Investeringsplan OV Brussel 2015-2025

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Investeringsplan OV Brussel 2015-2025

Bericht door Suus »

De Brusselse regering heeft een investeringsplan voor de MIVB ter waarde van 5,2 miljard euro goedgekeurd. Het plan zal in fases worden uitgevoerd over een periode van tien jaar, te beginnen in het eerste kwartaal van 2016.

Concrete bestanddelen van het plan zijn:
  • Er wordt een nieuwe metrolijn van Bordet naar Albert gebouwd. Zoals bekend zal deze bestaan uit een nieuwe tunnel tussen Bordet en het Noordstation, het ombouwen van de volledige Noord-Zuid-prémetro exclusief Lemonier waarvoor een nieuwe tunnelconstructie bij Grondwet wordt gebouwd. De volledige lijn zal in 2024 geopend worden.
  • De bestaande metrolijnen 1/5 en 2/6 zullen een nieuw beveiligingssysteem krijgen. De metro wordt niet geautomatiseerd, wel krijgen lijn 1/5 nieuwe metrovoertuigen. De bestaande metrovoertuigen van deze lijn zullen verhuizen naar lijn 2/6, waarvan het materieel is afgeschreven.
  • De verlenging van de metro naar de Heizelvlakte gaat niet door. Ook komt er geen Skytrain van het Noordstation naar Thurn en Taxis.
  • De tramlijnen 3, 7 en 9 worden verlengd naar de Heizel.
  • Er komt een nieuwe tramremise op de Heizel. Hier kunnen reizigers in de toekomst overstappen op de tramlijnen van De Lijn.
  • Tram 94 wordt verlengd, maar pas tegen het einde van het investeringsplan.
  • Buslijn 71 wordt géén tram.
  • Het busnet wordt in een periode van drie jaar, van 2016 tot 2018, volledig hervormd. Het aantal lijnen gaat van 50 naar 54. 33 buslijnen krijgen een nieuwe route, twee buslijnen worden afgeschaft en er komen 4 volledig nieuwe buslijnen. Het volledige nieuwe busnetwerk is te downloaden op http://www.busplanmivb.be.
  • Zoals geregeld in wetgeving mag de MIVB alleen nog maar elektrische bussen aanschaffen. Omdat het nieuwe busnet meer voertuigen vereist en de aanschaf van dieselbussen verboden is zal afhankelijk van hoe snel de techniek zich ontwikkelt de aanpassing van het busnet tot 2020 kunnen doorlopen.
  • De buslijnen tussen Schuman en het vliegveld blijven bestaan, ondanks de komst van een streektram.
Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio ... /1.2472988
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Investeringsplan OV Brussel 2015-2025

Bericht door Meltrain »

Lijn 7 eindigt al bij Heizel. En als lijn 3 ook naar Heizel gaat wordt het eindpunt Esplanade niet meer bediend. :?
Of wordt hier iets anders bedoeld?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Investeringsplan OV Brussel 2015-2025

Bericht door Suus »

Er komt een nieuwe tramremise aan de oostzijde van de Heizel, bij Paleis 12. Daar komt een nieuw eindpunt voor lijn 3, 7 en 9, die elk vanaf hun bestaande eindpunt naar deze remise worden verlengd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MarkNL
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Investeringsplan OV Brussel 2015-2025

Bericht door MarkNL »

Is het nu de bedoeling de noordzuidpremetrotunnel om te bouwen tot metrotunnel (waarvoor die ooit is aangelegd) of deels of een volledig nieuwe tunnel? Het eerste lijkt me niet te combineren met de bestaande tramlijnen die van de tunnel gebruik maken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Investeringsplan OV Brussel 2015-2025

Bericht door Suus »

De Noord-Zuidas wordt bijna volledig omgebouwd tot metrotunnel behalve een stukje rond station Lemonier. Vanuit het noorden zal het mogelijk blijven voor trams om tot Rogier te blijven rijden.

Station Lemonier gaat dicht voor een nieuw ondergronds kruisingstation iets oostelijker, genaamd Grondwet. De metro komt op -3, de tram op -1. De bestaande toegang naar de tunnel in de overdekte straat bij het Zuidstation gaat dicht, in de Fonsnylaan komt een nieuwe tunnelingang inclusief ondergrondse halte voor de tram, deze is in al in ruwbouw aanwezig. Daarna gaat de tram verder door naar Grondwet en naar de overige tunneluitgangen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Investeringsplan OV Brussel 2015-2025

Bericht door Thom91 »

MarkNL schreef:Is het nu de bedoeling de noordzuidpremetrotunnel om te bouwen tot metrotunnel (waarvoor die ooit is aangelegd) of deels of een volledig nieuwe tunnel? Het eerste lijkt me niet te combineren met de bestaande tramlijnen die van de tunnel gebruik maken.
Zie voor meer informatie: viewtopic.php?f=37&t=11617
Komt wel goed schatje.
MarkNL
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Investeringsplan OV Brussel 2015-2025

Bericht door MarkNL »

Ah, dank beide :).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten