Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: RE: Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Klaasje »

Roeland schreef:Volgens mij moeten we, om deze discussie zuiver te voeren, de volgende informatie hebben:
Hoeveel reizigers per dag zijn er tussen:
* Dordrecht <--> Breda
* Dordrecht <--> Tilburg e.v.
* R'dam Zuid, Lombardijen, Barendrecht, Zwijndrecht <--> Breda e.v.
* Lage Zwaluwe en Dordrecht-zuid <--> Breda e.v.
Pas met die informatie kun je een goed beeld schetsen van de gevolgen van de verschillende Dordtse bedieningsmodellen.
Als we even heel praktisch kijken wat we al weten:
- Station Dordrecht heeft ongeveer 20.000 reizigers per dag
-Die reizigers verdelen zich over de richtingen Rotterdam, Roosendaal en Breda waarvan Rotterdam waarschijnlijk de helft of meer is.
-Een deel van de reizigers gebruikt een stoptrein.

Dan kan je tot de conclusie komen dat het aantal reizigers dat voordeel heeft van de IC naar Breda ergens tussen de paar honderd en maximaal 3.500 zitten.

Daarbij:
- Is het verlies voor reizigers naar Breda niet zo groot (4 min), dat is waarschijnlijk een groot deel.
- Het verlies voor reizigers naar Tilburg en verder wel groot maar dat zijn veel kleinere aantallen.

Conclusie is dan:
- Een kleine groep wordt hard getroffen.
- Een iets grotere groep wordt niet zo hard getroffen.
- Een grote groep gaat er niet echt op achteruit.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Bemined »

Er werd ooit in de lokale media beweerd dat 15% van de in- en uitstappers te Dordrecht de intercity naar Brabant gebruikte. Hoeveel daarvan verder dan Breda reist (die groep wordt het zwaarst benadeeld) stond er niet bij.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Daniel »

Afgelopen weekend kwam ik er trouwens toch langs, dus maar eens extra goed opgelet hoe de verhouding van instappers is (immers zit in het weekend de [serie=Intercity|2015|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] in Dordrecht kort voor de Sprinters richting Lage Zwaluwe). Nou is zaterdag natuurlijk niet bepaald een dag waarop de reizigersstromen het grootst zijn, maar toch geeft het enig beeld van de verhoudingen: maarliefst 3 wachtenden op de Sprinter terwijl er ruim 20 instappers voor de IC waren.
Ook Breda Prinsenbeek werd nog doorkruist vlak voor de Sprinter de andere kant op passeerde... daar stonden maarliefst 5 reizigers op de trein te wachten. Met dat soort aantallen zou je bijna een snelbus i.p.v. een trein inzetten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Thom91 »

20 instappers voor een IC, het mag de krant in. Opheffen die zooi!
Komt wel goed schatje.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door SuperGhost »

Die sprinter zal in Dordrecht natuurlijk ook nauwelijks wachtende reizigers voor Breda zelf kennen als de IC er nu nog direct voor vertrekt.

Vergelijk het bijvoorbeeld eens met hoe de IC's en sprinters op Arnhem-Nijmegen ingelegd zijn. Vanaf Arnhem vertrekken de stoppende treinen (dus ook incl. de 3600) direct na de echte IC's en stappen er nauwelijks tot geen reizigers voor Nijmegen 'CS' in op Arnhem 'CS'. Andersom zijn in Nijmegen die treinen beter gespreid (6-8) en zie je wél reizigers voor Arnhem 'CS' instappen in de stoppende treinen.

Als op Dordrecht-Breda de IC en sprinter beter gespreid zouden zijn, zul je denk ik ook hetzelfde zien als 's avonds op Arnhem-Nijmegen, waar op die momenten dan de 3000 (non-stop IC) en 3600 (stop-IC) dan nog rijden en aardig gespreid liggen. Op die momenten zie je dat de 3600 ook genoeg reizigers tussen deze steden vervoerd. De reizigers plannen dan niet perse op de non-stop IC. De stoppende trein wordt weldegelijk als volwaardig alternatief gezien.

Qua reistijd is het verschil tussen sprinter en IC op Arnhem-Nijmegen zeker vergelijkbaar met Dordrecht-Breda, dus alleen een stoppende trein hoeft helemaal niet onacceptabel te zijn.

23 reizigers in totaal per half uur is wel erg weinig, zelfs voor een zaterdag. Dat zijn aantallen die je in Zutphen verwacht voor de trein naar Winterswijk...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Vinny »

Ik blijf twee keer per uur een sprinterverbinding tussen twee steden met meer dan 100.000 inwoners wel erg karig vinden. Tot nu toe heeft niemand mij overtuigend kunnen uitleggen waarom de Moerdijkbrug een onneembare hindernis vormt voor de gemiddelde treinforens. Tussen Sneek en Leeuwarden, steden die op ongeveer dezelfde afstand liggen en veel minder inwoners hebben rijden 3 keer per uur treinen en over een aantal jaar is het eindbeeld vier treinen per uur in de ochtend- en avondspits.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Thom91 »

Het standpunt "twee steden met 100k inwoners en een sprinterverbinding is te weinig" is ook moeilijk serieus te nemen dus verwacht niet teveel inhoudelijke reacties.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Geert »

Vinny schreef:Ik blijf twee keer per uur een sprinterverbinding tussen twee steden met meer dan 100.000 inwoners wel erg karig vinden. Tot nu toe heeft niemand mij overtuigend kunnen uitleggen waarom de Moerdijkbrug een onneembare hindernis vormt voor de gemiddelde treinforens. Tussen Sneek en Leeuwarden, steden die op ongeveer dezelfde afstand liggen en veel minder inwoners hebben rijden 3 keer per uur treinen en over een aantal jaar is het eindbeeld vier treinen per uur in de ochtend- en avondspits.
Wellicht omdat er in het geval Sneek-Leeuwarden ook nauwelijks andere grote steden in de buurt zijn (Heerenveen misschien) met een centrumfunctie zoals onderwijs, werkgelegenheid, etc. In het geval van Dordrecht heb je Rotterdam al als grote trekker, voor zowel reizigers uit Breda (die gaan eerder naar Rotterdam dan naar Dordrecht) als reizigers uit Dordrecht (die gaan eerder naar Rotterdam dan Breda). Totaal niet te vergelijken met Sneek-Leeuwarden.
Daniel schreef:Afgelopen weekend kwam ik er trouwens toch langs, dus maar eens extra goed opgelet hoe de verhouding van instappers is (immers zit in het weekend de [serie=Intercity|2015|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] in Dordrecht kort voor de Sprinters richting Lage Zwaluwe). Nou is zaterdag natuurlijk niet bepaald een dag waarop de reizigersstromen het grootst zijn, maar toch geeft het enig beeld van de verhoudingen: maarliefst 3 wachtenden op de Sprinter terwijl er ruim 20 instappers voor de IC waren.
Maar de vraag was toch niet wat de verhouding IC-sprinterreizigers is? Die sprinter moet toch rijden, immers Dordrecht-Zuid, Lage Zwaluwe en Prinsenbeek moeten bediend blijven. De verhouding tussen aantal doorgaande reizigers Rotterdam -> Breda e.v. vs. aantal instappers te Dordrecht is veel interessanter.

Het lijkt me dat er meer dan 20 doorgaande reizigers in die 1900 zaten. Die zouden in de nieuwe situatie profiteren van 8 minuten kortere reistijd, terwijl de 20 instappers in Dordt ongeveer 8 minuten langere reistijd zullen krijgen en 3 reizigers in Dordrecht een even lange reistijd behouden. -> Dat is de vergelijking die je zou moeten maken.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Daniel »

@SuperGhost: zo bedoel ik het niet helemaal. Het ging meer om wie er werkelijk naar de Sprinterstations reist wat je mooi ziet als treinen vrijwel gelijk vertrekken. Dat een Sprinter acceptabel gevonden wordt zegt immers niks over of een doorgaande trein een verbetering is.

@Geert: Dordrecht Zuid en Lage Zwaluwe worden nog bediend door de [serie=Stoptrein|2015|Roosendaal - Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie]. En over Prinsenbeek hadden we het eerder al: een sneltrein die alleen in Prinsenbeek stopt bediend de vraag het beste.

Er zaten trouwens opvallend weinig reizigers (ook vanuit Rotterdam) in die [serie=Intercity|2015|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie]. En ja ik was zelf ook een doorgaande reiziger die zaterdag... Maar die 8 minuten winst zag ik desondanks weinig voordelen van: kwartiersligging met ICd had voor m'n busoverstap in Breda niet uitgemaakt en 8 min. later uit Rotterdam vertrekken had geen aankomst met een trein later mogelijk gemaakt. Dan was de overstap te krap geweest.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door JWM »

In de beantwoorden kamervragen staat dat de NS de sprinter Dordrecht - Breda wil doortrekken naar Den Bosch. Krijgen we dan een sprinter Woerden - Den Haag via Brabant...?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Suus »

Dat, of Den Haag - Breda - Nijmegen, aangezien de sprinters in Den Bosch mogelijk ook omgeklapt moeten worden vanwege het versnellen van de [serie=Intercity|2015|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie].
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Thom91 »

Heeft Nijmegen ook zijn directe verbinding met Den Haag weer terug *O*
Laatst gewijzigd door Thom91 op wo 21 okt 2015, 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Komt wel goed schatje.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door starx »

Daar heb je wel een punt. Ik verkeerde in de veronderstelling dat de [serie=Stoptrein|2015|Breda - 's-Hertogenbosch13600[/serie] en de [serie=Stoptrein|2015|'s-Hertogenbosch - Utrecht Centraal16000[/serie] wel gekoppeld zouden blijven. Maar als de [serie=Intercity|2015|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] verschuift, dan moeten de sprinters rond Den Bosch ook verschoven worden. Als de [serie=Stoptrein|2015|'s-Hertogenbosch - Nijmegen4400[/serie] aan de [serie=Stoptrein|2015|Breda - 's-Hertogenbosch13600[/serie] wordt gekoppeld, dan wordt dat een treindienst Den Haag - Breda - Den Bosch - Nijmegen - Arnhem. En als dan ook nog de [serie=Stoptrein|2015|Deurne - Eindhoven - 's-Hertogenbosch9600[/serie] met de [serie=Stoptrein|2015|'s-Hertogenbosch - Utrecht Centraal16000[/serie] wordt gekoppeld, dan wordt dat Den Haag - Utrecht - Den Bosch - Eindhoven - Deurne.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door SuperGhost »

Het lijkt me haast wel zeker dat er in 's-Hertogenbosch doorgekoppeld wordt, aangezien dat station nu niet zo geschikt is voor keren.

Hoe er doorgekoppeld wordt is maar afwachten, je kunt in ieder geval niet uitgaan van de huidige tijden van de 4400, want door de versnelling van de 3600 zal de 4400 ook verschuiven (gaat eerder uit Nijmegen vertrekken).

Maar ik denk dat dat verder niet zo veel zal uitmaken, ik betwijfel of er veel reizigers vanuit Dordrecht per sprinter verder dan 's-Hertogenbosch zullen reizen. En voor reizigers vanaf Dordrecht naar Arnhem en Nijmegen kan het wellicht zelfs beter zijn om eens te gaan werken naar een doorgaande trein over de Betuwelijn (Arriva ook toestemming geven om op het missende stukje Tiel-Geldermalsen te mogen rijden).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Daniel »

Ik weet niet of er nu zoveel reizigers helemaal van Dordrecht naar Arnhem zullen reizen, maar in elk geval was het in het verleden zo dat de verbinding binnendoor met de boemeltjes net zo snel was als via Rotterdam of Breda met ICs en/of sneltreinen, dat was in kilometers immers een omweg. Heb zelf diverse keren nog die route genomen toen ik nog in Dordrecht woonde en in Arnhem stage liep.

Overigens gaat dat net zo snel zijn tegenwoordig waarschijnlijk niet meer op: sinds het splitsen van de stoptreinen in Geldermalsen verviel was er immers alleen nog een aansluiting uit Tiel naar Dordrecht en ook de MerwedeLingeLijn is langzamer geworden na de komst van Arriva daar door een andere ligging waardoor in Leerdam een lange stop ontstond.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door ICE105 »

JWM schreef:In de beantwoorden kamervragen staat dat de NS de sprinter Dordrecht - Breda wil doortrekken naar Den Bosch. Krijgen we dan een sprinter Woerden - Den Haag via Brabant...?
Nee, want alle sprinters gaan keren in Dordrecht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Suus »

Dus de reizigers in Breda-Prinsenbeek gaan er ook op achteruit, die hebben nu nog een directe verbinding met Rotterdam-Blaak, maar dat voordeel vervalt ook dan...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Daniel »

Alle sprinters keren in Dordrecht lijkt me verre van realistisch eerlijk gezegd, geen idee waar dat nu vandaan komt. Station Dordrecht is namelijk absoluut niet ingericht op veel kerende treinen tenzij je die heel kort laat keren, anders zit je met een kerende kwartiersdienst uit Rotterdam binnen de kortste keren compleet in de knoop qua overkruisingen (immers moet er ook nog een kerende [serie=Intercity|2015|Dordrecht - Haarlem - Amsterdam Centraal2200[/serie] tussendoor).
Vanuit het zuiden wordt hett al helemaal een ramp door het beperkte aantal wisselverbindingen naar de middelste sporen (je kunt alleen op 2b t/m 4b fatsoenlijk keren) waarbij er bij een vertrek van 2b helemaal niets kan binnenkomen aan sprinters en bij vertrek van 3b kan je alleen nog op 2b binnenkomen mits 1b vrij is.
Doorkoppelen is gewoon veel praktischer, ookal omdat je dan heel makkelijk logische aansluitingen kunt bieden door bijvoorbeeld kort voor de [serie=Intercity|2015|Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Vlissingen2600[/serie] binnen te komen en kort erna te vertrekken, waarmee je een volledige knoop hebt die ook nog grotendeels cross-platform te plannen valt. (Van/naar de [serie=Intercity|2015|Dordrecht - Haarlem - Amsterdam Centraal2200[/serie] zou je dan, omdat het een kerende trein is, wel moeten kiezen welke richting je cross-plaform aansluitingen biedt)

Om nog maar te zwijgen over stations als Dordrecht Zuid en Lage Zwaluwe die je waarschijnlijk wel kunt sluiten als je alleen nog een sprinter tot Dordrecht aanbiedt, gezien de weinige reizigers die er al zijn voornamelijk de sprinter richting bv. Rotterdam Blaak zullen nemen. Waarbij voor Dordrecht Zuid ook nog geldt dat als er toch overgestapt moet worden de reizigers waarschijnlijk juist de stadsbus die vlak bij huis stopt naar het hoofdstation gaan nemen i.p.v. eerst naar dat nogal onhandig gelegen station Zuid gaan lopen/fietsen en dan op Dordrecht weer over te moeten stappen.
Nou zou dat wel automatisch een snellere verbinding naar Breda opleveren :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Wubbo »

Het aandeel speculaas, aannames en niet-bestaande problemen in dit topic begint nu wel erg grote vormen aan te nemen. Ik zou zeggen, droom lekker verder, laat je niet door feiten of onderbouwingen weerhouden en maak er wat moois van! Ik ga geen poging meer doen om hier nog iets van werkelijkheid in te krijgen, want voor elk feit lijkt wel weer een niet-bestaand probleem te zijn waardoor het absoluut niet waar kan zijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Daniel »

Er komen hier ook nogal wat feiten langs waarvan we nieteens weten of het überhaupt feiten zijn (zoals bv. dat keren van alle sprinters in Dordrecht)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door The Greyhound »

Vinny schreef:Ik blijf twee keer per uur een sprinterverbinding tussen twee steden met meer dan 100.000 inwoners wel erg karig vinden. Tot nu toe heeft niemand mij overtuigend kunnen uitleggen waarom de Moerdijkbrug een onneembare hindernis vormt voor de gemiddelde treinforens. Tussen Sneek en Leeuwarden, steden die op ongeveer dezelfde afstand liggen en veel minder inwoners hebben rijden 3 keer per uur treinen en over een aantal jaar is het eindbeeld vier treinen per uur in de ochtend- en avondspits.
Dat komt omdat het vervoer daar aanbesteed is. Dankzij de aanbestedingen kan je ook 4x per uur van Dordrecht naar Gorinchem!
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door CamilleKreemers »

Om het verschil aan te geven tussen Arriva (MerwedeLingelijn, Emmerlijn en Noordelijke Nevenlijnen) en NS (HRN) zit de betaling van het personeel al in andere CAO's. Zo werkt Arriva met de CAO Multimodaal, waar NS werkt met NS CAO. Het schijnt zo te zijn dat de vergoedingen bij NS veel hoger (tot 300 euro per personeelslid) ligt dan bij Multimodaal. Het 'stunt'gedrag van de regionale vervoerders blijkt tot nu toe altijd de vruchten af te werken met reizigersgroei en hogere frequenties.

Daarnaast gaat de vergelijking mank, want de verbinding Sneek-Leeuwarden die wordt genoemd, ligt echt in een andere omgeving dan Dordrecht - Breda. Sneek-Leeuwarden kent met de auto allemaal 60 tot 80 km wegen, waar de trein rechtstreeks en een stuk sneller gaat. Hierdoor is de trein sneller een alternatief dan de auto. Ditzelfde zie je tussen Groningen en Leeuwarden, waar je met de trein sneller bent dan de auto. (met de auto is de snelste route via Drachten omrijden). Dit heb je allemaal niet tussen Breda en Dordrecht, waar je een 120 km-weg hebt liggen en je dus sneller een concurrent van de trein bent in je auto.

Waar rijdt de 2200 mee en in welke lengtes? Ik zou bijna zeggen dat je die maar als stoptrein moet doortrekken naar Breda. De kering in Dordt is toch iets van 7 minuten?
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Zugführer »

[serie=Intercity|2015|Dordrecht - Haarlem - Amsterdam Centraal2200[/serie] doortrekken komt nooit lekker uit in Breda, als je als stoptrein doorrijdt en de huidige rijtijden van de [serie=Sprinter|2015|(Breda -) Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie] zou halen ben je rond .03 en .33 in Breda en heb je een erg lange kering, als je niet stopt onderweg en met de huidige rijtijd van de [serie=Intercity|2015|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] rekent ben je rond .29 en .59 in Breda. Dat wordt dus ook een lange kering.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door The Greyhound »

Vinny schreef:Ik blijf twee keer per uur een sprinterverbinding tussen twee steden met meer dan 100.000 inwoners wel erg karig vinden. Tot nu toe heeft niemand mij overtuigend kunnen uitleggen waarom de Moerdijkbrug een onneembare hindernis vormt voor de gemiddelde treinforens. Tussen Sneek en Leeuwarden, steden die op ongeveer dezelfde afstand liggen en veel minder inwoners hebben rijden 3 keer per uur treinen en over een aantal jaar is het eindbeeld vier treinen per uur in de ochtend- en avondspits.
Zoiets heet marktwerking. De verbinding tussen Sneek en Leeuwarden is aanbesteed en wordt gereden door Arriva. Volgens hetzelfde principe is trouwens Dordrecht ook 4x per uur verbonden met het mooie Gorinchem, ook door Arriva.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door SuperGhost »

Dat heet niet marktwerking (ook dat zijn gewoon monopolisten), maar andere eisen die de opdrachtgever aan de vervoerder stelt.

Als aan NS geëist zou worden dat er minimaal 6 treinen p/u tussen Dordrecht en Breda gaan rijden, gaan er 6 rijden, maar er wordt aan NS slechts 2 geëist en de vervoerswaarde geeft ook geen noodzaak aan een hogere frequentie. Arriva heeft gewoon hogere eisen op de trajecten die jij noemt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten