Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Men is bij de metrovervangende buslijnen nu toch wel door de lijnnummers heen, want de busdienst volgend weekend tussen Ganzenhoef en Gaasperplas krijgt het (op het eerste gezicht nogal willekeurig gekozen) nummer 92.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Vervangende busdienst? Zouden de reguliere buslijnen dat handjevol reizigers echt niet op kunnen vangen?
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De vervangende busdienst is vooral zodat reizigers niet te veel betalen. Bus 92 rijdt volgens het metrotarief, lijn 41 en 45 volgens het "route-over-de-weg-tarief" wat hoger is.Ardan schreef:Vervangende busdienst? Zouden de reguliere buslijnen dat handjevol reizigers echt niet op kunnen vangen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Snap niet waarom ze zo'n pendeldienst niet gewoon lijn 53 laten filmen met op het display "Metrodienst Station A - Station B". Zo doen ze het in bijv. Brussel ook.
-
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Wegens een staking is er aanstaande donderdagochtend tussen 05,00u en 08,30u, met uitzondering van de IJ- veren, geen GVB- verkeer in de regio Amsterdam: http://www.at5.nl/artikelen/148376/gvb- ... abp%5E0.75
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
En wat film je dan op een traject met meerdere lijnen? Over twee weken is er weer lijn 57 die lijn 50/54 vervangt.n-evo schreef:Snap niet waarom ze zo'n pendeldienst niet gewoon lijn 53 laten filmen met op het display "Metrodienst Station A - Station B". Zo doen ze het in bijv. Brussel ook.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Volgens mij heb jij het niet helemaal begrepen :') (A)VIRM schreef:Wat is het nut van de OV-chipkaart ... ik als klant wil
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
:Y
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
"Pendelbus metro 50 - 54"JWM schreef:En wat film je dan op een traject met meerdere lijnen? Over twee weken is er weer lijn 57 die lijn 50/54 vervangt.
Toen we in Brussel waren snapte we het ook allemaal gewoon toen er pendelbussen voorbij kwamen met "Metro 5-6" op de displays. Het spreek in ieder geval meer tot de verbeelding dan van die willekeurige lijnnummers.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
"Metro 5-6"? :? Het enige traject dat lijn 5 en 6 parallel rijden is tussen Beekkant en Weststation.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Op de locatie waar ooit het oude Station Sloterdijk was (vermoed ik zo) liggen tot op heden nog de oude sporen van tram 12 met wissels waar de Combino's ongelofelijk schokkerig en langzaam overheen rijden. Die worden nu eindelijk vervangen door nieuwe rails die precies tussen de oude sporen lopen. Ziet er netjes uit ook met nieuwe bovenleidingsmasten.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Boeit het heel erg? Het was alweer paar jaar gelden. Er stonden 2 metrolijnen vermeld op de displays die op een bepaald stuk werden vervangen door pendelbussen. Vervang "5 - 6" gerust met 2 andere lijnnummers die volgens jou wel kloppen.Meltrain schreef:"Metro 5-6"? :? Het enige traject dat lijn 5 en 6 parallel rijden is tussen Beekkant en Weststation.
Vond deze oplossing als niet-Brusselaar zijnde in ieder geval duidelijk overkomen. Beter dan zomaar een lijnnummer verzinnen. Staat me vaag iets van bij dat GVB het vroeger zo ook deed "Tramdienst lijn 2" of iets in die richting. (Alvast excuses als het niet exact klopt. )
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Nouja, het zal technisch wel ingewikkeld zijn omdat in de diverse systemen te krijgen. Zie ook de nachtbussen die een ander nummer krijgen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dat laatste klopt exact. In de 90er jaren woonde ik bij de Plesmanlaan. Heb daar wel eens in een bus gezeten i.v.m. flinke aanrijding voorbij het Hoofddorpplein. De bus filmde "2 TRAMDIENST".n-evo schreef: Vond deze oplossing als niet-Brusselaar zijnde in ieder geval duidelijk overkomen. Beter dan zomaar een lijnnummer verzinnen. Staat me vaag iets van bij dat GVB het vroeger zo ook deed "Tramdienst lijn 2" of iets in die richting. (Alvast excuses als het niet exact klopt. )
Overzichtelijker is het systeem wat in Keulen gebruikt wordt. Busnummers 101-119 zijn gereserveerd voor SEV (Schienenersatzverkehr). Bij storingen of werkzaamheden op een bepaalde tramlijn worden bussen ingezet in de 1xx nummerserie met het tramlijnnummer erachter. Dus een SEV bus op tramlijn 5 wordt de 105. Iedereen weet dat in Keulen, dus geen onduidelijkheden.
Zoiets kan in Amsterdam ook. Misschien niet in de 1xx nummerreeks. Je kan bijvoorbeeld ook de 9xx nummerreeks gebruiken. Werkzaamheden bij metro 53. Vervangend vervoer met bus 953. Hoe moeilijk kan het zijn?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Als lijn 5/51 eruit ligt op het baanvak zie ik ook altijd Citaro's met "51 PENDELDIENST" rijden.
Overigens hoorde ik gisteren in lijn 1 dat de halteafroep weer veranderd is naar "overstappen op de lijnen", ipv lijn in enkelvoud. Ook Stadsvervoer is eruit gehaald bij Leidseplein en de Lelylaan. Hier worden nu gewoon de lijnen opgenoemd. Beetje jammer wel dat lijn 3 wordt genoemd op het Leidseplein, en de 10 mist... Op lijn 2 heb ik deze wijziging nog niet gehoord. Wel wordt lijn 145 nu ook genoemd op het Hoofddorpplein ipv "streekvervoer".
Overigens hoorde ik gisteren in lijn 1 dat de halteafroep weer veranderd is naar "overstappen op de lijnen", ipv lijn in enkelvoud. Ook Stadsvervoer is eruit gehaald bij Leidseplein en de Lelylaan. Hier worden nu gewoon de lijnen opgenoemd. Beetje jammer wel dat lijn 3 wordt genoemd op het Leidseplein, en de 10 mist... Op lijn 2 heb ik deze wijziging nog niet gehoord. Wel wordt lijn 145 nu ook genoemd op het Hoofddorpplein ipv "streekvervoer".
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Nog iets opvallends: de naamswijziging van het Sint Lucas Andreas Ziekenhuis in "OLVG West", die vorige week officieel werd, wordt wel omgeroepen in tram 13 ("Onze Lieve Vrouwe Gasthuis, locatie West") maar (nog) niet in metrolijn 50.
足元にご注意下さい
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
En 'Medisch Centrum Slotervaart' i.p.v. 'Slotervaartziekenhuis' in tram 2 bij de Louwesweg. Doe maar luxe heurrr!
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Vanaf donderdag is de Dam vijf dagen tramloos, dat is volgensmij toch wel uniek: http://www.gvb.nl/omleidingen/gepland/s ... -muntplein
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De Utrechtsestraat wordt eenrichtingsverkeer stad-uit, wat met de enorme hoeveelheid trams logisch is maar ook consequenties heeft, want het wordt praktisch onbereikbaar (lees, met zeer lange overwegen en/of meerdere overstappen) vanuit Zuid
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Fijn, is dan nu de oversteek van het Museumplein van tram 16 (tussen de haltes Musemplein Concertegbouwplein en Museumplein Gabriël Metsustraat) aan de beurt?n-evo schreef:Op de locatie waar ooit het oude Station Sloterdijk was (vermoed ik zo) liggen tot op heden nog de oude sporen van tram 12 met wissels waar de Combino's ongelofelijk schokkerig en langzaam overheen rijden. Die worden nu eindelijk vervangen door nieuwe rails die precies tussen de oude sporen lopen. Ziet er netjes uit ook met nieuwe bovenleidingsmasten.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Het kruispunt bij het Concertgebouw moet in 2016 compleet vervangen worden, dat is al enige jaren uitgesteld vanwege de omleiding van lijn 24 maar kan niet langer uitgesteld worden. Dan worden ook de bogen die lijn 24 gebruikt weer verwijderd (waren altijd als tijdelijk bedoeld) en de halte aan de noordzijde verwijderd.
Dergelijke grote kruisingen moeten in theorie elke 15 jaar helemaal vervangen worden.
Dergelijke grote kruisingen moeten in theorie elke 15 jaar helemaal vervangen worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Hoe gaat de 24 dan rijden? Weteringcircuit - Van Woustraat - Ceintuurbaan - Roelof Hartplein -eigen route?
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Via de Ferdinand Bol, zoals vroeger.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Die sporen worden in 2016 teruggelegd? Nice, wissiknie :)
Ik doe ook maar wat
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 145 gasten