker bij NS Stations Retail kan ik zeggen dat er wel degelijk stations zijn waar een lokale middenstander de boel exploiteert. Het gaat dan misschien wel om een handjevol stations, maar ze zijn er dus wel degelijk. In ieder geval bij enkele stations aan de Zeeuwse lijn zul je geen Kiosk of Stationshuiskamer vinden maar wel een lokale middenstander.SuperGhost schreef:Dat weet ik zo net nog niet, in het verleden (toen NS niet perse alles zelf wilde exploiteren) zaten er immers wél middenstanders op het station. Tuurlijk blijft het moeilijk, omdat de huur wel hoog zal zijn, maar de middenstand heeft dan tenminste een kans om op het station terecht te kunnen komen. Nu heeft de middenstand daar 0,0 kans op.
Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken
In Rijssen ook als ik me niet vergis.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken
Inderdaad ,Ommen en Mariënberg zijn hier ook goed geslaagde voorbeelden van. En hoewel het geen kleinschalige middenstand is, horen zaken die je bijna overal ziet als Bruna, Etos en Ako ook niet bij NS Stations. In Rotterdam heb je dan bijvoorbeeld ook nog Dudok zitten. Voor wat betreft bloemenzaken geldt ook dat die niet onder NSSR vallen.Gekko123 schreef:Als medewerker bij NS Stations Retail kan ik zeggen dat er wel degelijk stations zijn waar een lokale middenstander de boel exploiteert. Het gaat dan misschien wel om een handjevol stations, maar ze zijn er dus wel degelijk. In ieder geval bij enkele stations aan de Zeeuwse lijn zul je geen Kiosk of Stationshuiskamer vinden maar wel een lokale middenstander.SuperGhost schreef:Dat weet ik zo net nog niet, in het verleden (toen NS niet perse alles zelf wilde exploiteren) zaten er immers wél middenstanders op het station. Tuurlijk blijft het moeilijk, omdat de huur wel hoog zal zijn, maar de middenstand heeft dan tenminste een kans om op het station terecht te kunnen komen. Nu heeft de middenstand daar 0,0 kans op.
Re: Dijsselbloem in gesprek met NS over afstoten taken
Van de Bruna's op de stations is AKO de franchisenemer, binnenkort worden alle Bruna's en huidige AKO's naar AKO Nieuwe Stijl omgebouwd, na het afsluiten van een samenwerkingsovereenkomst met NS Stations.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 164 gasten