Dieselen in de Pfalz (35 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Dieselen in de Pfalz (35 foto's)

Bericht door Suus »

Na een zomer zonder vakantie en twee maanden hard werken was afgelopen vrijdag en zaterdag een goed moment om er even op uit te trekken. Voor het derde jaar op rij ging deze tweedaagse uitstap naar het uitgebreide spoorlijnennet in de Pfalz, een heuvel- tot bergachtig gebied in het zuiden van de Duitse deelstaat Rheinland-Pfalz (je zag het aankomen waarschijnlijk). Ondanks dat er ook in deze regio behoorlijk in het spoorwegennet is geschrapt, kent het gebied nog een uitgebreid spoorwegennet. Samen met het eerdergenoemde uitdagende landschap een ideaal gebied om twee dagen in treintjes te rijden en bordjes te fotograferen.

Omdat het gebied hier niet al te bekend zal zijn heb ik even een uitsnede van de lijnennetkaart gemaakt en daarop de route getekend:
Afbeelding
Op dag 1 ging het met ICE en Intercity naar Bingen Hbf, waarna de route met blauwe pijlen werd gevolgd. De rit eindigde in Homburg waar in de plaatselijke jeugdherberg werd overnacht. Op dag 2 werd de route met roze pijlen gevolgd. De rit eindigde in Mainz waarna met de Eurocity en ICE terug naar Nederland werd gereisd.

Afbeelding
Dag 1 begon met de trein van half zeven, die meteen vijf minuten vertraging opliep door een eerdere wisselstoring. Het mocht uiteindelijk allemaal niet zo'n naam hebben, want uiteindelijk was ik ruim op tijd in Utrecht voor de ICE.

Afbeelding
Ondanks een overwegstoring kwamen de ICE toch bijna op tijd aan in Düsseldorf. Hier de trein na aankomst.

Afbeelding
En hier een half uur later de intercity van Emden naar Konstanz, die door de seinhuisbrand in Mülheim-Styrum ongeveer vijf minuten vertraging had. Deze trein bleek erg populair, dus de reserveringen kwamen goed van pas. De trein zelf was een beetje een allegaartje van rijtuigen, sommige waren gemoderniseerd maar o.a. ons rijtuig was dat duidelijk niet. De vertraging werd er ook niet uitgereden en liep om onduidelijke redenen zelfs nog iets op gedurende de rit.

Afbeelding
Het reserveringensysteem was in ons rijtuig blijkbaar kapot, zodat op de ouderwetse papieren briefjes werd teruggevallen. Blijkbaar was de printer daarvoor ook kaduuk, want de reserveringen in ons rijtuig waren handgeschreven.

Afbeelding
Door de vertraging liep onze geplande overstap in Bingen in de soep. Gelukkig kon het gehele programma zonder problemen een uur verschoven worden, er was nu wat tijd om rustig over te stappen. Hier staat links op spoor 203 de trein (een Talent) naar Kaiserslautern klaar, rechts op spoor 201 staat een tussendienst Bingen - Mainz van de MittelRheinBahn klaar (Desiro ML) om te vertrekken zodra een doorrijdende intercity is gepasseerd.

Afbeelding
De trein uit Bingen kwam na een mooie rit van 80 minuten in Kaiserslautern aan op spoor 1. Ondanks dit afwijkende aankomstspoor (gepland was spoor 120) hadden we een cross-platform overstap op de volgende trein naar Lauterecken-Grumbach, die in Kaiserslautern Hbf al op spoor 40 gereed stond. De perronnummering in Kaiserslautern zou je onoverzichtelijk kunnen noemen.

Afbeelding
Het spoorlijntje naar Lauterecken-Grumbach, bekend als de Lautertalbahn, is een bochtige lijn van 35 kilometer. Tijdens deze afstand daalt de spoorlijn bijna 70 meter naar het laagste punt bij Lauterecken-Grumbach. De spoorlijn volgt daarbij zeer nauw het riviertje de Lautern, vandaar ook de naam. Lauterecken-Grumbach was vroeger een heus spoorknooppunt, maar tegenwoordig rijdt er nog maar eens per uur een trein naar Kaiserslautern. In de andere richtingen loopt tegenwoordig een lange draisinelijn van bijna 40 kilometer. Lauterecken-Grumbach is een van de drie opstapplaatsen hiervan.

Afbeelding
Ondanks dat de lijn naar Lauterecken slechts 35 kilometer lang is zijn door de trage en langzame exploitatie maar liefst drie treinen voor de dienstregeling nodig. Vlak na aankomst in Lauterecken vertrok dan ook de trein die een kering van 1u04 minuten in Lauterecken had gemaakt. Deze trein reed vrij verrassend met oude Baureihe 628's. (Deze foto is dan ook genomen voor de foto hierboven)

Afbeelding
Naast het treinstation lag een klein busstation. Daar moest even gewacht worden op buslijn 270 naar Kusel, die de opgeheven treindienst tussen Lauterecken en Altenglan vervangt. Tijdens de rit kwamen we meerdere malen langs de draisinebaan. Op het busstation van Lauterecken kwam de ene na de andere bus voorbij die in Nederland al in het museum bijgeplaatst zou zijn, zoals deze O405NÜ. Lijn 270 werd echter gereden met een behoorlijk nieuwe Lion's City in een 13,5 meter uitvoering (waar ik geen foto van heb).

Afbeelding
Het eerste was na aankomst in Kusel opviel, was dat er een voormalige belbus van De Lijn op het busstation stond, klaar om een stadsbuslijn in Kusel te rijden. Helaas heb ik niet kunnen achterhalen waar deze bus precies heeft gereden.

Afbeelding
Afbeelding
Niet veel later kwam de trein uit Kaiserslautern binnengereden. Ook hier stonden net buiten het station nog een paar 628's weggezet. Op het andere perron in Kusel stond een Talent aan de depotvoeding. De dienstregeling op de lijn naar Landstuhl is bij benadering een uurdienst, met een wat wisselend patroon om alle lijnen netjes in de dienstregeling te krijgen. De meeste treinen rijden door naar Kaiserslautern, maar niet allemaal.

Afbeelding
In Landstuhl werd voor het laatste stukje naar Homburg met de RB70 gereisd. De eerste elektrische trein sinds de intercity 's ochtends en de eerste regionale trein met kaartcontrole van de dag. In Homburg werd overnacht in de zeer luxueuze jeugdherberg en de dag afgesloten met een enorme schnitzel met een gigantische salade on the side en een glas lokaal bier.

Dag 2
Afbeelding
Dag twee begon iets voor negenen op station Homburg Hauptbahnhof voor een kort ritje naar Rohrbach(Saar). Opnieuw werd dit korte stukje afgelegd in een 425, wat niet zo verrassend is aangezien alle stoptreinen die elektrisch kunnen rijden in deze regio met de 425 of een 426 wordt gereden. Helemaal op de achtergrond staat er nog één, waarmee de S1 naar Osterburken gereden gaat worden, een rit van vier uur (!).

Afbeelding
Aan de andere kant van het perron stond iets interessanters, namelijk een SüWeX-Flirt. Ik had ze de dag ervoor al een aantal keer gezien, maar dit was de eerste kans om ze op de foto te krijgen. Waarschijnlijk zijn dit de meest luxe Flirt's die in Duitsland rijden, ze hebben er in ieder geval voor gezorgd dat er in Trier helemaal geen intercity's meer komen en voor Saarbrücken hebben ze na slechts een jaar ook de intercity's weggepest.

Afbeelding
Rohrbach dan. De perrons zien er relatief netjes uit, maar het verder totaal verkrotte treinstation is geen bestemming op zich. We waren hier vooral voor de overstap op de trein naar Pirmasens. Tijdens de overstap komt deze 151 voorbij die we een kwartiertje geleden nog in Homburg hadden zien rangeren.

Afbeelding
Rohrbach kon gelukkig snel achter ons gelaten worden. Deze Desiro Classic, die wel wat vreemde geluidjes produceerde, zou daar voor zorgen.

Afbeelding
Hier de Desiro op het eindpunt in Pirmasens Hauptbahnhof. Lang mocht de trein niet bijkomen, want binnen een paar minuten ging de trein weer terug naar Saarbrücken.

Afbeelding
Onze reis ging verder naar Kaiserslautern, waar ze liever Talenten zien. Misschien klinkt het al wat door in het verhaal, maar ik heb dit type trein nooit zo gemogen omdat ze zo afschuwelijk oncomfortabel zijn. De serie in de regio Kaiserslautern rondrijdt zijn ook zeker niet de meest comfortabelste treinen, maar hebben in ieder geval nog een beetje vulling in de stoelen en een armleuning aan het gangpad. Dat kan je van die krengen die naar Enschede rijden niet zeggen.

Afbeelding
Na aankomst in het best wel koude Kaiserslautern kon nogmaals een SüWeX op de foto geplaatst worden. Deze trein was net uit Mannheim aangekomen en had nog een lange weg te gaan naar Koblenz.

Afbeelding
Ik kon mij meteen omdraaien voor de binnenkomst van de TGV naar Frankfurt. Daarnaast nog een SüWeX, afkomstig uit Koblenz die hier eindigde.

Afbeelding
Aan de andere zijde van het perron stond aan de overkant de RE6 naar Karlsruhe klaar, die sinds afgelopen december een paar keer per dag naar Kaiserslautern rijdt voor aansluitingen van/naar de TGV. Dit waren twee Desiro Classic's. In de regio Kaiserslautern zijn praktisch alle Talent en Desiro's vernoemd naar plaatsen langs de spoorlijnen en naar een paar voetballers. Dat geeft de treinen een leuk regionaal tintje. Op het lijntje naar Kusel de dag ervoor hadden we zelfs een trein die naar een van de tussenstations was vernoemd, op de lijn naar Pirmasens hadden we een trein vernoemd naar een station aan de lijn naar Lauterecken-Grumbach. Achter de RE6 stond de S2 klaar, waarmee naar het volgende Hauptbahnhof van de dag gereisd kon worden: Neustadt an der Weinstraße.

Afbeelding
In Neustadt vond het jaarlijkse "Deutsches Weinlesefest" plaats direct voor het station, maar tijd voor een feestje was er niet want er moest nog een heel parcours aan treinen afgelegd worden die middag langs de Weinstraße. Het begon met een leuk ritje met de RB45 naar Freinsheim. Het zou die dag de eennalaatste dag zijn dat er 628's op deze lijn werden ingezet, de maandag erna begon het proefbedrijf met gloednieuwe linten.

Afbeelding
In Freinsheim volgde een korte intermezzo met de RB46 naar Grünstadt, ook die lijn werd gereden met een 628.

Afbeelding
Na het korte intermezzo werd in Grünstadt weer overgestapt op de RB45 naar Monsheim, die, je raadt het al, ook met een 628 werd gereden.

Afbeelding
Deze trein behoorde tot de tweede bouwserie 628 en had nog het originele interieur van eind jaren '70, begin jaren '80. Leuk kleurtje voor de Nederlanders in de trein (andere reizigers waren amper te vinden)...

Afbeelding
We hadden de smaak te pakken, want in Monsheim werd er nog maar eens een 628 genomen, deze keer voor een iets langer stukje naar Alzey.

Afbeelding
In Alzey kwam er dan eindelijk verandering, na de vierde 628 van die dag mocht er nu in een luxueuze LINT54 van Vlexx gereisd worden. Eerst even een stukje naar Kirchheimbolanden, plaatselijk ook wel Kibo genoemd...

Afbeelding
En omdat het station van Kibo toch wel heel erg saai bleek te zijn direct met dezelfde trein naar Mainz. Onderweg hebben we ons nog kostelijk vermaakt met de "populairste" bestemmingen van de Vlexx-kaartautomaten, die de meest random bestemmingen toonden zoals Itzehoe en Aachen-Rothe Erde :mrgreen:

Afbeelding
Organisatorisch mag er dan bij Vlexx het een en ander aan schelen, het humeur van hun machinisten is in ieder geval goed :mrgreen:

Afbeelding
In Mainz kwam tijdens het wachten op onze Eurocity nog een andere Eurocity voorbij die misschien wel beter in het reisprogramma had gepast, uit Oostenrijk naar Münster. Nadeel van die Oostenrijkse rijtuigen is wel dat het allemaal van die zespersoonscoupétjes zijn, en daar moet je van houden (ik dus niet)...

Afbeelding
Ook nieuw voor mij is de 430 die op de S-Bahn rijdt, in Frankfurt en Stuttgart is dit de opvolger van de 420. Ik vind hem hem een beetje plomp, maar dat is het gevolg van die nieuwe TSI-regels...

Afbeelding
Een oude vertrouwde 143 mag natuurlijk ook niet ontbreken in een reisverslag. :)

Afbeelding
En daar was dan de Eurocity uit Zwitserland die ons tijdens de zonsondergang door het Rijndal naar Köln bracht. Daar ging het met de ICE terug naar Utrecht.
Laatst gewijzigd door Suus op di 20 okt 2015, 22:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dieselen in de Pfalz (35 foto's)

Bericht door Thom91 »

Leuk!
Komt wel goed schatje.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Dieselen in de Pfalz (35 foto's)

Bericht door STF »

Ik zie grotendeels kruisjes i.p.v. foto's, slechts een zeer klein aantal werkt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dieselen in de Pfalz (35 foto's)

Bericht door Suus »

STF schreef:Ik zie grotendeels kruisjes i.p.v. foto's, slechts een zeer klein aantal werkt.
Mogelijk is Imgur op het moment overbelast. Alle foto's werken wel namelijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Dieselen in de Pfalz (35 foto's)

Bericht door isadora »

Naast al die "wadlopers" gelukkig een breed assortiment aan andere treinen.
Druk programma voor twee dagen, leuk verslag. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Dieselen in de Pfalz (35 foto's)

Bericht door Ardan »

Leuk verslag! :pos: Ik ken het daar niet maar de omgeving ziet er zo te zien prachtig uit.
Die spoornummeringen :')
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dieselen in de Pfalz (35 foto's)

Bericht door Suus »

Ardan schreef:Leuk verslag! :pos: Ik ken het daar niet maar de omgeving ziet er zo te zien prachtig uit.
Die spoornummeringen :')
De Pfalz is echt leuk om doorheen te toeren! Zelfs al doe je alleen de Pfälzische Ludwigsbahn in een TGV of ICE is het leuk, want ook die lijn gaat dwars door het heuvellandschap en een van de grootste natuurgebieden van Duitsland. Alle spoorlijnen zijn er zo krom als bananen :pos:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dieselen in de Pfalz (35 foto's)

Bericht door Daniel »

Leuk verslag, zitten ook een aantal best fraaie platen tussen. En tja, op die foto van die ex-De Lijn belbus valt me toch vooral die bus erachter op... zou 'ie soms op lijn 207 rijden? :lol:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Dieselen in de Pfalz (35 foto's)

Bericht door Milco »

Leuk verslag! (y)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Dieselen in de Pfalz (35 foto's)

Bericht door AppleMoose »

Leuk verslag. Het is wel vooral erg veel trein, iets meer foto's van de omgeving zou je verslag wat aantrekkelijker maken ;)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Dieselen in de Pfalz (35 foto's)

Bericht door Karl »

Leuk om eens wat treinen uit die regio te zien, al is de omgeving ook echt de moeite waard om iets langer te blijven...
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dieselen in de Pfalz (35 foto's)

Bericht door Meltrain »

Leuk. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Dieselen in de Pfalz (35 foto's)

Bericht door Etienne »

Leuk reisverslag :)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Dieselen in de Pfalz (35 foto's)

Bericht door Ronald »

Leuke plaatjes. Wel wat veel rood inderdaad (A)
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Dieselen in de Pfalz (35 foto's)

Bericht door Timon91 »

Het duurde even voordat alle foto's een keer wilden laden, maar het was de moeite van het wachten waard :pos: Ik heb ervan genoten! :D
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Dieselen in de Pfalz (35 foto's)

Bericht door Zugführer »

Veel treinen inderdaad :mrgreen:
Leuk!
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dieselen in de Pfalz (35 foto's)

Bericht door waldo79 »

Originele bestemming om naar toe te reizen :wink:
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Dieselen in de Pfalz (35 foto's)

Bericht door julsteren »

Interessant leesvoer :pos: en wat vind ik het Hbf van Pirmasens een triest hok :P
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
MarkNL
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Dieselen in de Pfalz (35 foto's)

Bericht door MarkNL »

Leuke foto's, lijkt me een leuk gebied om in te treinen ja :)! In een SuWex-Flirt heb ik eerder dit jaar ook gezeten, vind het persoonlijk best comfortabele en fijne treinen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten