Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
De Brusselse regering heeft een investeringsplan voor de MIVB ter waarde van 5,2 miljard euro goedgekeurd. Het plan zal in fases worden uitgevoerd over een periode van tien jaar, te beginnen in het eerste kwartaal van 2016.
Concrete bestanddelen van het plan zijn:
Er wordt een nieuwe metrolijn van Bordet naar Albert gebouwd. Zoals bekend zal deze bestaan uit een nieuwe tunnel tussen Bordet en het Noordstation, het ombouwen van de volledige Noord-Zuid-prémetro exclusief Lemonier waarvoor een nieuwe tunnelconstructie bij Grondwet wordt gebouwd. De volledige lijn zal in 2024 geopend worden.
De bestaande metrolijnen 1/5 en 2/6 zullen een nieuw beveiligingssysteem krijgen. De metro wordt niet geautomatiseerd, wel krijgen lijn 1/5 nieuwe metrovoertuigen. De bestaande metrovoertuigen van deze lijn zullen verhuizen naar lijn 2/6, waarvan het materieel is afgeschreven.
De verlenging van de metro naar de Heizelvlakte gaat niet door. Ook komt er geen Skytrain van het Noordstation naar Thurn en Taxis.
De tramlijnen 3, 7 en 9 worden verlengd naar de Heizel.
Er komt een nieuwe tramremise op de Heizel. Hier kunnen reizigers in de toekomst overstappen op de tramlijnen van De Lijn.
Tram 94 wordt verlengd, maar pas tegen het einde van het investeringsplan.
Buslijn 71 wordt géén tram.
Het busnet wordt in een periode van drie jaar, van 2016 tot 2018, volledig hervormd. Het aantal lijnen gaat van 50 naar 54. 33 buslijnen krijgen een nieuwe route, twee buslijnen worden afgeschaft en er komen 4 volledig nieuwe buslijnen. Het volledige nieuwe busnetwerk is te downloaden op http://www.busplanmivb.be.
Zoals geregeld in wetgeving mag de MIVB alleen nog maar elektrische bussen aanschaffen. Omdat het nieuwe busnet meer voertuigen vereist en de aanschaf van dieselbussen verboden is zal afhankelijk van hoe snel de techniek zich ontwikkelt de aanpassing van het busnet tot 2020 kunnen doorlopen.
De buslijnen tussen Schuman en het vliegveld blijven bestaan, ondanks de komst van een streektram.
Er komt een nieuwe tramremise aan de oostzijde van de Heizel, bij Paleis 12. Daar komt een nieuw eindpunt voor lijn 3, 7 en 9, die elk vanaf hun bestaande eindpunt naar deze remise worden verlengd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Is het nu de bedoeling de noordzuidpremetrotunnel om te bouwen tot metrotunnel (waarvoor die ooit is aangelegd) of deels of een volledig nieuwe tunnel? Het eerste lijkt me niet te combineren met de bestaande tramlijnen die van de tunnel gebruik maken.
De Noord-Zuidas wordt bijna volledig omgebouwd tot metrotunnel behalve een stukje rond station Lemonier. Vanuit het noorden zal het mogelijk blijven voor trams om tot Rogier te blijven rijden.
Station Lemonier gaat dicht voor een nieuw ondergronds kruisingstation iets oostelijker, genaamd Grondwet. De metro komt op -3, de tram op -1. De bestaande toegang naar de tunnel in de overdekte straat bij het Zuidstation gaat dicht, in de Fonsnylaan komt een nieuwe tunnelingang inclusief ondergrondse halte voor de tram, deze is in al in ruwbouw aanwezig. Daarna gaat de tram verder door naar Grondwet en naar de overige tunneluitgangen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MarkNL schreef:Is het nu de bedoeling de noordzuidpremetrotunnel om te bouwen tot metrotunnel (waarvoor die ooit is aangelegd) of deels of een volledig nieuwe tunnel? Het eerste lijkt me niet te combineren met de bestaande tramlijnen die van de tunnel gebruik maken.